Verhinderen reizigers om in trein te stappen

• 3 december 2019
  • 35 reacties
  • 780 Bekeken

Toon eerste bericht

35 reacties

@ZomaarEenReiziger 

Er is ook nog iets dat heet zorgplicht en zorgen dat je je verantwoordelijkheid pakt. Stel dat ik weet dat er iets mis is met een trein en ik handel niet naar de zorgplicht om te voorkonen dat mensen onnodig gewond of wat dan ook raken, heb ik wat uit te leggen als men gewond raakt op welke manier dan ook. Dat is ook een reden dat iig ik niet graag met een volgepakte trein ga rijden als het niet verantwoord is. Een reiziger ziet dit altijd anders in dan een werknemer, tot het daadwerkelijk fout gaat, want dan is de wereld ineens te klein en krijgen we alle verwijten op ons dak. Hoe we het toch in ons hoofd konden halen. Zolang het goed gaat, wil men de grens blijven opzoeken, tot het echt niet meer kan. Sorry, ik pas daar toch echt voor.

Reputatie 5

En daarom ben ik blij dat Loes hoofdconducteur is en @ZomaarEenReiziger niet.

Reputatie 4

Ik heb een jaar of 25 jaar geleden, toen ik nog studeerde, ook dagelijks in treinen gezeten (en toen een tijdje niet). En kennelijk waren de eisen toen nog niet zo streng en stond ik regelmatig strak tegen de deuren aan. Ik weet niet of je dat moet willen, was eigenlijk (inderdaad) niet verantwoord.

Reputatie 7
Badge

Zorg liever dat er eindelijk eens voldoende materieel beschikbaar is, in plaats van reizigers lastig te vallen. Op veel trajecten zijn er in de spits standaard al onvoldoende zitplaatsen. Als er dan een verstoring bijkomt ontstaan er direct problemen in de capaciteit.

Meer materieel zal er niet komen, per 15 december 2019 gaan er 143 (!) rijtuigen buiten dienst, en zullen worden afgevoerd naar de sloper. Zelden is er zo veel NS materieel tegelijk afgevoerd.

Reputatie 4

Daar staat tegenover dat er laatst een “flinke” hoeveelheid SNG’s is toegevoegd, waarvan volgens mij de laatste nog niet eens binnen is en dat daar zeer waarschijnlijk nog een vervolgbestelling op komt. Op het traject waar ik reis kan ik echt merken dat er nu wat lucht is gekomen. En dan later ook nog de ICNG natuurlijk.

In de spits zal het nooit echt rustig zijn in de trein, het is economisch onhaalbaar om zoveel materiaal maar 2-4 uur per dag in te zetten (= dan zouden de tarieven flink omhoog moeten en ik weet al hoe de reactie daarop zal zijn).

Een veel betere oplossing (ook voor het fileleed) zou zijn om eens die vaste calvinistische werktijden los te laten, zodat niet heel Nederland tegelijk onderweg moet zijn. De werknemers worden daartoe al verleid door buiten de spits korting aan te bieden, nu moeten we nog een manier vinden om de werkgevers te overtuigen. Want die hebben er geen “last” van :-/

Badge

Zorg liever dat er eindelijk eens voldoende materieel beschikbaar is, in plaats van reizigers lastig te vallen. Op veel trajecten zijn er in de spits standaard al onvoldoende zitplaatsen. Als er dan een verstoring bijkomt ontstaan er direct problemen in de capaciteit.

Meer materieel zal er niet komen, per 15 december 2019 gaan er 143 (!) rijtuigen buiten dienst, en zullen worden afgevoerd naar de sloper. Zelden is er zo veel NS materieel tegelijk afgevoerd.

Je vergeet alleen te vermelden dat dit materieel al veel eerder uit dienst is geweest maar naderhand toch weer ingezet moest worden. Daarnaast is een groot deel hiervan al terzijde gezet op dit moment.

Reputatie 7
Badge +3

En daarnaast zijn er zoals eriksl ook al aangeeft flinke hoeveelheden SNG stellen al bijgekomen, en komen er nog meer.  Dat er nu zoveel oude treinen afgevoerd worden heeft daar alles mee te maken.

De 1e SNG order bestaat uit 118 stellen (68 3-delige stellen en 50 4-delige stellen, totaal 404 rijtuigen) en de vervolg order uit 88 stellen (50 3-delige en 38 4-delige, totaal 302 rijtuigen).   Daarvan zijn er 87 stellen afgeleverd (43 x SNG-3 en 44 x SNG-4) al zijn ze nog niet allemaal in dienst en komen er per maand zo'n 3 a 4 stellen bij. 

Nu gaan ook er in 2020 en 2021 iedere keer in gedeeltes SGM stellen uit dienst maar per saldo zullen er met de 2 orders voor de nieuwe SNG sprinters meer treinen komen. 

Door alleen maar te stellen dat er veel rijtuigen uit dienst gaan stel je het te negatief voor. Eigenlijk net als de NS het te positief doet lijken door in diverse nieuwsberichten over nieuwe treinen alleen maar aan te geven hoeveel zitplaatsen erbij komen.

Reputatie 4

Aan de ene kant mooi dat de NS nu eens groot inzet op één type materieel, aan de andere kant wel jammer dat er wat dingetjes net wat minder zijn aan dit type (als SLT gewend bent).

Wat ik overigens niet snap is waarom de SNG in 3 en 4 bakken komt. De SLT is er in 4 en 6 bakken. Dat maakt echt verschil. Die ene bak maakt het verschil niet en dat is ook duidelijk te merken aan de inzet, je ziet dat er niet echt onderscheid gemaakt wordt.

Voorzover ik weet wordt de Civity ook in 6 bakken geleverd, dus waarom die beslissing?

Reputatie 7
Badge

Je vergeet alleen te vermelden dat dit materieel al veel eerder uit dienst is geweest maar naderhand toch weer ingezet moest worden. Daarnaast is een groot deel hiervan al terzijde gezet op dit moment.

Ik was het zeker niet vergeten, maar het was niet de intentie van mijn bericht. Ik gaf slechts aan dat het dan definitief buiten dienst is.

@eriksl Ben het helemaal met je eens, de reizigers zullen het er mee moeten doen. Slechte stoeltjes, erg krap en slecht rijgedrag naast een aantal zaken welke het ook net niet zijn. De DDAR, DDM en SGM zullen nog eens gemist worden.

Reputatie 4

Vooral dat erg krap ja. Ik ben niet heel erg lang, maar ik kan gewoon m’n benen niet kwijt zonder met m’n knieën tegen de stoel ervoor vast te zitten, echt een blunder mijns inziens. Nou heb ik de luxe dat er meestal wel een setje van vier stoelen vrij is waardoor ik goed kan zitten, maar lang niet iedereen heeft die luxe.

En inderdaad beduidend minder rustig lopend en beduidend meer herrie in de trein dan de SLT.

Je zou toch verwachten dat een oudere serie tenminste als baseline genomen zou worden.

Reageer