Verdere mondkapjesplicht 25 februari



Toon eerste bericht

287 reacties

Reputatie 7

Iedereen is kwetsbaar. De mate waarin blijk achteraf.

Als duidelijk wordt dat je ook in het OV niet meer hoeft te rekenen op anderen, voorkomt dat in ieder geval valse verwachtingen.  Eenieder is dan beter in staat zijn eigen afweging te maken.

Reputatie 5

De mondkapjesplicht in het OV is gewoon een farce. Buiten het OV hoef je ze niet op en de anderhalve meter maatregel is ook afgeschaft. Dan krijg je inderdaad dat de mensen die beschermd zouden moeten worden door die mondkapjes in het OV op andere drukke plekken die dingen niet dragen en alsnog risico op besmetting lopen. Dat is nu juist het onlogische wat we hier al meerdere keren aangeven. Als je alles versoepeld en alleen de mondkapjes in het OV houdt, hebben ze gewoon veel minder nut. Als het kabinet kwetsbaren meer had willen beschermen, hadden ze meer maatregelen moeten houden. Maar nee, ze hebben zo ongeveer alles losgelaten, en dat heel fijn voor de carnavalsvierders vlak voor carnaval gedaan waardoor wat hypocriete Brabanders weer heel gezellig feest konden vieren. 

Ik denk dat er een groot verschil is tussen lekker feestvieren en bewust geen 1,5 meter afstand houden en moeten reizen met het OV  en geen 1,5 meter afstand kunnen houden..

Reputatie 7
Badge +3

Er is inderdaad een groot verschil tussen lekker feestvieren en bewust geen 1,5 meter afstand houden en moeten reizen met het OV en geen 1,5 meter afstand kunnen houden, maar (mede) vanwege het lekker feestvieren is het aantal nieuwe besmettingen wel weer behoorlijk gestegen. Wat weer betekent dat de kwetsbaren die in het OV beschermd worden met de mondkapjes, op andere plekken wel vaker het risico lopen besmet te raken omdat daar geen maatregelen meer zijn. Wat ik al vaker probeer te zeggen is dat het ik het niet logisch vind om nog alleen in het OV mondkapjes te hebben en verder eigenlijk geen maatregelen. Het OV is blijkbaar levensgevaarlijk en daarbuiten is het veilig, dat is tenminste hoe veel mensen het zien. Logischer zou zijn om of met de andere maatregelen ook de mondkapjes in het OV af te schaffen, of bij het houden van de mondkapjes in het OV nog iets van andere maatregelen te hebben. Nu is het meer een doekje voor het bloeden en is de verbanddoos weggehaald. 

Reputatie 2

Het wordt tijd dat ze die onzinkapjes afschaffen. Je gaat mij niet uitleggen dat het logisch is dat je met zijn allen naar carnaval kan gaan maar niet in een nagenoeg lege trein een mondkapje moet dragen.

Reputatie 7

Heb al twee jaar, zeer tot mijn verdriet, geen carnaval gevierd. Leek mij ook dit jaar te onveilig en de cijfers geven mij achteraf gelijk.

Maar waarom zou ik nu, met mijn geldig treinkaartje, geen recht hebben op een veilige treinreis ?

Leg mij maar eens uit hoe logisch of dat is.

Reputatie 7

Je kan gewoon reizen hoor. Het is niet veiliger of onveiliger dan op andere plaatsen. Als je je niet veilig voelt zet je een FFP2 kapje op of je zoekt even wat meer afstand- die is op heel veel momenten makkelijk te houden.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is de omgekeerde wereld. Wanneer de overheid verplichting stelt dat er mondkapjes gedragen moeten worden in het OV om veilig en gezond reizen voor iedereen mogelijk te maken dan moet iedereen een mondkapje op.

Reputatie 7
Badge

Of een mondkapjesplicht met daarbij behorende consequente handhaving of helemaal geen mondkapjesplicht. Zoals het nu gaat heeft het weinig zin.

Dat is de omgekeerde wereld. Wanneer de overheid verplichting stelt dat er mondkapjes gedragen moeten worden in het OV om veilig en gezond reizen voor iedereen mogelijk te maken dan moet iedereen een mondkapje op.

Nederland is een anarchie en daarin is er niets dat de burger "moet". De burger heeft hier het recht regels aan zijn laars te lappen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is de omgekeerde wereld. Wanneer de overheid verplichting stelt dat er mondkapjes gedragen moeten worden in het OV om veilig en gezond reizen voor iedereen mogelijk te maken dan moet iedereen een mondkapje op.

Diezelfde overheid die de mondkapjes in het OV nog verplicht stelt heeft ook per 25 februari maatregelen als 1,5 meter afstand en het CTB afgeschaft waardoor men lekker carnaval kon vieren en we nu een carnavalspiek hebben en het buiten het OV onveiliger is. Door de mondkapjes in het OV is het OV nu een soort van bubbel waar je even wat veiliger bent, tot je de deuren van het station weer uit bent. 

Reputatie 2

Dat is de omgekeerde wereld. Wanneer de overheid verplichting stelt dat er mondkapjes gedragen moeten worden in het OV om veilig en gezond reizen voor iedereen mogelijk te maken dan moet iedereen een mondkapje op.

Diezelfde overheid zei in het begin dat mondkapjes niet werkte. Het is allemaal bangmakerij om meer macht te krijgen en het volk te onderdrukken.

Reputatie 7

Dat is de omgekeerde wereld. Wanneer de overheid verplichting stelt dat er mondkapjes gedragen moeten worden in het OV om veilig en gezond reizen voor iedereen mogelijk te maken dan moet iedereen een mondkapje op.

Tussen "moeten" en het ook daadwerkelijk correct doen zit in Nederland een groot verschil. Dat is met heel veel zaken hier zo. 

Reputatie 7

Door de mondkapjes in het OV is het OV nu een soort van bubbel waar je even wat veiliger bent, tot je de deuren van het station weer uit bent. 

 

Dat valt dan nog even te waarderen. Dat het buiten het station onveiliger is, is op zich geen voldoende reden om dat ook binnen het station te laten worden.

Reputatie 7
Badge +3

Kabinet wil volgende week alle coronamaatregelen schrappen

Het kabinet wil volgende week alle coronamaatregelen schrappen. Dat betekent dat er niet meer getest hoeft te worden bij grootschalige evenementen en locaties zoals festivals en nachtclubs, en ook dat het mondkapje in het OV niet meer op hoeft.

 

https://www.telegraaf.nl/nieuws/23021460/kabinet-wil-volgende-week-alle-coronamaatregelen-schrappen

 

NOS meldt dat het dan woensdag de 23e in zou gaan. 

Reputatie 7
Badge +3

Door de mondkapjes in het OV is het OV nu een soort van bubbel waar je even wat veiliger bent, tot je de deuren van het station weer uit bent. 

 

Dat valt dan nog even te waarderen. Dat het buiten het station onveiliger is, is op zich geen voldoende reden om dat ook binnen het station te laten worden.

Fijn dat jij dat waardeert. Als ik mijzelf tot de risicogroep zou rekenen (wat ik niet doe) zou ik het meer waarderen als het het buiten het station nog iets veiliger zou zijn geweest, bv nog wel 1,5 meter afstand of het CTB, of dit pas afschaffen na carnaval ipv vlak ervoor. Het kabinet wilde in een aantal stappen van de maatregelen af, maar op deze manier was de stap van 25 februari een grote sprong waarna er nog een maar klein schuifelstapje overbleef, die niet zoveel meer voorstelde. Maar goed, dat laatste stapje schijnt nu binnenkort ook genomen te worden, tenzij het OMT nog beren op de weg ziet.

Reputatie 3

Fijn, het OV maakt zich nu al volstrekt belachelijk met die kappie/s….Nu nog wachten tot 23 Maart?? Gaat toch heen/kus men XXX//Afgelopen/Instappen met kappie/kappie af in bus en trein….Wat een belachelijk zooitje toch in dit land...Het slaat nergens meer op…..Ik voer nog even een toneelstukje op/Ik doe nog even mee…..Nee Jongelui; Kappen nu met de kappies!…….

Reputatie 5

Kabinet wil volgende week alle coronamaatregelen schrappen

Het kabinet wil volgende week alle coronamaatregelen schrappen. Dat betekent dat er niet meer getest hoeft te worden bij grootschalige evenementen en locaties zoals festivals en nachtclubs, en ook dat het mondkapje in het OV niet meer op hoeft.

 

https://www.telegraaf.nl/nieuws/23021460/kabinet-wil-volgende-week-alle-coronamaatregelen-schrappen

 

NOS meldt dat het dan woensdag de 23e in zou gaan. 

Dat zou mooi zijn. Hopelijk gaat het OMT niet teveel tegenstribbelen, daar zitten nogal wat mondkapfanaten in (zoals Koopmans of die gezette Duitse microbioloog die ook nogal vaak in talkshows zit).

Reputatie 5

Dat is de omgekeerde wereld. Wanneer de overheid verplichting stelt dat er mondkapjes gedragen moeten worden in het OV om veilig en gezond reizen voor iedereen mogelijk te maken dan moet iedereen een mondkapje op.

Diezelfde overheid die de mondkapjes in het OV nog verplicht stelt heeft ook per 25 februari maatregelen als 1,5 meter afstand en het CTB afgeschaft waardoor men lekker carnaval kon vieren en we nu een carnavalspiek hebben en het buiten het OV onveiliger is. Door de mondkapjes in het OV is het OV nu een soort van bubbel waar je even wat veiliger bent, tot je de deuren van het station weer uit bent. 

Dat weet je helemaal niet. Wie zegt dat we een carnavalspiek hebben? Het zou ook zomaar een OV piek kunnen zijn omdat er zoveel mensen dicht op elkaar reizen waarvan een groot deel geen mondkapje meer draagt of niet op de juiste wijze. Alleen wordt dat niet onderzocht. Dus hoezo veilige bubbel?

Reputatie 7
Badge +3

Dan is het zeker een OV piek alleen in Brabant en Limburg? Het wekelijkse rapport van het RIVM laat een flink hoge piek aan nieuwe besmettingen zien in 5 veiligheidsregio's die veel hoger is dan alle andere veiligheidsregio's, toevallig zijn die 5 alleen Brabant en Limburg, Ik zal dan maar aannemen dat het OV in Brabant en Limburg veel gevaarlijker is. 

 

 

Ook toevallig dat het grote verschil tussen de regio's er vorige week niet was.

If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.

Reputatie 5

Dat is de omgekeerde wereld. Wanneer de overheid verplichting stelt dat er mondkapjes gedragen moeten worden in het OV om veilig en gezond reizen voor iedereen mogelijk te maken dan moet iedereen een mondkapje op.

Nederland is een anarchie en daarin is er niets dat de burger "moet". De burger heeft hier het recht regels aan zijn laars te lappen.

En wie zegt dat Nederland een anarchie is? Mark Rutte omdat hij vond dat Nederlanders een anarchistisch tintje hadden? Lijkt me toch niet helemaal hetzelfde.. Het is in het OV een anarchie inderdaad omdat daar totaal niet gecontroleerd en gehandhaafd wordt, dan kriig je dat. Kwestie van oorzaak en gevolg. Daarbuiten lijkt het me eigenlijk wel meevallen tot nu toe, nog geen plunderingen van Mediamarkt oid gezien.

Reputatie 5

Dan is het zeker een OV piek alleen in Brabant en Limburg? Het wekelijkse rapport van het RIVM laat een flink hoge piek aan nieuwe besmettingen zien in 5 veiligheidsregio's die veel hoger is dan alle andere veiligheidsregio's, toevallig zijn die 5 alleen Brabant en Limburg, Ik zal dan maar aannemen dat het OV in Brabant en Limburg veel gevaarlijker is. 

 

 

Ook toevallig dat het grote verschil tussen de regio's er vorige week niet was.

If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.

Het totale aantal besmettingen schiet omhoog en niet alleen in het zuiden van het land. Daar kun je ook vast wel.kaartjes van vinden..

Reputatie 7
Badge +3

Zals ik al aangaf, in deze 5 regio's is de stijging veel groter dan in andere regio's.  Enkele voorbeelden uit het rapport van 8 maart.

Maar je kunt het zelf checken op https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel/wekelijkse-update-epidemiologische-situatie-covid-19-in-nederland

Daarnaast was het percentage positieve testen in de GGD teststraten in enkele regio's in Brabant en Limburg vorige week een paar dagen boven de 80%, toevallig ook net de dagen direct na carnaval. Ik zie toch echt een eend. 

Maar het zal zich waarschijnlijk net als in de eerste golf die als eerste hard toesloeg in Brabant, intussen ook wel verspreiden naar de rest van het land. 

Reputatie 5

Zals ik al aangaf, in deze 5 regio's is de stijging veel groter dan in andere regio's.  Enkele voorbeelden uit het rapport van 8 maart.

Maar je kunt het zelf checken op https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel/wekelijkse-update-epidemiologische-situatie-covid-19-in-nederland

Daarnaast was het percentage positieve testen in de GGD teststraten in enkele regio's in Brabant en Limburg vorige week een paar dagen boven de 80%, toevallig ook net de dagen direct na carnaval. Ik zie toch echt een eend. 

Maar het zal zich waarschijnlijk net als in de eerste golf die als eerste hard toesloeg in Brabant, intussen ook wel verspreiden naar de rest van het land. 

Waarschijnlijk wel ja. Dat is een oorzaak.  Maar er zijn ook nog ook andere factoren in de verspreiding van corona. En een daarvan zou heel goed het gebrek aan controle en handhaving in de trein kunnen zijn. Het aantal besmettingen neemt landelijk gezien toe. Denk je nou echt dat dit alleen aan het carnaval vieren te wijten is? Denk je ook niet dat het iets te maken heeft met het loslaten van de meeste maatregelen? En dat veel mensen zich niet eens meer houden aan de maatregelen die er wel zijn, zoals de mondkapjesplicht in de trein?

Reputatie 7
Badge +3

Nee, ik denk niet dat het alleen aan het carnaval te wijten, het heeft zeker ook deels te maken door het loslaten van de meeste maatregelen. En carnaval vieren zoals het nu gevierd werd was juist mogelijk door het afschaffen van de meeste maatregelen.. In de rest van het land is ook een stijging te zien, maar zoals te zien is, is in de regio's waar carnaval gevierd werd, de stijging veel groter.

Vandaar ook dat ik dat ik aangeef dat wanneer het kabinet de kwestbaren had willlen beschermen, het niet genoeg is alleen de mondkapjes in het OV te houden, dan had er nog iets aan andere maatregelen moeten blijven. Of die maatregelen hadden pas na carnaval afgeschaft moeten worden, dan was er misschien landelijk een zelfde stijging te zien geweest en niet zo'n groot verschil tussen de Brabant + Limburg en de rest van het land. Maar alleen de mondkapjes houden zet geen zoden aan de dijk, en had dan ook weggekund. Dus of mondkapjes plus iets meer, of helemaal niets meer (en dus ook geen mondkapjes). En dan niet zo'n halve oplossing zoals nu. 

Maar als het OMT geen roet in het eten gooit, zijn de mondkapjes in het OV binnenkort ook verleden tijd, zijn we van deze eindeloze discussie af. 

Badge +3

Dat weet je helemaal niet. Wie zegt dat we een carnavalspiek hebben?

Ehh, het nieuws uit een kroeg in Brabant? We sluiten de deuren een weekje want het voltallige personeel is besmet geraakt (positief getest) en moet dus thuis blijven.

Daar zullen dus ook wel de nodige bezoekers bij zitten, en daar is je piek :joy:

Niet dat iemand zich daar zorgen over maakt, want groepsimmuniteit hè? En dat alles dankzij het (zeer) milde verloop van de omikron variant(en) natuurlijk.

Reageer