beantwoord

vaste prijs Fietskaartje NS

• 24 januari 2020
  • 47 reacties
  • 891 Bekeken

Geachte heer / mevrouw,

ik maak regelmatig op verschillende dagen korte ritten met de trein, waarbij ik een fiets meeneem.

Hiervoor moet een fietsdagkaart gekocht worden.
De fietsdagkaart heeft een vaste prijs, maar het is naar mijn idee onredelijk dat je voor iedere rit hetzelfde bedrag moet betalen.

Ik heb daarom een voorstel: bereken een vast percentage toeslag bovenop de ritprijs om een fiets mee te kunnen nemen.
Vergelijkbaar met 1ste klas t.o.v. 2de klas reizen.

Eigenlijk is het fietskaartje ontzettend verouderd; een toeslag is met de digitale systemen goed implementeerbaar.

Met vriendelijke groet,
Vincent

icon

Beste antwoord door Tamzin 24 januari 2020, 14:08

Wat u voorstelt is hoogst ongewenst want dan krijg je grote aantallen mensen die op korte afstanden hun fiets gaan meenemen en daarmee enorme overlast gaan veroorzaken. Een uniforme prijs zorgt er voor dat een fietskaartje voornamelijk voor langere afstanden wordt gebruikt en de fietsoverlast voor de andere passagiers beperkt blijft. 

Bekijk origineel

47 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wat u voorstelt is hoogst ongewenst want dan krijg je grote aantallen mensen die op korte afstanden hun fiets gaan meenemen en daarmee enorme overlast gaan veroorzaken. Een uniforme prijs zorgt er voor dat een fietskaartje voornamelijk voor langere afstanden wordt gebruikt en de fietsoverlast voor de andere passagiers beperkt blijft. 

Reputatie 3

Zoiets zie je nu ook op de MerwedeLingelijn waar fietsen gratis mee mogen. Reizigers nemen voor 5 kilometer hun fiets mee.

Reputatie 7
Badge +4

Dit systeem heeft wel het voordeel van de eenvoud, en voorkomt inderdaad het meenemen op de korte afstand. De meeste treinreizigers zijn forenzen die over het algemeen minder dan een half uur in de trein zitten. Voor deze groep is er de gratis mee te nemen vouwfiets, mits opgevouwen, en ook nog eens OV-fiets. Een fiets meenemen in de spits voor veelal forenzen kan sowieso al niet meer vanwege de spitsbeperking.

De recreatiefietsers, meestal buiten de drukke tijden, zijn blij met dit tarief. Nederland blijft dan toch nog fietsland. Eenvoudiger lijkt me een fietskaartje zoals nu, met een extra afgedrukt label die op de fiets aangebracht moet worden. Op die kaart wat kenmerken van de eigenaar, het vertrekstation helpt ook al. De conducteurs hebben nadat er fietsen zijn waargenomen naast  een tijd- en ergernis besparend middel ook nog een eerste controlemogelijkheid in handen: de optie het te koppelen aan de eigenaar. 

Toch vind ik het storend dat je soms meer moet betalen voor je fietskaartje dan voor je eigen ticket.

Ik maak er inderdaad recreatief gebruik van (met een racefiets).

Misschien is er een tussen oplossing?

Reputatie 7

Als je kaartje duurder is dan je eigen ticket - dan kun je altijd nog fietsen ;)

Even zonder gekheid; op de MerwedeLingelijn zitten ze al jaren met het gedonder van fietsen van scholieren die niet in de regen willen fietsen bijvoorbeeld. Heb daar van personeel al veel klachten over gehoord en is een aanhoudend probleem door de concessie eisen aldaar. 

Het lijkt me dan ook geen goede ontwikkeling om de fietskaartje goedkoper te maken.

Badge +3

Off-topic maar Qbuzz (MerwedeLingelijn) moet eerst maar eens regelen dat rit-naar-reis (korting of vrij reizen bij overstap met eerdere incheck in daluren) goed verrekend wordt.

Zou volgens hun eigen IT-afdeling na de kerst allemaal opgelost moeten zijn (eind 2019 dus). En dan de NS klantenservice die beweert dat abonnementen zoals Weekend Vrij daar niet geldig zijn… :thinking:  

Ook door de jaren heen de conducteurs die ik in de trein tegenkwam bij controle, en moesten constateren dat ik geen fietskaartje bij me had, vonden het moreel niet juist om een boete uit te delen. Het bleef altijd bij een waarschuwing. Ondanks dat ik geen vervoersbewijs bij me had, namelijk dat voor mijn fiets.

Blijkbaar wringt er toch iets; op korte afstanden is de prijs niet logisch en verdedigbaar voor de reiziger.

Zoiets zie je nu ook op de MerwedeLingelijn waar fietsen gratis mee mogen. Reizigers nemen voor 5 kilometer hun fiets mee.

Er is een groot verschil tussen een toeslag en gratis. Het statiegeld systeem voor flessen, een toeslag op de prijs, werkt bijvoorbeeld erg goed.

Reputatie 7
Badge +3

Ook door de jaren heen de conducteurs die ik in de trein tegenkwam bij controle, en moesten constateren dat ik geen fietskaartje bij me had, vonden het moreel niet juist om een boete uit te delen. Het bleef altijd bij een waarschuwing. Ondanks dat ik geen vervoersbewijs bij me had, namelijk dat voor mijn fiets.Blijkbaar wringt er toch iets; op korte afstanden is de prijs niet logisch en verdedigbaar.

Waar het om draait is dat je geen reizigers wilt die voor een habbekrats steeds voor een paar kilometer hun fiets in de trein meenemen. De reden daarvoor is voldoende hierboven aangegeven.

Dat u vindt dat de tarieven voor u niet gelden moet u zelf weten maar hopelijk ontmoet u binnenkort een conducteur die u wel.op de bon slingert.

Ook door de jaren heen de conducteurs die ik in de trein tegenkwam bij controle, en moesten constateren dat ik geen fietskaartje bij me had, vonden het moreel niet juist om een boete uit te delen. Het bleef altijd bij een waarschuwing. Ondanks dat ik geen vervoersbewijs bij me had, namelijk dat voor mijn fiets.Blijkbaar wringt er toch iets; op korte afstanden is de prijs niet logisch en verdedigbaar.

Waar het om draait is dat je geen reizigers wilt die voor een habbekrats steeds voor een paar kilometer hun fiets in de trein meenemen. De reden daarvoor is voldoende hierboven aangegeven.

Dat u vindt dat de tarieven voor u niet gelden moet u zelf weten maar hopelijk ontmoet u binnenkort een conducteur die u wel.op de bon slingert.

Waar het om draait is dat de prijs voor de meeste afstanden onredelijk hoog is. Je betaalt toch ook geen vaste prijs voor je eigen vervoersticket? De reden daarvoor is voldoende hierboven aangegeven.

Dat u vindt dat de tarieven voor u wel gelden moet u zelf weten maar hopelijk heeft u binnenkort een fiets dat u zelf mee de trein in wilt nemen.

Badge +3

Wat NS jaren geleden heeft gedaan is het afschaffen van twee tarieven voor het meenemen van een fiets. Ik kan me herinneren dat er een laag tarief was voor afstanden tot 50 km en een hoog tarief voor langere afstanden. Maar dat was in een tijd dat iedere trein een bagageafdeling had en er redelijk wat capaciteit was om fietsen mee te nemen. Bagageafdelingen in reizigerstreinen zijn een fenomeen uit de vorige eeuw en jongere lezers zullen die niet gekend hebben.

Fietsen meenemen in de trein is voor de huidige NS een noodzakelijk kwaad (want het gaat ten koste van schaarse zitplaatsen) en wordt daarom ontmoedigd door de tarieven onaantrekkelijk te maken voor reizen over korte(re) afstanden. Als alternatief voor het meenemen van je eigen fiets zijn er bewaakte fietsenstallingen en de OV-fiets. 

Juist vanwege de schaarste aan zitplaatsen in de treinen blijft het een merkwaardig besluit van NS om alleen nog maar enkeldekstreinen te bestellen. In dubbeldekstreinen is veel meer zitplaatscapaciteit en is er meer ruimte om fietsafdelingen in de bouwen.

Reputatie 4

Wat een vreemde redenatie, beetje raar om te stellen dat studenten hun fietsen niet mee mogen nemen en dat ze maar zelf fietsen.

Dan ben je dienstverlener en wil geld verdienen (lijkt me gezond) en dan ga je zeggen “ik heb last van groep x” dus dan ga ik ze ontmoedigen.

Je zou het ook tenminste als uitdaging kunnen zien en kijken of je iets kunt bedenken waardoor èn de klant blij is èn je er nog iets extra aan verdient. Dat moet in deze situatie best kunnen. Als uiteindelijk blijkt dat de verhouding kosten/baten niet recht is te krijgen, dan kun je er alsnog vanaf zien, maar dan heb je, als het goed is, wel een goed verhaal met onderbouwing.

Reputatie 7
Badge +3

@eriksl 

NS is prima in staat om zelf te beslissen welk beleid ze willen voeren. 

Reputatie 4

Ik zie hier een grondige afkeer tegen transparantie ;-) Misschien moeten we er dan ook maar weer compleet een staatsbedrijf van maken, want vadertje staat weet immers het beste voor ons wat we willen!

Reputatie 7
Badge +3

Juist vanwege de schaarste aan zitplaatsen in de treinen blijft het een merkwaardig besluit van NS om alleen nog maar enkeldekstreinen te bestellen. In dubbeldekstreinen is veel meer zitplaatscapaciteit en is er meer ruimte om fietsafdelingen in de bouwen.

Dubbeldekstreinen zijn ongeschikt voor sprinters omdat in en uitstappen te lang duurt. Dan halen ze op veel trajecten de dienstregeling niet, dat was bijv. de reden waarom DD-AR uit Brabant weg moest.

Wat betreft intercity's heeft NS aangegeven per order te willen bekijken of men enkel- of dubbeldekkers aanschaft.

Wat een recent nieuwe discussie is is het probleem van de verhoogde slijtage aan de baan en de ondergrond met dubbeldekkers.  

Reputatie 7
Badge +3

In de Brief NS materieelbeleid staat meer over de keuze van nieuwe treinen zoals waarom er voor de enkeldeks ICNG is gekozen.  Voor de toekomstige vervanging van de huidige dubbeldekkers bekijkt NS de optie om gecombineerde enkeldeks/dubbeldeks treinen te bestellen.

Reputatie 6

Dat gaat waarschijnlijk niet nodig zijn. Een reguliere dubbeldeks trein met een enkel gelijkvloers balkon voldoet al aan de eisen voor toegankelijkheid. In het buitenland rijden inmiddels ook dubbeldekkers die beneden gewoon toegankelijk zijn met een rolstoel.

Reputatie 7
Badge +3

In het buitenland rijden inmiddels ook dubbeldekkers die beneden gewoon toegankelijk zijn met een rolstoel.

In het het buitenland waar jij het over hebt zijn de perrons lager zodat die situatie niet vergelijkbaar is. Het ligt daarom meer voor de hand dat het iets wordt als de RRX stellen van het VRR.

En dan is nog de vraag: hoeveel zitplaaten wil je schrappen ten behoeve van fietsen? Straks kunnen de reizigers staan omdat de fietsen moeten zitten 

Reputatie 4

Het hoeft niet of/of te zijn. Denk bijvoorbeeld aan klapstoeltjes. Heb ik geen moeite mee, vroeger zat ik er bijna elke dag op.

Reputatie 7
Badge +3

Vergelijken met het buitenland gaat niet op, Nederland heeft de drukste treinen op een zeer uitgebreid spoorwegennet.

In de vorige eeuw reed tussen de Randstad en Limburg in de zomermaanden een dubbeldeks treinstel met onderin een hele grote coupé voor fietsen. Deze konden daar staand of hangend in. Ik heb deze nooit vol gezien.
Een soortgelijke coupé zag in een Israëlische trein, maar die coupé was een coupé voor rolstoelgebruikers, fietsen en kinderwagens en voorzien van klapstoelen. Een coupé alleen voor fietsen gaat het niet worden vanwege vermindering zitplaatsen maar in de zomermaanden in de daluren een treinstel naar Israëlisch model op lange lijnen zou een goede oplossing kunnen zijn. De prijs voor een fiets kaartje mag voor mij wel hetzelfde blijven.

Reputatie 7
Badge +3

Het hoeft niet of/of te zijn. Denk bijvoorbeeld aan klapstoeltjes. Heb ik geen moeite mee, vroeger zat ik er bijna elke dag op.

Nou, met klapstoeltjes gaat @MJL helemaal over zijn nek. Die wil juist luxe fauteuils met werktafels.

Reputatie 4

Dan moet we voor deze persoon maar een business class maken die navenant kost. Kom op zeg, het moet wel realistisch blijven.

Reputatie 7
Badge +3

Dan moet we voor deze persoon maar een business class maken die navenant kost. Kom op zeg, het moet wel realistisch blijven.

Ja, maar dat geldt ook voor de eisen van mensen die hun fiets willen meenemen.

Reputatie 4

Op dat punt hebben wij duidelijk een verschil van inzicht. Meenemen van een fiets vind ik geen luxe. Er zijn genoeg plaatsen waar je met OV (vanaf de trein) lastig kunt komen en waar meenemen van de fiets gewoon het meest praktisch is. Meenemen van een fiets is niet alleen voor de grijze vloot die lekker op de Veluwe gaat fietsen (mag ik zeggen wat ik behoor er ook bijna toe :wink:).

Reputatie 7
Badge +3

Op dat punt hebben wij duidelijk een verschil van inzicht. Meenemen van een fiets vind ik geen luxe. Er zijn genoeg plaatsen waar je met OV (vanaf de trein) lastig kunt komen en waar meenemen van de fiets gewoon het meest praktisch is. Meenemen van een fiets is niet alleen voor de grijze vloot die lekker op de Veluwe gaat fietsen (mag ik zeggen wat ik behoor er ook bijna toe :wink:).

Lekker generaliseren. Fietsen worden door alle leeftijdsgroepen meegenomen. De meesten van die zoals jij noemt grijze vloot laadt de fietsen achterop de auto. Wanneer je regelmatig op plaatsen komt waar aanvullend OV niet optimaal is, is een OV-fiets of vouwfiets te overwegen. Korte treinafstanden kunnen makkelijk overbrugt worden door dat te gewoon te gaan fietsen. Wanneer je een fiets eenmalig moet vervoeren bij bijvoorbeeld een defect dan zal de prijs van een fiets kaartje geen probleem zijn.

Badge +3

Ook voor een dagje uit met de eigen fiets zal €7,50 voor het meenemen in de trein geen probleem zijn. Het is weliswaar duurder dan het huren van een OV-fiets maar goedkoper dan het huren van een fiets met versnellingen in de plaats waar de fietstocht begint. Bovendien kun je de fiets gebruiken voor de trip naar je vertrekstation.

Je zou kunnen stellen dat het meenemen van een fiets nog te goedkoop is. Wanneer de ruimte schaars is in de treinen kunnen de prijzen omhoog. NS zou kunnen overwegen om de Fietskaart Dal in drukke periodes duurder te maken. Of om te differentiëren tussen lente/zomer en herfst/winter. 

Reageer