Verdere mondkapjesplicht 25 februari | NS Community

Verdere mondkapjesplicht 25 februari


Vanaf 25 februari wilt het kabinet de coronaregels versoepelen en gaat bijna alles van het slot af. Met de nadruk op ‘bijna’… Want ik lees nu op het nieuws is dat de mondkapjesplicht nog wel zal gelden in het openbaar vervoer. Is dit niet een beetje bijzonder? De mondkapjesplicht was er omdat de 1,5 afstand niet gehandhaafd kon worden. Maar die 1,5 meter vervalt toch vanaf bovenstaande datum, waarom moet je hem dan alsnog dragen in het ov? Hoe denken jullie hierover? 


287 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij betreft liever gister dan morgen weg met die dingen, maar ik denk dat de overweging is dat je in het OV langere tijd vlakbij een ander kunt zijn, terwijl je in een winkel vaak ‘vluchterige’ contacten hebt.

Reputatie 7

Ik las het ook. Heel vreemd. De anderhalvemeterregel verdwijnt en dat was nu juist de reden om de kapjesplicht in het ov in te stellen. Het motief ervoor vervalt nu. Het maakt niet meer uit of je langere tijd naast direct naast een ander zit. Dat is straks in bijv. het theater ook weer zo. En wat te denken van de volle cafés (carnaval...). Je kan op je vingers natellen dat er dan nog meer mensen in het ov zullen denken: bekijk het maar met je kapje. Wat mij betreft ook: weg ermee.

Reputatie 7
Badge +3

Vorig september verviel ook de 1,5 meter maatregel en de mondkapjesplicht in winkels en andere openbare plekken, waaronder het station en perron, maar bleef de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer zelf. De argumentatie voor de mondkapjes in het OV was inderdaad dat je daar niet altijd de 1,5 meter afstand zou kunnen houden, maar gezien wat Nieuwsuur bekend heeft gemaakt speelde er meer mee, zoals de vrees dat mensen zonder die mondkapjes niet met met OV zouden durven en dat andere landen het ook hadden. https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/13889/artikel/2416819-het-aangepaste-omt-advies-4-mei-2020-van-mail-tot-mail

Wat mij betreft mogen die mondkapjes in het OV ook weg, misschien dat ik dan ook weer eens een keer de trein neem. Al zal ik, als ik al ga, misschien pas ergens in de zomer gaan, hopelijk is tegen die tijd wel echt alles afgeschaft. 

In ieder geval zou dan wel vanaf 25 februari de mondkapjesplicht in winkels vervallen, daar ben ik al blij mee. Niet meer dat onding op in de supermarkt.

Ik denk dat mee speelt dat het OV de capaciteit zwaar heeft afgeschaald en bij het spoor komende week nog eens fors verder gaat afschalen. 15% van de treinen rijdt vanaf volgende week helemaal niet meer en de treinen die wel rijden zijn veelal een stuk korter dan voor corona.

Zou je in die situatie de mondkapjesplicht en het thuiswerkadvies afschaffen dan wordt het risico van erg drukke treinen steeds groter.

Verder lijkt het er op dat het kabinet op het laatste moment toch last krijgt van koudwatervrees en bij tal van versoepelingen weer terugkrabbelt.

Het is op zich onlogisch om de mondkapjesplicht in het OV te handhaven als je stelt dat de anderhalve meter regel niet meer nodig. Immers die mondkapjes zijn er in het OV juist gekomen omdat anderhalve meter afstand niet mogelijk was. Ik vermoed daarom dat het capaciteitsprobleem de reden is.

Reputatie 7
Badge +3

Mondkapjesplicht zal waarschijnlijk niet in OV en vliegtuig al afgeschaft worden en eerlijk gezegd ben ik daar als iemand die een hoger risico loopt op ernstiger verloop van een corona-besmetting wel blij mee. Zeker gezien het aantal veelal jonge mensen met long-covid in mijn omgeving. Ik heb de trein de afgelopen 2 jaar zoveel mogelijk vermeden, maar soms kan ik er niet onderuit, ik heb geen auto.

Mocht mondkapjesplicht in OV volgende week niet hoeven, dan zeg ik mijn abonnement op. 2 jaar betaald voor nauwelijks gebruikt abonnement met Keuzedagen, omdat deze niet opnieuw aangevraagd meer zou kunnen worden, terwijl dit elke keer met een paar maanden (inmiddels 1,5 jaar) uitgesteld werd/wordt.

Reputatie 7
Badge +3

Als de mondkapjesplicht op een later moment wel wordt afgeschaft kan een ieder die denkt een hoger risico op een ernstig verloop zelf wel een mondkapjes op doen, bv een FFP2 of zelfs een FFP3. Hoe lang wil jij dan nog miljoenen mensen die er hooguit wat verkouden van worden nog verplichten zo'n ding te dragen? Zeker wanneer het aantal besmettingen weer terug gaat naar cijfers zoals we in de beide Corona zomers hebben gezien. De piek van de besmettingen lijkt nu geweest te zijn, richting de lente/zomer zal het alleen maar minder worden. Alleen wel hopen dat het in de herst en volgende winter niet weer oplaait.

En echt, dat eeuwige geklaag over betalen voor je niet of nauwelijks gebruikte abonnementen en Keuzedagen heeft intussen een baard van hier tot Tokio. Dat abonnement had je al lang op kunnen zeggen, zoals veel mensen wel hebben gedaan.

Reputatie 7
Badge +3

Als de mondkapjesplicht op een later moment wel wordt afgeschaft kan een ieder die denkt een hoger risico op een ernstig verloop zelf wel een mondkapjes op doen, bv een FFP2 of zelfs een FFP3. Hoe lang wil jij dan nog miljoenen mensen die er hooguit wat verkouden van worden nog verplichten zo'n ding te dragen? Zeker wanneer het aantal besmettingen weer terug gaat naar cijfers zoals we in de beide Corona zomers hebben gezien. De piek van de besmettingen lijkt nu geweest te zijn, richting de lente/zomer zal het alleen maar minder worden. Alleen wel hopen dat het in de herst en volgende winter niet weer oplaait.

En echt, dat eeuwige geklaag over betalen voor je niet of nauwelijks gebruikte abonnementen en Keuzedagen heeft intussen een baard van hier tot Tokio. Dat abonnement had je al lang op kunnen zeggen, zoals veel mensen wel hebben gedaan.

Mensen die hooguit verkouden zijn door coronabesmetting horen niet in een trein te zitten.

En ja ik had 2 abonnementen en had er een opgezegd. Ik had gehoopt weer wat vaker te kunnen reizen. Maar helaas blijkt Nederland bevolkt te zijn met mensen die vinden dat zij gegijzeld worden door die paar kwetsbaren (dat er overigens een aantal miljoen zijn) en lak hebben aan de Coronamaatregelen. Daarnaast ontbreekt het ook nogal aan fatsoen.

Als de besmettingen omlaag gaan heb ik er geen probleem mee als ook de mondkapjes in het OV verdwijnen. Maar nu even niet, zeker niet met carnaval voor de deur en verder gaande versoepelingen.

Nederlanders mogen wel zeggen dat andere landen minder streng zijn, in Duitsland zijn de maatregelen strenger dan hier.

En zo is het forum inmiddels een soort vastgelopen langspeelplaat geworden van een aantal welbekende riedeltjes, en verders worden er wat triviale vragen beantwoord. De rest pruttelt een beetje richting nergens door…

Reputatie 7
Badge +3

Mensen die hooguit verkouden zijn door coronabesmetting horen niet in een trein te zitten.

Ik zei niet dat mensen die al besmet zijn met het Coronavirus en daar slechts verkouden van zijn maar gewoon met met de trein moeten gaan. Ik bedoelde daarmee mensen die niet besmet zijn (voor zover zij weten) en die voor zichzelf bepalen of zij zich willen beschermen tegen een mogelijke besmetting of niet. Dan kan iemand die een hoger risico op ernstig verloop heeft zichzelf beschermen met een FFP2 masker en iemand die meent dit risico niet te lopen draagt geen mondkapje. Is iemand wel besmet (of denkt dat ‘ie besmet is) dan blijft die persoon thuis. 

 

Reputatie 5

Waar staat dat mondkapjesplicht in het OV blijft? Ik zie alleen op de rtl nieuws-site dat in het ov “nog gevraagd wordt” om een mondkap te dragen. Wordt het dan niet een advies ipv verplichting? 

Het zou overigens absurd zijn om in het OV nog een verplichting te hanteren, terwijl je wel weer de hele nacht in bomvolle cafe's zonder afstand en toegangsbewijs zonder mondkap op mag zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees dat bv in dit AD artikel: https://www.ad.nl/politiek/kabinet-schrapt-3g-coronapas-vanaf-25-februari-wel-iedereen-testen-1g-bij-grote-binnen-evenementen~a4f07d78/ (onder het plaatje met link naar podcast):

Dus haalt het kabinet de voet verder van de rem: na de eerste versoepelronde vrijdag volgt een week later, op 25 februari, de laatste halte van de lockdown. Dan wil het kabinet af van vrijwel alle laatste restricties: de 3G-coronapas (gevaccineerd, genezen of getest) en de 1,5 meter afstand vervallen dan. De mondkapjesplicht vervalt ook, behalve in het openbaar vervoer, op luchthavens en in vliegtuigen.

Maar voor het definitieve besluit moet je toch even de persconferentie afwachten.

 

Op zich vind ik het niet absurd, eerder verdween ook al de mondkapjesplicht elders maar bleef in het OV en werd de mondkapjesplicht in het OV ook al eerder ingevoerd dan elders, maar ik wil graag enig vooruitzicht wanneer of bij welke situatie of aantallen de mondkapjes ook verdwijnen in het OV. 

Reputatie 5

Wat mij betreft liever gister dan morgen weg met die dingen, maar ik denk dat de overweging is dat je in het OV langere tijd vlakbij een ander kunt zijn, terwijl je in een winkel vaak ‘vluchterige’ contacten hebt.

In het uitgaansleven ben je vaak nog langer, nog dichterbij anderen, en daar mag hij wel af, dus ik zou dat een zeer zwak argument van de regering vinden.

Reputatie 5

Ik lees dat bv in dit AD artikel: https://www.ad.nl/politiek/kabinet-schrapt-3g-coronapas-vanaf-25-februari-wel-iedereen-testen-1g-bij-grote-binnen-evenementen~a4f07d78/ (onder het plaatje met link naar podcast):

Dus haalt het kabinet de voet verder van de rem: na de eerste versoepelronde vrijdag volgt een week later, op 25 februari, de laatste halte van de lockdown. Dan wil het kabinet af van vrijwel alle laatste restricties: de 3G-coronapas (gevaccineerd, genezen of getest) en de 1,5 meter afstand vervallen dan. De mondkapjesplicht vervalt ook, behalve in het openbaar vervoer, op luchthavens en in vliegtuigen.

Maar voor het definitieve besluit moet je toch even de persconferentie afwachten.

 

Op zich vind ik het niet absurd, eerder verdween ook al de mondkapjesplicht elders maar bleef in het OV en werd de mondkapjesplicht in het OV ook al eerder ingevoerd dan elders, maar ik wil graag enig vooruitzicht wanneer of bij welke situatie of aantallen de mondkapjes ook verdwijnen in het OV. 

Ja, maar toen had je nog dat je in de meeste gelegenheden je vaccinatie-/testbewijs moest tonen om binnen te komen, terwijl dat in het OV niet hoefde. Volgens mij was dat toen ook een argument om de plicht in het OV nog aan te houden. 

Wat mij betreft liever gister dan morgen weg met die dingen, maar ik denk dat de overweging is dat je in het OV langere tijd vlakbij een ander kunt zijn, terwijl je in een winkel vaak ‘vluchterige’ contacten hebt.

In het uitgaansleven ben je vaak nog langer, nog dichterbij anderen, en daar mag hij wel af, dus ik zou dat een zeer zwak argument van de regering vinden.

Klopt, maar in het uitgaansleven (zelfde geldt voor winkels) roteren mensen meer. In het OV is de kans veel groter dat je een halfuur pal tegenover een besmet figuur zit, te meer omdat NS vanaf komende maandag de treindienst flink gaat inkrimpen. Daarnaast komen in het uitgaansleven vrijwel uitsluitend jongeren voor wie een besmetting minder een probleem is.

Op de perrons is het inderdaad onzin om de mondkapjesplicht nog te handhaven.

Reputatie 6

Ik vermoed dat ook hier, net als op andere gebieden, het gros van de bevolking eerst uit de eerste hand moet ervaren hoe het is om van corona ziek te zijn voordat men begrijpt dat die maatregelen zo gek nog niet zijn (en zeker niet zo belastend als telkens maar beweerd wordt). “Gelukkig” krijgt iedereen die kans zeer binnenkort op deze manier. En ja, ik heb al aardig wat echt gezonde mensen flink ziek zien worden. Geen niveau verkoudheidje, niet eens griep maar wat zwaarder nog. Nog los van de langetermijneffecten. Tot nu toe ben ik door heel voorzichtig te zijn de dans ontsprongen. Nu écht niemand het meer interesseert, zal ik dat nog meer moeten doen (zo dat al kan) en hoop ik echt dat ik van besmetting verstoken zal blijven. En dan mag de rest van Nederland de ervaring uit eerste hand opdoen en groepsimmuniteit opbouwen. Dat is dan hopelijk nog het (enige) positieve ervan.

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij betreft liever gister dan morgen weg met die dingen, maar ik denk dat de overweging is dat je in het OV langere tijd vlakbij een ander kunt zijn, terwijl je in een winkel vaak ‘vluchterige’ contacten hebt.

In het uitgaansleven ben je vaak nog langer, nog dichterbij anderen, en daar mag hij wel af, dus ik zou dat een zeer zwak argument van de regering vinden.

Zou niet de eerste zijn :wink:

Eerste vraag is natuurlijk of het een wettelijke verplichting blijft of een ‘dringend advies’. 

In het eerste geval zullen die mondflappen zo snel mogelijk moeten worden afgeschaft.

21 maart = begin lente. Anders uiterlijk 1 juni want dan vervalt de tijdelijke coronawet en het is nog maar de vraag of die nog een keer verlengd gaat worden. 

 

Reputatie 2

Telt het station dan mee als OV? De vorige keer mocht die namelijk op het station en perron zelf af.

Reputatie 7
Badge +3

Uit het live blog van de Telegraaf zojuist:

Openbaar vervoer boos over blijven mondkapjesplicht

De openbaarvervoerbedrijven zijn het er niet mee eens dat in trein, bus, tram en metro het mondkapje voorlopig verplicht blijft. Zorgminister Ernst Kuipers maakte de verlenging van die coronamaatregel dinsdagavond bekend. Overal vervalt de mondkapjesplicht, maar nog niet in het openbaar vervoer en op luchthavens.

"We zijn verbaasd dat het mondkapje als enige in het ov blijft. Als we die nu niet schrappen, wanneer dan wel? We kunnen dit onze reiziger niet uitleggen", zegt topvrouw Marjan Rintel van de Nederlandse Spoorwegen.

Ook branchevereniging OV-NL maakt zich kwaad. "De bereidheid in de samenleving om een mondkapje te dragen neemt al geruime tijd af. Dit geldt ook in en rond het ov. De boa’s in het ov hebben hierover dagelijks discussies met reizigers, die regelmatig uitmonden in incidenten", meldt de organisatie. "Als straks op alle plekken de mondkapjesplicht komt te vervallen, behalve in het ov, dan is dit niet meer te volgen voor reizigers. Daarnaast komt er een enorme druk te liggen op de handhaving van de mondkapjesplicht in het ov."

Tijdens de persconferentie zei Kuipers dat hij pas op 15 maart weer gaat kijken of het mondkapje in het ov kan worden geschrapt. Dat duurt te lang, vindt OV-NL. De brancheclub wil dat het kabinet het besluit per direct heroverweegt.

 

Zojuist hebben ov bedrijven gereageerd en hun verbazing geuit over het verlengen van de mondkapjesplicht en over het feit dat de mondkapjes nu lastig te handhaven wordt. 15 maart is pas de datum dat ze de maatregel gaan herzien. Naar mijn mening een best bijzondere keuze van de regering en ik zal graag een uitleg willen hebben van Kuypers waarom specifiek het ov nog zo lang moet wachten…

 

 

Reputatie 7
Badge +3

 ik zal graag een uitleg willen hebben van Kuypers waarom specifiek het ov nog zo lang moet wachten…

Die uitleg zul je hier niet krijgen maar aan Ernst Kuipers moeten vragen, de minister leest hier niet mee en zal hier dan ook geen uitleg geven. Misschien moeten NS en OV-NL maar in overleg met de minister.

Gezien het eerder gelinkte Nieuwsuur artikel had de vorige NS directeur aangedrongen op extra maatregelen in het ov, zoals mondkapjes, omdat hij bang was dat zonder extra maatregelen mensen niet meer met de trein zouden durven. Dan moet de huidige NS directeur ook maar net zo aandringen op afschaffen van die mondkapjes.

 

Zojuist hebben ov bedrijven gereageerd en hun verbazing geuit over het verlengen van de mondkapjesplicht en over het feit dat de mondkapjes nu lastig te handhaven wordt. 15 maart is pas de datum dat ze de maatregel gaan herzien. Naar mijn mening een best bijzondere keuze van de regering en ik zal graag een uitleg willen hebben van Kuypers waarom specifiek het ov nog zo lang moet wachten…

 

 

 

Het feit dat het voor veel boa's in het OV zelf ook te veel moeite is om een mondkapje op te zetten voor de wandeling van zeszits coupé of lege cabine naar het perron helpt natuurlijk ook niet echt voor de beeldvorming. Om maar te zwijgen over de rest van het OV-personeel.

Reputatie 7
Badge +3

Die uitleg zul je hier niet krijgen maar aan Ernst Kuipers moeten vragen, de minister leest hier niet mee en zal hier dan ook geen uitleg geven.

 

Het is ook aan 'm gevraagd tijdens de persco, maar er kwam niet veel meer uit dan een vaag “we moeten toch een beschermende schil hebben in het ov" of zoiets.

Het is ook aan 'm gevraagd tijdens de persco, maar er kwam niet veel meer uit dan een vaag “we moeten toch een beschermende schil hebben in het ov" of zoiets.

 

Ahhja daar hebben we veel aan… Als je de maatregel wilt verlengen, prima, maar kom dan wel met een redelijk antwoord waarin je goed kan uitleggen dat het in het ov echt nodig is, en in de rest van Nederland niet. 

De officiële reden om de mondkapjesplicht in het OV te handhaven blijkt nu de bescherming van kwetsbare personen. Die mensen kunnen winkels en horeca mijden (niet-essentieel) maar zijn soms gedwongen om met OV te reizen omdat ze geen alternatief hebben aldus is de redenering.

Reageer