Veel aanrijdingen met een persoon

  • 13 november 2018
  • 34 reacties
  • 2561 Bekeken

Reputatie 4
In een week tijd zijn er al drie aanrijdingen met een persoon gebeurt op het traject Vlissingen-Roosendaal.* Ik heb zelf hierdoor geen vertraging geleden.
Het gebeurt regelmatig op dit traject dat er aanrijdingen zijn met een persoon.
Helemaal te voorkomen is het niet, maar kan Prorail of de NS hier niet meer aan doen. De NS lijdt hier ook veel schade door.

Voorbeelden van maatregelen:

Hekken, camera's, extra surveilleren, anti-loopmatten etc.

Ik heb van deze maatregelen nog niks van gezien in Zeeland.

* https://www.rijdendetreinen.nl/storingen?lines=&lines%5B%5D=21&reasons=&date_before=&date_after=07-11-2018

34 reacties

Reputatie 7
Badge
"Leuk" idee, @Kim163 , maar totaal onuitvoerbaar, en niet alleen vanwege de kosten. Zie je het al voor je, een station met zo'n 20 perronsporen als Utrecht Centraal met op elk perron beweegbare hekken.
En als dit dan klaar is, springt men wel van de voetgangersbrug naar beneden.

Wat er in Duitsland gebeurt is, is meer dan vreselijk en een direct gevolg van mensen welke compleet de weg kwijt zijn. Dat is iets geheel anders dan ongelukken of zelfdoding.
Badge +3
Het komt (gelukkig) zeer sporadisch voor dat iemand voor een trein geduwd wordt, zoals deze week in Frankfurt.

Er zijn wel metrolijnen met dubbele deuren die alleen opengaan wanneer er een trein staat. Maar dergelijke systemen zijn enorm kostbaar en werken maar met één type trein. Op de pagina Perrondeur is meer te lezen.
Reputatie 7
Badge +3
@Kim163
Volslagen onbetaalbaar en tegen zelfmoordpogingen helpt het echt niet.
In een week tijd zijn er al drie aanrijdingen met een persoon gebeurt op het traject Vlissingen-Roosendaal.* Ik heb zelf hierdoor geen vertraging geleden.
Het gebeurt regelmatig op dit traject dat er aanrijdingen zijn met een persoon.
Helemaal te voorkomen is het niet, maar kan Prorail of de NS hier niet meer aan doen. De NS lijdt hier ook veel schade door.

Voorbeelden van maatregelen:

Hekken, camera's, extra surveilleren, anti-loopmatten etc.

Ik heb van deze maatregelen nog niks van gezien in Zeeland.

* https://www.rijdendetreinen.nl/storingen?lines=&lines%5B%5D=21&reasons=&date_before=&date_after=07-11-2018


Ik zou hekken plaatsen met een soort schakelaar op het spoor. Rijdt de trein weg gaan de hekken omhoog. Komt hij aan en staat hij bijna stil dan gaan de hekken naar beneden. Deze week meerdere berichten gehad dat er mensen gewoon voor de trein geduwd zijn.
Reputatie 5


Er zou veel meer aan de kant van bijvoorbeeld hulpverlening GGZ-zijde gedaan moeten worden om dit soort suïcides te voorkomen. Meer gebruik maken van de mogelijkheid om dergelijke personen a la minute op te nemen en de hulp te bieden die ze nodig hebben zodat je zelfmoord voorkomt en die mensen hun leven weer op de rit krijgen.Ik ben het hier volledig mee eens, echter kampt de GGZ met een tekort aan personeel, bedden, gebouwen en geld. Dan mag je er miljoenen of zelfs miljarden in gaan pompen en dan voorkom je nog niet alle zelfmoorden.
Door de drastische bezuinigingen in de GGZ, ofwel VVD beleid, zijn er enorme wachtlijsten. Iemand a la minute opnemen gebeurt al helemaal niet zomaar, zelfs niet als iemand een poging heeft gedaan. Ook voor crisisbedden zijn wachtlijsten. In de GGZ ziet men dit, net als bij Prorail, de NS en politie met leden ogen aan....

GGZ heeft te weinig geld, ziekenhuizen hebben te weinig geld, politie heeft te weinig geld, brandweer heeft te weinig geld... zie je de trend? Het is niet alleen VVD, we hebben 10 euro, we willen dingen voor 20 euro doen. Dat kan niet en dan moeten we keuzes maken, maakt niet uit wie er in de regering zit.
Reputatie 5
Heel Nederland zou profiteren van een VVD-loos beleid maar dat is een discussie voor een ander forum en een ander moment 😉
Reputatie 1

Er zou veel meer aan de kant van bijvoorbeeld hulpverlening GGZ-zijde gedaan moeten worden om dit soort suïcides te voorkomen. Meer gebruik maken van de mogelijkheid om dergelijke personen a la minute op te nemen en de hulp te bieden die ze nodig hebben zodat je zelfmoord voorkomt en die mensen hun leven weer op de rit krijgen.Ik ben het hier volledig mee eens, echter kampt de GGZ met een tekort aan personeel, bedden, gebouwen en geld. Dan mag je er miljoenen of zelfs miljarden in gaan pompen en dan voorkom je nog niet alle zelfmoorden.


Door de drastische bezuinigingen in de GGZ, ofwel VVD beleid, zijn er enorme wachtlijsten. Iemand a la minute opnemen gebeurt al helemaal niet zomaar, zelfs niet als iemand een poging heeft gedaan. Ook voor crisisbedden zijn wachtlijsten. In de GGZ ziet men dit, net als bij Prorail, de NS en politie met leden ogen aan....
Reputatie 7
Badge +3
Gedwongen opnemen kan juridisch sowieso alleen bij hoge uitzondering.
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat niet alleen om zelfmoorden, het kan ook een ongeluk zijn van iemand die niet goed oplet.
Hier een voorbeeld van een onbeveiligde overweg waar het gelukkig nog net op het nippertje goed afliep:

https://www.prorail.nl/nieuws/ieder-ongeluk-heeft-een-enorme-impact-op-spoorwegpersoneel-en-hulpverleners
Reputatie 5

Er zou veel meer aan de kant van bijvoorbeeld hulpverlening GGZ-zijde gedaan moeten worden om dit soort suïcides te voorkomen. Meer gebruik maken van de mogelijkheid om dergelijke personen a la minute op te nemen en de hulp te bieden die ze nodig hebben zodat je zelfmoord voorkomt en die mensen hun leven weer op de rit krijgen.

Ik ben het hier volledig mee eens, echter kampt de GGZ met een tekort aan personeel, bedden, gebouwen en geld. Dan mag je er miljoenen of zelfs miljarden in gaan pompen en dan voorkom je nog niet alle zelfmoorden.
Reputatie 7
In (delen) van Brabant loopt nu een proef met ggz en hulpdiensten (en NS en ProRail etc). Die proef heet Supremocol. Dit is tegen suïcide. Meer info straat vast op het internet 🙂
Reputatie 1
Even puur klinische reactie:

Quote:

'Veel aanrijdingen met een persoon'


Antwoord:
Dat klopt, het is weer de tijd van het jaar.

Even inhoudelijk.
Verder hoor ik nu weer van alles voorbij komen van Prorail dit, Prorail dat, NS zus, Arriva/Keolis zo, maar op die manier voorkom je geen aanrijdingen met personen want, zoals Jeroen zegt, als ze dood willen, gaan ze dood.

Er zou veel meer aan de kant van bijvoorbeeld hulpverlening GGZ-zijde gedaan moeten worden om dit soort suïcides te voorkomen. Meer gebruik maken van de mogelijkheid om dergelijke personen a la minute op te nemen en de hulp te bieden die ze nodig hebben zodat je zelfmoord voorkomt en die mensen hun leven weer op de rit krijgen.

Want veelal wil zo iemand niet eens dood, het is vaak een verkapte hulpkreet.
Reputatie 3
Je zal het maar zien gebeuren dat iemand op het perron voor de trein springt. Verschrikkelijk. Vergeet je nooit meer.
Reputatie 7
Badge +3
Bij metro's waar de deuren altijd op dezelfde plek openen is het wel mogelijk om van die glazen deuren te hebben. Maar bij treinen heb je te maken met verschillende type treinen waar ook nooit precies op centimeter de deuren altijd op dezelfde plek openen. Treinperrons zul je dus niet zo kunnen afsluiten als metroperrons.

Het risico dat iemand op een station zelfmoord pleegt zul je dus altijd blijven houden. Helaas zojuist weer bij Rijswijk.
Reputatie 5

nog gaan mensen last minute langs de bomen en ze tillen ze soms zelfs op om er onderdoor te gaan.

En mensen die zelfmoord willen plegen springen met hetzelfde gemak vanaf het perron voor de trein en om daar nou ook hekken te zetten lijkt me erg lastig voor reizigers welke willen instappen/uitstappen.
Het lijkt me niet dat je een zwaar schuivend hek van zeg 2-3 meter hoog even optilt dus dit lijkt mij wel degelijk veiliger.

Wat betreft springers op een perron is hier ook wel een oplossing voor, nl. dubbele deuren zoals je die bij sommige metrostations in Azië ziet. De metro stopt dan achter een set glazen deuren langs het perron en als beide sets deuren open gaan kunnen mensen in- en uitstappen. Ook hier geldt uiteindelijk dat er technisch een oplossing bestaat maar daar zit uiteraard een prijskaartje aan.

Daarom vraag ik me serieus af of een technische oplossing uiteindelijk niet voordeliger is voor NS dan het constant inzetten van hulpploegen na aanrijdingen en de extra kosten aan personeel dat hier trauma's aan overhoudt en in de ziektewet beland.

Je wilt een overweg nooit 100% afsluiten, je moet er voor zorgen dat je altijd een vluchtweg blijft hebben voor mensen die toch op het spoor belanden wanneer de bomen naar beneden gaan, bouw je het helemaal in dan krijg je weer andere ongevallen. Daarom wordt in nederland ook alleen de kant waar het verkeer de overgang op rijdt afgesloten en blijft de andere kant open zodat je er altijd nog vanaf kan rijden.

Een systeem met schuifdeuren op het perron in financieel en technisch onhaalbaar. Het is te duur en door de vele verschillende treinen onmogelijk om de deuren op de juiste plek te krijgen.

Zoals ik in mijn eerdere post al zei, zelfmoord kan je niet voorkomen en zal er altijd blijven zijn.

Prorail kan zich het beste bezig houden met het beter beveiligen van overwegen of deze helemaal weghalen, maar ook dit is financieel en bouwtechnisch vaak onhaalbaar.

Iets wat wel zou kunnen is het aanleggen van barrières die omhoogkomen en al het verkeer dat het spoor op wil rijden tegenhoudt maar die wel verkeer dat het spoor wil verlaten door kan laten. Kan alleen zo 123 niet een voorbeeld vinden.
Reputatie 5

Wat betreft springers op een perron is hier ook wel een oplossing voor, nl. dubbele deuren zoals je die bij sommige metrostations in Azië ziet. De metro stopt dan achter een set glazen deuren langs het perron en als beide sets deuren open gaan kunnen mensen in- en uitstappen. Ook hier geldt uiteindelijk dat er technisch een oplossing bestaat maar daar zit uiteraard een prijskaartje aan.

Daarom vraag ik me serieus af of een technische oplossing uiteindelijk niet voordeliger is voor NS dan het constant inzetten van hulpploegen na aanrijdingen en de extra kosten aan personeel dat hier trauma's aan overhoudt en in de ziektewet beland.


Bij metro's is dat een duur miljardenkostend systeem, maar kan dat omdat het een geheel gesloten systeem is waar alles relatief dicht op elkaar zit. Bij treinen is dit echt een ander verhaal. Echt onmogeliijk.
nog gaan mensen last minute langs de bomen en ze tillen ze soms zelfs op om er onderdoor te gaan.

En mensen die zelfmoord willen plegen springen met hetzelfde gemak vanaf het perron voor de trein en om daar nou ook hekken te zetten lijkt me erg lastig voor reizigers welke willen instappen/uitstappen.


Het lijkt me niet dat je een zwaar schuivend hek van zeg 2-3 meter hoog even optilt dus dit lijkt mij wel degelijk veiliger.

Wat betreft springers op een perron is hier ook wel een oplossing voor, nl. dubbele deuren zoals je die bij sommige metrostations in Azië ziet. De metro stopt dan achter een set glazen deuren langs het perron en als beide sets deuren open gaan kunnen mensen in- en uitstappen. Ook hier geldt uiteindelijk dat er technisch een oplossing bestaat maar daar zit uiteraard een prijskaartje aan.

Daarom vraag ik me serieus af of een technische oplossing uiteindelijk niet voordeliger is voor NS dan het constant inzetten van hulpploegen na aanrijdingen en de extra kosten aan personeel dat hier trauma's aan overhoudt en in de ziektewet beland.
Badge
@jmns, dat gaat totaal niet uitmaken, veel overwegbomen hebben al een beveiliging onder de bomen zitten en nog gaan mensen last minute langs de bomen en ze tillen ze soms zelfs op om er onderdoor te gaan.

En mensen die zelfmoord willen plegen springen met hetzelfde gemak vanaf het perron voor de trein en om daar nou ook hekken te zetten lijkt me erg lastig voor reizigers welke willen instappen/uitstappen.

En daarnaast moet het natuurlijk niet zo zijn dat we miljarden euro's gaan besteden aan mensen die willens en wetens risico nemen om het spoor over te steken terwijl dat niet meer de bedoeling is bij beveiligde overwegen. Dat is naar mijn idee de omgekeerde wereld.
Ik heb geen idee hoeveel van die aanrijdingen met een persoon een ongeluk zijn en hoeveel niet, maar ik zie niet echt wat dat uitmaakt. Met extra beveiliging waardoor het sowieso moeilijker wordt om op het spoor te komen zou toch wel wat te winnen zijn denk ik. Misschien dat bijvoorbeeld grote schuivende hekken beter zijn dan een simpele slagboom maar dit weet ik ook niet zo snel. Iets dergelijks zou wel de kans verkleinen dat mensen nog even vlug proberen voor een trein langs het spoor te passeren als dat niet meer veilig is.

Ik snap dat het vooral een geldkwestie is dus laten we hopen dat op zn minst de kleinere overgangen geheel afgesloten worden op een gegeven moment.
Badge
@jmns, en hoeveel van die aanrijdingen met een persoon zijn daadwerkelijk een ongeluk en hoeveel daarvan zijn een bewuste keuze van de persoon die aangereden wordt (zelfdoding) ?

Elk ongeval is er 1 teveel maar de ongevallen welke gebeuren bij beveiligde overwegen zijn zelden het gevolg van een onjuiste werking van de beveiligde overweg maar juist het gevolg van het niet juist handelen van de weggebruikers die de overweg willen oversteken.

Maar ook van deze overwegen wil Prorail graag af echter zijn daar enorme bedragen voor nodig om er tunnels van te maken. En helaas zal dat ook niet overal mogelijk zijn.
Badge +3
Bij het ongeval in Oss is die Stint dwars door gesloten overwegbomen gereden, dus is inderdaad niet aan de orde.

Er wordt/werd (vandaag) onderzoek gedaan of er magneet- of elektrische velden zijn die van invloed kunnen zijn (geweest) op de werking van zo'n ding.

Ik ken iemand waarbij in zijn auto altijd een (motormanagement) waarschuwingslampje gaat branden op de A2 bij Vught, maar dat komt dus blijkbaar door straling van de antenne van de lokale omroep die op een flat staat daar vlakbij (en is verder niet gevaarlijk).

...
Is dit iets waar NS/Prorail in het algemeen nu meer mee bezig is, bijv. na het stintongeluk in Oss?
Prorail is hier al langer mee bezig vanwege het grote aantal ongevallen op deze onbeveiligde overwegen, dit is niet gekomen na het ongeval bij Oss welke bij een beveiligde overweg plaatsvond. Aanrijdingen bij bewaakte overwegen komen voornamelijk door mensen die de bellen en lichten van de overweg negeren en nog even snel over willen steken voordat de trein er aan komt.

Maar vanuit de trein gezien, als je met 140 km per uur aan komt op een overweg zijn de overwegbomen slechts een beperkt aantal seconden geheel gesloten als de trein over de overweg rijdt.


Ik snap volledig dat een machinist hier niets aan kan doen vanwege de snelheid die een trein op een overweg doorgaans heeft en ook dat slagbomen slechts een middel zijn om mensen van het spoor weg te houden als er een trein aankomt. Het ongeval bij Oss was inderdaad bij een beveiligde overweg dus niet totaal relevant misschien in dit geval, maar misschien komt er hierdoor meer druk op bij Prorail om de veiligheid bij overwegen i.h.a. te verbeteren gezien de grote media-aandacht hiervoor. Hoe tragisch dit ene ongeluk ook was, gebeuren aanrijdingen met een persoon gemiddeld bijna 1x per dag over een jaar uitgesmeerd dus heel uniek was dit helaas niet als we het feitelijk bekijken. Des te meer reden om er goed actie op te nemen als je het mij vraagt.
Badge
...
Is dit iets waar NS/Prorail in het algemeen nu meer mee bezig is, bijv. na het stintongeluk in Oss?

Prorail is hier al langer mee bezig vanwege het grote aantal ongevallen op deze onbeveiligde overwegen, dit is niet gekomen na het ongeval bij Oss welke bij een beveiligde overweg plaatsvond. Aanrijdingen bij bewaakte overwegen komen voornamelijk door mensen die de bellen en lichten van de overweg negeren en nog even snel over willen steken voordat de trein er aan komt.

Maar vanuit de trein gezien, als je met 140 km per uur aan komt op een overweg zijn de overwegbomen slechts een beperkt aantal seconden geheel gesloten als de trein over de overweg rijdt.
Reputatie 7
Badge +3
Wat betreft de kleine onbewaakte overwegen, daar is ProRail al mee bezig:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/prorail-gaat-op-eigen-initiatief-onbewaakte-overwegen-afsluiten~b61b3b6a/
https://www.prorail.nl/leveranciers/nieuws/prorail-sluit-onbewaakte-overweg-in-lunteren-af
https://www.prorail.nl/reizigers/nieuws/prorail-mag-ook-tweede-onbewaakte-overweg-in-lunteren-afsluiten
In Brabant zijn ook meerdere populaire plekken voor dit soort vreselijke ongelukken en ik hoop eigenlijk dat de kleine overgangen in landelijke/bosrijke omgeving een keer worden afgesloten of worden omgebouwd met een tunnel of brug. Dit laatste kost natuurlijk een hoop geld maar kleine overgangen afsluiten die waarschijnlijk toch maar weinig gebruikt worden lijkt me geen extreem dure oplossing die de veiligheid vast wel verbetert. Is dit iets waar NS/Prorail in het algemeen nu meer mee bezig is, bijv. na het stintongeluk in Oss?

Reageer