Veevervoer tussen den haag en rotterdam

Vandaag is het weer eens goed mis. De een na de andere trein komt overvol aan in delft. Er kan alwerkelijk niemand meer bij als hij aankomt. Met dit warme weer mag dit echt niet gebeuren. Het zou fijn zijn als er eindelijk eens afdoende capaciteit zou komen op dit traject. Met name de capaciteit van de sprinters is in de spits veel te klein. Graag grotere treinen, of frequenter rijden in de spits.

17 reacties

Reputatie 2
Frequenter rijden tussen Rotterdam CS en Den Haag Holland Spoor lijkt me met de huidige techniek helaas niet haalbaar. Er wordt hier al hoogfrequent gereden waardoor de maximale spoorbezetting voor dit traject zo'n beetje bereikt is zolang Prorail / de regering het nieuwere treinbeïnvloedingssysteem ERTMS hier niet aan laat leggen. En dit is iets dat miljarden gaat kosten, dus is het sowieso de vraag of en wanneer dit gaat gebeuren.

Is het overigens zo dat op de tijden dat jij dit traject reist dat er vaker te kort materieel is of was dit enkel vandaag?
Reputatie 7
Badge +3
Vanmiddag vielen veel treinen uit vanwege een defecte trein. Tja, dan zijn de treinen die uiteindelijk wel rijden extra vol helaas.
https://www.ovtijden.com/avtdag/DT/20170620
De NS heeft met ingang van dit jaar de treinen op dit traject korter gemaakt, dus bij de minste of geringste storing zitten de treinen hier nu propvol.
Reputatie 6
Vergeet niet dat de treinen over de Oude Lijn deze week ook extra reizigers meenemen doordat de ICD niet rijdt i.v.m. werkzaamheden.
Dus er werden meer reizigers dan normaal verwacht op een traject wat al last heeft van zware ondercapaciteit. Toch is het materieel blijkbaar niet uitgebreid en dat is kwalijk. Je zou zeggen dat er wat icd treinstellen niets staan te doen.
Dat er een storing was doet niet ter zake. Het is altijd stampensvol in de spits.
Reputatie 7
Badge +3
@Wes C Addle
Frequenter rijden is niet nodig, vrijwel geen enkele trein op dit traject rijdt op maximaal mogelijke lengte.
@Tamzin: dan moet men wel wat perrons verlengen of de dienstregeling aanpassen, de intercity Dordrecht - Lelystad kan met VIRM12 niet in Almere Buiten stoppen, en de intercity Vlissingen - Amsterdam past dan niet in Roosendaal (met de huidige dienstregeling staan de treinen van en naar Vlissingen achter elkaar langs het zelfde perron waardoor de lengte beperkt is), dus moet je dan nog fanatieker treinen gaan inkorten in Rotterdam hier. Sprinters moeten wel langer kunnen, in het verleden heeft er SGM7 gereden hier.
Reputatie 6
Tijdens de avondspits hebben er ruim anderhalf uur geen treinen tussen Schiedam en Delft geen treinen gereden, vanwege een defecte trein bij Delft-Zuid. Tijdens het wachten op Rotterdam C, hoorde ik een NS medewerker verzuchten: hadden we de Hofpleinlijn nog maar...

Uiteindelijk toch in Delft aangekomen. Het perron was meer dan afgeladen vol, op de trappen zaten reizigers te wachten, onverantwoordelijk gewoon.
De NS en ProRail van 2017 kennende had die Hofpleinlijn weinig uitgemaakt, want extra materieel inzetten of treinen omleiden doet men eigenlijk vrijwel nooit meer.
Reputatie 6
Ja, dat is inderdaad zo. Omleiden gebeurt tegenwoordig alleen bij vooraf geplande werkzaamheden. De Thalys wordt nu omgeleid via Gouda: ik zag er vandaag een paar voorbij Rotterdam Alexander sukkelen.
Zelfs omleiden bij werkzaamheden doet men al een stuk minder, internationale treinen worden nog omgeleid, hoewel de IC Berlijn en IC Brussel ook regelmatig ingekort worden tot respectievelijk Amersfoort en Rotterdam. Maar een door werkzaamheden omgeleide intercity Den Haag - Utrecht via de verbindingsboog bij Rotterdam is al weer een paar jaar geleden.
Reputatie 7
Badge +3

Uiteindelijk toch in Delft aangekomen. Het perron was meer dan afgeladen vol, op de trappen zaten reizigers te wachten, onverantwoordelijk gewoon.

Zo vol had ik het in Delft inderdaad al een tijdje niet meer gezien, gezien van bovenaf de trap was het één grote mensenmassa van voor tot achter op het perron. En niet alleen zaten er mensen op de trappen, ook stonden er redelijk wat mensen op de tussenverdieping tussen perron en stationshal toen ik er zo rond half 6 kwam.
Ik denk dat daarvan meer reizigers voor de richting Rotterdam waren dan voor richting Den Haag, aangezien er nog af en toe een trein vanaf Delft richting Den Haag wegging.
Reputatie 6
Ik kwam rond 17:45 aan uit Rotterdam: trein vanzelfsprekend hartstikke vol. En natuurlijk weer onduidelijke en tegenstrijdige reisinformatie: schermen in Rotterdam C en Delft gaf als bestemming Den Haag HS, omroep in trein en op Rotterdam C Amsterdam.

HTM deed ook goede zaken. Trams waren ook afgeladen vol.
Reputatie 6
Badge
Het wordt eens tijd dat de treinen hier op volledige lengte gaan rijden, de Metro's tussen deze 2 grote steden zitten ook stervensvol in de spits. En de regio groeit alleen maar meer en meer, dus uitbreiden is helemaal niet zo'n gek idee.
Reputatie 7
Badge +3
Ik kwam rond 17:45 aan uit Rotterdam: trein vanzelfsprekend hartstikke vol. En natuurlijk weer onduidelijke en tegenstrijdige reisinformatie: schermen in Rotterdam C en Delft gaf als bestemming Den Haag HS, omroep in trein en op Rotterdam C Amsterdam.

Zat jij soms in de 2265 die normal om 17.24 in Delft aankomt?
Scherm op Delft gaf daarvoor inderdaad aan tot HS en daardoor was ik er bijna niet ingestapt aangezien ik op Laan van NOI overstap. Maar deze ging inderdaad gewoon verder na HS. Al zag ik achteraf dat die als 302265 vanaf HS verderging. Tja, ander treinnummertje ....

https://www.ovtijden.com/arnu/rl/2265/2017-06-20T17:24:00+0200
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/302265/2017-06-20T17:24:00+0200
Het wordt eens tijd dat de treinen hier op volledige lengte gaan rijden, de Metro's tussen deze 2 grote steden zitten ook stervensvol in de spits. En de regio groeit alleen maar meer en meer, dus uitbreiden is helemaal niet zo'n gek idee.
Ik ben ook wel benieuwd hoe men de toekomst hier ziet. Volgens de druktecijfers van de NS zitten de intercity's tussen 7:30 en 8:45 helemaal vol van Rotterdam naar Leiden. Zes treinen op rij die gewoon helemaal vol zitten met VIRM10. De enige concrete plannen voor dit traject is vanaf 2023 meer sprinters per uur, maar voor de intercity's zijn geen plannen (de extra intercity Rotterdam - Den Haag Centraal is geschrapt uit de laatste versie van PHS).

VIRM12 is een uitbreiding van 20%, maar dan moeten de perrons in Roosendaal wel aangepast worden, of men moet in Dordrecht een treinstel aftrappen. En op Dordrecht - Schiphol - Zwolle lijkt me VIRM12 weer redelijk overkill op de Flevolijn als daar wel elke 10 minuten een trein gaat rijden. Dus welke toekomst voor Rotterdam - Den Haag HS - Leiden heeft men op het oog? Volgens mij moet op dit traject ook elke 10 minuten een intercity te gaan rijden om in de toekomst iedereen te vervoeren.
Reputatie 6

Zat jij soms in de 2265 die normal om 17.24 in Delft aankomt?
Scherm op Delft gaf daarvoor inderdaad aan tot HS en daardoor was ik er bijna niet ingestapt aangezien ik op Laan van NOI overstap. Maar deze ging inderdaad gewoon verder na HS. Al zag ik achteraf dat die als 302265 vanaf HS verderging. Tja, ander treinnummertje ....

https://www.ovtijden.com/arnu/rl/2265/2017-06-20T17:24:00+0200
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/302265/2017-06-20T17:24:00+0200

Ik stond in de trein:) Volgens mijn was het inderdaad de 2265.

Wat trouwens ook onduidelijk is met de verschillende omroepen, is dat vanaf +/- 17:20 werd omgeroepen dat de stremming voorbij was en de vertraging afneemt, even later wordt omgeroepen dat trein x niet rijdt vanwege een defecte trein en dat men om moet reizen via Gouda en Den Haag,(huh? De vertraging neemt toch af?) trein x van xx.xx vertrekt over 15 minuten en trein x van xx.xx niet rijdt vanwege een defecte trein (huh? Weer een defecte trein)?) Heel onduidelijk dus.

Reageer