Verhinderen reizigers om in trein te stappen

• 3 december 2019
  • 35 reacties
  • 780 Bekeken

Reputatie 3

Net een nieuw dieptepunt in de omgang van de NS met reizigers, op station Den Haag Centraal. Er rijden geen treinen naar Utrecht Centraal, en daardoor is het een stuk drukker in de treinen richting Schiphol. Tot mijn verbijstering staan/stonden bij deze treinen NS-personeel bij de deuren (en dan bedoel ik een man of 20, iemand bij elke deur) om reizigers te verhinderen in te stappen. Dit terwijl er - zeker wat meer naar de achterkant van de trein - nog heel wat mensen bij hadden gekund. Hoe haal je het in je hoofd… In Japan zetten ze duwers in om te zorgen dat de beschikbare capaciteit maximaal wordt benut. Een ander uiterste. Maar hier wordt wat mij betreft toch wel echt een grens overschreden. Het is niet aan de NS om, ik neem aan onder dreiging van fysiek geweld tegenover reizigers die toch proberen in te stappen, te bepalen of mensen hun avond gaan besteden met wachten op een koud perron of dat ze de drukte in de trein voor lief nemen om nog wat aan hun avond te hebben. Vond de omgang met reizigers bij de staking eerder dit jaar ook al ronduit onbeschoft. Het lijkt wel of de NS het spoor helemaal bijster is. Ongelofelijk, wat een mentaliteit.

Zorg liever dat er eindelijk eens voldoende materieel beschikbaar is, in plaats van reizigers lastig te vallen. Op veel trajecten zijn er in de spits standaard al onvoldoende zitplaatsen. Als er dan een verstoring bijkomt ontstaan er direct problemen in de capaciteit.

35 reacties

Reputatie 4

Ging dit niet toevallig om een treinstel dat afgerangeerd ging worden (ligt wel voor de hand uit dit verhaal). Daar wil je dan echt niet in zitten!

Badge

De NS gaat er wel degelijk over hoeveel reizigers er in een trein worden toegelaten, personeel van de trein mag de trein zelfs laten staan als ze van mening zijn dat de veiligheid in het geding komt als de trein veel te vol is.

Als dat gebeurt wordt het probleem alleen maar groter doordat er dan weer een trein uitvalt.

En was er misschien al gefloten, dat deze hulp er was om de trein te laten vertrekken?

Mogelijk zijn er nog andere beweegredenen geweest maar dat had u kunnen vragen aan de mensen bij de trein.  Overigens is het treinverkeer vandaag ernstig verstoord geweest in deze regio door een aanrijding met een persoon nabij Mariahoeve waardoor heel veel reizigers dus gestrand waren op hun reis.

Reputatie 3

Ging dit niet toevallig om een treinstel dat afgerangeerd ging worden (ligt wel voor de hand uit dit verhaal). Daar wil je dan echt niet in zitten!

Nee, stonden bij treinstellen die vol stonden met mensen om te verhinderen dat mensen zouden instappen.

Soms wordt personeel ingezet om de treinen veilig te laten vertrekken. Als het perron zwart van de mensen staat, kan de vertrekprocedure niet veilig uitgevoerd worden en helpen collega's mee om de deuren vrij te houden en om de trein te laten vertrekken. Laatst moest ik ook reizigers weigeren, geen plaats bij die deur, al lang vertrektijd geweest en moest daar weg zien te komen, want anders rijden er helemaal geen treinen meer en dat is niet echt de bedoeling. Andere uiterste geval komen reizigers vast tussen de deur te zitten en hebben we nog grotere problemen.

Ik ben er niet bij geweest, maar dit kan absoluut ook aan de orde zijn geweest.

Badge +3

Komt ‘ie hè? Zojuist dit op Twitter:

Stoptrein op #Schiphol kan niet weg want teveel mensen. Wat een hel. En bedankt he @NS_online

Als het die van 17:30 naar Den Haag is rijdt die inmiddels met +12. Zal op CS al druk geweest zijn, want daar met +4 vertrokken ondanks de redelijk lange ‘knip’ van die rit uit Zwolle.

Reputatie 7
Badge +3

Door een aanrijding bij Voorschoten reden er vanaf iets voor het middag uur tot een uur of vier geen treinen tussen Den Haag Centraal en Leiden. En sommigen van de eerste treinen die wel gingen rijden waren korter dan normaal, bv een eerste sprinter naar Haarlem met een SNG-3. Meerdere sprinters hadden dan ook rond de 10 minuten vertraging.

Als er dan ook nog mensen gaan omreizen vanwege de stroomstoring bij Woerden, dan zullen de treinen wel heel erg vol geweest zijn.  Het zou dus heel goed kunnen zijn dat bij treinen eerder dan de trein die jij wilde nemen het zo druk was dat er onveilige situaties dreigden te ontstaan.

Reputatie 3

Stoptrein op #Schiphol kan niet weg want teveel mensen. Wat eem hel. En bedankt he @NS_online

Mijn ervaring is dat overvolle treinen altijd gewoon zonder problemen kunnen vertrekken als het personeel de deuren sluit en wegrijdt. Heb wel al verschillende keren meegemaakt dat het treinpersoneel van mening was dat vertrekken niet verantwoord was, maar dat ging dan (zeg ik o.b.v. 15 jaar reizen op drukke trajecten) altijd om gevallen die niet daadwerkelijk drukker waren dan drukke situaties waarbij de trein wel gewoon vertrok. Het gaat dan vaak om demonstratief personeel (dat gelukkig de uitzondering is). Die willen dan bijvoorbeeld dat de deur van de machinist vrij blijft. Kan me wel voorstellen dat het een uitdaging is om te verifiëren of alle deuren goed gesloten zijn, en dat het daardoor langer duurt om te vertrekken. Maar kenmerkend voor dit type situaties is dat de deuren juist altijd heel lang blijven openstaan, tot ver na vertrektijd.

Reputatie 7
Badge +3

Stoptrein op #Schiphol kan niet weg want teveel mensen. Wat een hel. En bedankt he @NS_online

Als het die van 17:30 naar Den Haag is rijdt die inmiddels met +12. Zal op Sloterdijk al vol gezeten hebben want daar al +4 opgelopen.

En die van 17:31 naar Amsterdam had op vanaf Den Haag al +7, op Leiden +10 en ondanks de lange stop van 12 minuten liep dat daar nog op tot +18.  En die van een half uur eerder naar Den Haag was slechts een SLT4, dan is het snel vol.

Badge

Stoptrein op #Schiphol kan niet weg want teveel mensen. Wat eem hel. En bedankt he @NS_online

Mijn ervaring is dat overvolle treinen altijd gewoon zonder problemen kunnen vertrekken als het personeel de deuren sluit en wegrijdt. Heb wel al verschillende keren meegemaakt dat het treinpersoneel van mening was dat vertrekken niet verantwoord was, maar dat ging dan (zeg ik o.b.v. 15 jaar reizen op drukke trajecten) altijd om gevallen die niet daadwerkelijk drukker waren dan drukke situaties waarbij de trein wel gewoon vertrok. Het gaat dan vaak om demonstratief personeel (dat gelukkig de uitzondering is). Die willen dan bijvoorbeeld dat de deur van de machinist vrij blijft. Kan me wel voorstellen dat het een uitdaging is om te verifiëren of alle deuren goed gesloten zijn, en dat het daardoor langer duurt om te vertrekken. Maar kenmerkend voor dit type situaties is dat de deuren juist altijd heel lang blijven openstaan, tot ver na vertrektijd.

De deur van de machinist is wel de vluchtroute welke de machinist moet gebruiken als er een aanrijding dreigt met bijvoorbeeld een vrachtwagen, dat is voor de machinist dus van levensbelang in zulke situaties. Dat is dus een veiligheidsprobleem als deze deur niet open kan en is een reden om de trein niet te laten vertrekken. Het gaat in dat geval dus om de veiligheid van de machinist en die wil ook graag na zijn dienst gewoon thuis komen.

Maar als u niet op het balkon achter de machinist staat kunt u niet zien of deze ruimte wel of niet vrij is, maar ik weet dat veel machinisten dit wel wenselijk vinden en inderdaad niet vertrekken als hier geen ruimte is.

Daarnaast wordt het treinpersoneel wel door reizigers aangesproken als er mensen flauwvallen in hele drukke treinen en dan was het weer onverantwoord van ons om te vertrekken. In dit soort gevallen zijn de keuzes door het treinpersoneel zelden goed in de ogen van de reiziger.

Reputatie 7
Badge +3

Op Schiphol was het perron ook een klein beetje vol :hushed:

Reputatie 6

Ik heb vanmiddag op Den Haag Centraal de IC van 17:03 richting Leeuwarden moeten laten schieten, omdat die al vol was toen ik aan kwam lopen.

Badge

Als je het over een onveilige situatie hebt is dit het wel met zoveel mensen en een roltrap, mag hopen dat ze boven het station hadden afgesloten voor nieuwe passagiers want voor je het weet ligt er iemand op het spoor.

Reputatie 5

Ongelofelijk hoeveel gedoe één zo'n aanrijding kan veroorzaken. Diep triest dat dit gebeurt en door sommigen zelfs begripvol wordt aangekeken.

Badge +3

Er was meer aan de hand. Stroomstoring in Woerden (ook best een ‘knooppunt’ naar Utrecht vanuit Den Haag/Rotterdam/Leiden) ook al rijden de meeste intercity’s daar gewoon in volle vaart langs.

Als je dan ook niet meer naar/via Schiphol kunt houdt het ongeveer op. Bussen Gouda - Woerden - Utrecht zijn er ook niet zomaar, en die moeten ook nog over de drukke A12 en zo.

Of bedoelde je iets anders met ‘begripvol’, @MJL ?

Reputatie 4

@ZomaarEenReiziger je kunt natuurlijk ook even de volgende trein afwachten. Van/Naar Schiphol rijden best wel veel treinen, dat zal normaal echt geen uren duren. Dit zijn dingen die af en toe gebeuren, kan NS ook weinig aan doen. Da’s net zoiets als Rijkswaterstaat de schuld geven van een file door een aanrijding.

Reputatie 7
Badge +3

Het was inderdaad niet alleen de aanrijding bij Voorschoten maar vanaf een uur of 3 ook de stroomstoring bij Woerden. Op Den Haag vielen treinen naar Utrecht uit en toen het eenmaal weer tussen Den Haag en Leiden ging rijden zullen veel mensen zijn gaan omreizen van Den Haag via Schiphol naar Utrecht. Daarbij waren sommige treinen ook nog korter en dus overvol.

Leiden - Utrecht ging ook niet, je kwam niet verder dan Bodegraven. Dus Leiden - Utrecht moest ook via Schiphol.

De HSL treinen waren ook overvol omdat veel mensen vanaf Rotterdam zijn gaan omreizen met de ICD, wat nog meer bijdroeg tot de drukte op Schiphol. Kortom chaos alom. 

Reputatie 5

Herkenbaar helaas. Ik begrijp de afweging en zelfs ook de keuze om niet te vertrekken als de veiligheid in het geding is, maar deze beslissing wordt soms echt veel te snel genomen. Ik stond zelfs een keer in een trein waarin iedereen zich nog gewoon vast kon houden (meer handvatten en waarschijnlijk dus ook staanplaatsen dan staande reizigers dus), waarin op het eerstvolgende station werd omgeroepen dat de trein vanwege de drukte niet verder zou rijden.

Grootste deel van de mensen er uit -> conducteur gooit de rest er uit en sluit af -> trein rijdt weg -> volgende trein komt vertraagd binnen, stoelen al vol -> grootste deel van de reizigers op het perron past er gewoon weer bij in die trein en stapt in -> trein rijdt weg

Als er die dag al een trein gevaarlijk vol heeft gereden, was het die tweede en heeft de conducteur van de eerste trein dat juist veroorzaakt door iedereen uit te laten stappen en geen personeel te regelen om te helpen bij het vertrek van de volgende, zoals in het verhaal van TS.

Reputatie 3

@ZomaarEenReiziger je kunt natuurlijk ook even de volgende trein afwachten. Van/Naar Schiphol rijden best wel veel treinen, dat zal normaal echt geen uren duren. Dit zijn dingen die af en toe gebeuren, kan NS ook weinig aan doen. Da’s net zoiets als Rijkswaterstaat de schuld geven van een file door een aanrijding.

Ik moest sowieso met een trein later, zelfs als dat personeel daar niet had gestaan (stond zelf helemaal achteraan). Het gaat me om het principe. Er staat een enorme mensenmassa van gedupeerde reizigers. Die mensen staan recht tegenover potig NS-beveiligingspersoneel dat (blijkbaar) moeten proberen te voorkomen dat die reizigers in de trein stappen. Alsof de reizigers kwaadwillend zijn. In dat beeld kan ik me totaal niet vinden. Mensen proberen onder dit soort omstandigheden altijd in te stappen tot het echt niet meer gaat, waarbij ze een afweging maken tussen lang wachten en staan in een maximaal volgepakte trein. De meeste mensen hebben een voorkeur voor het laatste, bijvoorbeeld omdat ze na een dag hard werken graag naar huis willen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat het er in zo'n volgepakte trein onprettig of onbeleefd aan toe ging. Mensen houden echt nog wel rekening met elkaar.

Ik vond het al met al een surrealistisch beeld, had er eigenlijk een foto van moeten maken. 

Reputatie 7
Badge +3

De NS gaat er wel degelijk over hoeveel reizigers er in een trein worden toegelaten, personeel van de trein mag de trein zelfs laten staan als ze van mening zijn dat de veiligheid in het geding komt als de trein veel te vol is.

Ik weet niet of het verstandig is dat iedere conducteur weer zijn eigen regels gaat verzinnen. Er zijn gewoon wettelijke regels (max 4 reizigers per vierkante meter) die gehanteerd kunnen worden, dat is wel zo duidelijk. 

Reputatie 7
Badge

4 reizigers per vierkante meter, dat lijkt me een interresante. Trein vol, deuren dicht, reizigers tellen. Vloeroppervlakte bepalen, wat wiskunde erop loslaten en klaar is de HC. Nu nog even 28 reizigers aanwijzen welke de trein mogen verlaten, en de trein kan weg.

Werkbaar ? @Tamzin 

Reputatie 5

@AbbeyRoad tellertje in de deur?

Reputatie 5

Aanrijding, seinstoring, stroomstoring. En dat allemaal tegelijkertijd. Vandaag was inderdaad echt rampzalig voor het spoor in de Randstad.

Reputatie 7
Badge +3

@ZomaarEenReiziger Instappen tot het echt niet meer gaat….dat is niet fijn en niet veilig reizen. Opgepropt, geen ruimte om een jas uit te doen, airco die het niet aankan. Paar keer in zo'n trein mogen staan en paar keer bijna onderuit gegaan. Het enige voordeel is dat je niet kan vallen. Daar is geen ruimte voor…

Ik had gisteren dan gelukkig geen overvolle treinen, maar wel eentje, waar het luchtverversingssysteem niet meer werkte. Gevolg was dat er een te hoog CO2 gehalte werd gemeten en was waardeloos om daar te zijn. Dat gedeelte van de trein hebben we ontruimd en nog waren er genoeg reizigers, wij blijven zitten, hoeven nog maar 1 stop. Ik had voor iedereen een zitplaats overigens. Ik heb toen op mijn strepen moeten staan om het leeg te krijgen en het stel is direct na aankomst eindbestemming uit de dienst gehaald. Andere case, zelfde gedachten.

Reputatie 3

In Nederland wordt voor co2 vaak een grenswaarde van 1.200ppm gehanteerd (net boven het niveau waarbij mensen beginnen op te merken dat de luchtkwaliteit minder is), maar er zijn ook landen waar bijv. voor een werkomgeving 5.000ppm wordt gehanteerd. Echt gevaarlijk wordt het pas bij 40.000ppm. Ik betwijfel of er in Nederland ooit iemand is omgekomen (of serieuze gezondheidsschade heeft opgelopen) door co2 vergiftiging met door mensen uitgeademde co2 als bron.

De omgang met veiligheid lijkt bij de NS toch wel echt doorgeschoten op sommige fronten. Je kunt je echt wel afvragen of de gevaren die verbonden zijn aan het vervoer van opeengepakte reizigers ook maar in de buurt komen van bijvoorbeeld een rit met de auto, of nog erger, de fiets. Toch heb ik bij de fietsenstalling nog nooit NS-beveiligers zien staan om te verhinderen dat reizigers op hun fiets zouden stappen. Soms doen zich omstandigheden voor waardoor het m.b.t. het reizigersvervoer even roeien is met de riemen die je hebt. Dat is niet ideaal, maar ik moet de treinreiziger nog tegenkomen die blij is dat hij niet mee mag of dat zijn treinstel wordt ontruimd. Als je dat ontruimen niet voor de reizigers doet die het veiligheidsrisico direct ervaren, voor wie dan wel... 

Reageer