Veevervoer om 08.05

• 13 maart 2018
  • 60 reacties
  • 1298 Bekeken

Reputatie 1
  • Reisadviseur**
  • 79 reacties
Wie haalt het in zn hoofd om om 8:05 tussen Tilburg Reeshof en Den Bosch een 3 delige (!!) Flirt in te zetten?! Het is spits, kom op NS dit kan gewoon niet!! Het lijkt serieus net op veevervoer! Er kunnen wel treinen kapot maar dit kan gewoon echt niet! Ik hoop dat hier serieus naar gekeken wordt!

60 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het probleem zijn de storingen aan de Flirts waardoor regelmatig treinen worden ingekort of uitvallen.
Reputatie 7
Badge
Vanmorgen is flirt stel 2222 om 5:16 uit Nijmegen vertrokken richting Dordrecht, en terug. NS heeft kennelijk niet willen bijsturen door in Nijmegen, Den Bosch, Breda of Dordrecht een rangeermachinist op te roepen om een reservestel aan te koppelen. Of de reservestellen staan maar op 1 plaats, Eindhoven?
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn door het grote aantallen defecten soms domweg niet voldoende rijvaardige treinstellen. Je idee dat er in de ochtendspits overal in den lande inzetbare reservetreinen met rangeermachinisten staan te niksen is niet conform de realiteit. Ook bij personeel is het momenteel overigens krap door de griepgolf.

Wel wordt het tijd dat NS de aanhoudende problemen met de Flirts nu eindelijk eens serieus gaat nemen. Deze ellende is nu inmiddels al 15 maanden gaande zonder dat er veel verandert.
Reputatie 7
Badge
...Wel wordt het tijd dat NS de aanhoudende problemen met de Flirts nu eindelijk eens serieus gaat nemen. Deze ellende is nu inmiddels al 15 maanden gaande zonder dat er veel verandert.
Als je al zo lang weet dat er ellende is, houd je - zeker in de spits - op knooppunten stellen en rangeermachinisten achter de hand. Je hebt die ellende immers bewust zelf veroorzaakt door een bewezen concept te wijzigen. De meerkosten tel je bij de wijizigingskosten.
Reputatie 7
Het is wel heel simpel te denken op elk knooppunt een rangeer machinist en reserve treinstel weg te zetten. Vind je het ook goed dat de kosten doorberekend worden in de kaartjes en prijzen?
Reputatie 7
Badge
Het is wel heel simpel te denken op elk knooppunt een rangeer machinist en reserve treinstel weg te zetten. Vind je het ook goed dat de kosten doorberekend worden in de kaartjes en prijzen?
ja, want die voorziening was er vroeger ook. Wel die kosten -zoals ik schrijf- optellen bij de wijzigingskosten van materieel! Dat voorkomt impulsieve wijzigingsplannen.

Vind jij het goed dat de kosten van de poortjes, camera's en allerlei andere "veiligheids"zooi van de winst af gaan? Die zijn er niet voor de reizigers.
Reputatie 7
Badge +3
@klant_jac
Vroeger werd het spoorwegvervoer door de belastingbetaler massaal gesubsidieerd, nu niet meer. Er is niet onbeperkt geld al schijnen sommigen dat nog steeds te denken.
Reputatie 7
Badge
.... Er is niet onbeperkt geld al schijnen sommigen dat nog steeds te denken.
opvallend is dat er wel geld is voor topsalarissen, prestigeprojecten, mislukte avonturen, werkoverleg-in-1e-klasse-HC's, enz.
Reputatie 7
Badge +3
Dat er bij NS sprake is van een wanverhouding in de uitgaven tussen personeel en materieel moet ik beamen, dat zou ik ook graag anders zien. Maar dat is iets dat vakbonden en politiek van NS eisen en waar NS als bedrijf (dat eigendom is van de staat) mee te leven heeft.

En dat de binnenlandse reiziger tegen alle politieke afspraken in toch opdraait voor de Fyra klopt ook maar ook dat is een politieke beslissing.
Reputatie 1
@Tamzin
Het is ochtendspits. Er dient gewoon genoeg materieel te rijden. Nu is meer dan de helft van de mensen die mee wilde op t station achtergebleven.
Kan er geen ander materieel in worden gezet? Ook al is dat reservematerieel nog zo vies, slecht of oud, dat is nog altijd beter dan dit.
Reputatie 7
Badge +3
Er wordt momenteel al regelmatig SGM en DD-AR ingezet ter vervanging van defecte Flirts.
In de spits wordt zowat al het materieel al ingezet en ik vermoed dat een oudere trein, die ms reserve staat, niet in de buurt was van die lijn.

Dat er nog steeds best wel wat Flirts uitvallen door storingen (ik heb het al een tijdje niet gehad), wil ik best geloven. Ook dat men zijn of haar best heeft gedaan om het op te starten en dan sta je voor een rottig dilemma. Je mist een treinstel wat je keihard nodig zal hebben.

Als er geen reservetrein beschikbaar is, houd je 2 opties over.

1. Toch te gaan rijden, wetende dat je reizigers gaat achter laten, maar het gros toch kan meenemen
2. Door niet te rijden, andere treinen ook overvol geraken.

Ik kies altijd optie 1. Ik moet tussen 2 kwaden kiezen, dan maar voor de betere optie. Wetende dat de reizigers enerzijds toch blij zijn dat je rijdt, anderzijds vertel je wat er gaande is en dat we gaan roeien met de riemen die we hebben.
Reputatie 7
Badge
Waarom hebben die flirts zoveel storingen eigenlijk?
Reputatie 7
Badge
@Loes
Bedankt voor de uitleg. Begrijpelijk een moeilijke afweging. En goede keuze. Daar doe ik niets aan af.
Ik refereer aan de "bijsturing" die om 5 uur 's morgens weet dat er een stel in de spits mist, en dan 2 uur de tijd heeft om ergens op de route een aankoppeling of omwisseling te organiseren. Kennelijk staat er dan onderweg geen materiaal reserve, of is er geen machinist om te koppelen, of allebei. Kennelijk kan je niet op Den Bosch of Breda met de kruisend setje Flirts omruilen.
De klachten van "Reeswijk" zijn niet nieuw.
Ik krijg de indruk dat "improvisatie" not done is. Dat medewerkers alleen maar in onwrikbare processen (mogen) denken.
Blijft een goeie vraag klant_Jac, waar ik het antwoord op schuldig moet blijven. Wel weet ik dat ik ook wel eens makkelijk dacht, je kan ze toch zo omwisselen, maar dat bleek niet het geval te zijn. Als HC heb ik daar simpelweg geen zicht op helaas.
Reputatie 7
Badge +3
@Trein-D
Software. NS heeft de standaardsoftware voor de Flirts laten aanpassen. Deels was dat noodzakelijk (afwijkend stroomsysteem, afwijkend beveiligingssysteem) deels waren et allerlei leuke extra wensen zoals de uitschuiftreden en de omroep. Bij Arriva zijn er met dezelfde treinen overigens weinig problemen, die hebben alleen het hoogst noodzakelijke laten aanpassen.

Overigens was er bij de SLT hetzelfde euvel. Daar heeft het ruim twee jaar geduurd voor de software een beetje fatsoenlijk functioneerde.
Reputatie 7
Badge
@Trein-D
Software. NS heeft de standaardsoftware voor de Flirts laten aanpassen. Deels was dat noodzakelijk (afwijkend stroomsysteem, afwijkend beveiligingssysteem) deels waren et allerlei leuke extra wensen zoals de uitschuiftreden en de omroep. Bij Arriva zijn er met dezelfde treinen overigens weinig problemen, die hebben alleen het hoogst noodzakelijke laten aanpassen.

Overigens was er bij de SLT hetzelfde euvel. Daar heeft het ruim twee jaar geduurd voor de software een beetje fatsoenlijk functioneerde.

Ja ik hoor het alweer. de software en al dat gedoe. zucht.....ik mis de oude treinen.
Reputatie 7
Badge +3
@klant_jac
Een belangrijke pobleem schijnt dat te zijn dat er steeds software storingen zijn als treinen gekoppeld rijden. Een vervangend stel helpt dan niet.
Reputatie 1
@Loes reactie 12
Ik snap je punt en je hebt gelijk. Misschien dat ik als reiziger ook wel te makkelijk denk over het regelen van ander materieel.
Reputatie 7
Badge

Vind jij het goed dat de kosten van de poortjes, camera's en allerlei andere "veiligheids"zooi van de winst af gaan? Die zijn er niet voor de reizigers.

Vind jij het goed dat de kaartjes daardoor duurder gaan worden dan? Prima dat jij dat allemaal wilt maar dan mag jij er lekker zelf voor gaan betalen. Ik wil dat in ieder geval niet.
Reputatie 7
Badge
Een belangrijke pobleem schijnt dat te zijn dat er steeds software storingen zijn als treinen gekoppeld rijden.
ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar is NS het enige spoorwegbedrijf in Europa dat software zit te veranderen?
Reputatie 7
Badge +3
@Trein-D
Het ligt iets genuanceerder. De reiziger vraagt bijv. niet om zoveel enorm veel personeel op de perrons en in de treinen maar moet de rekening daarvoor wel betalen. En zo zijn er meer zaken waar NS geld aan uitgeeft waarvan je kunt afvragen of de reiziger daar wel op zit te wachten.
Reputatie 7
Badge

ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar is NS het enige spoorwegbedrijf in Europa dat software zit te veranderen?

Wat maakt dat nou weer uit?
Wat ik wel weet van de Flirts is dat bij combineren of ombouwen de machinist geduldiger moet zijn dan bij andere type treinen. Het zit hem in de opbouw van de wifi tussen beide stellen, althans zo heb ik het begrepen.

@Tamzin

Hoe hebben wij de software laten aanpassen voor de uitschuiftredes? Arriva heeft nl ook uitschuiftredes en ms ben ik te blond, maar ik zou niet kunnen verzinnen waarom juist daar een software aanpassing op zit.

Tegenwoordig hebben we weinig storing meer door de uitschuiftredes. Zit er zelf geregeld op en wat ik al aangaf, ik maak echt maar weinig storing mee.
Reputatie 7
Badge
@Trein-D
Het ligt iets genuanceerder. De reiziger vraagt bijv. niet om zoveel enorm veel personeel op de perrons en in de treinen maar moet de rekening daarvoor wel betalen. En zo zijn er meer zaken waar NS geld aan uitgeeft waarvan je kunt afvragen of de reiziger daar wel op zit te wachten.

Ja dat ben ik wel met je eens natuurlijk. Sommige dingen zijn inderdaad te veel geldverspilling geweest enzo. Bijvoorbeeld dat schandaal met de nieuwe fyra. Tja...daar krijg je haast pijn in je portemonnee van he...zullen we maar zeggen. 🙂

Reageer