Veolia trein 3 + 2 naast elkaar zits.

Veolia treinen hebben als (enige geloof ik?) een 3 + 2 naast elkaar zits.
Zou dit met de NS treinen ook mogelijk zijn? (de treinen moeten mischien wel iets breder gemaakt worden?)

19 reacties

Reputatie 6
Badge
Heb je het toevallig over de treinen tussen Roermond en Nijmegen? Ook ik zag daar 3 en 2 zit, vond het er wel grappig uit zien 🙂
Geen idee doel niet op een specifieke lijn, weet ook niet of die waar jij het over hebt van Veolia is.

https://www.google.nl/search?q=veolia+interieur&espv=2&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjQlcnF3fPPAhVBfhoKHdCyDxkQ_AUICCgB&biw=1463&bih=736&dpr=2.63

Vraag mij wel af of die 3 zit niet extra bezette plekken betekent voor tassen e.d.
of mensen die gaan liggen slapen.
Nijmegen - Roermond rijdt nu nog Veolia. Verder heb ik weinig input voor dit topic, sorry
Reputatie 6
Badge +1
De veolia-treinen in Limburg hebben inderdaad een 3+2 stoelopstelling. De trein is niet breder, stoelen en gangpad zijn gewoon smaller dan bij NS. In de praktijk zijn de stoelen erg smal.
Beste tgk82-2,

Bij de bouw van de treinen moet daar dan al rekening mee worden gehouden. Het zou waarschijnlijk kunnen, maar er zijn zeker geen plannen voor. Ik zie het zelf ook niet direct als een pluspunt. Jij zou het wel graag zien in onze treinen?
Meer zitplaatsen is opzich een pluspunt toch?
Reputatie 3
Ook als je amper op een stoel past?
Dat is zeker zo, maar je kunt dan ook tussen 2 reizigers ingeklemd zitten. 😛 Ik denk zelf dat een 2-zitter aangenamer is.
Reputatie 1
Ze moeten de 2e klas minder zitplaatsen en meer staanplaatsen. dan kunnen er meer vervoerd worden. 1e klas meer enkel stoelen met nog meer comfort. bv. eigen tv scherm, voetenbankje, airco, usb/snelle wifi.
Reputatie 7
Dan gaat die 1e klas nog duurder worden 😉
Dat is zeker zo, maar je kunt dan ook tussen 2 reizigers ingeklemd zitten. 😛 Ik denk zelf dat een 2-zitter aangenamer is.

Lekker warm in de winter.
Reputatie 1
Dan gaat die 1e klas nog duurder worden ;)

prima, werkgever betaald 😛
Reputatie 3
Badge
Kwestie van afwegen: wil je een kleinere kans op een ruime zitplaats, of een een grotere kans op een krappe zitplaats?

Ik moet zeggen dat ik de tweezitters van NS soms voor twee personen al aan de krappe kant vind, en de vierzitters in SGM's zijn zeker voor vier personen erg krap (en dan heb ik niet eens lange benen). Daar zie ik nogal wat mensen ervoor kiezen dat ze liever blijven staan of op een klapstoeltje gaan zitten dan zich er nog tussen te proppen. Overigens wel eens geprobeerd om met zijn tweeën of drieeën op twee of drie belendende klapstoeltjes te gaan zitten? Dat past ook niet echt.

Dus als ze bij Veolia tweeëneenhalf-zitters hebben waar je wel met twee personen kunt zitten, scheelt dat in ieder geval iets 😉.
Reputatie 1
In Belgie hebben veel oudere treinen een 3+2 opstelling in de 2e klas en 2x2 in de 1e klas.
Reputatie 7
Badge +3
Ook in de UK hebben veel treinen een 2+3 opstelling.
Reputatie 5
Ook de RER in Parijs heeft treinstellen met een 3-2 opstelling.

Overigens vind ik het niet echt comfortabel als er nu al iemand naast mij komt zitten die breder is dan z'n eigen stoel...
Reputatie 7
Badge +3
Het is kiezen tussen meer staan- of meer zitplaatsen.
Reputatie 4
Badge
Bij sm90 zijn een paar stellen met een 2+3 opstelling geweest, maar die zijn een paar jaar later weer omgebouwd.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Stoptreinmaterieel_%2790

Zover ik weet gaat Arriva de indeling van de GTW's in Limburg ook wijzigen en dat wordt ook weer 2+2.

Een voorbeeld van moderne treinstellen met een 2,5-1,5 opstelling zijn de Kopenhaagse S-bahn treinstellen.
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/Category:Train_interiors_of_S-trains_(4th_generation)#
Het voordeel hier is dat je meer lopende banken hebt, dan aparte zitplaatsen, zoals bij v
veolia. In het dal kun je ruim met 2 personen naast elkaar, in de spits krap met 3, waarbij de 3de iets schuin kan zitten. Deze treinen zijn wel breed, dus ik weet niet of ze in het Nederlandse profiel zouden passen.
Reputatie 3
Badge
In het algemeen is natuurlijk 3+2 dat in de praktijk 2+1 wordt te prefereren boven 2+2 dat in de praktijk 1+1 wordt.
Het enige voordeel van 2+2 is vermoedelijk dat het in de spits minder bezwaarlijk is om je als tweede persoon naast een medereiziger op een bank te wurmen, dan je als derde persoon tussen twee anderen in te persen.

Reageer