Beste medewerker,
Onlangs moest ik rennen om mijn trein te halen en checkte ik snel in op Amersfoort station.
Tijdens de controle bleek dat ik niet bij NS heb ingecheckt maar bij Connection. Erg vervelend want uitchecken bij Connection kan niet op Amsterdam Centraal. Maar helaas was de conducteur ook nog eens onbegripvol en gaf mij een boete. Het was namelijk niet aan hem om mij coulance te geven maar aan de NS.
Toen de boete binnen kwam heb ik dan ook bezwaar ingediend. Ook kon ik mij niet voorstellen dat ik de eerste was die deze fout heeft gemaakt. En ja hoor, dit hele forum staat vol met soortgelijke gevallen. Ik zie ook dat er coulance mogelijk is als dit de eerste keer is (wat bij mij het geval is). Maar tot mijn verbazing kreeg ik van jullie customer medewerker Alna Hegen te horen dat er bij mij geen coulance mogelijk is. Waarom? Omdat de conducteur die mij een boete heeft gegeven, genoteerd heeft dat er geen coulance mogelijk is. Hij is degene die mij verwezen heeft om met NS contact op te nemen maar waarom zou het bij voorhand beslissen dat er geen coulance mogelijk is. Heb hem de reden niet eens mogen uitleggen omdat het niet zijn zaak was. Ik ben dan ook erg verbaasd over de onvriendelijke houding van zowel de conducteur als Alna Tegen. Naast de boete van Connection, zit ik dus met een boete van de NS.
Barbara W (waar wel coulance is toegepast)
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/in-uit-checken-in-station-amersfoort-waarom-staat-er-een-connexxion-poortje-midden-in-het-station-17348
Bladzijde 1 / 4
Als je geen geldig vervoersbewijs hebt doet de conducteur zijn werk door een uitstel van betaling te schrijven. Dit is 50 euro plus de vol tarief ritprijs.
Coulance is vaak de 1e keer mogelijk, tenzij je je vervelend opstelt ten opzicht van de conducteur. Die kan dan aangeven dat hij vind dat je geen recht hebt op die coulance. De klantenservice gaat hier dan in mee.
Coulance is een gunst die je verleend wordt vanuit de NS. Als je door bepaalde omstandigheden jezelf dusdanig opstelt dat de conducteur vind dat je die niet verdient, zul je hem niet krijgen en moet je betalen wat je hoort te betalen.
Coulance is vaak de 1e keer mogelijk, tenzij je je vervelend opstelt ten opzicht van de conducteur. Die kan dan aangeven dat hij vind dat je geen recht hebt op die coulance. De klantenservice gaat hier dan in mee.
Coulance is een gunst die je verleend wordt vanuit de NS. Als je door bepaalde omstandigheden jezelf dusdanig opstelt dat de conducteur vind dat je die niet verdient, zul je hem niet krijgen en moet je betalen wat je hoort te betalen.
Beste NS medewerker,
Ik heb mij niet vervelend opstelt, heb daar zelfs een getuige van. Ik kan daarnaast ook bewijzen dat ik mij ingecheckt hebt bij Connection. De Conducteur heeft mij op legitimatie gevraagd die ik direct heb gegeven. Ik ging er in eerste instantie ook niet vanuit dat ik een boete zou krijgen maar dat ik alsnog voor mijn ticket moest betalen. Ik begrijp dat een coulance een gunst is maar het is toch vreemd dat iemand in exact dezelfde situatie op hetzelfde perron, hetzelfde poortje wel coulance wordt verleend en mij niet? Het is toch duidelijk dat dit niet met opzet gedaan zou kunnen zijn.
Ik heb mij niet vervelend opstelt, heb daar zelfs een getuige van. Ik kan daarnaast ook bewijzen dat ik mij ingecheckt hebt bij Connection. De Conducteur heeft mij op legitimatie gevraagd die ik direct heb gegeven. Ik ging er in eerste instantie ook niet vanuit dat ik een boete zou krijgen maar dat ik alsnog voor mijn ticket moest betalen. Ik begrijp dat een coulance een gunst is maar het is toch vreemd dat iemand in exact dezelfde situatie op hetzelfde perron, hetzelfde poortje wel coulance wordt verleend en mij niet? Het is toch duidelijk dat dit niet met opzet gedaan zou kunnen zijn.
Hallo joep.v en welkom op het NS Forum,
Erg spijtig dat jou dit is overkomen. Wij krijgen dagelijks verzoeken voor een coulanceregeling. Vaak met het verhaal dat de reiziger er echt niks aan kon doen. Als wij elke reiziger op zijn/haar woord moeten geloven dan moeten wij alle verzoeken honoreren want een reiziger zal van zichzelf nooit zeggen dat hij/zij onjuist heeft gehandeld. Ik snap je punt en zou ook graag meer voor je willen doen, maar ik moet net als mijn collega je teleurstellen. Echter kan je nog wel schriftelijk een bezwaar indienen. Deze kan je per post naar ons opsturen.
Erg spijtig dat jou dit is overkomen. Wij krijgen dagelijks verzoeken voor een coulanceregeling. Vaak met het verhaal dat de reiziger er echt niks aan kon doen. Als wij elke reiziger op zijn/haar woord moeten geloven dan moeten wij alle verzoeken honoreren want een reiziger zal van zichzelf nooit zeggen dat hij/zij onjuist heeft gehandeld. Ik snap je punt en zou ook graag meer voor je willen doen, maar ik moet net als mijn collega je teleurstellen. Echter kan je nog wel schriftelijk een bezwaar indienen. Deze kan je per post naar ons opsturen.
Beste Erryt, ik snap dat hier misbruik van gemaakt kan worden. Maar kun je mij het voordeel uitleggen waarom ik bij Connection zou inchecken? De boete van Connection (kon niet uitchecken) is vele malen hoger dan het ritje van Amersfoort - Amsterdam met korting. Dit kan ik gewoon bewijzen, je hoeft mij dan ook niet te geloven. Als ik geen bewijs van incheck Connection had, begrijp ik je punt. Dit bewijs heeft Barbara w ook (https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/in-uit-checken-in-station-amersfoort-waarom-staat-er-een-connexxion-poortje-midden-in-het-station-17348) en daarom is er ook coulance. Daarnaast kun je ook zien dat ik vaak met NS rij en er nog nooit eerder iets is voorgevallen.
het is van de zotten!!!!! dat een reiziger/klant uberhaupt fout kan inchecken. immers een reiziger reist per trein van a naar b en voor hem of haar is de vervoerder totaal niet van belang, een trein is een trein. dus een boete voor inchecken bij de verkeerde vervoerder van 50 euro is gelijk aan diefstal van een welwillende klant. ns en andere vervoerders stop met die onzin en ga samenwerken!!!!!
Het is zelfs nog erger Veghelcuijk. Omdat ik eerst bezwaar wilde maken voordat ik de boete ging betalen moet ik nu ook nog eens €23.50 extra betalen. Daarbij komt ook nog eens de boete van het niet kunnen uitchecken van Connection op centraal station Amsterdam.
het is bizar triest dit. alle respect voor al het ns personeel het is niet persoonlijk bedoeld of zo maar het normaal vinden dat hiervoor boetes worden geschreven en over coulance praten is erg jammer. het is mensen het ov uit jagen en onbegrip kweken wat het werk ook niet prettiger maakt voor u allen.
waar Erryt NS op doelt, is het berekenende gedrag van de gemiddelde grijs- en zwartrijder: de saldo-afboeking van verkeerde incheck bij Connexxion is online terug te vragen, omdat OV bedrijven gescheiden administraties hebben. En als je onderweg niet gecontroleerd bent, kan je bij een station zonder poortjes gewoon eruit. Maar ook bij stations met poortjes zijn er exit-trucs. Per saldo betaal je dan niets, en bij controle vraag je om coulance.
Niemand hier schrijft dat u zo'n slechterik bent, maar het onderscheid is moeilijk te maken, schrijft Erryt NS.
Als u schriftelijk bezwaar maakt, zal NS aan de betreffende conducteur vragen wat de aanleiding tot die aantekening is geweest. Van NS personeel hier op het forum weet ik dat ik bij het uitschrijven van een UvB (=boete) maar beter mijn mond kan houden, in plaats van verbaal slim over te komen. Conducteurs zijn ervaren: de combinatie van lichaamstaal en gesproken taal zegt (te) veel.
waar Erryt NS op doelt, is het berekenende gedrag van de gemiddelde grijs- en zwartrijder: de saldo-afboeking van verkeerde incheck bij Connexxion is online terug te vragen, omdat OV bedrijven gescheiden administraties hebben. En als je onderweg niet gecontroleerd bent, kan je bij een station zonder poortjes gewoon eruit. Maar ook bij stations met poortjes zijn er exit-trucs. Per saldo betaal je dan niets, en bij controle vraag je om coulance.
Niemand hier schrijft dat u zo'n slechterik bent, maar het onderscheid is moeilijk te maken, schrijft Erryt NS.
Als u schriftelijk bezwaar maakt, zal NS aan de betreffende conducteur vragen wat de aanleiding tot die aantekening is geweest. Van NS personeel hier op het forum weet ik dat ik bij het uitschrijven van een UvB (=boete) maar beter mijn mond kan houden, in plaats van verbaal slim over te komen. Conducteurs zijn ervaren: de combinatie van lichaamstaal en gesproken taal zegt (te) veel.
Beste klant_jac, het gaat hier om €8.60. Als ik inderdaad zo'n slechterik was dan zou dit toch niet mijn "eerste keer zwartrijden" geweest zijn? Het is gewoon slecht aangegeven op Amersfoort station. Google eens op het probleem en je zult veel dezelfde gevallen vinden. De coulance is voor reizigers die niet eerder een probleem hebben gehad, dat heb ik aantoonbaar. Ik heb schriftelijk bezwaar gemaakt maar de NS heeft niets aan de betreffende conducteur gevraagd. Wat u hier stelt is dus onjuist. Daarnaast maakt u ook de aannamen dat ik bij het uitschrijven van de boete 'verbaal slim over' ben gekomen. Dat is niet het geval, ik heb netjes mijn ID gegeven. Achteraf bleek dat ik een boete heb gekregen, dat was op het begin niet eens duidelijk.
Als u meewerkt en zich fatsoenlijk gedraagt, zal de conducteur coulance toestaan en zo niet, dan krijgt u de boete niet terug. Als u het niet terugkrijgt, is uw opstelling daar de aanleiding voor geweest en heeft u het er zelf naar gemaakt. Het kan natuurlijk dat u andere dingen 'normaal' vindt en uw eigen gedrag normgevend acht. De mensenkennis van de meeste conducteurs is uitstekend en doorgaans zijn ze zo rot nog niet. Ik heb in de vijfenveertig jaar dat ik met een geldig kaartje reis, zelden een onredelijke conducteur aangetroffen, maar wel heel, heel veel onredelijke reizigers.
U bent volwassen, dus verantwoordelijk voor uw eigen handelen, en het is zwak die bij een ander neer te leggen. U kunt ook zelf voor een geldige incheck zorgen. Ik neem aan dat u nu wel zult opletten.
U heeft nooit 'recht' op coulance omdat een ander die krijgt. Dat kan per definitie al niet. Merkwaardige redenering.
U bent volwassen, dus verantwoordelijk voor uw eigen handelen, en het is zwak die bij een ander neer te leggen. U kunt ook zelf voor een geldige incheck zorgen. Ik neem aan dat u nu wel zult opletten.
U heeft nooit 'recht' op coulance omdat een ander die krijgt. Dat kan per definitie al niet. Merkwaardige redenering.
de NS heeft niets aan de betreffende conducteur gevraagd.
De conducteur levert de boete aan. Dit gebeurt via een systeem waar de conducteur alles wat schriftelijk is vastgelegd wordt gedigitaliseerd. Ook de opmerkingen van die conducteur komen er bij te staan. Die zijn direct zichtbaar. De klantenservice hoeft de conducteur niet te contacteren, de informatie is er namelijk al.
Beste Thom,
Zou je het graag bij feiten kunnen houden: "Als u meewerkt en zich fatsoenlijk gedraagt, zal de conducteur coulance toestaan en zo niet, dan krijgt u de boete niet terug.", "De mensenkennis van de meeste conducteurs is uitstekend en doorgaans zijn ze zo rot nog niet.", dat je altijd goede ervaringen hebt met conducteurs betekent niet dat dit voor iedereen geldt. Ik kom de liefste conducteurs tegen, maak er vaak een praatje mee. Maar in dit geval was er weinig begrip. Sterker nog hij wilde niet eens luisteren naar de reden. Hij gaf aan dat dit niet aan hem maar aan de NS.
In de bijlage zie je het voorbeeld waar het fout is gegaan Ik kwam van de linker kant (waar je grote logo's van NS ziet) Omdat er passagiers voor stonden om in te checken ben ik van de rechterkant naar binnen geschoten. Als je Googelt op dit probleem zie je dat ik niet de enige ben die deze fout heeft gemaakt. Het is al vervelend genoeg dat ik een boete krijg van Connection maar een dubbele boete is gewoon niet redelijk.
Zou je het graag bij feiten kunnen houden: "Als u meewerkt en zich fatsoenlijk gedraagt, zal de conducteur coulance toestaan en zo niet, dan krijgt u de boete niet terug.", "De mensenkennis van de meeste conducteurs is uitstekend en doorgaans zijn ze zo rot nog niet.", dat je altijd goede ervaringen hebt met conducteurs betekent niet dat dit voor iedereen geldt. Ik kom de liefste conducteurs tegen, maak er vaak een praatje mee. Maar in dit geval was er weinig begrip. Sterker nog hij wilde niet eens luisteren naar de reden. Hij gaf aan dat dit niet aan hem maar aan de NS.
In de bijlage zie je het voorbeeld waar het fout is gegaan Ik kwam van de linker kant (waar je grote logo's van NS ziet) Omdat er passagiers voor stonden om in te checken ben ik van de rechterkant naar binnen geschoten. Als je Googelt op dit probleem zie je dat ik niet de enige ben die deze fout heeft gemaakt. Het is al vervelend genoeg dat ik een boete krijg van Connection maar een dubbele boete is gewoon niet redelijk.
de NS heeft niets aan de betreffende conducteur gevraagd.
De conducteur levert de boete aan. Dit gebeurt via een systeem waar de conducteur alles wat schriftelijk is vastgelegd wordt gedigitaliseerd. Ook de opmerkingen van die conducteur komen er bij te staan. Die zijn direct zichtbaar. De klantenservice hoeft de conducteur niet te contacteren, de informatie is er namelijk al.
Als ik mij onredelijk zou hebben gedragen (vervelend) dan zou dit er dus bij hebben gestaan. Dit heeft de conducteur er niet bij gezet.
de "boete" van Connexxion is geen boete, maar automatisch saldo inhouden omdat er na incheck geen tijdige uitcheck volgde. Dat saldo krijgt u ook weer automatisch als "bestelling" teruggeboekt (als u het al niet heeft ontvangen) via melding bij uitcheckgemist.nl binnen 3 maanden na voorval.
Verder is niemand op dit forum getuige geweest van uw contacten met NS (personeel) dus is er weinig zinnigs meer te schrijven. Ik voel me ook niet geroepen om te participeren in een soort internetjury.
Over de situatie van joep.v kan ik niet oordelen, al is het gedrag op het forum hier redelijk en beschaafd.
Wat ik wel kan beoordelen is de situatie op Amersfoort (en andere stations met meerdere vervoerders en poortjes). De klant is hier volledig ondergeschikt gemaakt aan het systeem. Zelfs ikzelf als ervaren reiziger maak de fout wel eens door verkeerd in te checken. Iedereen weet dat dit een zwakke plek in het systeem is. Ook daar behoor je als klantenservice rekening mee te houden.
De afgelopen jaren is meermaals aangekondigd dat juist in Amersfoort een proef zou komen met gezamenlijk inchecken van NS en Connexion. Werd steeds op de lange baan geschoven en nog steeds niet afgerond . Maar zou een dergelijke proef aangekondigd worden als het nu perfect werkt? Natuurlijk niet.
En tenslotte vind ik het triest als mensen die ter goeder trouw kunnen zijn automatisch als fraudeurs worden gezien. Dat is niet de manier waarop ik graag met elkaar zou omgaan. Liever tien keer ten onrechte coulant geweest, dan één keer te weinig.
Wat ik wel kan beoordelen is de situatie op Amersfoort (en andere stations met meerdere vervoerders en poortjes). De klant is hier volledig ondergeschikt gemaakt aan het systeem. Zelfs ikzelf als ervaren reiziger maak de fout wel eens door verkeerd in te checken. Iedereen weet dat dit een zwakke plek in het systeem is. Ook daar behoor je als klantenservice rekening mee te houden.
De afgelopen jaren is meermaals aangekondigd dat juist in Amersfoort een proef zou komen met gezamenlijk inchecken van NS en Connexion. Werd steeds op de lange baan geschoven en nog steeds niet afgerond . Maar zou een dergelijke proef aangekondigd worden als het nu perfect werkt? Natuurlijk niet.
En tenslotte vind ik het triest als mensen die ter goeder trouw kunnen zijn automatisch als fraudeurs worden gezien. Dat is niet de manier waarop ik graag met elkaar zou omgaan. Liever tien keer ten onrechte coulant geweest, dan één keer te weinig.
Het is erg simpel eigelijk.
- Je hebt verkeerd ingecheckt in Amersfoort (bij Connexxion dus terwijl je niet naar Ede-Wageningen of Barneveld moest met de Valleilijn). Da's jouw fout kan NS ook niets aan doen. Dat geld kan je terugkrijgen via www.uitcheckgemist.nl en worden verder geen vragen over gesteld. Probleem 1 opgelost.
- Je wordt vervolgens gecontroleerd bij NS en er wordt geconstateerd dat je geen geldig vervoersbewijs hebt. Dus een UVB (uitstel van betaling, niet eens zozeer een boete maar wel € 50,- verhoging voor het moeten kopen van een 'kaartje' in de trein zelf). Ook die verhoging van € 50,- kan je gewoon terugkrijgen als het de eerste keer is. Probleem 2 opgelost, maar...
- Als de conducteur vindt dat je je misdraagt of niet meewerkt bij de eerste vraag om legitimatie dan maakt die daar een aantekening van op je UVB en dan is je kans op teruggave al meteen verkeken. Je geeft aan (met getuigen) dat dat niet het geval was dus probleem 2a ook opgelost.
Bel de klantenservice 030 751 5155 (dag en nacht) en leg de situatie uit zodra je de acceptgiro binnen hebt (met het K×××××× nummer van 6 cijfers, dat ook op je geschreven bon staat).
- De conducteur doet gewoon zijn werk want dat moet (er zijn ook andere taken en reizigers) en er is op dat moment geen tijd voor discussie over goed of fout. Doet de politie ook niet als je door rood rijdt dus werk mee!
- Coulance is geen recht maar een gunst (die je in het algemeen dus wel toegekend krijgt bij een eerste keer, en daarna vergeet je het nooit meer hopelijk). Een conducteur kan niet bepalen op het moment dat jij verkeerd zit of het de eerste keer is.
Dat laatste gebeurt dus altijd achteraf. Soms moet je eerst betalen en krijgt later de € 50,- verhoging terug, soms (aantekening) ben je echt de sigaar en soms hoef je helemaal niets te betalen omdat je gewoon een erg goed verhaal hebt.
Bij jou geldt het eerste (hopelijk). Je betaalt dus uiteindelijk voor je reis met NS, en die incheck bij Connexxion krijg je ALTIJD terug (want je hebt niet met ze gereisd) en die € 50,- hoef je uit coulance niet te betalen of krijg je achteraf terug.
Probleem 4 ook opgelost. Duidelijk genoeg zo?
Pff... Zo werkt het nou eenmaal. Door rood rijden is ook geen "ja maar het was warm oranje en er zat een vrachtwagen vlak achter me dus ik durfde niet hard te remmen want anders zat die truck in mijn kofferbak" voor de politie tenslotte.
- Je hebt verkeerd ingecheckt in Amersfoort (bij Connexxion dus terwijl je niet naar Ede-Wageningen of Barneveld moest met de Valleilijn). Da's jouw fout kan NS ook niets aan doen. Dat geld kan je terugkrijgen via www.uitcheckgemist.nl en worden verder geen vragen over gesteld. Probleem 1 opgelost.
- Je wordt vervolgens gecontroleerd bij NS en er wordt geconstateerd dat je geen geldig vervoersbewijs hebt. Dus een UVB (uitstel van betaling, niet eens zozeer een boete maar wel € 50,- verhoging voor het moeten kopen van een 'kaartje' in de trein zelf). Ook die verhoging van € 50,- kan je gewoon terugkrijgen als het de eerste keer is. Probleem 2 opgelost, maar...
- Als de conducteur vindt dat je je misdraagt of niet meewerkt bij de eerste vraag om legitimatie dan maakt die daar een aantekening van op je UVB en dan is je kans op teruggave al meteen verkeken. Je geeft aan (met getuigen) dat dat niet het geval was dus probleem 2a ook opgelost.
Bel de klantenservice 030 751 5155 (dag en nacht) en leg de situatie uit zodra je de acceptgiro binnen hebt (met het K×××××× nummer van 6 cijfers, dat ook op je geschreven bon staat).
- De conducteur doet gewoon zijn werk want dat moet (er zijn ook andere taken en reizigers) en er is op dat moment geen tijd voor discussie over goed of fout. Doet de politie ook niet als je door rood rijdt dus werk mee!
- Coulance is geen recht maar een gunst (die je in het algemeen dus wel toegekend krijgt bij een eerste keer, en daarna vergeet je het nooit meer hopelijk). Een conducteur kan niet bepalen op het moment dat jij verkeerd zit of het de eerste keer is.
Dat laatste gebeurt dus altijd achteraf. Soms moet je eerst betalen en krijgt later de € 50,- verhoging terug, soms (aantekening) ben je echt de sigaar en soms hoef je helemaal niets te betalen omdat je gewoon een erg goed verhaal hebt.
Bij jou geldt het eerste (hopelijk). Je betaalt dus uiteindelijk voor je reis met NS, en die incheck bij Connexxion krijg je ALTIJD terug (want je hebt niet met ze gereisd) en die € 50,- hoef je uit coulance niet te betalen of krijg je achteraf terug.
Probleem 4 ook opgelost. Duidelijk genoeg zo?
Pff... Zo werkt het nou eenmaal. Door rood rijden is ook geen "ja maar het was warm oranje en er zat een vrachtwagen vlak achter me dus ik durfde niet hard te remmen want anders zat die truck in mijn kofferbak" voor de politie tenslotte.
Door rood rijden niet maar ik ben er wel 2x met een verbale waarschuwing van afgekomen bij verkeersovertredingen :D
Er moet gewoon coulance worden toegepast als iemand ingecheckt is maar dat bij de verkeerde vervoerder heeft gedaan. Dan is er duidelijk geen opzet in het spel.
Je moet niet afhankelijk zijn van het humeur van de conducteur, die kan ook een slechte dag hebben en die kan dan een aantekening gemaakt hebben omdat jij terecht kwaad was, omdat jij zeker wist dat je ingecheckt was (wat in feite ook zo was).
Ik heb zelf ook problemen gehad, mijn vriendin kon niet door de poortjes daar (door eigen schuld) maar ook door de onduidelijke situatie daar met de poortjes daar met verschillende vervoerders. Absolute waanzin.
Je had moeten zien hoe kwaad zij was (als Braziliaanse). Het was goed dat er geen NS personeel in de buurt was.
Eens met John De Jong wat dat betreft, te goeder trouw moet altijd beloond worden, niet gestraft. Laat NS personeel ook maar eens begrip hebben voor de goedwillende klant, fouten maken is immers menselijk, zo hoor ik altijd als er voor de 100ste keer een station wordt overgeslagen.
Er moet gewoon coulance worden toegepast als iemand ingecheckt is maar dat bij de verkeerde vervoerder heeft gedaan. Dan is er duidelijk geen opzet in het spel.
Je moet niet afhankelijk zijn van het humeur van de conducteur, die kan ook een slechte dag hebben en die kan dan een aantekening gemaakt hebben omdat jij terecht kwaad was, omdat jij zeker wist dat je ingecheckt was (wat in feite ook zo was).
Ik heb zelf ook problemen gehad, mijn vriendin kon niet door de poortjes daar (door eigen schuld) maar ook door de onduidelijke situatie daar met de poortjes daar met verschillende vervoerders. Absolute waanzin.
Je had moeten zien hoe kwaad zij was (als Braziliaanse). Het was goed dat er geen NS personeel in de buurt was.
Eens met John De Jong wat dat betreft, te goeder trouw moet altijd beloond worden, niet gestraft. Laat NS personeel ook maar eens begrip hebben voor de goedwillende klant, fouten maken is immers menselijk, zo hoor ik altijd als er voor de 100ste keer een station wordt overgeslagen.
Je kunt ook geen spullen bij het Kruidvat uit het schap halen en ze vervolgens bij de Etos gaan afrekenen. Je moet gewoon afrekenen bij de vervoerder met wie je reist, dat lijkt me toch ook geen hogere wiskunde.
Etos en Kruidvat zitten nergens in dezelfde winkel met kassa's naast elkaar..
Er moet gewoon coulance worden toegepast als iemand ingecheckt is maar dat bij de verkeerde vervoerder heeft gedaan. Dan is er duidelijk geen opzet in het spel.
Zoals het woord coulance al aangeeft is het en gunst en geen recht. Het probleem is dat veel mensen denken (zoals ook bij de topic-starter) dat coulance in dit soort gevallen automatisch verleend wordt. Als die reiziger vervolgens ook nog moeilijk gaat doen als de conducteur de situatie op de juiste wijze afhandelt moet hij niet klagen als hij geen coulance krijgt.
Verder kan er wel degelijk opzet in het spel zijn als berekende reizigers niet of bij de verkeerde vervoerder inchecken.
Het gaat er om dat het twee verschillende bedrijven zijn die niets met elkaar te maken hebben. Dat geldt ook bij vervoerders.
Wat ik wel kan beoordelen is de situatie op Amersfoort (en andere stations met meerdere vervoerders en poortjes). De klant is hier volledig ondergeschikt gemaakt aan het systeem. Zelfs ikzelf als ervaren reiziger maak de fout wel eens door verkeerd in te checken. Iedereen weet dat dit een zwakke plek in het systeem is. Ook daar behoor je als klantenservice rekening mee te houden.
De afgelopen jaren is meermaals aangekondigd dat juist in Amersfoort een proef zou komen met gezamenlijk inchecken van NS en Connexion. Werd steeds op de lange baan geschoven en nog steeds niet afgerond . Maar zou een dergelijke proef aangekondigd worden als het nu perfect werkt? Natuurlijk niet.
En tenslotte vind ik het triest als mensen die ter goeder trouw kunnen zijn automatisch als fraudeurs worden gezien. Dat is niet de manier waarop ik graag met elkaar zou omgaan. Liever tien keer ten onrechte coulant geweest, dan één keer te weinig.
Dank John voor je begrip, de situatie is gewoon echt onduidelijk op het station van Amersfoort. Het is niet voor niets dat ik ben gaan Google omdat ik zeker wist dat ik niet de enige zou zijn die deze fout heeft gemaakt.
Ik zag iets over een abonnement voorbij komen. Welk abonnement heb je precies? Eventueel zou je het op vergeten abonnement kunnen gooien.
Verder is er altijd de weg van bezwaar en beroep, maar daar moet je bij NS even om zeuren waarschijnlijk, anders gaan ze je enkel vervelen met een incassobureau.
Je bent overigens zeker niet de enige die zich hierin vergist, zoals je ziet aan de reactie van John. En ook mij is het gisteravond nog overkomen dat ik moe en bijna thuis een overstap verkeerdom deed en eerst bij Blauwnet incheckte, om daarna bij NS uit te willen checken. Helaas wordt dat direct afgestraft, in tegenstelling tot je kaart vergeten, dat mag bij veel abonnementen 3x per jaar, lol. Vergeten is menselijk, vergissen niet? 😃
Verder is er altijd de weg van bezwaar en beroep, maar daar moet je bij NS even om zeuren waarschijnlijk, anders gaan ze je enkel vervelen met een incassobureau.
Je bent overigens zeker niet de enige die zich hierin vergist, zoals je ziet aan de reactie van John. En ook mij is het gisteravond nog overkomen dat ik moe en bijna thuis een overstap verkeerdom deed en eerst bij Blauwnet incheckte, om daarna bij NS uit te willen checken. Helaas wordt dat direct afgestraft, in tegenstelling tot je kaart vergeten, dat mag bij veel abonnementen 3x per jaar, lol. Vergeten is menselijk, vergissen niet? 😃
Je kunt ook geen spullen bij het Kruidvat uit het schap halen en ze vervolgens bij de Etos gaan afrekenen. Je moet gewoon afrekenen bij de vervoerder met wie je reist, dat lijkt me toch ook geen hogere wiskunde.
Hoi Tamzin, ken je de situatie op Amersfoort station? Als je dan een goede vergelijking wil maken, vergelijk het dan dat je in Kruidvat boodschappen aan het doen bent. Overal staan Kruidvat producten om je heen. Bij de kassa zie je nog een zakje drop liggen waar boven een klein logo van Etos op staat. Bij de kassa van Kruidvat zegt de caissière geen probleem, mag ik je legitimatie? Vervolgens krijg je legitimatie terug en blijkt dat je een boete hebt gekregen. Als je vraagt waarom zegt de cassiere dat ze daar niet over gaat maar dat je bij het hoofdkantoor moet zijn. Als de boete thuis bij je binnen komt, maak je bezwaar waarna je krijgt te horen dat je eerst de boete moet betalen. Omdat betalingstermijn slechts 14 dagen is, ben je al een dag te laat. Je betaalt de boete op de 15de dag en vervolgens krijg je een incassobureau achter je aan, wat neerkomt dat je in totaal €100 kwijt bent.
Natuurlijk kun je zeggen dat ik het logo van Etos had moeten zien en dat het jou nooit zou overkomen. Maar het is duidelijk dat ik niet de enige ben die deze fout maakt. Dit is ook de reden dat NS in veel gevallen coulant is.
Zie je opmerking nu pas, dit is precies de vergelijking die ik ook maakte.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.