Verdere mondkapjesplicht 25 februari


Vanaf 25 februari wilt het kabinet de coronaregels versoepelen en gaat bijna alles van het slot af. Met de nadruk op ‘bijna’… Want ik lees nu op het nieuws is dat de mondkapjesplicht nog wel zal gelden in het openbaar vervoer. Is dit niet een beetje bijzonder? De mondkapjesplicht was er omdat de 1,5 afstand niet gehandhaafd kon worden. Maar die 1,5 meter vervalt toch vanaf bovenstaande datum, waarom moet je hem dan alsnog dragen in het ov? Hoe denken jullie hierover? 


287 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het is ook aan 'm gevraagd tijdens de persco, maar er kwam niet veel meer uit dan een vaag “we moeten toch een beschermende schil hebben in het ov" of zoiets.

 

Ahhja daar hebben we veel aan… Als je de maatregel wilt verlengen, prima, maar kom dan wel met een redelijk antwoord waarin je goed kan uitleggen dat het in het ov echt nodig is, en in de rest van Nederland niet. 

Dat niet alleen maar geef dan ook een indicatie wanneer ook die maatregel afgeschaft kan worden. Nu gaf hij alleen aan dat hij pas op 15 maart weer gaat kijken of het mondkapje in het ov kan worden geschrapt, maar wat dan de situatie moet zijn qua besmettingen en ziekenhuisopnames werd niet gezegd.

De officiële reden om de mondkapjesplicht in het OV te handhaven blijkt nu de bescherming van kwetsbare personen. Die mensen kunnen winkels en horeca mijden (niet-essentieel) maar zijn soms gedwongen om met OV te reizen omdat ze geen alternatief hebben aldus is de redenering.

Kwetsbare personen kunnen gewoon in lockdown gaan. 

Dat heeft de rest van Nederland namelijk eerder ook gedaan om hun te beschermen. 

Nu zijn de rollen omgedraaid. 

De officiële reden om de mondkapjesplicht in het OV te handhaven blijkt nu de bescherming van kwetsbare personen. Die mensen kunnen winkels en horeca mijden (niet-essentieel) maar zijn soms gedwongen om met OV te reizen omdat ze geen alternatief hebben aldus is de redenering.

Kwetsbare personen kunnen gewoon in lockdown gaan. 

Die mensen moeten ook naar hun werk is de redenering. OV is een essentiële sector (daarom hebben ze ook bakken geld gekregen), horeca en winkels zijn dat niet. Boodschappen kun je via internet bestellen, naar de kroeg is luxe.

Reputatie 7

De officiële reden om de mondkapjesplicht in het OV te handhaven blijkt nu de bescherming van kwetsbare personen. Die mensen kunnen winkels en horeca mijden (niet-essentieel) maar zijn soms gedwongen om met OV te reizen omdat ze geen alternatief hebben aldus is de redenering.

 

Tot hoelang wil je kwetsbare personen in het ov dan beschermen door mondkapjesplicht? Als dat het argument is kan je er nooit mee stoppen want er zullen altijd kwetsbare personen in het ov blijven. 

Hier in het zuiden zal na 25 februari volop carnaval gevierd worden. De treinen zullen vol zitten. Iedereen kan op zijn klompen aanvoelen hoe dat zal gaan met de mondkapjes....

De officiële reden om de mondkapjesplicht in het OV te handhaven blijkt nu de bescherming van kwetsbare personen. Die mensen kunnen winkels en horeca mijden (niet-essentieel) maar zijn soms gedwongen om met OV te reizen omdat ze geen alternatief hebben aldus is de redenering.

 

Tot hoelang wil je kwetsbare personen in het ov dan beschermen door mondkapjesplicht? 

15 maart wordt er opnieuw naar gekeken lees ik in de toelichting.

Reputatie 7
Badge +3

Tot hoelang wil je kwetsbare personen in het ov dan beschermen door mondkapjesplicht? Als dat het argument is kan je er nooit mee stoppen want er zullen altijd kwetsbare personen in het ov blijven.

Inderdaad. Ik zat net te kijken naar de talkshow Beau, waarin o.a. Jamai te gast is. Jamai heeft een niertransplantatie ondergaan en hoort daarmee ook tot de kwestbaren. Hij gaf aan dat vooral hijzelf verantwoordelijk is om zichzelf te beschermen. Hij zal misschien niet met de trein gaan, maar zou hij dat wel doen dan kun je denken aan zelf dragen van een medisch (FFP2) masker.

Ik herken die uitspraak van Jamai wel. Mijn vader was ook nierpatient, eerst een aantal jaar afhankelijk geweest van hemodialyse, later getransplanteerd en uiteindelijk toch weer dialyse (CAPD). Voor de hemodialyse kreeg hij een shunt en daarmee ben je kwestbaar voor bv verwondingen. Mijn vader kreeg toen het advies om o.a. voorzichtig te zijn qua reizen met het openbaar vervoer, stel dat je dicht tegen iemand anders in een drukke trein of bus staat en die persoon heeft een scherp voorwerp in de zak wat kan zorgen voor een onbedoelde verwonding, voor iemand anders is het dan misschien een niet ernstige verwonding, voor iemand met een shunt in de arm kan dat levensbedreigend zijn. Nu ging mijn vader niet met het OV (de enige keren dat ik me kan herinneren was met de autoloze zondagen in de jaren 70), maar er waren ook andere dingen waarmee hij voorzichtig moest zijn. Het is natuurlijk wel een andere situatie dan nu met Corona, maar de overeenkomst is wel dat iemand die kwetsbaar is, voor een groot deel zelf verantwoordelijk is om zich te beschermen. 

En 15 maart wordt er weer gekeken. Het aantal dagelijkse besmettingen is nu best snel aan het dalen, als dat zo doorgaat, zou het tegen die tijd misschien wel laag genoeg zijn om ook de mondkapjes in het OV af te schaffen. 

 

Reputatie 7
Badge +1

De officiële reden om de mondkapjesplicht in het OV te handhaven blijkt nu de bescherming van kwetsbare personen. Die mensen kunnen winkels en horeca mijden (niet-essentieel) maar zijn soms gedwongen om met OV te reizen omdat ze geen alternatief hebben aldus is de redenering.

Kwetsbare personen kunnen gewoon in lockdown gaan. 

Dat heeft de rest van Nederland namelijk eerder ook gedaan om hun te beschermen. 

Nu zijn de rollen omgedraaid. 

Eerdere lockdowns waren ook om de niet-kwetsbare mensen te beschermen, omdat ook die behoorlijk ziek konden/kunnen worden van corona. Dat heb ik ook in mijn eigen omgeving mogen meemaken.

Nu wordt er versoepelt, omdat deze variant een stuk minder ziek maakt en we mogelijk over de piek heen zijn. Ondertussen houden we nog even de vinger aan de pols om o.a. de kwetsbare mensen te beschermen. En niet eens voor eeuwig, want op 15 wordt al gekeken of de maatregel mogelijk alsnog afschaft kan worden. Het idee is dat kwetsbaren zelf verantwoordelijk worden voor hun bescherming, en de niet kwetsbaren daar waar mogelijk rekening mee houden.

Overigens denk ik dat het aantal mensen dat nog mondkapjes draagt in het OV de komende weken sowieso al heel snel zal dalen. Streng gehandhaafd wordt er toch niet… 

En waarom zouden de rollen nu omgedraaid moeten zijn? Om wraak te nemen op de kwetsbare personen?

Reputatie 7
Badge +3

Hier in het zuiden zal na 25 februari volop carnaval gevierd worden. De treinen zullen vol zitten. Iedereen kan op zijn klompen aanvoelen hoe dat zal gaan met de mondkapjes....

Als kwetsbare kun je dan misschien die dagen beter niet met de trein naar werk gaan. Als je uberhaupt al naar werk moet, bij ons op werk kwamen er altijd flink wat berichten binnen van bedrijven die die dagen gesloten waren, die gaven we dan door aan DHL zodat ze niet voor Piet Snot voor de deur zouden staan. En bij bedrijven die het niet doorgaven kwamen er best veel meldingen dat de goederen niet afgeleverd konden worden. Vaste prik ieder jaar. 

Reputatie 7
Badge +3

Kwetsbare mensen moeten nu zichzelf maar gaan beschermen… Onder welke steen hebben mensen die dit zeggen geleefd? Veel kwetsbare mensen beschermen zichzelf al bijna 2 jaar, ouderen zaten zelfs maandenlang zo goed als opgesloten. Andere kwetsbaren leven met hun gezinnen in bubbles. Weinig tot geen bezoek thuis of op bezoek gaan. Kinderen die niet naar school gaan vanwege een kwetsbare ouder. Testen, testen en nog eens testen. Horeca, OV, drukke plekken zijn not done voor kwetsbaren. Veel kwetsbaren namen en nemen hun verantwoordelijkheid in tegenstelling tot hen die mondkapjes daar waar het moet niet willen dragen, afstand niet nodig vinden net als andere maatregelen.

De enige plekken waar het mondkapje nog even op moet, zijn OV en vliegtuig. Als je geeft om je medemens is dat toch een kleine moeite? Dan hoeft de reis van een kwetsbaar iemand op weg naar ziekenhuis of om iemand voor het laatst te zien, niet de laatste reis te zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb niet onder een steen geleefd maar constateer wel dat de situatie nu anders is dan een jaar , anderhalf jaar of bijna 2 jaar geleden tijdens eerdere golven. De situatie nu is dat zo'n 85% van de mensen boven de 12 volledig is gevaccineerd, waarvan ook zeker 60% (wellicht intussen meer) een booster heeft gehad, Omikron is milder en we zijn gezien de besmettingscijfers over de Omikron piek heen. Als alles gaat zoals men hoopt zullen de aantallen besmettingen alleen maar verder afnemen, zeker richting lente/.zomer. De aantallen zijn nu nog behoorlijk hoog, maar als ze in het huidige tempo blijven dalen dan ziet de situatie er over een maand en zeker daarna veel beter uit en is ook het risico voor de kwetsbaren een heel stuk minder, simpelweg omdat het virus dan minder rondgaat. Dan kun je gewoon niet blijven volhouden dat de gehele bevolking een klein gedeelte echt kwetsbare mensen moet blijven beschermen. 

Het OMT geeft ook niet voor niets het advies om als de omikron piek voorbij is testen bij de GGD alleen nog voor kwetsbaren zou moeten zijn. 

Reputatie 5

De officiële reden om de mondkapjesplicht in het OV te handhaven blijkt nu de bescherming van kwetsbare personen. Die mensen kunnen winkels en horeca mijden (niet-essentieel) maar zijn soms gedwongen om met OV te reizen omdat ze geen alternatief hebben aldus is de redenering.

Kwetsbare personen kunnen gewoon in lockdown gaan. 

Die mensen moeten ook naar hun werk is de redenering. OV is een essentiële sector (daarom hebben ze ook bakken geld gekregen), horeca en winkels zijn dat niet. Boodschappen kun je via internet bestellen, naar de kroeg is luxe.

Wie zijn dat die naar boosteren nog steeds ‘kwetsbaar’ zijn? Dat zijn denk ik vooral mensen die hun laatste dagen in een verzorgingshuis slijten. Die hoeven echt niet naar hun werk, hoor. En dan nog een kleine groep mensen met een immuunziekte ofzo, maar die liepen ook altijd al risico bij normale griep- en andere luchtwegvirussen. Die hebben gewoon een eigen verantwoordelijkheid zichzelf te beschermen. De rest van de samenleving hoeft niet gegijzeld te blijven door allerlei ellendige maatregelen omdat deze beperkte groep ineens ‘beschermd’ moet worden.

Reputatie 2

Het zal een verlichting zijn als het mondkapje weer af mag. Als het in de winkels af mag dan ga ik er vanuit dat het mondkapje alleen in de trein op moet.

 

Reputatie 1

Telt het station dan mee als OV? De vorige keer mocht die namelijk op het station en perron zelf af.

Dit vroeg ik mij ook al af.

Het OV kan natuurlijk niet te veel klagen. Op de eerste plaats krijgt het momenteel dagelijks miljoenen euro's aan corona-subsidie vanwege de beperkingen. Als het eist dat de mondkapjesplicht in het OV wordt opgeheven zal de politiek ook concluderen dat dan de corona-subsidies tegelijkertijd ook kunnen worden beeindigd, net als bij winkels, horeca, kappers, etc. gebeurt. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling van Mw Rintel c.s.  

Verder blijft het OV zelf de diensten steeds verder inkrimpen. Vanaf komende maandag schrapt NS wederom een groot aantal treinseries. Bij het busvervoer is het nog erger, daar rijdt op veel lijnen een vakantiedienstregeling met maar de helft van de bussen en wordt ondanks de massale subsidies op de meeste plaatsen al maandenlang totaal niet aan de afgesproken concessieeisen voldaan. Dan heb je weinig te eisen. 

Reputatie 6

De officiële reden om de mondkapjesplicht in het OV te handhaven blijkt nu de bescherming van kwetsbare personen. Die mensen kunnen winkels en horeca mijden (niet-essentieel) maar zijn soms gedwongen om met OV te reizen omdat ze geen alternatief hebben aldus is de redenering.

Kwetsbare personen kunnen gewoon in lockdown gaan. 

Dat heeft de rest van Nederland namelijk eerder ook gedaan om hun te beschermen. 

Nu zijn de rollen omgedraaid. 

En ja hoor daar heb je er weer een. Totdat blijkt dat jij zelf zo'n “kwetsbare persoon” bent. Dat weet je helaas pas als het te laat is.

Reputatie 6

De officiële reden om de mondkapjesplicht in het OV te handhaven blijkt nu de bescherming van kwetsbare personen. Die mensen kunnen winkels en horeca mijden (niet-essentieel) maar zijn soms gedwongen om met OV te reizen omdat ze geen alternatief hebben aldus is de redenering.

 

Tot hoelang wil je kwetsbare personen in het ov dan beschermen door mondkapjesplicht? Als dat het argument is kan je er nooit mee stoppen want er zullen altijd kwetsbare personen in het ov blijven. 

Hier in het zuiden zal na 25 februari volop carnaval gevierd worden. De treinen zullen vol zitten. Iedereen kan op zijn klompen aanvoelen hoe dat zal gaan met de mondkapjes....

Ik voorzie dat we nog voor april wat nieuwe Griekse letters gaan leren :hushed:

Reputatie 7
Badge +3

Ik vond de toelichting van minister Kuipers heel duidelijk. Het OV moet door iedereen gebruikt kunnen worden. Ook door de mensen met een kwetsbare gezondheid. Daarom blijven de mondkapjes tot nader order  verplicht.

Daar valt geen speld tussen te krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik voorzie dat we nog voor april wat nieuwe Griekse letters gaan leren :hushed:

Nog meer Griekse letters leren? Volgens mij heb ik ze zo'n 40 jaar geleden allemaal al geleerd. Zijn er sinds die tijd dan weer nieuwe Griekse letters bijgekomen?

Reputatie 4

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5288722/mondkapjes-maatregelen-ns-nederlandse-spoorwegen-coronamaatregelen
Dan kunne beter overal die mondkapjes op houden en verplicht houden toch als in ov moet dan moet de winkels en zo ook maar.
Want daar kunne daar ook de kwetsbare personen tegenkomen.

Badge +3

De houding richting kwetsbaren is inderdaad behoorlijk gewijzigd na 2 jaar.

Lees dit draadje https://threadreaderapp.com/thread/1493923564847783936.html en je zult het ermee eens zijn. Legt de ikke ikke mentaliteit bloot en dat het beschermen van de kwetsbaren een taak van de samenleving wordt en niet meer van de overheid.

Samenvatting: Kwetsbaren succes!

Reputatie 2

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5288722/mondkapjes-maatregelen-ns-nederlandse-spoorwegen-coronamaatregelen
Dan kunne beter overal die mondkapjes op houden en verplicht houden toch als in ov moet dan moet de winkels en zo ook maar.
Want daar kunne daar ook de kwetsbare personen tegenkomen.

Ik ben blij dat we er vanaf zijn. Als je kwetsbare wil beschermen was het aanhouden van de coronapas beter geweest.

Reputatie 6

Ik voorzie dat we nog voor april wat nieuwe Griekse letters gaan leren :hushed:

Nog meer Griekse letters leren? Volgens mij heb ik ze zo'n 40 jaar geleden allemaal al geleerd. Zijn er sinds die tijd dan weer nieuwe Griekse letters bijgekomen?

Je hebt de ironie even gemist ben ik bang. Waar ik op doel dat na z’n carnaval weer half Nederland besmet is en op die manier het virus alle kans krijgt te muteren. En of dat ten goede zal zijn, daar houd ik m’n hart voor vast. Maar ja, carnaval is belangrijk he. Belangrijker dan de levens van mensen.

Reputatie 6

De houding richting kwetsbaren is inderdaad behoorlijk gewijzigd na 2 jaar.

Lees dit draadje https://t.co/3PpsARWo4O en je zult het ermee eens zijn. Legt de ikke ikke mentaliteit bloot en dat het beschermen van de kwetsbaren een taak van de samenleving wordt en niet meer van de overheid.

Samenvatting: Kwetsbaren succes!

We weten allemaal wat er gebeurt als we zorg voor iets aan “de samenleving” over laten. In dit geval heeft “de samenleving” ook vrij duidelijk aangegeven wat het ermee gaat doen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik voorzie dat we nog voor april wat nieuwe Griekse letters gaan leren :hushed:

Nog meer Griekse letters leren? Volgens mij heb ik ze zo'n 40 jaar geleden allemaal al geleerd. Zijn er sinds die tijd dan weer nieuwe Griekse letters bijgekomen?

Je hebt de ironie even gemist ben ik bang. Waar ik op doel dat na z’n carnaval weer half Nederland besmet is en op die manier het virus alle kans krijgt te muteren. En of dat ten goede zal zijn, daar houd ik m’n hart voor vast. Maar ja, carnaval is belangrijk he. Belangrijker dan de levens van mensen.

Andersom heb je mijn ironie dus ook gemist. En om carnaval geef ik geen drol, mag wat mij betreft nog wel een jaar worden overgeslagen. Als geboren Leidenaar ben ik afgelopen oktober ook niet eens naar 3 Oktober (Leiden's ontzet) gegaan, ook zo'n druk evenement.

Reputatie 7
Badge +1

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5288722/mondkapjes-maatregelen-ns-nederlandse-spoorwegen-coronamaatregelen
Dan kunne beter overal die mondkapjes op houden en verplicht houden toch als in ov moet dan moet de winkels en zo ook maar.
Want daar kunne daar ook de kwetsbare personen tegenkomen.

Het gaat erom dat we wat rekening moeten houden met elkaar.

Schijnbaar acht men het veilig genoeg om in de winkels de verplichting om te zetten in een dringend advies, omdat er op andere manieren rekening gehouden kan worden. In de trein kan dat niet zo makkelijk, dus mondkapjes nog even verplicht is de gedachte.

Alleen voor veel mensen is dat rekening houden met elkaar al te veel gevraagd. Want niet verplicht dus we doen het niet. 

De conclusie is dus:

Samenvatting: Kwetsbaren succes!

 

Reageer