Verbouwing ICR

Het wordt eens hoog tijd dat de NS in het belang van zijn personeel grondig de ICR gaat verbouwen. Ten eerste moet er minstens per eerste klas rijtuig één compartiment, waar er nu twee zijn, komen waar enkel de conducteur kan komen omdat hij deze afsluit met een sleutel. Daarnaast zou dit coupeetje ook uitgerust moeten worden met een omroepinstallatie en deurbedieningspaneel, dit alles zal ervoor zorgen, dat het rijdend NS-personeel op de trajecten Amsterdam Centraal - Breda en Den Haag Centraal - Eindhoven, hun privé cabine niet meer hoeven te verlaten om om te roepen en de deuren te sluiten. Dit is immers op dit moment toch wel het grootste probleem van de hoofdconducteur op deze trajecten; de hele reis gezellig kletsen met collegae, terwijl je eigenlijk had moeten werken, en dan plots weer een station, waarbij ik moet omroepen en deuren sluiten. Zelfredzaam als het NS-personeel is, komt het ook al vaker voor dat het omroepen geheel wordt overgeslagen en dat men pas op het laatste moment eventjes de deuren sluit. Dit is natuurlijk nooit en te nimmer ARBO-technisch verantwoord, dus moet de directie ervoor zorgen door wederom een verbouwing van de ICR dat het personeel feitelijk niets meer te doen hoeft dan enkel in het privé-compartiment te gaan zitten om daar te roepen en deuren te sluiten, want controle hoorde ineens ook niet meer tot de kerntaken.

MVG

26 reacties

Reputatie 6
Badge
Haha, grappig! Ik zou dan liever voor een tablet kiezen om die acties te kunnen uitvoeren.
Veel makkelijker... 😉 ;)

En ja, Het sluiten van een coupé voor eigen doeleinden is NIET de bedoeling. In zulke gevallen raad ik aan om melding bij de NS te blijven doen. Reizigers moeten niet benadeeld worden, vind ik.
Reputatie 7
Hallo Jordibont en welkom op het NS Serviceforum.

Ik lees in jouw verhaal een soort frustratie waar ik graag dieper op in wil gaan. Je geeft namelijk aan dat het werken als conducteur, met name op de trajecten Eindhoven-Den Haag en Amsterdam-Breda niet mogelijk zou zijn door het ontbreken van bepaalde faciliteiten. Je hebt het hier over één conducteurscompartiment moet komen in plaats van twee. Doel je er hier op dat het allemaal gecentreerder moet worden, en de tweede ruimte overbodig is? Is het eigenlijk wel wenselijk dat de conducteur zijn cabine niet hoeft te verlaten als alle omroepinstallaties in 1 cabine zitten? Bij mijn weten lopen conducteurs graag de trein rond, of zie ik dat verkeerd? Bij drukte zal dit natuurlijk minder prettig zijn dan op rustige dagen.
Vervolgens geef je aan dat ons personeel niet goed werkt op het moment, door stations niet om te roepen waar nodig omdat ze gezellig aan het kletsen zijn. Nu verandert de sfeer opeens naar een klacht naar het personeel zelf, en niet naar het materieel toe. Ik begrijp nu, in z'n totaliteit, dat je niet tevreden bent met het reizen in de trein überhaupt, waar ik heel lastig een antwoord op kan geven. Waar merk jij deze werkwijze vooral? Welk traject precies en is het materieel verbouwen de enige manier volgens jou?
@Thomas
Blijkbaar ben je niet heel bekend met het eerste klas reizen in de Intercity Direct.
Reputatie 6
Badge
Ik ruik meer een vorm van sarcasme, want de conducteur heeft zijn eigen hokje in het Bf en de BDs rijtuigen.
gezien hij zijn klacht hier neer gooit lijkt mij dat Jordi zelf niet tot het NS personeel behoort.
Ik uit inderdaad mijn frustratie over het feit dat het treinpersoneel op bovenstaande trajecten amper meer door de trein heen lopen voor service en controle. Voor de wijzigingen van 3 april, toen het nog ICM was, werd ik tussen Eindhoven en Tilburg vv nog regelmatig gecontroleerd, maar tegenwoordig in de ICR is het slechts één keer voorgekomen, maar dat was geen conducteur, maar een ploeg van VenS. Het is ook niet zo dat ik enkel in de spits reis, wanneer het toch ook geen topdrukte is in die treinen, verspreid over de dag ben ik nog niet één keer gecontroleerd in twee maanden tijd.
Reputatie 7
Badge +3
Op andere trajecten zie je net zo min nog conducteurs controleren.
Reputatie 7
Als we toch bezig zijn zou een jacuzzi ook wel lekker zijn haha.

Nee alle gekheid op een stokje, ik doe geen HSL dus ik heb geen idee wat er precies wel of niet gebeurt. Maar ook ik ken de verhalen inderdaad. Het waren altijd "normale" conducteurs en op ICD en HSL van NS international. De 1100 krijg ook steeds meer "normale" conducteurs, dus hopelijk verandert het vanzelf.
Ondertussen vraag ik me dan toch echt af, waarom deze wijze van dienstuitvoering door de NS stilzwijgend wordt getolereerd? Is het een vals gevoel van zekerheid, dat ze toch zelf niet gecontroleerd worden en toch niet makkelijk vervangbaar zijn door HSL-training, of is het dat de NS zijn personeel niet op de hielen wil zitten?
Een ding weet ik wel zeker, als ik op mijn eigen werk, op dezelfde wijze mijn werk zou doen, zou ik bijzonder snel de laan uit zijn, ik verwacht van een bedrijf dat er ook niet warmpjes bij zit geen andere instelling eigenlijk.
Reputatie 7
We worden als HC bijna nooit gecontroleerd op ons werk. Je hebt 1 á 2 keer per jaar dat je manager mee gaat met een deel van je dienst, de rest wordt op basis van cijfers gedaan.
Op de 1100 mag ik dienst draaien. Er draaien 3 standplaatsen op, nl Eindhoven, Rotterdam en Den Haag. We werken in koppels en moeten voldoen aan bepaalde eisen. Als ik met collega's dienstdoe, dan start ik in Eindhoven. We plannen onze werkzaamheden voor de 9 rijtuigen. De ene keer begin je direct met controle, de andere keer wacht je. Ik lees dat het om Eindhoven-Tilburg gaat. In de spits krijg je die trein schoon als je met meer dan 2 HC bent en niet veel wordt opgehouden. Andersom geldt dat Tilburg-Eindhoven het laatste stukje is, waar ik bijna al mijn diensten met collega's mij opsplits (eentje voren, ander achter) ivm leeglopen van de trein in Eindhoven.
Dan het probleem van de stiltecoupe. Van mijn collega's uit Eindhoven waar ik mee werk, heb ik er geen een gezien die zijn tas neerzette in het zitje en op slot doet. Of wij nemen de tas mee of leggen hem helemaal voor of achterin neer, HC hok of afgesloten WC (zit de noodladder en is geen WC meer). Ik zie collega's wel eens daar plaatsnemen en kijken neestal of er reizigers zitten. Als niemand in de stiltecoupe zit, nemen we daar wel eens plaats. Ik zit vaker in het gewone praatgedeelte, wisseld 1e en 2e klas en balkons.
In mijn reservediensten heb ik wel eens gezien waar u over klaagt. Ik weet dus dat het gebeurd. Ik heb een keer bij een zeer rustige trein gezien hoe men het hokje op slot deed.
We worden als treinpersoneel zeer in de gaten gehouden wat betreft werkzaamheden. Als ik te laat ben vertrokken, word ik zeer snel daarvoor gebeld.
Ik hoop u wat meer informatie over de 1100 te hebben kunnen geven. Ik doe geen dienst op de IC Direct.
@Slidestops

Op de 1100 worden we niet op controletaken aangesproken, wel op de algemene werkzaamheden.
Niet op de andere treinen.
Reputatie 2
Een draadloze omroep zou een oplossing zijn. Heeft de ICE ook. De HC heeft een draadloos apparaat met microfoon en het geluid hoor je door de trein. Maar heeft de HC-ruimte geen omroep in ICRm. Deuren sluiten gaat nooit vanuit de HC-ruimte maar altijd bij de deuren zelf.
Reputatie 7
@Loes kijk weer wat nuttigs geleerd op de vroege morgen :)

@ICNL draadloze omroep zou geweldig zijn. Via bluetooth op je telefoon ofzo 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Ondertussen vraag ik me dan toch echt af, waarom deze wijze van dienstuitvoering door de NS stilzwijgend wordt getolereerd? Is het een vals gevoel van zekerheid, dat ze toch zelf niet gecontroleerd worden en toch niet makkelijk vervangbaar zijn door HSL-training, of is het dat de NS zijn personeel niet op de hielen wil zitten?
Een ding weet ik wel zeker, als ik op mijn eigen werk, op dezelfde wijze mijn werk zou doen, zou ik bijzonder snel de laan uit zijn, ik verwacht van een bedrijf dat er ook niet warmpjes bij zit geen andere instelling eigenlijk.

Als NS het werk van conducteurs zou controleren legt de FNV morgen alle treinverkeer stil. De FNV heeft bij NS meer macht dan de directie.
Reputatie 4
@Tamzin Het stilleggen is een oplossing, de ns moet alle abbo houders terug betalen, dus gaat failliet. Doorstart zonder absurde regeltjes. Zo gaat t in een normaal bedrijf.
Reputatie 1
Het probleem met de 1100 is ook nog een keer dat op het HSL traject een HC voorin moet zitten en een achterin dit ivm Europese regelgeving bij eventuele ontruiming door brand wat controle daar al vrijwel onmogelijk maakt.
Hoe dit zit in de overige tunnels bij bijvoorbeeld Rijswijk en Delft is mij tot op heden nog steeds niet duidelijk, de een zegt dat daar hetzelfde geldt en de ander zegt van niet.
Reputatie 7
Die regel is mij niet bekend. Voor het conventionele spoor (Rijswijk en Delft) telt het in ieder geval niet, daar zijn andere regels voor die gelden voor gecombineerde treinen.
Het HSL stuk heeft idd andere eisen, maar dat een HC helemaal voorin moet zitten en eentje helemaal achterin heb ik nog niet teruggevonden in alle regelgeving. Heb je direct een probleem als er een HC manco is, bij een calamiteit mag de trein met 1 HC rijden ipv 2 HC.
Reputatie 6
Badge
Maar heeft de HC-ruimte geen omroep in ICRm. Deuren sluiten gaat nooit vanuit de HC-ruimte maar altijd bij de deuren zelf.
En al zou dat in de toekomst ook eens op een tablet kunnen, dan moet je wel camera's hebben bij elke deur in beide richtingen. Traxx heeft dat al overigens, maar dat is geloof ik zelfs standaard. ;)

Verder heb ik er geen moeite mee dat de HC soms lekker teruggetrokken in het hokje zit te werken, maar dan moet hij het niet afsluiten om ervoor te zorgen dat hij de enige is die er mag zitten. Het is en blijft een werk-/stiltecoupé, dus als ik tegenover meneer de HC wil zitten om mijn werk te doen of rust te zoeken, moet dat best kunnen 😉. In de tijden dat ik in het weekend eerste klas reis, zit ik overigens best vaak in zo'n hokje als die er is (ICR en ICM).
Reputatie 1
Het HSL stuk heeft idd andere eisen, maar dat een HC helemaal voorin moet zitten en eentje helemaal achterin heb ik nog niet teruggevonden in alle regelgeving. Heb je direct een probleem als er een HC manco is, bij een calamiteit mag de trein met 1 HC rijden ipv 2 HC.

Dat is meermaals verteld bij de opleiding HSL anders, er werd zelfs in het examen nog een hele casus aan geweid.

Over 1 of 2 HC's ga ik geen discussie beginnen want ook die regel wordt door de een ander geïnterpreteerd dan door de ander.
Hebben we niet dezelfde opleiding gehad Octaaf. Dat er eentje achterop moet zitten is wel aan de orde geweest. Die case ging over 2 TM die verkeerd zaten en niet de achterste reizigers kunnen bereiken. Er wordt niets gezegd dat een van die TM helemaal voorin moest zitten. Als ik bij die tunnels ofwel helemaal voorin of helemaal achterin moet zitten, kunnen we beter een extra, evacuatielid aan boord hebben, want dan zal een reiziger mij idd daar nooit zien. Er is veel gezegd en het staat nergens exact, ook niet in het handboek TM HSL-Zuid, wat daar wel in staat is dat er een TM of HC manco mag zijn en hoe dan te handelen en ja, ik neem die gewoon mee.
Ik ken alle richtlijnen en regels niet, maar het valt me ook op (ook op langere trajecten) dat je vaak helemaal geen conducteur ziet langskomen om te controleren. Een paar weken geleden kwam de conducteur langsmarcheren door de 1e klasse, wenste weliswaar goedemiddag bij het binnenkomen, maar geen mens werd gecontroleerd. Maar al te vaak zie je helemáál geen conducteur, zelfs niet als je uren in de trein zit. Dan vraag ik me echt af wat die mensen dan doen, behalve op ieder station even uitstappen en het vertreksein geven. Las hier ergens op het forum dat ze dan "zitten te werken" in hun eigen ruimte, maar wat voor werk zitten ze dan urenlang te doen in die eigen ruimte? Ben ik dan wel eens nieuwsgierig naar.
Reputatie 7
Als ze langskomen en groeten telt dat ook voor de rondetijd. Controle is geen must.

Verder vaak administratie of privacy gevoelige dingen waar ik me voor terugtrek. Communicatie met de Veiligheidscentrale of een GBA controle bijvoorbeeld. Verder kan dat uitschrijven/invoeren van een bekeuring zijn, treinrapport, defecten door geven, voorbereiden omroep, verstoringsinformatie of werkzaamheden doornemen..
Reputatie 6
Als ze langskomen en groeten telt dat ook voor de rondetijd. Controle is geen must.

Verder vaak administratie of privacy gevoelige dingen waar ik me voor terugtrek. Communicatie met de Veiligheidscentrale of een GBA controle bijvoorbeeld. Verder kan dat uitschrijven/invoeren van een bekeuring zijn, treinrapport, defecten door geven, voorbereiden omroep, verstoringsinformatie of werkzaamheden doornemen..

In mijn beleving was er vroeger veel meer kaartcontrole. Deed de conducteur de bovengenoemde taken vroeger dan ook, of is er gewoon veel meer bijgekomen? Ik hoor altijd van met name oudere mensen dat ze het niet fijn vinden als ze niet gecontroleerd worden. Blijkbaar wordt daar nog altijd veel belang aan gehecht. Een stukje persoonlijke aandacht? Uit gewoonte of nostalgie, de conducteur die een knipje komt zetten in je kaartje?
Reputatie 4
Vroeger was er wel meer personeel aanwezig op dubbeldekkers. Het controleren van ovchipkaarten en vooral e tickets neemt meer tijd in beslag dan het knippen van een kaartje, hierdoor zou de zichtbaarheid iets afgenomen zijn

Reageer