Veiligheid in de trein deel ..

Reputatie 4

Op Nu.nl staan vandaag wat anonieme bijdragen van conducteurs.

Coronaregels worden in de trein lang niet altijd goed nageleefd en dat levert zorgen op bij conducteurs, zeker als ze daar reizigers op aanspreken en een agressieve reactie terugkrijgen. NU.nl ging in gesprek met een aantal conducteurs over wat ze tegenkomen tijdens hun werk.

De conducteurs wilden alleen op anonieme basis hun verhaal delen. Hun echte namen zijn bij de redactie bekend.

Conducteur 1

"Een tijd terug zat ik tijdens een rit in de cabine en werd er op de deur geklopt. Twee studenten stonden voor de deur om me te waarschuwen en ik hoorde gegil. Ik ben met hen meegelopen en trof een bibberende vrouw aan."

"Er was een man op haar gedoken en een deel van haar kleren was uit. De man had haar dus willen verkrachten. Uiteindelijk is de man gearresteerd, maar wat was er gebeurd als ik niet was gewaarschuwd? Dit was misschien wel niet gebeurd als ik gewoon door de trein had gelopen. Nu hebben mensen toch het idee dat er toch niemand komt en dat ze hun gang kunnen gaan."

Conducteur 2

"Mijn werk is er niet leuker op geworden. Je bent de hele dag aan het corrigeren en discussiëren. En in een verhitte discussie maak je het ook mee dat mensen heel dicht bij je komen staan. Veel collega's blijven ook in de cabine en dan gaat de sociale veiligheid in de trein helemaal achteruit."

"Mensen gaan misbruik maken van de situatie en je komt de meest gekke dingen tegen. Vrouwen worden lastiggevallen en mensen steken gewoon een sigaret op in de trein. Dingen die we al jaren niet meer zagen gebeuren nu weer. Het zwartrijden gebeurt denk ik drie keer zo veel."

"Als je een coupé binnenkomt, zie je ook zoveel mondkapjes die niet goed gedragen worden. Of ze zitten op de kin of mensen zijn aan het bellen en het mondkapje gaat af. Sommigen zetten ook alleen het mondkapje op als ik langsloop en zetten het weer af als ik de coupé uit ben. We hebben er tegenwoordig een dagtaak aan."

Conducteur 3

"Als ik mensen op het niet goed dragen van een mondkapje aanspreek, beginnen ze gelijk te stuiteren. Dat mondt soms uit in heel vervelende discussies. Dan denk ik wel eens: ik doe gewoon m'n beroep en hoef niet te worden uitgescholden voor elk 'k-woord'."

"Mensen hoeven geen mondkapje op als ze eten of drinken. Maar dan hebben ze een bekertje koffie in de hand van Amsterdam tot Arnhem. Of ze eten de hele reis chips of een patatje. Als ik er iets van zeg, begint de tirade gelijk: 'Je moet mij niet in de gaten houden!'"

"Ik schrijf ook meer boetes dan normaal, maar de gelegenheid om zwart te rijden wordt ook gewoon geboden (NS maakt de cijfers hierover niet openbaar, red.). Als je dagelijks een lange rit moet betalen, is dat een hele kostenpost. Ik sprak laatst een reiziger die zei dat die goedkoper uit was als die elke keer de boete betaalde dan wanneer die iedere rit een kaartje kocht."

"Bepaalde mensen voelen zich ook zo vrij als een vogel als ze weten dat er niet gecontroleerd wordt. Ze vallen dan vrouwen lastig of spreken jonge vrouwen op een bepaalde manier aan."

52 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat krijg je als de bedrijfsleiding vanaf het begin roept dat ze niet gaan handhaven omdat het ieders individuele verantwoording is. 

Badge

Zet dan ook even het andere artikel erbij dan weet je meteen uit welke hoek dit komt, dit met in het achterhoofd dat er momenteel veel te doen is omtrent bezuinigen op het service personeel en de BOA onderwerp van gesprek is bij de NS.

Conducteurs en machinisten maken zich zorgen over het agressieve gedrag van reizigers en de slechte naleving van coronamaatregelen in de trein. Dat blijkt uit gesprekken die NU.nl met meerdere conducteurs voerde. Een nieuwe rondgang van vakbond CNV Vakmensen bevestigt dat beeld.

Met name als reizigers worden aangesproken op het niet naleven van de mondkapjesplicht levert dat vaak discussies op. Meer dan de helft van de ondervraagde conducteurs zegt agressie in de treinen of op perrons ervaren te hebben.

"Mijn werk is er niet leuker op geworden. Je bent de hele dag aan het corrigeren", zegt een conducteur, die anoniem wil blijven, in gesprek met NU.nl. "Heel veel collega's gaan ook niet meer de trein door maar blijven in de cabine. Dan gaat de sociale veiligheid in de trein achteruit. Mensen gaan dan misbruik maken van de situatie."

Een andere conducteur hoort dat vrouwen geregeld "op een bepaalde manier" worden aangesproken, doordat mensen zich "zo vrij als een vogel" voelen door het ontbreken van een conducteur die door de trein loopt.

Reizigers discussiëren onderling ook

Ook reizigers onderling discussiëren geregeld met elkaar over het wel of niet dragen van een mondkapje en het houden van 1,5 meter afstand. Bijna drie kwart van de ondervraagde conducteurs geeft aan dat er vaak geen begrip is dat in de trein geen afstand kan worden gehouden.

Overigens verplicht NS zijn conducteurs nooit om de trein door te gaan. "We willen wel dat ze zichtbaar en aanspreekbaar zijn voor reizigers, maar het kan druk zijn in de trein of er kan zich een situatie voordoen die geen prettig gevoel geeft. Dan is het aan de eigen professionele inschatting van de conducteur of die de trein door gaat. Veiligheid staat bij ons altijd voorop."

Henri Janssen, bestuurder van FNV Spoor, denkt dat reizigers alsnog een sociaal veilige trein verwachten. "Dat NS conducteurs niet verplicht door de trein te gaan, doet daar niets aan af. Als er rotzooitrappers rondlopen, hebben NS-medewerkers daar gewoon tegen op te treden."

Slechts een kwart van conducteurs meldt agressie

Slechts een kwart van de conducteurs zegt bij hun werkgever melding gedaan te hebben van agressief gedrag. "Opvallend", vindt CNV-bestuurder Ike Wiersinga, "want uit de peiling blijkt dat er veel meer incidenten zijn. Die worden dus niet gemeld en blijven onder de radar."

Ook NS benadrukt logischerwijs het belang van het melden van agressief gedrag. "In de aanpak daarop werken we informatiegestuurd", legt een woordvoerder uit. "We zetten mensen in op plekken waar dat nodig is. Daarom zijn meldingen zo belangrijk."

De woordvoerder erkent dat reizigers een korter lontje krijgen naarmate de coronamaatregelen langer duren. Eerder dit jaar bleek uit cijfers van NS dat het aantal incidenten met agressie tegen NS-personeel in 2020 licht was gedaald, maar dat dat niet in verhouding stond met de daling van het aantal reizigers.

Voor een deel komt dat volgens de NS-woordvoerder door het handhaven van de coronamaatregelen. "Dat kan inderdaad wel eens voor confrontaties zorgen."

Volgens de zegspersoon doet NS al heel veel aan het zorgen voor sociale veiligheid. "Denk aan een 'WhatsApp-alert'. Als een reiziger zich niet veilig voelt, kan die een bericht sturen naar een speciaal nummer en komt zo in contact met de meldkamer."

"Ook plaatsen we op stations steeds meer poortjes, wat zwartrijden voorkomt, maar ook cameratoezicht. En we hebben geïnvesteerd in extra service- en veiligheidspersoneel", vervolgt de woordvoerder. "We willen dat onze medewerkers veilig hun werk kunnen doen en elk incident is er voor ons één te veel."

Reputatie 7

Zachte heelmeesters maken nog altijd stinkende wonden. Zonder consequente handhaving krijg je dat en doen steeds meer mensen maar wat henzelf goeddunkt en uitkomt. En waag het eens er iets van te zeggen. Het is erg triest dat het zo moet gaan.

"Steeds meer poortjes plaatsen om zwartrijden te voorkomen". Als ze zich daar door laten tegenhouden. Nee, consequent controleren is het enige dat helpt.

Dus als er een man in de trein bovenop mij springt en de kleren van mijn lijf rukt moet ik ondertussen even een appje naar de meldkamer sturen of maar hopen dat er medereizigers zijn die op zoek gaan naar de conducteur die zich in zijn hokje heeft verstopt. Fijn om te weten....

Reputatie 4

Onderstaand één van de reacties van een conducteur op nu.nl: Je geeft als NS dan wel een "signaal” af aan de maatschappij.

Ik ben het met u eens. Het bedrijf daarentegen laat de boel liever voor wat het is. Zeer frustrerend voor het personeel en daarom begrijp ik de conducteurs die de eerste klasse niet uitkomen en alles zoveel mogelijk vermijden. Het is namelijk altijd de schuld van de conducteur. Iemand heeft ooit bedacht dat je vooral lief voor je klanten moet zijn (een gevolg van de zwaar wegende jaarlijkse OV barometer en concessiesystemen). Dus de cijfers zijn heilig: punctualiteit en klanttevredenheid.

Had ik toevallig een week treinen waarin veel werd zwartgereden, dan moest ik uitleg geven over waarom ik "meer dan gemiddeld" produceerde. Werd iemand die bij controle al eerder problemen gegeven had agressief, dan werd mij verweten dat ik er niet met een grote boog omheen liep. Het probleem opzoeken noemen ze dat.

Reputatie 7

Blijkbaar is de visie dat je beter confrontatie kan vermijden. Waarom maak je dan regels? Om overtredingen maar oogluikend toe te staan en te bagatelliseren? Van altijd lief en vriendelijk zijn wordt gegarandeerd misbruik gemaakt.

Breder getrokken zie je de laatste tijd ook weer tal van voorbeelden hiervan in de maatschappij, zoals bij die massale feesten: laat het maar gebeuren om escalatie en geweld te voorkomen en stuur met zachte hand een beetje. Dat is toch niet te begrijpen. Is er geen gezag meer? 

Badge

….

. Is er geen gezag meer? 

Nee er is al langere tijd geen gezag meer in Nederland en samenhangend daarmee is er ook geen respect meer voor gezag.  Gezag moet je afdwingen maar dat mag allemaal in Nederland niet meer, voor je het weet zit je als bevoegd gezag aan een tafel omdat je moet uitleggen waarom je middelen in hebt gezet.

En als je dan eenmaal het gezag weer hebt afgedwogen dan is er weer repsect voor het gezag.

Reputatie 4

Nog zo'n reactie op nu.nl die ik volledig deel.

Ik vraag mij af wat de reden van agressie is tegen conducteurs. Mijn ervaring van de laatste 1 1/2 jaar is dat ze zich ophouden in een machinistenruimte en zich niet laten zien. Als ik ze er op het perron op aan spreek dat ze wel wat zichtbaarder mogen zijn, om in ieder geval iets van gezag uit te stralen (in plaats van zich te verstoppen) word ik raar aangekeken. Zelf spreek ik mensen er op aan dat ze hun mondkapje op moeten doen, krijg dan ook wel eens een grote bek terug, maar ik doe het wel!
Maar NS reageert nergens op. Niet op verzoeken zich meer te laten zien, hetgeen het (goed) dragen van mondkapjes bevordert, niet op de schreeuw van vele reizigers om de treinen te verlengen naar het oude niveau, helemaal niets!
We mogen als mak vee instappen, hutjemutje op elkaar zitten en that’s it.

https://www.nu.nl/coronavirus/6138067/conducteurs-zien-toename-agressie-mensen-maken-misbruik-van-de-situatie.html?commentId=#coral_talk_wrapper

Reputatie 7
Badge +3

Deze discussie loopt al jaren. Helaas wordt het niet beter wanneer personeel zich terugtrekt. De ruimte zal meter voor meter moeten worden terugveroverd op de hufters.

Het personeel lijkt niet in de gaten te hebben dat het eigen beroep overbodig gemaakt wordt door niet te controleren en te surveilleren.

Reputatie 4

Het verschil met andere topics is dat op het krantenartikel best wel wat personeel heeft gereageerd van NS. Ik zou het als werkgever niet leuk vinden als het personeel dit schrijft: Had ik toevallig een week treinen waarin veel werd zwartgereden, dan moest ik uitleg geven over waarom ik "meer dan gemiddeld" produceerde. Werd iemand die bij controle al eerder problemen gegeven had agressief, dan werd mij verweten dat ik er niet met een grote boog omheen liep. Het probleem opzoeken noemen ze dat. 

De geïnterviewden hebben ook allemaal anoniem hun verhaal gedaan. Ook dat zou voor de directie een trigger moeten zijn. Maar je hebt gelijk de NS-directie trekt zich helemaal nergens wat van aan, dus ook dat zal wel weer overwaaien.

Reputatie 3

Nog zo'n reactie op nu.nl die ik volledig deel.

Ik vraag mij af wat de reden van agressie is tegen conducteurs. Mijn ervaring van de laatste 1 1/2 jaar is dat ze zich ophouden in een machinistenruimte en zich niet laten zien. Als ik ze er op het perron op aan spreek dat ze wel wat zichtbaarder mogen zijn, om in ieder geval iets van gezag uit te stralen (in plaats van zich te verstoppen) word ik raar aangekeken. Zelf spreek ik mensen er op aan dat ze hun mondkapje op moeten doen, krijg dan ook wel eens een grote bek terug, maar ik doe het wel!
Maar NS reageert nergens op. Niet op verzoeken zich meer te laten zien, hetgeen het (goed) dragen van mondkapjes bevordert, niet op de schreeuw van vele reizigers om de treinen te verlengen naar het oude niveau, helemaal niets!
We mogen als mak vee instappen, hutjemutje op elkaar zitten en that’s it.

https://www.nu.nl/coronavirus/6138067/conducteurs-zien-toename-agressie-mensen-maken-misbruik-van-de-situatie.html?commentId=#coral_talk_wrapper

Dit ben ik helemaal met je eens. Dit is ook gewoon standaard menselijke interactie. Ben je als conducteur aanwezig en zichtbaar dan zal dit best veel gedrag voorkomen. Wordt er weerstand verwacht (bepaalde trajecten) dan is er meer dan een conducteur nodig om dat overwicht te bekrachtigen. Dit zal niet alles oplossen, er zullen altijd mensen zijn zonder een rem, maar een aantal voorvallen die nu door onzichtbare conducteurs wel gebeuren kunnen wel worden voorkomen met gewoon aanwezig en zichtbaar zijn. Ik zal niet ontkennen dat die taak niet zo simpel is als het hier wordt omschreven. Maar dat betekend niet dat die taak niet moet worden opgepakt. 

Wat ik trouwens wel lastig vind aan dit soort "anekdotische" voorvallen in een artikel is om hieruit een beeld te krijgen van hoe dit verschijnsel zich ontwikkelt. Zo'n artikel wordt in een klap een stuk beter als er ook wat trendmatige informatie aan is toegevoegd waarin zo'n "toename" ook met getallen wordt ondersteund.

Reputatie 7
Badge +3

"Anonieme bijdragen van werknemers" worden overigens meestal geschreven door de vakbonden die daarmee de bedrijven en de politiek onder druk wil en zetten ten behoeve van hun onuitputtelijke  geldhonger. Zie je niet alleen op het spoor maar in de hele collectieve sector, vandaag weer bij de zorg. 

Reputatie 4

"Anonieme bijdragen van werknemers" worden overigens meestal geschreven door de vakbonden die daarmee de bedrijven en de politiek onder druk wil en zetten ten behoeve van hun onuitputtelijke  geldhonger. Zie je niet alleen op het spoor maar in de hele collectieve sector, vandaag weer bij de zorg. 

Eén van de reacties had zo door Loes geschreven kunnen zijn. Ook in de commentaren op het artikel van NU stonden flink wat reacties van Treinpersoneel. Vraag mij af of een platform zoals nu.nl zich zou lenen voor dergelijke georkestreerde fraude.

Reputatie 5

Deze discussie loopt al jaren. Helaas wordt het niet beter wanneer personeel zich terugtrekt. De ruimte zal meter voor meter moeten worden terugveroverd op de hufters.

Het personeel lijkt niet in de gaten te hebben dat het eigen beroep overbodig gemaakt wordt door niet te controleren en te surveilleren.

Het zou ook wel eens te maken kunnen hebben met bevoegdheden. Door de HC's meerdere petten te geven en de boetes te verhogen krijg je dat soort problemen. Voor de prijs van een blikje drinken gaat men geen probleem maken, voor € 50 of meer is die kans veel groter. Het alleen kaartjes knippen, een kaartje verkopen als iemand dat niet heeft en soms vragen beantwoorden. Wie geen kaartje wil kopen moet gewoon, net als vroeger bij een van de volgende stops opgehaald worden. Door een paar BOA's of agenten. 
Zodra je mensen door techniek gaat vervangen worden de paar mensen die die het zelfde werk doen als de techniek op een zelfde manier gezien. (De uitgangscontrole doet toch bijna het zelfde als de HC) Als je zonder probleem achter iemand aankan lopen bij de controle (techniek) dan moet een medewerker je er niet op aanspreken, want die medewerker wordt gezien als een poortje, dat alleen piept maar geen boete uitdeelt. Daar heb je dus een ander personeel voor nodig.

Reputatie 5

Het zou ook wel eens te maken kunnen hebben met bevoegdheden. Door de HC's meerdere petten te geven en de boetes te verhogen krijg je dat soort problemen. Voor de prijs van een blikje drinken gaat men geen probleem maken, voor € 50 of meer is die kans veel groter. Het alleen kaartjes knippen, een kaartje verkopen als iemand dat niet heeft en soms vragen beantwoorden. Wie geen kaartje wil kopen moet gewoon, net als vroeger bij een van de volgende stops opgehaald worden. Door een paar BOA's of agenten. 
Zodra je mensen door techniek gaat vervangen worden de paar mensen die die het zelfde werk doen als de techniek op een zelfde manier gezien. (De uitgangscontrole doet toch bijna het zelfde als de HC) Als je zonder probleem achter iemand aankan lopen bij de controle (techniek) dan moet een medewerker je er niet op aanspreken, want die medewerker wordt gezien als een poortje, dat alleen piept maar geen boete uitdeelt. Daar heb je dus een ander personeel voor nodig.

Bedrijven kiezen er zélf voor personeel te vervangen door “techniek” en maken op die manier hun medewerkers op zijn best een verlengstuk van de techniek. Dat die techniek ook maar techniek is en lang niet altijd een mens kan vervangen, is in vele sectoren inmiddels duidelijk, maar niettemin gaat men door op de ingeslagen weg - dikwijls omdat de investeringen die reeds gedaan zijn in techniek niet “weggegooid” mogen blijken.

Net als in vele andere sectoren, heeft de NS het bezuinigen op loket- en perronpersoneel verkocht als zijnde “handiger voor de reiziger". Waar het echter op neerkomt, is dat de reiziger zélf nu werkzaamheden moet verrichten (kaartje regelen via internet of automaat, of een pasje hebben) die vroeger door NS-medewerkers werden verricht. In feite heeft NS de loketwerkzaamheden uitbesteed aan de reiziger, zonder enige korting voor de reiziger.

Hetzelfde zie je bij bijv. banken. Die hebben elektronisch bankieren ook als voordeel voor de klant verkocht, terwijl het er gewoon op neerkomt dat JIJ als KLANT nu het werk zit te doen dat vroeger door de bank werd gedaan: invoeren van betalingen, regelen van automatische incasso's, enz. 

We laten ons blijkbaar graag voor de gek houden.

en zo met alles. de aandeelhouders zullen zeer te spreken zijn over de lage arbeidskosten bij NS omdat ook personeel nu te duur is geworden

Reputatie 6

Veel nostalgie hier maar met trekschuit reizen we ook niet meer alles moderniseert nu eenmaal. En werkzaamheden verdwijnen. 

Aan de andere kant vroeger moest je naar het station of bank nu regel je het thuis.

Ik zelf was werkzaam bij een bank en veel werkzaamheden bestaan niet meer maar eerlijk gezegd betreur ik dat niet

Het zou onbetaalbaar zijn in huidige tijd.

Waar banen verdwijnen komen er andere voor terug.

Ik zelf ben als 74 jarige volledig gedigitaliseerd en vindt het zeer gemakkelijk nog maar weinig papier in huis maar alles handzaam op de smartphone tablet en Pc zelfs boeken en kranten.

De post is steeds meer koerier aan het worden nog versnelt door corona tijd.

Ik ben gevaccineerd en ben weer gaan reizen met mondkapje en voel me veilig.

100 % procent veiligheid zal er nooit zijn maar was er in het verleden ook niet. Belangrijk was en is dat de zorg in stand blijft en daarvoor vooral deden en doen we het voor een deel nog.

Reputatie 5

Veel nostalgie hier maar met trekschuit reizen we ook niet meer alles moderniseert nu eenmaal. En werkzaamheden verdwijnen. 

Aan de andere kant vroeger moest je naar het station of bank nu regel je het thuis.

Ik zelf was werkzaam bij een bank en veel werkzaamheden bestaan niet meer maar eerlijk gezegd betreur ik dat niet

Waar banen verdwijnen komen er andere voor terug.

Ik zelf ben als 74 jarige volledig gedigitaliseerd en vindt het zeer gemakkelijk nog maar weinig papier in huis maar alles handzaam op de smartphone tablet en Pc zelfs boeken en kranten.

De post is steeds meer koerier aan het worden nog versnelt door corona tijd.

Ik ben gevaccineerd en ben weer gaan reizen met mondkapje en voel me veilig.

100 % procent veiligheid zal er nooit zijn maar was er in het verleden ook niet. Belangrijk was en is dat de zorg in stand blijft.

Dat zeggen ze altijd, dat er “andere” banen voor terug komen. Wat ze vergeten te vertellen, is dat er ten eerste helemaal geen andere banen voor terug komen in dezelfde mate, en dat ten tweede de páár banen dié ervoor terug komen, van een heel ander niveau zijn. Want de juffrouw of meneer aan het loket kon daar prima functioneren met een MBO-opleiding, maar de banen dié er mondjesmaat voor terug zijn gekomen, is allemaal HBO.

Tuurlijk kan je digitaal makkelijk vinden, maar dan zou het toch logisch zijn als je korting of een vergoeding zou krijgen omdat jij nou in feite zélf het werk doet dat vroeger door een bankmedewerker werd gedaan (het invoeren van acceptgiro's, het checken van de identiteit, het controleren van saldo, enz.)? Want het is toch eigenlijk gewoon zo dat ze een deel van HUN werk nou bij de klanten neergelegd hebben onder het mom van makkelijk en handig, maar eigenlijk met als doel te besparen op de eigen kosten?

Reputatie 6

Die korting krijg je ook als het net zo functioneerde als 20 jaar terug betaalde je nu nog veel meer voor bankieren en voor een spoorkaartje.

100 jaar terug was de wereld nog weer anders en over 100 jaar ook.

Die veranderingen blijven komen soms vlug soms duurt het wat langer en wij moeten ons daarop aanpassen en blijven leren zo is het leven.

Reputatie 7
Badge +3

Hetzelfde zie je bij bijv. banken. Die hebben elektronisch bankieren ook als voordeel voor de klant verkocht, terwijl het er gewoon op neerkomt dat JIJ als KLANT nu het werk zit te doen dat vroeger door de bank werd gedaan: invoeren van betalingen, regelen van automatische incasso's, enz. 

Het is echt niet alleen dat jij als klant het werk van de bank zit te doen, als klant heb je er wel degelijk voordeel van. Wanneer je vroeger een rekening moest betalen of iets naar iemand over wilde maken moest je een acceptgiro of overschrijvingskaart invullen, die moest in een envelope en die moest je weer op de post doen of bij je bank ergens in een bus doen. Vervolgens duurde het een paar dagen voor die ook echt verwerkt was, sowieso al 1 of 2 dagen rekenen voor de postbezorging. Nu kun je dat allemaal vanuit je luie stoel zelf doen en het is gelijk geregeld. Je kunt ook gelijk zien wat je saldo is ipv te wachten tot je je afschrift in de bus hebt. En vroeger als je iets groots en duurs kocht kon je dat betalen met betaalkaarten, die van de giro waren gedekt tot 200 gulden, dus voor iets van 1000 gulden had je 5 van die betaalkaarten nodig. Het was dan altijd uitkienen of je voor zo'n dure aankoop wel genoeg betaalkaarten had. Natuurlijk kon je ook per betaalkaart een groter bedrag betalen maar vanwege de dekking tot 200 gulden deden veel winkels dat niet. Andere optie was met contant geld betalen, maar dan moest je weer zoveel geld opnemen. Nu kun je heel makkelijk pinnen, ook mobiel als iets thuis wordt afgeleverd. Zo is er bij mij vandaag een lading hout voor een nieuwe schutting afgeleverd, flink bedrag en zo bij de chauffeur gepind.

Wat betreft de trein vind ik het toch wel bijzonder makkelijk om alleen met de OV-chipkaart in te checken en zo de trein in te lopen ipv eerst nog bij een loket of automaat een kaartje te moeten kopen. Hooguit moet je een keer saldo laden als je op saldo reist en geen automatisch opladen hebt. En vroeger moest je als niet wist welk trein(en) je moest hebben dit navragen bij het loket, nu kun je zelf makkelijk al thuis via de reisplanner of onderweg je reis plannen. Reizigers kunnen ook zelf zien of en hoeveel vertraging een bepaalde trein heeft en of er ergens een verstoring is en welke impact dat heeft. 

Wat me hier elke keer zo verbaast is dat de discussie over van alles gaat maar totaal niet over reizigers en hun ervaringen. Ik dacht dat dit een community voor reizigers was. 

Badge

Wat me hier elke keer zo verbaast is dat de discussie over van alles gaat maar totaal niet over reizigers en hun ervaringen. Ik dacht dat dit een community voor reizigers was. 

Grappig, want het grootste deel van de reacties (op 2 na) hierboven zijn toch echt van “reizigers” :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +4

Reizigers die wel gewoon betalen, zijn ook reizigers en die hebben geen belang bij korte lontjes en smoesjesmakers. Waarom moeten wij deze doorzichtige onzin vrijwillig aanhoren en wordt daar geen rekening mee gehouden door ‘reizigers’ die ook gewoon aan hun verplichtigen hadden kunnen voldoen en dan ook probleemloos gereisd zouden hebben?

De betalende reiziger weer op 1, 2 en 3. Met een smoesje en agressie kun je niet betalen. 

Controle, handhaving en agressietypetjes die denken weg te komen aanpakken als Corona afzwakt. De enige overtuigingsoptie voor velen  is de portemonnee helaas

Reputatie 7

Want het is toch eigenlijk gewoon zo dat ze een deel van HUN werk nou bij de klanten neergelegd hebben onder het mom van makkelijk en handig, maar eigenlijk met als doel te besparen op de eigen kosten?

Natuurlijk is dat zo. Dat je het zelf moet doen is hoofdzakelijk om eigen bedrijfscommerciële belangen. Dat het soms handig is voor de klant is mooi meegenomen en wordt ten volle gebruikt als reclame. Wel voor veel dingen even een halve studie doen om het goed van A tot Z te begrijpen, voorwaarden en uitzonderingen te kennen, en als het mis gaat ben jij zelf verantwoordelijk. Aan digitale techniek hangt ook een enorme kostenpost: ontwikkeling, updates en fraudebeveiliging. Geld in huis is niet veilig maar alles digitaal hebben is dat evenmin. Voor dit alles mag de klant dan ook betalen want voor niks gaat de zon op. Dat zal altijd zo blijven. Verder gaan ontwikkelingen zo snel dat het voor vaak allemaal niet meer bij te benen valt en er moet steeds weer iets nieuws komen omdat er weer flink aan verdiend moet worden onder het motto stilstand is achteruitgang. Digitale ontwikkelingen nemen exponentieel toe in snelheid. Ik zelf beperk me tot het meest noodzakelijke om bij te houden, om je redelijk te kunnen redden, anders word je gek. Ik zit niet te wachten op digitale overdaad.

Grappig, want het grootste deel van de reacties (op 2 na) hierboven zijn toch echt van “reizigers” :sweat_smile:

Blijkbaar heel komisch volgens jou, maar de reacties gaan voor het merendeel niet over reiservaringen maar over aanverwante onderwerpen En ze worden dan ook gepost door mensen die weinig of geen gebruik.maken van het OV. Dus hoezo reizigers en wat is er grappig aan?

.

Reageer