vast in trein zonder electriciteid in leiden

• 21 januari 2019
  • 30 reacties
  • 750 Bekeken

Ik ben een jongen van 13. Vanochtend waren er veel problemen met de FLIRT. Elke stop zat de trein stil voor 45 minuten. Toen ik in leiden aankwam werd niks omgeroepen. Ik en een aantal mensen bleven in de trein zitten in de hoop dat de trein nog verder ging. De trein ging uit en de deuren konden niet meer open. Iedereen was een beetje paniekerig. Na meer dan een half uur besloot ik dat we maar handmatig de deur moesten opendoen. Is het niet slecht dat ze de trein niet hadden gecheckt voordat ze hem uitzette.

30 reacties

Ik wou dit gewoon even kwijt.
Zal ik NS aanklagen of geld terug vragen?
Reputatie 5
Badge
Geld terug vragen zal waarschijnlijk wel kunnen, maar voor aanklagen heb je denk ik veel te weinig. Zo had je ook bijvoorbeeld de NS kunnen om te melden dat er nog mensen in de trein zaten. (Ik heb geen juridische kennis).
ik bedoelde klacht indienen.

Comments gesloten
Badge
Welke treinrit was dit dan want normaal gesproken rijdt de FLIRT niet op Leiden. En elke stop een stilstand van 45 minuten, dan hoop ik niet dat er veel stops waren voor deze trein anders kwam je pas vanavond aan op je bestemming.
Reputatie 6
Was dit niet toevallig een trein tussen Haarlem en Leiden? Daar heeft volgens mij vanochtend een defecte trein gestaan.
Goedenavond Titaan de Wit en welkom bij de NS Community!

Ik vind het erg vervelend om te lezen dat je een tijdje vast hebt gezeten in de trein, zonder enige vorm van communicatie. Treinen worden uiteraard gecheckt voor inzet, maar helaas kan er altijd iets defect raken tijdens de rit.

Voor de opgelopen vertraging kun je zoals bryan al aangeeft sowieso een claim indienen. Ik ben echter net als Jeroen nog wel benieuwd om welke trein het zou moeten gaan.

Edit: Dat kan goed kloppen VIRM, er was vanochtend inderdaad een defecte trein daar. Er waren echter meerdere defecte treinen rondom Leiden vanochtend, dus ik durf niet te zeggen of het specifiek om die 6300 ging.
Reputatie 7
Badge +3
Het zal wel een SNG geweest zijn. Vanmorgen was er tussen Haarlem en Leiden een defecte trein, die volgens NS op Twitter na enige tijd weer was gaan rijden en vervolgens weer defect ging.
Op dat traject reden geen uren lang geen sprinters of de enkele die wel reed kwam met een uur vertraging op de eindbestemming.
Mogelijk zat Titaan in deze: https://treinposities.nl/ritinfo/20190121/6335

Toen ik op De Vink stond te wachten kwamen achtereenvolgens een omroep dat de sprinter van 7.22 naar Den Haag over 10 minuten zou komen, dat de beperkingen voorbij waren de vertraging zou afnemen en daarna dat de sprinter van 7.22 niet reed. Het ging niet helemaal lekker 🙄

Het archief van Rijdendetreinen geeft dit aan:

Het lijkt er inderdaad op dat er één specifiek SNG treinstel vanochtend kuren had. Treinstel 2716 is heeft stilgestaan tijdens ritten 6321, 6316 en 6335. Gek genoeg staat rit 6321 wel in de lijst bij treinstel 2716, maar bij de rit zelf wordt er ander materieel vermeld. 🤔
Nog even als toevoeging, ik heb in een ander topic gelezen dat de problemen met de SNG stellen gister voornamelijk werden veroorzaakt door rijp aan de bovenleiding. Dit wordt uiteraard aangepakt!
Reputatie 7
Badge
Lekker begin voor de SNG. Het is een Splinter Nieuwe Trein. Hoe kan het nou dat ie nu al defect is? 🤔
Badge
Lekker begin voor de SNG. Het is een Splinter Nieuwe Trein. Hoe kan het nou dat ie nu al defect is? 🤔
Hij is niet defect maar blijkt erg gevoelig te zijn voor rijp aan de bovenleiding, hierdoor varieert de spanning welke de trein krijgt van de bovenleiding tussen de 0 -1800 Volt en dat lijkt nu de oorzaak van deze problemen.

Er wordt nu dus gekeken hoe dit opgelost kan worden. Bij nieuw materieel komen helaas kinderziektes voor en deze had grote invloed op het rijden van deze treinen. Vandaar de maatregel ze nu tijdelijk uit de dienst te halen.

De rest van de weken doet de SNG het vrij goed voor een nieuwe trein waar ook nog het personeel aan moet wennen en moet leren van de problemen die ze tegen komen op deze trein.
Reputatie 7
Badge +3
Ik kan beamen dat de SNG het verder wel vrij goed doet (ik zit er bijna dagelijks in), maar als ik ook even mag zeuren, de reisinfo schermen en de omroep doen het te vaak niet wat toch wel eens onhandig is.
Het was waarschijnlijk trein 6300 want ik had de trein van 8:59 in Heemstede-Aerdenhout.
Reputatie 6
Badge
Ik las dat onze buren in België bij rijp en ijzel enkele treinen voorzien van andere sleepstukken op de stroomafnemers. Speciale die makkelijk ijzel kunnen schrapen. Waarom heeft de NS dit niet?

Oud materieel zoals SGM en 1200-locs hebben enkele jaren geleden bewezen dat ze dit wel eenvoudig kunnen doen.

En hoe zit het in andere omliggende landen waar de spanning op de bovenleiding hoger is dan bij ons? En eigenlijk dus ook op onze HSL? Hoe hoger de spanning, hoe minder ijzelen rijp eraan hecht. Toch? Vroeger hadden ze zelfs een ontijzelingsstand voor op de bovenleiding.
Reputatie 7
Badge
Hij is niet defect maar blijkt erg gevoelig te zijn voor rijp aan de bovenleiding, hierdoor varieert de spanning welke de trein krijgt van de bovenleiding tussen de 0 -1800 Volt en dat lijkt nu de oorzaak van deze problemen.

Er wordt nu dus gekeken hoe dit opgelost kan worden. Bij nieuw materieel komen helaas kinderziektes voor en deze had grote invloed op het rijden van deze treinen. Vandaar de maatregel ze nu tijdelijk uit de dienst te halen.

Dat is wel een onaangename verrassing zeg. Ik had werkelijk niet gedacht dat deze treinen zo gevoelige waren hiervoor.
Badge +3
@Aar
De doorsnede van de rijdraad maakt ook een verschil bij omstandigheden waarbij rijp gevormd wordt. Het klassieke Nederlandse systeem van 1500V (in de praktijk 1800V) heeft dikkere rijdraden dan 3000V als in België. De wisselstroomsystemen als op de HSL hebben veel dunnere rijdraden en zijn dan ook minder gevoelig voor ijzel. De ijzel wordt er ook veel sneller afgereden.

Het lijkt er wel op dat moderne treinen met veel electronica aan boord veel gevoeliger zijn voor slecht contact met de rijdraad dan ouder materieel als Plan V. Dat heb ik indertijd zwaar vonkend langs zien rijden, maar rijden deed het.
In ieder geval voor wat betreft de nieuwe treinen: de ICNG krijgt een speciale schraapmodus. Hierbij worden beide 1,5 kV stroomafnemers opgezet, waarbij de voorste de ijsvorming van de bovenleiding haalt en de achterste de stroom aftapt.
Deze treinen komen daarmee in een uiterst kort rijtje met treinen die nog gebruikt kunnen worden voor het schrapen van de bovenleiding (die bevat o.a. de oudste ICMs, die nog met ouderwetse weerstanden rijden).
Reputatie 4
Nieuw materieel heeft veel meer elektronica aan boord welke de elektrische installaties beveiligen, maar is hierdoor vatbaarder voor rijp en andere problemen. Oude treinen hebben relais die in en uit schakelen en dit kan vaak gewoon door blijven gaan, maar is slechter voor installaties in de lange termijn. Bij moderne treinen schakelen computers alles in/uit tot een maximaal aantal keren. Tevens zijn moderne treinen energiezuiniger dan oude treinen. Waardoor er minder vermogen (Ampère) wordt gevraagd van de bovenleiding, waardoor de bovenleiding minder opwarmt wat ook de vermindering van ijzelaanzet minder terug brengt. Tevens kunnen moderne treinen, zoals Julian aan geeft, niet zoals bij oude treinen beide pantografen opzetten (sommige nevenvervoerders hebben zelfs geen tweede panto meer) zodat de voorste de bovenleiding schoon maakt voor de achterste.
Reputatie 7
Badge +3
Was het probleem vanmorgen weer rijp? Want ook vanmorgen vielen er weer veel 6300 ritten uit.
En gezien dit Twitter bericht betrof het een SNG defect bij Voorhout.
https://twitter.com/PlgleiderMelvin/status/1088703558600589312
Ik heb een collega uit Voorhout die zo langzamerhand wel een beetje moedeloos begint te worden.

Afgelopen dinsdag al geen treinen en ook vandaag:

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2019-01-25/voorhout
Reputatie 7
Badge +3
Dat kan ik me heel goed voorstellen. Vanmorgen weer een paar uur helemaal geen treinen tussen Haarlem en Leiden.
Zelf woon ik bij De Vink en dan is er altijd nog de 4600 om richting Den Haag te gaan.
Reputatie 5
Was het probleem vanmorgen weer rijp? Want ook vanmorgen vielen er weer veel 6300 ritten uit.

Er waren meerdere storingen. Ook richting Lelystad defecte bovenleiding. Ook gevolgen voor den haag - Haarlem /Amsterdam. Het was een grote chaos op Leiden. Ik heb gelukkig maar 20 minuten vertraging gehad omdat ik zag dat ik via Noi wel naar Leiden kon maar Den Haag CS niet op dat moment
Badge +3
De volgende is ook al stuk, en het vriest niet eens...
https://twitter.com/samraaf/status/1088856355270811656

Het is gewoon zielig aan het worden @NS_online WEER kapotte trein tussen Haarlem en den haag. Ik wil zo langzamerhand een schade vergoeding. Het is elke dag raak. Betaal een duur abbo en kan er niet normaal gebruik van maken.
Badge

Ik moest vanmorgen aan je denken toen ik al voor mijn dienst werd bijgestuurd omdat de 2427 niet reed, daarna ook nog de defecte trein bij Haarlem ...

Op dat soort momenten zou je graag willen dat er net even meer wissels liggen op het traject tussen Haarlem en Leiden Centraal zodat je om die defecte trein heen kan met meer treinen dan dat er nu mogelijk is.

Het ging tot aan deze week vrij goed met de SNG qua betrouwbaarheid, het is afwachten wat de problemen van vandaag heeft veroorzaakt. Ondanks de vele testkilometers met verschillende treinstellen komen er toch nog nieuwe dingen naar voren toe.

Reageer