Veel aanrijdingen met een persoon

• 13 november 2018
  • 34 reacties
  • 2464 Bekeken

Reputatie 4
In een week tijd zijn er al drie aanrijdingen met een persoon gebeurt op het traject Vlissingen-Roosendaal.* Ik heb zelf hierdoor geen vertraging geleden.
Het gebeurt regelmatig op dit traject dat er aanrijdingen zijn met een persoon.
Helemaal te voorkomen is het niet, maar kan Prorail of de NS hier niet meer aan doen. De NS lijdt hier ook veel schade door.

Voorbeelden van maatregelen:

Hekken, camera's, extra surveilleren, anti-loopmatten etc.

Ik heb van deze maatregelen nog niks van gezien in Zeeland.

* https://www.rijdendetreinen.nl/storingen?lines=&lines%5B%5D=21&reasons=&date_before=&date_after=07-11-2018

34 reacties

Badge
Dit soort maatregelen zijn vooral bedoeld tegen spoorlopers, mensen die voor een trein willen stappen om zichzelf van het leven beroven hou je hier niet echt mee tegen die vinden wel weer andere plekken. Ze staan nml. ook gewoon op perrons met reizigers en stappen dan op het laatst op het spoor, helaas hebben we dan heel erg veel getuigen die deze nare ervaring voor hun ogen zien gebeuren.

We moeten hopen dat de omgeving van mensen die dit mogelijk van plan zijn zien dat de persoon in een negatieve spiraal is terecht gekomen en hier tijdig hulp voor kunnen bieden.

En dan nog degene die nog even oversteken terwijl de spoorbomen al dichtgaan en denken nog wel even voor de trein over te kunnen steken, nou een trein op volle snelheid passeert de overweg vlak nadat de bomen helemaal beneden zijn dus wacht gewoon even geduldig af totdat de overweg bomen weer omhoog zijn en de lampen gedoofd zijn.
Bedankt voor je reactie, Jeroen.

Het is en blijft een triest gebeuren 😞. Uiteraard proberen zowel NS als ProRail dit soort gebeurtenissen te voorkomen. Helaas lukt dat niet altijd.

Persoonlijk vind ik dit fimpje zeer informatief (kan als schokkend worden ervaren). Ook de verdere reeks van Spoorbewakers is zeer interessant.
Reputatie 7
Badge +3
Het wordt inderdaad lastig dit soort dingen te voorkomen wanneer het op een station gebeurt. Laatst hoorde ik van iemand die bij Aegon werkt waarvandaan direct uitzicht is op station Mariahoeve dat medewerkers daar (deels) getuige waren van de gebeurtenis of de nasleep.
Reputatie 2
Vanmorgen zat ik in de trein en kreeg ik te maken met deze storing. De trein ging na station Krabbendijke stapvoets rijden en heeft zelfs een tijdje stil gestaan tussen Krabbendijke en Rilland-Bath. Eerst werd er lang gezocht naar een plek waar de trein zou keren.

Uiteindelijk kreeg de trein toestemming om door te rijden naar Rilland-Bath en Bergen Op Zoom. Wel raar, want volgens de NS was de aanrijding tussen Rilland en Bergen Op Zoom.

Na Rilland-Bath ging de trein even de wissel over en reden we vol gas richting Bergen Op Zoom. Ineens uit het niets gaat de trein ter hoogte van knooppunt markiezaat vol in de remmen en komt de trein meer dan 20 minuten stil te staan.

Uiteindelijk komt het bericht dat de trein terug gaat rijden naar Rilland-Bath, Krabbendijke en Kruiningen-Yerseke.

Ze wisten van prorail waar de aanrijding was, maar ze laten vervolgens de trein op het linkerspoor doorrijden naar Bergen Op Zoom. Een beetje een rare keuze wat onnodig veel tijd heeft gekost voor de NS en de reiziger.

Gelukkig zelf nog vervoer kunnen regelen naar Dordrecht.
Reputatie 7
Badge +3
In het najaar, zodra de wintertijd begint, zijn er altijd veel meer zelfdodingen dan de rest van het jaar. Deze donkere periode maakt veel mensen depressief, na de feestdagen als het weer langer licht wordt zie je het aantal zelfdodingen ook weer afnemen.

Verder speelt berichtgeving in regionale kranten (in dit geval PZC) een belangrijke rol, zodra de krant over een zelfdoding bericht zie je dat dat andere mensen in dezelfde regio ook op het idee brengt. Vandaar dat het nu drie keer vlak achter elkaar gebeurt op de Zeeuwse lijn.
Reputatie 5
In een week tijd zijn er al drie aanrijdingen met een persoon gebeurt op het traject Vlissingen-Roosendaal.* Ik heb zelf hierdoor geen vertraging geleden.
Het gebeurt regelmatig op dit traject dat er aanrijdingen zijn met een persoon.
Helemaal te voorkomen is het niet, maar kan Prorail of de NS hier niet meer aan doen. De NS lijdt hier ook veel schade door.

Voorbeelden van maatregelen:

Hekken, camera's, extra surveilleren, anti-loopmatten etc.

Ik heb van deze maatregelen nog niks van gezien in Zeeland.

* https://www.rijdendetreinen.nl/storingen?lines=&lines%5B%5D=21&reasons=&date_before=&date_after=07-11-2018

De storing van afgelopen maandag (12-11) betrof een persoon die op het perron in Bergen op Zoom tegen de rijdende trein sprong en is daar aan overleden, hier valt echt vrij weinig aan te voorkomen.

De storing van dinsdag (13-11) betrof een persoon die rond de overweg aan de Fianestraat in het buitengebied van Bergen op Zoom voor de trein sprong. Het stuk spoor achter landgoed mattemburg (waar ook de overweg fianestraat in de buurt zit) is een stuk spoor waar vaker pogingen tot en daadwerkelijke zelfdodingen plaatsvinden. Heb het daar zelf al meerdere keren meegemaakt terwijl ik in de trein zat.

Probleem met zelfdodingen is dat je het niet kan voorkomen, als men wilt dan doet men het ook.
Reputatie 4
De storing van dinsdag (13-11) betrof een persoon die rond de overweg aan de Fianestraat in het buitengebied van Bergen op Zoom voor de trein sprong. Het stuk spoor achter landgoed mattemburg (waar ook de overweg fianestraat in de buurt zit) is een stuk spoor waar vaker pogingen tot en daadwerkelijke zelfdodingen plaatsvinden. Heb het daar zelf al meerdere keren meegemaakt terwijl ik in de trein zat.

Probleem met zelfdodingen is dat je het niet kan voorkomen, als men wilt dan doet men het ook.

Klopt helemaal, helemaal te voorkomen is het niet, maar hekken, camera's, anti-loopmatten en extra surveilleren helpen toch wel.
Reputatie 7
Badge +3
Klopt helemaal, helemaal te voorkomen is het niet, maar hekken, camera's, anti-loopmatten en extra surveilleren helpen toch wel.

Waar een wil is is een weg. Als je hekken plaatst kiezen mensen wel voor een overweg of een perron.
Reputatie 5

Dan moet er ook geld zijn voor die hekken, camera's, anti-loopmatten en extra surveillances. Daarnaast los je het probleem dan nog niet op aangezien het onmogelijk is al die kilometers spoor te beveiligen. En zodra die extra surveillance voorbij is springt de persoon alsnog. Camera's zijn ook leuk maar men springt pas op het laatste moment omdat anders de trein afremt. En over het stuk aan de fianestraat in Bergen op Zoom, daar is een heel donker bos waar het in het verleden al voor is gekomen dat er een springer was en het stoffelijk overschot pas enkele uren later werd ontdekt. De trein die de man aan had gereden was al weer voorbij Rotterdam.

De ideën zijn goed, alleen is het praktisch niet uit te voeren. Waar een wil is is een weg voor mensen die suïcidaal zijn, als ze willen lukt het ze wel, hoeveel je ook doet om ze tegen te houden.

Naar mijn mening kan prorail zich het beste focussen om de overwegen beter te beveiligen om ongevallen te voorkomen, daar kan je de meeste mensenlevens mee redden.
In Brabant zijn ook meerdere populaire plekken voor dit soort vreselijke ongelukken en ik hoop eigenlijk dat de kleine overgangen in landelijke/bosrijke omgeving een keer worden afgesloten of worden omgebouwd met een tunnel of brug. Dit laatste kost natuurlijk een hoop geld maar kleine overgangen afsluiten die waarschijnlijk toch maar weinig gebruikt worden lijkt me geen extreem dure oplossing die de veiligheid vast wel verbetert. Is dit iets waar NS/Prorail in het algemeen nu meer mee bezig is, bijv. na het stintongeluk in Oss?
Reputatie 7
Badge +3
Wat betreft de kleine onbewaakte overwegen, daar is ProRail al mee bezig:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/prorail-gaat-op-eigen-initiatief-onbewaakte-overwegen-afsluiten~b61b3b6a/
https://www.prorail.nl/leveranciers/nieuws/prorail-sluit-onbewaakte-overweg-in-lunteren-af
https://www.prorail.nl/reizigers/nieuws/prorail-mag-ook-tweede-onbewaakte-overweg-in-lunteren-afsluiten
Badge
...
Is dit iets waar NS/Prorail in het algemeen nu meer mee bezig is, bijv. na het stintongeluk in Oss?

Prorail is hier al langer mee bezig vanwege het grote aantal ongevallen op deze onbeveiligde overwegen, dit is niet gekomen na het ongeval bij Oss welke bij een beveiligde overweg plaatsvond. Aanrijdingen bij bewaakte overwegen komen voornamelijk door mensen die de bellen en lichten van de overweg negeren en nog even snel over willen steken voordat de trein er aan komt.

Maar vanuit de trein gezien, als je met 140 km per uur aan komt op een overweg zijn de overwegbomen slechts een beperkt aantal seconden geheel gesloten als de trein over de overweg rijdt.

...
Is dit iets waar NS/Prorail in het algemeen nu meer mee bezig is, bijv. na het stintongeluk in Oss?
Prorail is hier al langer mee bezig vanwege het grote aantal ongevallen op deze onbeveiligde overwegen, dit is niet gekomen na het ongeval bij Oss welke bij een beveiligde overweg plaatsvond. Aanrijdingen bij bewaakte overwegen komen voornamelijk door mensen die de bellen en lichten van de overweg negeren en nog even snel over willen steken voordat de trein er aan komt.

Maar vanuit de trein gezien, als je met 140 km per uur aan komt op een overweg zijn de overwegbomen slechts een beperkt aantal seconden geheel gesloten als de trein over de overweg rijdt.

Ik snap volledig dat een machinist hier niets aan kan doen vanwege de snelheid die een trein op een overweg doorgaans heeft en ook dat slagbomen slechts een middel zijn om mensen van het spoor weg te houden als er een trein aankomt. Het ongeval bij Oss was inderdaad bij een beveiligde overweg dus niet totaal relevant misschien in dit geval, maar misschien komt er hierdoor meer druk op bij Prorail om de veiligheid bij overwegen i.h.a. te verbeteren gezien de grote media-aandacht hiervoor. Hoe tragisch dit ene ongeluk ook was, gebeuren aanrijdingen met een persoon gemiddeld bijna 1x per dag over een jaar uitgesmeerd dus heel uniek was dit helaas niet als we het feitelijk bekijken. Des te meer reden om er goed actie op te nemen als je het mij vraagt.
Badge +3
Bij het ongeval in Oss is die Stint dwars door gesloten overwegbomen gereden, dus is inderdaad niet aan de orde.

Er wordt/werd (vandaag) onderzoek gedaan of er magneet- of elektrische velden zijn die van invloed kunnen zijn (geweest) op de werking van zo'n ding.

Ik ken iemand waarbij in zijn auto altijd een (motormanagement) waarschuwingslampje gaat branden op de A2 bij Vught, maar dat komt dus blijkbaar door straling van de antenne van de lokale omroep die op een flat staat daar vlakbij (en is verder niet gevaarlijk).
Badge
@jmns, en hoeveel van die aanrijdingen met een persoon zijn daadwerkelijk een ongeluk en hoeveel daarvan zijn een bewuste keuze van de persoon die aangereden wordt (zelfdoding) ?

Elk ongeval is er 1 teveel maar de ongevallen welke gebeuren bij beveiligde overwegen zijn zelden het gevolg van een onjuiste werking van de beveiligde overweg maar juist het gevolg van het niet juist handelen van de weggebruikers die de overweg willen oversteken.

Maar ook van deze overwegen wil Prorail graag af echter zijn daar enorme bedragen voor nodig om er tunnels van te maken. En helaas zal dat ook niet overal mogelijk zijn.
Ik heb geen idee hoeveel van die aanrijdingen met een persoon een ongeluk zijn en hoeveel niet, maar ik zie niet echt wat dat uitmaakt. Met extra beveiliging waardoor het sowieso moeilijker wordt om op het spoor te komen zou toch wel wat te winnen zijn denk ik. Misschien dat bijvoorbeeld grote schuivende hekken beter zijn dan een simpele slagboom maar dit weet ik ook niet zo snel. Iets dergelijks zou wel de kans verkleinen dat mensen nog even vlug proberen voor een trein langs het spoor te passeren als dat niet meer veilig is.

Ik snap dat het vooral een geldkwestie is dus laten we hopen dat op zn minst de kleinere overgangen geheel afgesloten worden op een gegeven moment.
Badge
@jmns, dat gaat totaal niet uitmaken, veel overwegbomen hebben al een beveiliging onder de bomen zitten en nog gaan mensen last minute langs de bomen en ze tillen ze soms zelfs op om er onderdoor te gaan.

En mensen die zelfmoord willen plegen springen met hetzelfde gemak vanaf het perron voor de trein en om daar nou ook hekken te zetten lijkt me erg lastig voor reizigers welke willen instappen/uitstappen.

En daarnaast moet het natuurlijk niet zo zijn dat we miljarden euro's gaan besteden aan mensen die willens en wetens risico nemen om het spoor over te steken terwijl dat niet meer de bedoeling is bij beveiligde overwegen. Dat is naar mijn idee de omgekeerde wereld.
nog gaan mensen last minute langs de bomen en ze tillen ze soms zelfs op om er onderdoor te gaan.

En mensen die zelfmoord willen plegen springen met hetzelfde gemak vanaf het perron voor de trein en om daar nou ook hekken te zetten lijkt me erg lastig voor reizigers welke willen instappen/uitstappen.

Het lijkt me niet dat je een zwaar schuivend hek van zeg 2-3 meter hoog even optilt dus dit lijkt mij wel degelijk veiliger.

Wat betreft springers op een perron is hier ook wel een oplossing voor, nl. dubbele deuren zoals je die bij sommige metrostations in Azië ziet. De metro stopt dan achter een set glazen deuren langs het perron en als beide sets deuren open gaan kunnen mensen in- en uitstappen. Ook hier geldt uiteindelijk dat er technisch een oplossing bestaat maar daar zit uiteraard een prijskaartje aan.

Daarom vraag ik me serieus af of een technische oplossing uiteindelijk niet voordeliger is voor NS dan het constant inzetten van hulpploegen na aanrijdingen en de extra kosten aan personeel dat hier trauma's aan overhoudt en in de ziektewet beland.
Reputatie 5

Wat betreft springers op een perron is hier ook wel een oplossing voor, nl. dubbele deuren zoals je die bij sommige metrostations in Azië ziet. De metro stopt dan achter een set glazen deuren langs het perron en als beide sets deuren open gaan kunnen mensen in- en uitstappen. Ook hier geldt uiteindelijk dat er technisch een oplossing bestaat maar daar zit uiteraard een prijskaartje aan.

Daarom vraag ik me serieus af of een technische oplossing uiteindelijk niet voordeliger is voor NS dan het constant inzetten van hulpploegen na aanrijdingen en de extra kosten aan personeel dat hier trauma's aan overhoudt en in de ziektewet beland.

Bij metro's is dat een duur miljardenkostend systeem, maar kan dat omdat het een geheel gesloten systeem is waar alles relatief dicht op elkaar zit. Bij treinen is dit echt een ander verhaal. Echt onmogeliijk.
Reputatie 5

nog gaan mensen last minute langs de bomen en ze tillen ze soms zelfs op om er onderdoor te gaan.

Het lijkt me niet dat je een zwaar schuivend hek van zeg 2-3 meter hoog even optilt dus dit lijkt mij wel degelijk veiliger.

Je wilt een overweg nooit 100% afsluiten, je moet er voor zorgen dat je altijd een vluchtweg blijft hebben voor mensen die toch op het spoor belanden wanneer de bomen naar beneden gaan, bouw je het helemaal in dan krijg je weer andere ongevallen. Daarom wordt in nederland ook alleen de kant waar het verkeer de overgang op rijdt afgesloten en blijft de andere kant open zodat je er altijd nog vanaf kan rijden.

Een systeem met schuifdeuren op het perron in financieel en technisch onhaalbaar. Het is te duur en door de vele verschillende treinen onmogelijk om de deuren op de juiste plek te krijgen.

Zoals ik in mijn eerdere post al zei, zelfmoord kan je niet voorkomen en zal er altijd blijven zijn.

Prorail kan zich het beste bezig houden met het beter beveiligen van overwegen of deze helemaal weghalen, maar ook dit is financieel en bouwtechnisch vaak onhaalbaar.

Iets wat wel zou kunnen is het aanleggen van barrières die omhoogkomen en al het verkeer dat het spoor op wil rijden tegenhoudt maar die wel verkeer dat het spoor wil verlaten door kan laten. Kan alleen zo 123 niet een voorbeeld vinden.
Reputatie 7
Badge +3
Bij metro's waar de deuren altijd op dezelfde plek openen is het wel mogelijk om van die glazen deuren te hebben. Maar bij treinen heb je te maken met verschillende type treinen waar ook nooit precies op centimeter de deuren altijd op dezelfde plek openen. Treinperrons zul je dus niet zo kunnen afsluiten als metroperrons.

Het risico dat iemand op een station zelfmoord pleegt zul je dus altijd blijven houden. Helaas zojuist weer bij Rijswijk.
Reputatie 3
Je zal het maar zien gebeuren dat iemand op het perron voor de trein springt. Verschrikkelijk. Vergeet je nooit meer.
Reputatie 1
Even puur klinische reactie:

Quote:

'Veel aanrijdingen met een persoon'

Antwoord:
Dat klopt, het is weer de tijd van het jaar.

Even inhoudelijk.
Verder hoor ik nu weer van alles voorbij komen van Prorail dit, Prorail dat, NS zus, Arriva/Keolis zo, maar op die manier voorkom je geen aanrijdingen met personen want, zoals Jeroen zegt, als ze dood willen, gaan ze dood.

Er zou veel meer aan de kant van bijvoorbeeld hulpverlening GGZ-zijde gedaan moeten worden om dit soort suïcides te voorkomen. Meer gebruik maken van de mogelijkheid om dergelijke personen a la minute op te nemen en de hulp te bieden die ze nodig hebben zodat je zelfmoord voorkomt en die mensen hun leven weer op de rit krijgen.

Want veelal wil zo iemand niet eens dood, het is vaak een verkapte hulpkreet.
Reputatie 7
In (delen) van Brabant loopt nu een proef met ggz en hulpdiensten (en NS en ProRail etc). Die proef heet Supremocol. Dit is tegen suïcide. Meer info straat vast op het internet 🙂
Reputatie 5

Er zou veel meer aan de kant van bijvoorbeeld hulpverlening GGZ-zijde gedaan moeten worden om dit soort suïcides te voorkomen. Meer gebruik maken van de mogelijkheid om dergelijke personen a la minute op te nemen en de hulp te bieden die ze nodig hebben zodat je zelfmoord voorkomt en die mensen hun leven weer op de rit krijgen.

Ik ben het hier volledig mee eens, echter kampt de GGZ met een tekort aan personeel, bedden, gebouwen en geld. Dan mag je er miljoenen of zelfs miljarden in gaan pompen en dan voorkom je nog niet alle zelfmoorden.

Reageer