vergeten te stoppen

• 14 oktober 2020
  • 15 reacties
  • 577 Bekeken

Vanmorgen, 06:45uur..

... Lekker in de intercity van Lelystad naar Weesp;   bijna 20 minuten tijdwinst ten opzichte van de sprinter! 

Totdat.....

..."kijk, daar komt Weesp al aan! Bijna tijd om te remmen"..  

.... Wacht even...

....we remmen niet!?

....

..... Dat was dus Weesp in vogelvlucht..

In Duivendrecht aangekomen:.  "Mijnheer de conducteur, zou het kunnen dat jullie de kleur van Weesp niet mooi vinden?"

...."eeehhh..tja, wij kwamen er ook net achter dat we vergaten te stoppen..."

..Serieus? Hilarisch, en ik snap dat waar gewerkt wordt er ook fouten worden gemaakt, hoewel dat bij de NS/ProRail zelden voorkomt op dit niveau. 

Iets later op m'n werk, geen probleem dus. 

Lastiger is het ook smiddags thuis te komen.. om 18:00u mn partner gebeld dat ik gestrand was in Almere... 

15 reacties

Hoi Phuismani, welkom op de NS Community. 

Het is zeker niet de bedoeling om stations over te slaan, maar kan helaas een keer gebeuren. Wat was er op de terugreis aan de hand? Heb je hinder ondervonden van de defecte trein tussen Almere Centrum en Almere Oostvaarders? 

Badge

Dat is ook wel weer een hele vreemde stop op Weesp voor de 2400 treinserie en ik vrees dat deze vreemde stop nog wel meer keren gemist gaat worden. Het lijkt er op dat de eerste treinen niet gestopt zijn en dat er daarna gecommuniceerd is of ze hebben het sein op rood  gezet want daarna zijn de treinen wel op Weesp gestopt.

En vanmiddag was er een flink probleem met een defecte trein waardoor het treinverkeer gedurende een deel van de middag en de hele avond voor het grootste deel is opgeheven.  Er rijdt nog wel een sprinter naar Almere Oostvaarders vanaf Almere Centrum en aldaar kunt u overstappen op een speciaal ingezette sprinterserie naar Zwolle.

Edit: Het gaat om een gebroken stroomafnemer op een sprinter maar om deze te verwijderen zodat de sprinter weggesleept kan worden moet het hele traject spanningsloos gemaakt worden en kan er helemaal niets meer rijden.  Om die reden is besloten om dit pas in de nacht te gaan doen zodat er nu nog treinverkeer kan rijden.  Ik verwacht dat dit te maken heeft met de beschikbaarheid van alternatief vervoer in de regio vanwege de werkzaamheden en de bus inzet die daar al is.

.. Frank voor de reacties, een je, duidelijk; het kan dus voorkomen dat er een station gemist wordt.. ;). Lol

Én; inderdaad, het traject Almere-oostvaardets was gestremd.. 

Badge +3

Duurt wel lang, die ‘defecte trein’ hè?

Maar goed, https://twitter.com/NS_online/status/1316469402242551809

Iets met een bovenleiding zou plausibeler zijn, maar daar was niets aan te zien?

Badge

Oooh die foto had ik ook wel van overdag voor je gehad, had je mijn collega Menno niet voor lastig hoeven te vallen. :grin: 

De oorzaak van het defect zal nog onderzocht moeten worden maar ik verwacht ook dat ze de bovenleiding nog even gaan inspecteren. Als je de schade ziet aan de stroomafnemer lijkt het toch dat hij ergens aan is blijven haken of tegen aan is geslingerd.

En zoals gezegd is er een keuze gemaakt om mondjesmaat treinen door te laten rijden t.o.v. geheel stremmen voor een aantal uur.

Reputatie 7
Badge +3

Goedemorgen,

Sinds wanneer stoppen er Intercity's op Weesp?

Groet,

Reputatie 7
Badge +3

Sinds er werkzaamheden zijn.

Graag nadere toelichting met een datum en de aard van de werkzaamheden.
Is het structureel dat er intercity's zullen stoppen op Weesp?

Reputatie 5
Badge

Ik weet niet of er op dit forum iemand aanwezig is die alle details van de werkzaamheden kent. Het is een ‘reiziger-helpt-reiziger-forum’. Wat in ieder geval wel vaststaat is dat het behoorlijk omvangrijke werkzaamheden waren, want van Weesp naar Diemen/Amsterdam Centraal was helemaal geen treinverkeer mogelijk, van Weesp naar Diemen Zuid/Schiphol was beperkt treinverkeer en ook richting Hilversum was de treindienst aangepast. Als ik dan een gok moet doen, denk ik dat er gewerkt werd aan de sporen bij Gaasperdammerweg Aansluiting. Dat is waar het spoor vanuit Weesp splitst richting Amsterdam Zuid en Amsterdam Centraal. Wellicht dat @Jeroen, @Julian hier tijdens de werkzaamheden nog langs zijn gekomen en uitsluitsel kunnen geven.

De werkzaamheden duurden van 13 tot en met 18 oktober. Bewust in de herfstvakantie om forenzen te ontzien. Per dag was de impact verschillend. Zo waren de beperkingen op 18 oktober verstrekkender dan op de dagen daarvoor.

Sprinters tussen Hoofddorp, Weesp en Utrecht konden blijven rijden. Ook de intercity's tussen Amsterdam Zuid en Almere konden blijven rijden. Om het wegvallen van de sprinter tussen Almere, Weesp en Schiphol te compenseren, stopte de intercity Lelystad-Dordrecht tijdelijk in Weesp. Normaalgesproken zou dat niet mogelijk zijn, omdat het perron in Weesp dan bezet is door de sprinter, maar juist die reed nu niet. Het perron in Weesp is aan de korte kant. Daarom waren de intercity's korter dan gebruikelijk. In drukke periodes is een stop in Weesp daarom niet zo handig, omdat je dan de treinen op een lang traject moet inkorten.

Reputatie 7
Badge +3

Graag nadere toelichting met een datum en de aard van de werkzaamheden.

De aard van de werkzaamheden houdt ProRail meestal geheim. De data kunt u gewoon zelf op internet opzoeken.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer u meer wilt weten over bepaalde werkzaamheden kunt u het beste op de site van ProRail kijken. Daar staat heel vaak waar, wanneer en een (korte) omschrijving van de werkzaamheden. Dus zo geheim is het nu ook weer niet. https://www.prorail.nl/nieuws/volop-aan-de-slag-deze-herfst

Amsterdam-Weesp

Datum: 13 tot en met 19 oktober

Werkzaamheden: Bovenbouwvernieuwing met onder meer het vernieuwen van hogesnelheidswissels en aanpassingen aan de bovenleiding en de beveiliging

Ik weet niet of er op dit forum iemand aanwezig is die alle details van de werkzaamheden kent. Het is een ‘reiziger-helpt-reiziger-forum’. Wat in ieder geval wel vaststaat is dat het behoorlijk omvangrijke werkzaamheden waren, want van Weesp naar Diemen/Amsterdam Centraal was helemaal geen treinverkeer mogelijk, van Weesp naar Diemen Zuid/Schiphol was beperkt treinverkeer en ook richting Hilversum was de treindienst aangepast. Als ik dan een gok moet doen, denk ik dat er gewerkt werd aan de sporen bij Gaasperdammerweg Aansluiting. Dat is waar het spoor vanuit Weesp splitst richting Amsterdam Zuid en Amsterdam Centraal. Wellicht dat @Jeroen@Julian hier tijdens de werkzaamheden nog langs zijn gekomen en uitsluitsel kunnen geven.

De werkzaamheden duurden van 13 tot en met 18 oktober. Bewust in de herfstvakantie om forenzen te ontzien. Per dag was de impact verschillend. Zo waren de beperkingen op 18 oktober verstrekkender dan op de dagen daarvoor.

Sprinters tussen Hoofddorp, Weesp en Utrecht konden blijven rijden. Ook de intercity's tussen Amsterdam Zuid en Almere konden blijven rijden. Om het wegvallen van de sprinter tussen Almere, Weesp en Schiphol te compenseren, stopte de intercity Lelystad-Dordrecht tijdelijk in Weesp. Normaalgesproken zou dat niet mogelijk zijn, omdat het perron in Weesp dan bezet is door de sprinter, maar juist die reed nu niet. Het perron in Weesp is aan de korte kant. Daarom waren de intercity's korter dan gebruikelijk. In drukke periodes is een stop in Weesp daarom niet zo handig, omdat je dan de treinen op een lang traject moet inkorten.

Top, hartelijk dank voor je uitleg.

De achtergrond van mijn vraag is het volgende. Weesp heeft een enorm goed ligging met vier richtingen dat het in de toekomst een uitstekend intercitystation zal gaan worden.

Mijn broer reisde per verrassing in een keer van Weesp naar Leiden, vandaar mijn vraag. Het leek erop dat het een definitieve start als intercity station was.

Met andere woorden, snel de perrons verlengen, meer perrons aanleggen, de tram 26 vanuit IJburg doortrekken naar Weesp. De Geinlijn ook doortrekken naar Weesp.

Dat zal een stuk hogere frequentie betekenen en meer redundantie. Door minder wachten en minder verstoringen, een gemiddeld kortere zekerdere reistijd met meer capaciteit.

Allen dank voor jullie reacties. Snel en nuttig.

Fijne avond.

Reputatie 5
Badge

Ik ben bang dat al die ambities direct de prullenbak in kunnen. Weesp stond op de nominatie om flink verbouwd te worden, maar de staatssecretaris heeft onlangs aangekondigd dat het niet gaat gebeuren.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/274294/weesp-krijgt-van-minister-geen-extra-sporen-en-nieuw-station-wel-geluidsschermen

Ik ben bang dat al die ambities direct de prullenbak in kunnen. Weesp stond op de nominatie om flink verbouwd te worden, maar de staatssecretaris heeft onlangs aangekondigd dat het niet gaat gebeuren.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/274294/weesp-krijgt-van-minister-geen-extra-sporen-en-nieuw-station-wel-geluidsschermen

Opnieuw dank voor je antwoord. 

Ambities en een duurzamere toekomst reiken verder dan de horizon van één minister.

Op termijn zien ook ministers in dat de toekomst van personenvervoer ligt in zelf bewegen en railvervoer.

En met een positieve andere aanwending van de forensensubsidie komt er vier miljard Euro per jaar vrij om te investeren in fiets en railvoorzieningen. :-)

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kabinetscrisis_over_het_reiskostenforfait

Fijne nacht!

Reageer