beantwoord

verbieden speakers telefoon

• 9 december 2019
  • 9 reacties
  • 315 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Hi!

ik schrijf jullie aangaande 2 dingen:

1. Ik reis graag met de trein maar het is mij opgevallen dat steeds meer mensen in de trein het normaal vinden om filmpjes te kijken of muziek te luisteren zonder oortjes. Als je er iets van zegt krijg je als antwoord: je kan ik de stilte coupé zitten. Maar het ding is dat ik geen stilte hoef, maar dat geluid van die mobieltjes is echt honds irritant. Ik zou willen zeggen: gebruik je koptelefoon of oortjes! Kunnen jullie hier niet iets mee doen? Bijv omroepen dat dit gwn niet netjes is? Je zit niet in je eentje thuis. Ook in een niet stilte coupé hoef je andere mensen niet te storen.
  2. soms vraag ik en af of jullie niet gwn een bel coupé kunnen maken. Daar kan je dan bellen en verder in de trein gewoon niet.

groetjes,

rinde

icon

Beste antwoord door Slidestops 9 december 2019, 11:19

Die regel is er al. Namelijk: het is verboden in de trein zodanig geluid te maken dat anderen hier hinder van ondervinden. 

Dat een aantal mensen zich hier niet aan houden is een probleem, maar de regelgeving is er in ieder geval.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7

Die regel is er al. Namelijk: het is verboden in de trein zodanig geluid te maken dat anderen hier hinder van ondervinden. 

Dat een aantal mensen zich hier niet aan houden is een probleem, maar de regelgeving is er in ieder geval.

Reputatie 7
Badge

Fijn die regelgeving, maar als er geen conducteur meer in de trein te vinden is, heb je hier niet zoveel aan @Slidestops .

Reputatie 6

@Rinde

Zo herkenbaar. Zo irritant. Mensen die films gaan kijken met het geluid hoorbaar. Mensen die zonder oortjes muziek luisteren door de telefoon op het tafeltje te leggen. Zie en hoor het zovaak gebeuren. Alsof de coupé van hen persoonlijk is. Er zijn regels voor inderdaad, maar wat is dan "overlast". Breed interpreteerbaar, niet concreet. Voer voor discussie.

Maar mensen zouden het uit zichzelf al niet moeten doen. Je houdt toch vanuit jezelf al rekening met anderen en houdt ook in de gewone coupé je volume wat gedempt en muziek onhoorbaar voor anderen?  Helaas. Normen zijn vervaagd en je mag vooral niet te moeilijk doen. Ik ben inmiddels gestopt met anderen erop aanspreken. Dat was niet altijd even prettig. Ik ga tegenwoordig dan maar ergens anders zitten. 

Reputatie 4

In de meeste gevallen blijft het geluid van de mobieltjes redelijk binnen de perken. Gesprekken en gelach zijn vaak luider. Ik stoor me er niet aan. Wat mij wel elke keer stoort is de omroep die pauzes laat vallen waar het niet hoort en nog steeds diverse stationsnamen niet kan uitspreken. “sloterdij  ijk” bijvoorbeeld. En meestal is de omroep zo hard dat je je gesprek moet onderbreken.

Reputatie 7
Badge +4

Je kunt met het ene kwaad het andere nooit rechtvaardigen. Het hoorbaar laten spelen mag niet en is met de huidige techniek voor iedereen makkelijk te voorkomen. Het geluid blijft alleen redelijk binnen de perken als de medereiziger het geluid niet hoort.

Een sociale attitude waarbij je in het openbaar vervoer rekening met de ander houdt, kan zelfs moeiteloos in dit geval. Even helpen: oortjes in doen?

De asometaliteit is verantwoordelijk voor nagenoeg alle ergernis in de trein. Gevoed door de fora waar men het rücksichtslos najagen van het eigen belang ten koste van anderen als een vorm van intelligentie ziet. 

Voor beschaving in de trein  is wat leefruimte voor de ander genoeg.

Reputatie 4

@Thom 

Het gebruik van oortjes… nou nee, daar begin ik niet aan. Krijg er jeuk en zweterige oren van, een totale ramp dus.  Het omgevingsgeluid in de trein is meestal zo hoog dat net als je denkt iets te kunnen horen het zo rammelt, kreunt en kraakt dat wat je dacht te horen niet meer te horen is. 

Ik maak het eigenlijk nooit mee dat ik woordelijk kan verstaan wat men afspeelt, met de meeste gesprekken van mensen voor of achter me is dat wel het geval.

Reputatie 7
Badge +4

Geen punt als uw mobiel of tablet geen geluid maakt. Dat is de norm. Ik hou ook niet van het gehoorapparaat in mijn oren en dat is in wezen nog  gewoon vaak nodig.

Ik heb dan het voordeel dat ik ze uit kan schakelen, dan heb je ook geen last van dit onnodige gejengel met gratis ergernis over asogedrag. Elk nadeel hep se foordeel.

Of ik daarmee in een bevoorrechte positie ben, waag ik echter te betwijfelen. Ik maak het overigens niet vaak mee. In de eerste klas kun je meestal het type correct betalende reiziger nog wel aanspreken.

Badge +3

Er zijn ook mensen (heb ze soms in mijn taxi) die van die draadloze BlueTooth oortjes of hoofdtelefoons gebruiken, maar waarbij het geluid dan ook alsnog afgespeeld wordt via de speakers van de telefoon of tablet.

Ze hebben het echt vaak niet eens door dat iedereen gewoon kan meeluisteren, totdat je ze er op wijst (en ze vervolgens geen idee hebben hoe je dat uit zet)…. :sweat_smile:

Reputatie 5

@Thom

Het gebruik van oortjes… nou nee, daar begin ik niet aan. Krijg er jeuk en zweterige oren van, een totale ramp dus.  Het omgevingsgeluid in de trein is meestal zo hoog dat net als je denkt iets te kunnen horen het zo rammelt, kreunt en kraakt dat wat je dacht te horen niet meer te horen is. 

Eigen probleem, maar ook eigen verantwoordelijkheid. Koptelefoons en oortjes worden in allerlei vormen en maten verkocht. Mijn eigen ervaring is dat een goed paar oortjes niet alleen in het OV de beste manier is om naar audio te luisteren maar zelfs op werk en thuis. Een goed paar oortjes wil zeggen, iets wat 4-6 uur per dag zonder ongemak gedragen kan worden. Het zal zeker niet onredelijk zijn om te verwachten dat anderen zoiets ook overwegen, maar wat wel onredelijk is, is om dit soort persoonlijke klachten of kwalen als excuus tegen te gebruiken. 

Reageer