Skip to main content

Wat een onzin voorstel, de NS wil reizen tijdens de spits duurder maken, dit om de extreme drukte in de spits te gaan!
 

Beter maakt de NS t reizen buiten de spits goedkoper!

 

 

 

IK ZEG: “NS SCHAAM JE!”

 

 

Beter maakt de NS t reizen buiten de spits goedkoper!

Dat is ook onderdeel van het plan, zo staat in dit artikel te lezen:

Met het opgehaalde geld worden de overige treinreizen goedkoper, belooft NS. ,,80 procent van alle ritten daalt in prijs”, licht NS-woordvoerder Geert Koolen nader toe. ,,De afname betreft gemiddeld 17 procent, hebben we becijferd.”


Beter maakt de NS t reizen buiten de spits goedkoper!

Dat is ook onderdeel van het plan, zo staat in dit artikel te lezen:

Met het opgehaalde geld worden de overige treinreizen goedkoper, belooft NS. ,,80 procent van alle ritten daalt in prijs”, licht NS-woordvoerder Geert Koolen nader toe. ,,De afname betreft gemiddeld 17 procent, hebben we becijferd.”

Dat laatste lijkt er nu bij verzonnen want het eerdere voorstel van I&W/NS repte alleen maar over een verhoging in de spits maar er werd nergens gesproken over een verlaging in de daluren. Daarnaast leert de ervaring dat korting in de daluren er in de praktijk uitsluitend voor abonnementshouders is en niet voor de gewone reiziger.


Dat laatste lijkt er nu bij verzonnen want het eerdere voorstel van I&W/NS repte alleen maar over een verhoging in de spits maar er werd nergens gesproken over een verlaging in de daluren. Daarnaast leert de ervaring dat korting in de daluren er in de praktijk uitsluitend voor abonnementshouders is en niet voor de gewone reiziger.

Interview Koolmees in Volkskrant 1 juli:

Per saldo gaan we er geen geld aan verdienen, het wordt budgetneutraal. Wat we verdienen met de spitsheffing, leidt tot korting op andere trajecten. Op die manier wordt het in de spits rustiger en worden veel treinkaartjes goedkoper. Bovendien denk ik dat veel reizigers sinds corona de spits kunnen mijden. Dat merk ik zelf ook. Ik pak de trein buiten de spits. Ik kan prima tot half tien bellen of videovergaderen.’

Verder heeft hij wel lekker makkelijk praten. Ja, hij kan prima tot half 10 videovergaderen, dat kan niet iedereen. 

Korting is er nu ook al voor de gewone reiziger zonder abonnement, maar alleen nog op bepaalde trajecten (NS Voordeel). 


 

 

 

Korting is er nu ook al voor de gewone reiziger zonder abonnement, maar alleen nog op bepaalde trajecten (NS Voordeel). 

Dat is weer zo'n onzinnig ingewikkeld gedrocht. Gewoon lagere tarieven in de daluren en niet allemaal ingewikkelde regelingen in de hoop dat mensen er dan geen gebruik van maken.


Ik vind het de laatste tijd buiten de spits (en in het weekend) eigenlijk ook vaak behoorlijk druk. Ik zou het reizen buiten de spits zeker niet goedkoper maken als je tegelijkertijd geen grotere reizigerscapaciteit kunt realiseren.


Het is vooral druk omdat NS met (te) korte treinen rijdt. Het lijkt dan veel drukker dan het in werkelijkheid is.


Ik vind het de laatste tijd buiten de spits (en in het weekend) eigenlijk ook vaak behoorlijk druk. Ik zou het reizen buiten de spits zeker niet goedkoper maken als je tegelijkertijd geen grotere reizigerscapaciteit kunt realiseren.

Drukte = aangeboden capaciteit / aantal reizigers.

Als je in de daluren eerst een flink deel van de treinen opheft en dan de overgebleven treinen met heel weinig materieel rijdt wordt het dus al gauw erg druk.

Dit is trouwens ook wat er rammelt aan het verhaal van NS, ze willen een groot deel van de treinen die vorig jaar wegens "personeelstekort" tijdelijk zijn opgeheven in de nieuwe concessie definitief opheffen. Dus meer reizigers in de daluren vervoeren met minder capaciteit.


Het is vooral druk omdat NS met (te) korte treinen rijdt. Het lijkt dan veel drukker dan het in werkelijkheid is.

En nog altijd op het ene traject vaak erg korte treinen en op het andere juist overdaad (zowel in lengte als frequentie).

Sommige sprinters buiten de Randstad zijn vaak erg kort maar erg druk. Aan de andere kant is er op het traject Eindhoven - Utrecht nogal een overdaad aan intercity’s.

Ik moest laatst naar Wijchen op zaterdagmiddag en kwam er weer achter dat ik daar maar 1x per uur kon komen. Die sprinter (één los stelletje) zat vanaf Den Bosch zo vol dat veel mensen een deel van de rit naar Nijmegen moesten staan. Dat verwacht je dan toch niet midden in de daluren. In de planner zie je dan één groen poppetje vermeld staan, bijzonder!

Aan de andere kant zie je dan weer meerdere halflege lange intercity’s van Den Bosch naar Utrecht rijden. Ik begrijp dat niet helemaal. Sprinters zijn niet interessant voor NS kennelijk.


De OV-chipkaart is indertijd ‘verkocht’ met o.a. het argument dat de vervoerders veel meer inzicht krijgen in het aantal reizigers dat van de trein gebruik wil maken en dat de materieelinzet daarop aangepast kan worden. 

NS bakt daar vrij weinig van door al jaren op te verwachten drukke momenten met te korte treinen te rijden. NS heeft enorme hoeveelheden data met reisgegevens van de in- en uitchecks. Het is een beschamende vertoning, dat gebedel om die spitsheffing. NS kan beter de eigen bedrijfsprocessen op orde brengen.

Ik ben het overigens met @Rene74 eens dat er veel te weinig aandacht is voor de Sprinters bij NS. Daar zit een groeipotentieel, zeker in combinatie met P+R.


't Wordt nog een stuk ingewikkelder, lees ik net:

 

1. Kom je voor 05:15 aan? Dan val je onder de Super Early Bird Package, je krijgt 0,50 euro korting op je ticket.
2. Tussen 8:00 en 8:30 uur in de ochtend – de hyperspits – betaalt iedereen 2,50 euro toeslag, uitgezonderd tussen 08:32 en 08:34, dan betaal je de ultra spitsheffing (8,30 euro), behalve op oneven woensdagen natuurlijk.
3. Om 12:00 begint door gebrek aan personeel de NS-Siësta, het netwerk wordt landelijk stilgelegd voor de periode van één uur, op een essentieel traject na: Wijhe-Olst.
4. Rijd je door een Natura2000-gebied? Dan bedraagt de zogenaamde ‘bronzen heffing’ 25 procent.
5. Op perron 1 tot en met 5 geldt te allen tijde een coulanceregeling, mits je in het bezit bent van een coulancekaart waar je eenmalig 12,50 euro voor betaalt.
6. Tussen 13:44 en 13:52 zijn de stroopwafels op elk station 30 cent goedkoper. Dat heeft verder niets met de spitsheffing te maken, maar Koolmees “wilde het wel even benoemd hebben.”
7. Ben je geboren in het jaar van de draak, en reis je buiten de spits? Dan ontmoet je deze week misschien wel je nieuwe liefde (1,50 euro liefdestoeslag).
8. Zit je op de sprinter naar Roermond, én begint je achternaam met de letters C of D, dan betaal je 12,40 euro bovenop je normale ticket.
9. Reizigers bij Arriva betalen altijd 2,50 extra, maar die moet je dan wel voldoen in een trein van de NS. Het liefst contant.
10. 65-plussers betalen alle toeslagen voor kinderen met een railrunnerkaartje.
11. Is er ‘s avonds railcatering aanwezig in de trein? Dan vervallen alle nieuwe spitsheffingen, tenzij de railcateraar student is.
12. Ben je Wouter Koolmees, dan reis je gratis én krijg je 250.000 euro bonus bovenop je al te riante salaris.

 


Het is vooral druk omdat NS met (te) korte treinen rijdt. Het lijkt dan veel drukker dan het in werkelijkheid is.

Die zogenaamde spitsdrukte in Nederland is sowieso een lachertje. Ik heb jaren in Zwitserland in en rond Zürich geforenst en daar heb ik zonder enige uitzondering in dubbeldekkers van 12 bakken gezeten. Als ze daar mee stoppen dan slaat dezelfde dag het hele net nog compleet op tilt.

Ik kan me dus serieus geen gelijke materieelinzet bij NS herinneren, met heel veel geluk zit ik in een DDZ-6 of een ICM-10. In Nederland heeft men werkelijk geen idee van de betekenis van het woord (spits)drukte. Als ik met 6 personen in een Fiat Punto wil gaan zitten is het ook 'druk'.

Gelukkig komt die waanzinnige spitsheffing de Tweede Kamer niet door. Zeker niet na de verkiezingen in november, want partijen als VVD, CDA en D66 die de verschraling van het OV en de stijgingen van de tarieven mogelijk hebben gemaakt zullen gelukkig met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid in november grotendeels worden weggevaagd door NSC, BBB en PvdA/GL, PVV en PvdD.


Het is verbazingwekkend hoe kort de treinen zijn in vergelijking met de vorige eeuw. Ik kan me de tijden van de DDAR nog herinneren. Allemaal vervangen door korte enkeldeks Sprinters. En dan maar klagen dat het zo druk is en er extra geld voor willen vragen. 

 


Je hoeft nog niet eens terug naar de vorige eeuw, maargoed, het is wel zo'n 10 jaar terug dat er nog treinen met liefst 14 bakken VIRM rondreden. En die zaten vol ook, ik heb er regelmatig nog in mogen staan.

Nou zijn de reizigersstromen in de Noordoost wel verschoven sinds de hanzelijn er ligt, maar zelfs met de treinen op beide routes opgeteld kom je bij lange na niet aan de capaciteit van toen.


Het is verbazingwekkend hoe kort de treinen zijn in vergelijking met de vorige eeuw. Ik kan me de tijden van de DDAR nog herinneren. Allemaal vervangen door korte enkeldeks Sprinters. En dan maar klagen dat het zo druk is en er extra geld voor willen vragen. 

Nu moet ik wel zeggen dat mijn herinnering aan DD-AR altijd vooral was dat ze grotendeels leeg waren.


In de Randstad kan ik me afgeladen DDAR's herinneren. 


DDAR en DDM waren inderdaad capaciteitsmonsters, 6 rijtuigen DDM had ongeveer evenveel zitplaatsen als 12 bakken ICM. Dat betrof dan de variant met locomotief ervoor, de variant met motorrijtuig had minder capaciteit maar nog altijd meer dan de huidige treinen.

Het is vooral druk omdat NS met (te) korte treinen rijdt. Het lijkt dan veel drukker dan het in werkelijkheid is.

Die zogenaamde spitsdrukte in Nederland is sowieso een lachertje. Ik heb jaren in Zwitserland in en rond Zürich geforenst en daar heb ik zonder enige uitzondering in dubbeldekkers van 12 bakken gezeten. Als ze daar mee stoppen dan slaat dezelfde dag het hele net nog compleet op tilt.

Ik kan me dus serieus geen gelijke materieelinzet bij NS herinneren, met heel veel geluk zit ik in een DDZ-6 of een ICM-10. 

VIRM-12 en ICM-12 komt nog vrijwel dagelijks voor, maar ze zijn wel schaarser geworden.


De Speld is altijd gevaarlijk. Het is al een aantal keren gebeurd, dat een serieus - meestal buitenlands - medium er alsnog mee aan de haal ging. Nu zijn ze met dit artikel wel in overdrive gegaan - denken ze bij De Speld - maar dan kennen ze Koolmees nog niet.


In de Randstad kan ik me afgeladen DDAR's herinneren. 

Later reden ze ook in Brabant en dat kwam vooral neer op het verspillen van capaciteit. 

Overigens zag je bijv.ook rond Almere buiten de spits altijd een parade van grotendeels leeg DD-AR.


@Tamzin Dat is dezelfde denkfout als roepen dat buslijnen op stille uren met kleinere bussen moeten worden gereden. Dan moet een vervoerder zowel grote als kleinere bussen aanschaffen. Veel duurder en nog meer verspilling van capaciteit. 

Voor een vervoerder is het goedkoper om materieel in te zetten dat toch al aanwezig is in het materieelpark. En ja, dat leidt in stille uren tot wat overcapaciteit. 


@Tamzin Dat is dezelfde denkfout als roepen dat buslijnen op stille uren met kleinere bussen moeten worden gereden. Dan moet een vervoerder zowel grote als kleinere bussen aanschaffen. Veel duurder en nog meer verspilling van capaciteit. 

Dan kun je dus beter zoals nu twee enkeldekkers inzetten waarbij je buiten de spits er eentje kunt afkoppelen.


Afgezien van de matrieelinzet heeft men het nu al over de heffing maximaliseren en/of te compenseren voor bepaalde beroepsgroepen (zorg/onderwijspersoneel?), of zelfs inkomensafhankelijk te maken (Wajong of handicap, dan hoef je die niet te betalen hoor!) 😥

Dood paard, gewoon toeslag/heffing voor iedereen of voor niemand (voorkeur voor dat laatste natuurlijk). En compenseren via de Belastingdienst of zo zit al helemaal niemand op te wachten.

Trajectabonnement (met sowieso al vrij reizen in de spits)? Dat natuurlijk 50 euro per maand duurder (20 × € 2,50) ongeacht traject.

Want pakweg 20 ritten per maand in de spits is wel gemiddeld toch? Of meer zelfs, want anders had je natuurlijk geen Traject Vrij. Of een toeslag laden op het perron (of verrekenen via je factuur…) Zie jij het voor je?

Maar wacht eens even, met welke (altijd drukke?) spitstrein ga ik waarheen? En waar is mijn zitplaats dan na betalen van die heffing/toeslag?

Geloof er nu al helemaal niets meer van, dit plan heeft 0 winnaars.


@Robert B 

Ik vraag me af of NS het zelf allemaal nog snapt.


De NS wil sommige reizigers op bepaalde momenten (dat zal dan wel dinsdag en donderdag zijn) heel graag uit de spits weren?

Maar zo werkt dat niet met een abonnement. Op de autowegen is het dan ook al druk(ker), geloof ons (hybride reizigers) gerust 😅

Je gaat dus met een bepaalde bus en trein waarom? OMDAT JE OP TIJD OP JE WERK WILT/MOET ZIJN, en meer eigenlijk niet!

De meeste dagelijkse (sprinter) reizigers maakt het volgens mij ook niet eens uit om te moeten staan in een ieniemienie treintje dat in de Reisplanner/Druktemelder staat als ‘rustig’ (een groen poppetje).

Maar bij vrijwel elke dag moeten staan houdt het wel ergens op natuurlijk.

En dan nog een spitstoeslag betalen? Nee dus, graag wat fatsoenlijke service voor ons geld, en vergeet de 1e klas niet want daar denkt iedereen te kunnen zitten.

Ik snap wel dat reizigers het doen (ruimte genoeg meestal in de 1e klas) maar het mag gewoon niet, dus ga eens handhaven!


 


Gelukkig is de spitstoeslag afgeschoten en moet NS iets anders gaan bedenken. Laten ze eens gaan kijken in andere Europese landen hoe ze daar omgaan met spitsdrukte en steek daar iets van op.

Als ik het goed heb, kent alleen Nederland ochtend- en avondspits, wat op zich al uniek is dus. Vanuit andere landen ken ik alleen de ochtendspits. 


Reageer