beantwoord

Veilig genoeg?

• 13 november 2015
  • 10 reacties
  • 314 Bekeken

Reputatie 4
Lijn Hoofddorp - Hoorn Kersenboogerd net na Schiphol.
Vind NS dit een veilige situatie?
Ik moet er niet aan denken als er iets gebeurd de zittende passagiers in de voorgrond kunnen het dan wel schudden.
Gedenk dat u als vervoerder verantwoordelijk bent voor de veiligheid!
icon

Beste antwoord door Iris NS 16 november 2015, 14:25

Ik moet er niet aan denken als er iets gebeurd de zittende passagiers in de voorgrond kunnen het dan wel schudden.

Hoi Satneef,

deze situatie vindt NS inderdaad veilig. Wanneer er "iets gebeurt" (ik neem aan dat je bijv. een botsing bedoelt?) is dit altijd een onveilige situatie en bestaat er een kans op gewonden. Natuurlijk doen we er alles aan om de treinen veilig te laten rijden zodat er geen ongelukken gebeuren.
Bekijk origineel

10 reacties

Hoi Satneef,

deze situatie vindt NS inderdaad veilig. Wanneer er "iets gebeurt" (ik neem aan dat je bijv. een botsing bedoelt?) is dit altijd een onveilige situatie en bestaat er een kans op gewonden. Natuurlijk doen we er alles aan om de treinen veilig te laten rijden zodat er geen ongelukken gebeuren.
Reputatie 3
Foto's zoals die van Satneef kun je in de spits ook maken in metro's, trams en bussen. Hoewel de snelheid van deze transportmiddelen een stuk lager ligt dan die van treinen zijn de gevaren daar minstens zo groot gezien het feit dat je, bij trams en bussen althans, ook nog te maken hebt met kruisende/overstekende/tegenliggende weggebruikers. En toch zal ook het aantal OV-passagiers dat in in die vervoermiddelen gewond raakt of overlijdt minimaal zijn. Kortom: inderdaad overdrijving.
Reputatie 1
Gefeliciteerd u heeft mogelijk doden op uw geweten.(zie eerste bericht)

Ik denk dat u enigszins overdrijft (eufemistisch uitgedrukt). Staan in de trein is, zeker in de spits, zeer gebruikelijk. Treinen zijn daar ook op ingericht (stangen en palen op het balkon om aan vast te houden en handvatten aan de rugleuningen van stoelen in sprintermaterieel). Ook wanneer men zit kan/zal men gewond raken in het geval van een ongeluk. De suggestie dat de NS dus bewust levensgevaarlijke risico's neemt door passagiers staand te vervoeren is schromelijk overdreven. Pleit u ook voor veiligheidsgordels in treinstoelen?
Reputatie 4
Zo lang treinen maar netjes voor rode seinen stoppen en er voldoende buffertijden in de dienstregeling zijn ingebouwd zijn er geen problemen met de veiligheid.
Klopt,er is nog nooit een trein door een rood sein gereden.........
Uw uitspraak is niet op feiten gestoeld. Onder treinpassagiers is in heel Nederland de afgelopen 20 jaar precies 1 dode gevallen en dat had ook nog eens niets met de drukte in de trein te maken. Ter vergelijking: Per jaar overlijden ongeveer 700 weggebruikers aan een verkeersongeval, waaronder ongeveer 100 voetgangers. Dus als ik mensen zou zeggen dat ze naar het station kunnen wandelen, komt dat dichter in de buurt van een doodsverwensing dan wanneer ik zeg dat ze in deze trein kunnen stappen.
Reputatie 6
Zo lang treinen maar netjes voor rode seinen stoppen en er voldoende buffertijden in de dienstregeling zijn ingebouwd zijn er geen problemen met de veiligheid.
Reputatie 3
Met een beetje moeite kunnen er ook nog wel wat in de bagagerekken...
Reputatie 4
Maar om precieser te zijn:alle balkons staan strak vol!
Reputatie 4
De drukte in de trein op de foto is niet buitensporig. Dit type trein is ontworpen op 4 sta-plaatsen per vierkante meter. Als de mensen in het gangpad een beetje inschikken, passen er nog wel een paar reizigers bij.

Reageer