beantwoord

Vergoeding wanneer 1e klas vol zit?

• 22 april 2014
  • 8 reacties
  • 1096 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Ik heb het eerste deel van mijn traject op een traptrede gezeten omdat de 1e klas vol zat - halve trein.
Hoe kan ik dat deel van de kosten vergoed krijgen?
icon

Beste antwoord door Thom 22 april 2014, 17:09

U heeft een vervoersbewijs eerste klas maar geen zitplaatsgarantie. Hoe krom het misschien ook is, u krijgt dus geen vergoeding. Een dergelijk iets vergoeden zou ook veel te fraudegevoelig zijn. Dat op de traptrede zitten geen eersteklasreisgevoel geeft, begrijp ik. Er zijn wel meer kromme dingen op dit punt. Als de trein vol zit vanwege een omleiding gaan mensen vaak eerste klas zitten en heb ik, die er wel voor betaal, geen zitplaats meer. Een enkele keer maak je nog een goed opgevoede jongere mee die zijn plaats, in zekere zin dan, afstaat. Maar wat u overkomt, is van tijd tot tijd het geval, helaas. In een dergelijk geval zou de conducteur even moeten controleren of iedereen in de eerste klas wel een eersteklaskaartje heeft. Veelal worden ze dan verwezen naar de tweede en kunt u zitten.
Over het algemeen is er in de eerste klas buiten de spits vrijwel altijd een zitplaats.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Ik vrees dat hiervoor geen vergoedingsregeling bestaat.
Reputatie 7
Badge +4
U heeft een vervoersbewijs eerste klas maar geen zitplaatsgarantie. Hoe krom het misschien ook is, u krijgt dus geen vergoeding. Een dergelijk iets vergoeden zou ook veel te fraudegevoelig zijn. Dat op de traptrede zitten geen eersteklasreisgevoel geeft, begrijp ik. Er zijn wel meer kromme dingen op dit punt. Als de trein vol zit vanwege een omleiding gaan mensen vaak eerste klas zitten en heb ik, die er wel voor betaal, geen zitplaats meer. Een enkele keer maak je nog een goed opgevoede jongere mee die zijn plaats, in zekere zin dan, afstaat. Maar wat u overkomt, is van tijd tot tijd het geval, helaas. In een dergelijk geval zou de conducteur even moeten controleren of iedereen in de eerste klas wel een eersteklaskaartje heeft. Veelal worden ze dan verwezen naar de tweede en kunt u zitten.
Over het algemeen is er in de eerste klas buiten de spits vrijwel altijd een zitplaats.
Beste TMei,

Welkom op het NS Serviceforum.
Ik begrijp dat het niet prettig is om geen zitplaats te krijgen in de trein. Hoelang heb je op de traptrede moeten zitten deze reis? Dat wat tomprins aangeeft is juist; bij het kopen van een vervoerbewijs kunnen wij helaas geen zitplaatsgarantie geven. Op welk traject reis je altijd en wat is je vertrektijd? En ervaar je vaker drukte op dit traject? Ik heb je topic verplaatst naar "In de trein", zodat het beter vindbaar wordt.

Groet,
Stephan
Ik zie ook regelmatig bij overvolle treinen dat mensen met een 2e klas kaartje 1e klas gaan zitten (en nee...niet omdat dat op hun voorhoofd staat, maar omdat ze het zelf zeggen). Op zich heb ik daar geen problemen mee (mits zij zich een beetje rustig gedragen), maar het is wel lullig dat mensen die wel een 1e klas kaartje hebben daardoor niet meer kunnen zitten.

Jammer genoeg valt het me ook op dat in overvolle treinen er niet gecontroleerd wordt. Juist dan zou er zeker gecontroleerd moeten worden of mensen wel in de juiste klasse zitten. Als de conducteur heeft omgeroepen dat mensen met een 2e klas kaartje in de 1e klas mogen gaan zitten, dan is het wat anders. Maar is dat niet gebeurd, dan mogen zij daar gewoon niet zitten. En iedereen, ook het NS-personeel, weet dat dat wel gebeurt. Dus waarom dan niet extra controleren?
Het is natuurlijk best denkbaar dat een conducteur al een controleronde heeft gehouden voordat u instapte.
En een conducteur is nou eenmaal geen kaartjesknipper, zoals veel mensen denken.
Controleren op een geldig vervoersbewijs is slechts een onderdeel van de vele taken van een conducteur.

Maar als consequent iedereen in de eerste klas op een geldig vervoersbewijs zou moeten worden gecontroleerd zou dat ook betekenen dat na elke stop op een station de eerste klas afdelingen opnieuw gecontroleerd moeten worden. Dat komt het humeur van die reizigers die dan meerdere malen gecontroleerd worden ook niet ten goede.

Ik zou het prettig vinden als er vaker op 1 rit gecontroleerd wordt. Vroeger gebeurde dat ook regelmatig. Dan kwam de conducteur voor de 2e keer controleren en herkende hij de personen die hij al gecontroleerd had. Tegenwoordig mag je al blij zijn als ze 1 keer komen. Dus ja....een extra controleronde zou ik wel prettig vinden. Hierdoor zijn de medewerkers beter zichtbaar en kunnen reizigers eventueel vragen stellen. En dan hoef je nog niet eens te controleren, iets vaker heen en weer lopen kan al heel veel schelen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik zie ook regelmatig bij overvolle treinen dat mensen met een 2e klas kaartje 1e klas gaan zitten (en nee...niet omdat dat op hun voorhoofd staat, maar omdat ze het zelf zeggen). Op zich heb ik daar geen problemen mee (mits zij zich een beetje rustig gedragen), maar het is wel lullig dat mensen die wel een 1e klas kaartje hebben daardoor niet meer kunnen zitten.

Jammer genoeg valt het me ook op dat in overvolle treinen er niet gecontroleerd wordt. Juist dan zou er zeker gecontroleerd moeten worden of mensen wel in de juiste klasse zitten. Als de conducteur heeft omgeroepen dat mensen met een 2e klas kaartje in de 1e klas mogen gaan zitten, dan is het wat anders. Maar is dat niet gebeurd, dan mogen zij daar gewoon niet zitten. En iedereen, ook het NS-personeel, weet dat dat wel gebeurt. Dus waarom dan niet extra controleren?

Hier heb je echt een punt, Ilse. De werkelijkheid is helaas dat veel mensen die ten onrechte in de tweede klas zitten in een volle trein vaak zeer agressief zijn. De gedachte dat ze fout zitten door niet voor de eerste klas te betalen, lijkt geen rol te spelen maar wel alles wat de NS fout doet. Een gebrek aam besef van het verschil tussen goed en kwaad. Ze beschouwen als goed als datgene wat hun belang dient, ongeacht wat het betekent voor een ander.

Conducteurs zijn er ook in soorten. Ik kan me soms ook wel voorstellen dat je als conducteur dit niet opzoekt en dus maar niet controleert. Het is bijna een wetmatigheid: in een volle trein is geen controle. Je moet als conducteur ook bepaald ballen hebben je tegen deze mentaliteit in een volle trein teweer te stellen en op te komen voor mensen die wel betalen. Voor mij is het de omgekeerde wereld maar ik weet ook dat het, zeker in de Randstad, zo werkt. De eerste klas reiziger zal zich veelal , niet altijd, ook anders opstellen en daardoor feitelijk niet in staat zijn te zitten, terwijl mensen zonder geldig kaartje dit maar gewoon doen. En het is wel degelijk Nederlands hoor, in Duitsland zul je dit haast niet tegenkomen en in Belgie alleen op de Beneluxlijn.

Het is een mentaliteitsprobleem van de reiziger. De soms te geringe inzet van NS-materieel bij verstoringen en werkzaamheden speelt in verhouding een geringe rol. Het is gewoon: ik doe waar ik zin in heb en als ik wordt gepakt doe ik gewoon een persoonlijke aanval, gepaard met een doorzichige rotsmoes, op de conducteur. En ja, die wordt daar ook wel eens moe van en controleert dan maar niet. Het probleem is echter meer de reizigersmentalitiet dan de opstelling van de conducteur. Over het algemeen heb ik daar goede ervaringen mee en met de medereizigers van bovenstaand type bepaald niet.
Inderdaad, dit soort dingen zie je niet in Duitsland. De mentaliteit van Nederlanders is beneden peil. Alleen maar doen waar zij zin in hebben (oke...niet elke Nederlander natuurlijk). Bellen in de stiltecoupe, 1e klas zitten terwijl ze een 2e klas kaartje hebben, met de voeten op de bank, niet wachten op mensen die uitstappen maar meteen naar binnen knallen, toiletten vies maken want ze hoeven het toch niet zelf schoon te maken, roken op een plek waar het niet mag. En ik snap helemaal dat een conducteur daar geen zin in heeft. Aan andere kant: de andere reizigers hebben er ook geen zin in, maar moeten het toch ondergaan, terwijl er wel veel geld betaald wordt voor de reis.

Wat dat betreft kunnen we veel leren van Duitsers, Belgen en ook Canadezen. Maar ben bang dat dat een lange weg is.

Reageer