beantwoord

Veiligheid in overvolle treinen

• 9 april 2019
  • 10 reacties
  • 506 Bekeken

Vandaag erge drukte in de sprinters omdat de intercity s niet reden. Zo druk dat de trein zovol was dat de gangpaden maar ook de hele waar je in stapt vol stond.. bewegingsruimte was er niet.
In hoeverre is het veilig voor iedereen om de trein zo vol te proppen? Denk aan het moeten maken van een noodstop bijvoorbeeld.
icon

Beste antwoord door MoDe 9 april 2019, 20:21

Als er geen bewegingsruimte is, kun je bij een noodstop niet vallen😉hoe veilig wil je het hebben.

in principe bepaald de conducteur of het veilig is om te rijden. In theorie zal de conducteur vragen of mensen willen uitstappen bij een te volle trein. Als niemand uitstapt kan de conducteur besluiten om de trein te laten staan omdat het niet verantwoord is om verder te rijden.
In de praktijk zal de conducteur zolang mensen niet de deuren blokkeren toch besluiten om te rijden. Immers het vragen om uit te stappen en het eventuele besluit om toch niet te rijden zal alleen maar meer vertraging en frustratie opleveren.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Als er geen bewegingsruimte is, kun je bij een noodstop niet vallen😉hoe veilig wil je het hebben.

in principe bepaald de conducteur of het veilig is om te rijden. In theorie zal de conducteur vragen of mensen willen uitstappen bij een te volle trein. Als niemand uitstapt kan de conducteur besluiten om de trein te laten staan omdat het niet verantwoord is om verder te rijden.
In de praktijk zal de conducteur zolang mensen niet de deuren blokkeren toch besluiten om te rijden. Immers het vragen om uit te stappen en het eventuele besluit om toch niet te rijden zal alleen maar meer vertraging en frustratie opleveren.
Reputatie 7
Badge +3
Bij geen bewegingsruimte kun je inderdaad niet echt vallen, wel kan het zo benauwd en warm worden dat iemand flauw kan vallen. Ik stond vanmorgen zelf in een overvolle trein en daarin werd het steeds warmer en warmer.
Er waren wel enkele momenten waarop ik wel moeite had mijn evenwicht te bewaren, bv bij het door wissels gaan of in de de bochten bij de Schipholboog bij Laan van NOIb of naar Den Haag Centraal toe.

Wat een issue kan zijn is wanneer reizigers de deur van de machinist blokkeren.
Bij een noodstop kun je volgens mij wel vallen.. iedereen zijn of haar gewicht gast van voren en dan naar achter.. domino effect.. lijkt niet dat de glazen wanden dat houden.

Ben eigenlijk benieuwd wie de verantwoordelijkheid draagt..

Dan zaten wij op hetzelfde traject MoMo
Reputatie 7
Badge +3
Ik traject De Vink (vertrek 7.22) - Den Haag Centraal (aankomst 7.38)
De sprinter ervoor was net uitgevallen (stond nog wel op het overzichtscherm bij ingang van het station met +110 😨)
Badge
Laten we wel even voorop stellen dat de NS en de medewerkers de treinen niet zo vol proppen, het zijn de mensen zelf die gewoon in deze volle treinen stappen omdat ze toch echt mee willen met deze treinen.

De keuze van het treinpersoneel is dan gaan we zo rijden of laten we de trein opheffen, als we een trein laten opheffen verergert het probleem omdat er voor de volgende trein dan NOG meer mensen staan welke mee willen met die trein en de vraag is dan ook nog of die trein langer, gelijke lengte of wellicht zelfs korter is dan de huidige trein.

Als u zelf een trein te druk vind dan is het aan u om NIET in deze trein te stappen, als u er instapt is dat uw keuze.

Ik volg wat betreft de noodstop het antwoord van MoDe, als de trein echt hartstikke vol is is naar mijn idee het risico op vallen bij een noodstop veel kleiner dan in een trein waar meer ruimte is tussen de mensen die staan in de trein. Daarnaast is een noodstop geen abrupte stop tenzij we een grote auto of vrachtwagen tegenkomen dan zal het wat abrupter gaan dan een normale noodstop welke toch gauw nog een 400 mtr. remweg heeft.

Soms gebeurt het dat een machinist niet snel genoeg is als de beveiliging van de trein dreigt in te grijpen om dit voor te zijn en dan gaat een trein in zo'n noodremming, heeft u dat al eens meegemaakt dat u gewoon ergens midden op het spoor opeens de trein hard voelde remmen? Dat is nml. een zelfde remming als de noodstop die wij als machinist kunnen maken.
Reputatie 5
Volledig eens met Jeroen in deze. Bij het spoor gaat veiligheid voor alles. Als het niet veilig was geweest, had de trein niet gereden, simpel toch?

Zolang treintjes netjes stoppen voor de rode seintjes is de veiligheid gegarandeerd. U kunt dus gerust gaan slapen.
Reputatie 3
Ik heb dat wel eens gevoeld ja, dat de trein op eens hard remt midden op het spoor. Volgens mij is een noodstop met een propvolle bus gevaarlijker.
Maar ik wil ook even zeggen dat wel erg makkelijk is dat het door de reiziger komt dat de treinen zo vol zijn. NS rijd willens en wetens met veel te korte treinen er zijn op dit forum genoeg berichten over. Nu kun je wel zeggen neem dan de volgende trein. Maar zo simpel is dat niet altijd zeker niet als je naar het werk, de opleiding of afspraak moet. Reizen met het ov kost al genoeg extra tijd. Persoonlijk kies ik er vaak wel voor om een andere trein te nemen.
Reputatie 7
Badge +3
Vandaag erge drukte in de sprinters omdat de intercity s niet reden. Zo druk dat de trein zovol was dat de gangpaden maar ook de hele waar je in stapt vol stond.. bewegingsruimte was er niet.
In hoeverre is het veilig voor iedereen om de trein zo vol te proppen? Denk aan het moeten maken van een noodstop bijvoorbeeld.

Er mogen vier reizigers per vierkante meter staan, dat is de wettelijke vastgestelde veiligheidsnorm. Ook in het buitenland wordt deze norm bijna overal gebruikt..
Reputatie 3
Omdat je specifiek de veiligheid noemt bij erg volle treinen: ik ben zelf geweest en heb gereisd-ook in de superdrukke spits, in Tokyo en HongKong (MTR-metro), en wat jij hier te vol noemt vinden ze daar lekker rustig. Daar gebruiken ze die mensen met witte handschoentjes die in de spits de mensen erin drukken. Beide bedrijven zijn echt superveilig als je naar de statistiek daarvoor kijkt. Niet dat het zo comfortabel is, maar dat is een ander verhaal. En oh ja-ook in HongKong betaal je veel meer voor de spits als in de daluren.
Reputatie 7
Badge +3
Omdat je specifiek de veiligheid noemt bij erg volle treinen: ik ben zelf geweest en heb gereisd-ook in de superdrukke spits, in Tokyo en HongKong (MTR-metro), en wat jij hier te vol noemt vinden ze daar lekker rustig.
Inderdaad, wat hier een superdrukke spits heet is in Japan vergelijkbaar met een rustige zaterdagmiddag of zondagochtend. .

Daar gebruiken ze die mensen met witte handschoentjes die in de spits de mensen erin drukken. Beide bedrijven zijn echt superveilig als je naar de statistiek daarvoor kijkt.

In Duitsland heb je die tegenwoordig ook bij sommige S-bahnen, o.a. in Frankfurt en München. Die heten daar eufemistisch "Einstiegslotsen".

Reageer