beantwoord

Veilgiheid IC Direct met Schiphol passagiers

• 17 juli 2020
  • 18 reacties
  • 736 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Inmiddels is duidelijk dat er al zeker 38 vluchten met besmette personen op Schiphol zijn geland. Binnenkort moet ik weer met de IC Direct naar mijn werk in Rotterdam reizen. Ik maak me grote zorgen over de veiligheid op dit traject en de kans op besmetting gezien het feit dat veel mensen juist naar en van Schiphol met de IC Direct reizen. Ik denk niet dat alle reizigers hun verklaringen vooraf zorgvuldig en waarheidsgetrouw invullen. Wat doet NS in samenspraak met Schiphol om treinreizigers niet nodeloos en extra bloot te stellen aan met Corona besmette passagiers? En dan bedoel ik niet alleen omroepen wat de regels zijn of nog een formuliertje invullen.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 17 juli 2020, 14:12

Goedemiddag Meks en welkom bij de NS Community!

Wij hanteren de regels die zijn besloten in samenwerking met de overheid. Vanaf 1 juli komt dat neer op puur de verplichting van het dragen van een mondkapje in het openbaar vervoer. Verdere regels of maatregelen zijn er momenteel niet meer. Voor zover bij ons bekend, als Klantenservice, zijn er dan ook geen verdere speciale maatregelen voor treinen van en naar Schiphol.

Bekijk origineel

18 reacties

Goedemiddag Meks en welkom bij de NS Community!

Wij hanteren de regels die zijn besloten in samenwerking met de overheid. Vanaf 1 juli komt dat neer op puur de verplichting van het dragen van een mondkapje in het openbaar vervoer. Verdere regels of maatregelen zijn er momenteel niet meer. Voor zover bij ons bekend, als Klantenservice, zijn er dan ook geen verdere speciale maatregelen voor treinen van en naar Schiphol.

Badge

Bij deze mensen is achteraf vastgesteld dat ze corona hadden, dat was op het moment van het vliegen niet bekend.

Daarbij ging het zoals ik het verhaal heb gelezen om 38 personen die met een vlucht op Schiphol waren geland.

U kunt alleen het risico minimaliseren door zich aan de voorschriften te houden en hopen dat andere dat ook doen, maar dat is overal in het openbare leven op dit moment niet alleen in de treinen.

Daarbij is het nog maar de vraag of deze mensen daarna met de trein reizen en dan ook nog of ze de ICdirect hebben genomen naar Rotterdam.

Dat is dan inderdaad te hopen dat iedereen zich aan die regels houdt. Op dit moment is dat in de trein al lang niet meer het geval ook al is het nu nog niet zo druk. En op alle reizen die ik tot nu toe maakte geen enkele conducteur meer gezien. Zijn ze zelf ook te bevreesd voor besmetting? Het zou me niet verbazen als we alweer voor september te maken krijgen met nieuwe strenge maatregelen als ik zie hoe het er nu alweer aan toe gaat op allerlei plaatsen inclusief het ov.

Reputatie 7
Badge +3

Wat dit betreft is het denk ik niet anders dan met andere treinreizigers, ook daar kunnen mensen bij zitten die besmet zijn. Alleen komt dat achteraf niet in het nieuws.  Uit de wekelijkse rapportage van het RIVM blijkt overigens dat het aantal mensen die mogelijk door een medereiziger besmet zijn erg klein is.

Reputatie 6

Ik heb gisteren via Schiphol gereisd, en op het station was het sowieso heel erg rustig (meer dan voldoende om de anderhalve meter aan te houden).
De algehele zichtbaarheid en controles door de conducteurs is inderdaad nogal een dingetje, ook vóór de Coronacrisis al gelet op de vele opmerkingen op dit forum.

Reputatie 5

Mijn $0.02. Ik reis ook vaak met een trein die eerst langs Schiphol komt. Risico is dus niet afwezig. Maar even de statistiek ertegenaan. Hoeveel mensen landen er per dag op Schiphol, hoeveel daarvan nemen de trein en hoeveel daarvan laten genoeg virussen achter om jou (met mondkapje en ontsmette handen uiteraard) te besmetten? Ik denk dat dit op een zodanig kleine kans komt, dat de kans dat een 747 (jaja, degene die nu over uitgefaseerd wordt) op je dak valt groter is.

Overigens zat ik donderdag in een trein die niet vertrok omdat er een reiziger in zat die weigerde een mondkapje te dragen. Deze reiziger is door de politie uit de trein verwijderd. Bedankt he! Kwartier vertraging.

Dus gebrek aan daadkracht kun je NS niet verwijten!

Reputatie 6

Wat doet NS in samenspraak met Schiphol om treinreizigers niet nodeloos en extra bloot te stellen aan met Corona besmette passagiers? En dan bedoel ik niet alleen omroepen wat de regels zijn of nog een formuliertje invullen.

Aan wat voor maatregelen denkt u dan?

Badge +3

NS kan daar in praktijk niets aan doen, dat zullen Schiphol (marechaussee/douane), andere luchthavens (controle bij vertrek) of luchtvaartmaatschappijen moeten doen.

Althans, ik zie het niet gebeuren dat er bij elke toegang naar de perrons personeel of apparatuur komt die bijv. je temperatuur meet, en je bij verhoging weigert.

Vraag me ook af in hoeverre een openbaar vervoerbedrijf mensen mag weigeren op basis van koorts/verhoging, want wie zegt dat er dan sprake is van corona?

Voor zoiets zal dan eerst een (wettelijke) verordening moeten komen, “bij wie 38°+ gemeten wordt mag niet met het ov”. Zal een hoop stof doen opwaaien, ik vermoed nog veel meer dan de mondkapjes.

Reputatie 5

En dan nog. Wie zegt dat je niet besmettelijk kan zijn zonder verhoging?

De overheid adviseert reizigers uit risicogebieden “dringend” in quarantaine te gaan. Helaas laten die reizigers alleen al met hun reisgedrag zien hoeveel belang ze hechten aan veiligheid voor anderen. Namelijk: niets.

Stelt de NS: dat ze geen huisregels mag opstellen waarbij het verboden is om in de trein te stappen mocht je vallen onder “het dringend advies” in quarantaine te gaan?

De NS zal zeggen: “We kunnen dat niet handhaven/controleren”. Maar wel degelijk is uit de reisgegevens te achterhalen of iemand toch gereisd heeft gedurende het advies in quarantaine te gaan. En wel degelijk is kan de NS iemand door de NS aansprakelijk stellen voor het gevaar waar zij anderen willens en wetens aan heeft blootgesteld. En idem voor het overtreden van de huisregels: niet in de trein als je een dringend advies hebt gekregen.

En de NS heeft ook een zorgplicht naar andere klanten en personeel. Daarom plaats ik dit bericht. En de NS directie kan publiekelijk reageren. En smoezen verzinnen waarom mensen wel mondkapjes in de trein op moeten doen. Maar dat ondanks een dringend quarantaine advies Corona risicogevallen wel welkom zijn in de trein. Huisregeltjes of niet.

Reputatie 7
Badge +3

@KLMbrachtCoronanaarNederlander geldt ook nog zoiets als privacy. NS mag niet eens zomaar privé gegevens van mensen opvragen. En hoe denk je dat te handhaven? Er wordt niet eens (goed) gehandhaafd op mondkapjes.

In Nederland wonen helaas iets te veel mensen die lak hebben aan regels. Ook als ze met het niet opvolgen andere mensen schaden.

De enige manier om terugkerende reizigers uit risicolanden vanaf Schiphol in quarantaine te houden is om hen gelijk na aankomst over te brengen naar een hotel o.i.d. en daar 2 weken laten verblijven.

Reputatie 6

Ik heb begrepen dat terugkerende reizigers uit Schiphol aan de orde komen bij de persconferentie van morgen door Mark Rutte en Hugo De Jonge. Maar je kan NS niet verplichten om bij de ingangen van perrons coronatesten af te nemen.

Reputatie 7
Badge +3

Er kunnen allerlei maatregelen worden verzonnen om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Maar dan zal eerst de Tweede Kamer van reces moeten terugkeren om het inhoudelijk en politiek te toetsen.

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk is het zorgelijk dat reizigers uit risicogebieden nu zo zonder goede controle het land binnen kunnen komen, maar het is volstrekt onmogelijk dat NS controleert of deze mensen op Schiphol de trein nemen. Die controle moet er al zijn voor mensen het vliegveld kunnen verlaten.

Daarnaast zou je je veel meer zorgen moeten maken om de situatie in het land zelf en met name in grote steden als Rotterdam en Amsterdam, in een week tijd zijn alleen daar al ruim 900 besmettingen vastgesteld, een veelvoud van het aantal wat vastgesteld is bij mensen die op Schiphol of andere vliegvelden zijn geland. En omdat niet iedereen met klachten zich laat testen zullen er nog veel meer gewoon rondlopen.

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk is het zorgelijk dat reizigers uit risicogebieden nu zo zonder goede controle het land binnen kunnen komen, maar het is volstrekt onmogelijk dat NS controleert of deze mensen op Schiphol de trein nemen. Die controle moet er al zijn voor mensen het vliegveld kunnen verlaten.

Daarnaast zou je je veel meer zorgen moeten maken om de situatie in het land zelf en met name in grote steden als Rotterdam en Amsterdam, in een week tijd zijn alleen daar al ruim 900 besmettingen vastgesteld, een veelvoud van het aantal wat vastgesteld is bij mensen die op Schiphol of andere vliegvelden zijn geland. En omdat niet iedereen met klachten zich laat testen zullen er nog veel meer gewoon rondlopen.

96% van de uit het buitenland komende besmette personen komen volgens het RIVM via de snelweg het land binnen. Controleren op Schiphol is dan het zelfde als een slot op de voordeur terwijl achter het huis de schuifpui wagenwijd openstaat. De risico's in de steden zijn daarom inderdaad veel groter dan op en rond Schiphol.

Reputatie 7
Badge +3

Het RIVM geeft in de wekelijkse rapportage ook aan of bij de GGD’en gemelde COVID-19 patiënten in de 14 dagen voor aanvang van de ziekte in het buitenland zijn geweest. Tot vorige week waren Belgie, Duitsland, Frankrijk en Servië daarin de landen daarin koploper, sinds afgelopen week is Spanje de nummer 1. Als dat de komende weken nog meer wordt vanwege terugkerende vakantieganger zal het percentage wat per vliegtuig het land binnen komt denk ik wel wat toenemen. 

Maar dan nog was maar bijna 8,5% van bij de GGD’en gemelde COVID-19 patiënten in het buitenland geweest. 

Controleren op een quarantaine advies is nog niet mogelijk en er zijn ook privacy problemen. Maar je kunt wel met veel tam tam als NS een verbod instellen op instappen (via de huisregels) (als je geadviseerd bent om in quarantaine te gaan). Met de melding dat als achteraf/later blijkt dat je je niet aan heb verbod hebt gehouden je een boete van bijv 5000 euro krijgt.En de waarschuwing dat reisgegevens 1,5 jaar (geloof ik) worden bewaard.

Mensen bang maken is ook een manier van gedrag sturen. Dat je er vanwege privacy (nog) niet bij de reisgegevens kunt dat meldt je niet bij het verbod.

En ja ik zit in de trein. en heb al maanden geen conducteur gezien. En ja: sinds het drukker wordt nog nooit mee gemaakt dat iedereen in de coupé zich aan de Corona regels hield.Hoe onzinnig/nutteloos deze waarschijnlijk zijn. Het maakt wel dat ik gaandeweg de vinger begin op te steken naar de meer zinnige Corona adviezen.

Reputatie 7
Badge +3

Controleren op een quarantaine advies is nog niet mogelijk en er zijn ook privacy problemen.

Dat privacygeleuter komt de meeste mensen langzamerhand de strot uit. Een totaal doorgeschoten non-item. 

Reageer