beantwoord

Verkeerd ingecheckt Amersfoort station

  • 8 January 2018
  • 86 reacties
  • 5652 Bekeken


Toon eerste bericht

86 reacties

Dat is momenteel bij alle topics met meer dan één pagina.

https://community.ns.nl/de-ns-community-61/topiclijsten-per-categorie-of-alleen-recent-actieve-topics-48561#post352681
Ik ga het doorgeven!
Het kan gebeuren, maar het is wel zaak het te voorkomen en goed op te letten in het vervolg. Je hebt zelf ook een verantwoordelijkheid in deze. Als je het op tijd opmerkt, kun je uitchecken en weer inchecken bij de goede vervoerder.

Als het een keer gebeurt, is NS doorgaans coulant.


Je zou als vervoerder natuurlijk ook eens een keer kunnen gaan zorgen dat je dingen goed regelt. Probleem is al door veel mensen aangemeld en NS en de overige vervoerders op Amersfoort weigeren tot op heden om een goede oplossing voor dit probleem te zorgen.
Vanmorgen gebeld naar klantenservice, en werd er heel fijn geholpen.
De boete wordt kwijtgescholden, dus ik krijg een nieuwe rekening voor de normale ritprijs.
Alles bij elkaar gaat het me dus maar 6 euro kosten, want ik had een dalvoordeelkaart, en nu betaal ik vol tarief.
bij Connexxion wordt ook geregeld dat ik het instaptarief van 10 euro terug krijg.
Ik ben tevreden, en hoop nooit meer deze vergissing te maken.
Toch hoop ik dat er een oplossing komt w.b. de poortjes. Voor oudere mensen en touristen kan het erg onduidelijk zijn.
Reputatie 1
Beste Erryt, ik snap dat hier misbruik van gemaakt kan worden. Maar kun je mij het voordeel uitleggen waarom ik bij Connection zou inchecken? De boete van Connection (kon niet uitchecken) is vele malen hoger dan het ritje van Amersfoort - Amsterdam met korting. Dit kan ik gewoon bewijzen, je hoeft mij dan ook niet te geloven. Als ik geen bewijs van incheck Connection had, begrijp ik je punt. Dit bewijs heeft Barbara w ook (https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/in-uit-checken-in-station-amersfoort-waarom-staat-er-een-connexxion-poortje-midden-in-het-station-17348) en daarom is er ook coulance. Daarnaast kun je ook zien dat ik vaak met NS rij en er nog nooit eerder iets is voorgevallen.
Reputatie 3
het is van de zotten!!!!! dat een reiziger/klant uberhaupt fout kan inchecken. immers een reiziger reist per trein van a naar b en voor hem of haar is de vervoerder totaal niet van belang, een trein is een trein. dus een boete voor inchecken bij de verkeerde vervoerder van 50 euro is gelijk aan diefstal van een welwillende klant. ns en andere vervoerders stop met die onzin en ga samenwerken!!!!!
Reputatie 1
Het is zelfs nog erger Veghelcuijk. Omdat ik eerst bezwaar wilde maken voordat ik de boete ging betalen moet ik nu ook nog eens €23.50 extra betalen. Daarbij komt ook nog eens de boete van het niet kunnen uitchecken van Connection op centraal station Amsterdam.
Reputatie 3
het is bizar triest dit. alle respect voor al het ns personeel het is niet persoonlijk bedoeld of zo maar het normaal vinden dat hiervoor boetes worden geschreven en over coulance praten is erg jammer. het is mensen het ov uit jagen en onbegrip kweken wat het werk ook niet prettiger maakt voor u allen.
Reputatie 7
Badge +4
Als u meewerkt en zich fatsoenlijk gedraagt, zal de conducteur coulance toestaan en zo niet, dan krijgt u de boete niet terug. Als u het niet terugkrijgt, is uw opstelling daar de aanleiding voor geweest en heeft u het er zelf naar gemaakt. Het kan natuurlijk dat u andere dingen 'normaal' vindt en uw eigen gedrag normgevend acht. De mensenkennis van de meeste conducteurs is uitstekend en doorgaans zijn ze zo rot nog niet. Ik heb in de vijfenveertig jaar dat ik met een geldig kaartje reis, zelden een onredelijke conducteur aangetroffen, maar wel heel, heel veel onredelijke reizigers.

U bent volwassen, dus verantwoordelijk voor uw eigen handelen, en het is zwak die bij een ander neer te leggen. U kunt ook zelf voor een geldige incheck zorgen. Ik neem aan dat u nu wel zult opletten.

U heeft nooit 'recht' op coulance omdat een ander die krijgt. Dat kan per definitie al niet. Merkwaardige redenering.
Reputatie 7
Badge
. Het is al vervelend genoeg dat ik een boete krijg van Connection maar een dubbele boete is gewoon niet redelijk.
de "boete" van Connexxion is geen boete, maar automatisch saldo inhouden omdat er na incheck geen tijdige uitcheck volgde. Dat saldo krijgt u ook weer automatisch als "bestelling" teruggeboekt (als u het al niet heeft ontvangen) via melding bij uitcheckgemist.nl binnen 3 maanden na voorval.

Verder is niemand op dit forum getuige geweest van uw contacten met NS (personeel) dus is er weinig zinnigs meer te schrijven. Ik voel me ook niet geroepen om te participeren in een soort internetjury.
Badge +3
Het is erg simpel eigelijk.

- Je hebt verkeerd ingecheckt in Amersfoort (bij Connexxion dus terwijl je niet naar Ede-Wageningen of Barneveld moest met de Valleilijn). Da's jouw fout kan NS ook niets aan doen. Dat geld kan je terugkrijgen via www.uitcheckgemist.nl en worden verder geen vragen over gesteld. Probleem 1 opgelost.

- Je wordt vervolgens gecontroleerd bij NS en er wordt geconstateerd dat je geen geldig vervoersbewijs hebt. Dus een UVB (uitstel van betaling, niet eens zozeer een boete maar wel € 50,- verhoging voor het moeten kopen van een 'kaartje' in de trein zelf). Ook die verhoging van € 50,- kan je gewoon terugkrijgen als het de eerste keer is. Probleem 2 opgelost, maar...

- Als de conducteur vindt dat je je misdraagt of niet meewerkt bij de eerste vraag om legitimatie dan maakt die daar een aantekening van op je UVB en dan is je kans op teruggave al meteen verkeken. Je geeft aan (met getuigen) dat dat niet het geval was dus probleem 2a ook opgelost.

Bel de klantenservice 030 751 5155 (dag en nacht) en leg de situatie uit zodra je de acceptgiro binnen hebt (met het K×××××× nummer van 6 cijfers, dat ook op je geschreven bon staat).

- De conducteur doet gewoon zijn werk want dat moet (er zijn ook andere taken en reizigers) en er is op dat moment geen tijd voor discussie over goed of fout. Doet de politie ook niet als je door rood rijdt dus werk mee!

- Coulance is geen recht maar een gunst (die je in het algemeen dus wel toegekend krijgt bij een eerste keer, en daarna vergeet je het nooit meer hopelijk). Een conducteur kan niet bepalen op het moment dat jij verkeerd zit of het de eerste keer is.

Dat laatste gebeurt dus altijd achteraf. Soms moet je eerst betalen en krijgt later de € 50,- verhoging terug, soms (aantekening) ben je echt de sigaar en soms hoef je helemaal niets te betalen omdat je gewoon een erg goed verhaal hebt.

Bij jou geldt het eerste (hopelijk). Je betaalt dus uiteindelijk voor je reis met NS, en die incheck bij Connexxion krijg je ALTIJD terug (want je hebt niet met ze gereisd) en die € 50,- hoef je uit coulance niet te betalen of krijg je achteraf terug.

Probleem 4 ook opgelost. Duidelijk genoeg zo?

Pff... Zo werkt het nou eenmaal. Door rood rijden is ook geen "ja maar het was warm oranje en er zat een vrachtwagen vlak achter me dus ik durfde niet hard te remmen want anders zat die truck in mijn kofferbak" voor de politie tenslotte.
het is van de zotten!!!!! dat een reiziger/klant uberhaupt fout kan inchecken. immers een reiziger reist per trein van a naar b en voor hem of haar is de vervoerder totaal niet van belang, een trein is een trein. dus een boete voor inchecken bij de verkeerde vervoerder van 50 euro is gelijk aan diefstal van een welwillende klant. ns en andere vervoerders stop met die onzin en ga samenwerken!!!!!
Je kunt ook geen spullen bij het Kruidvat uit het schap halen en ze vervolgens bij de Etos gaan afrekenen. Je moet gewoon afrekenen bij de vervoerder met wie je reist, dat lijkt me toch ook geen hogere wiskunde.

Er moet gewoon coulance worden toegepast als iemand ingecheckt is maar dat bij de verkeerde vervoerder heeft gedaan. Dan is er duidelijk geen opzet in het spel.

Zoals het woord coulance al aangeeft is het en gunst en geen recht. Het probleem is dat veel mensen denken (zoals ook bij de topic-starter) dat coulance in dit soort gevallen automatisch verleend wordt. Als die reiziger vervolgens ook nog moeilijk gaat doen als de conducteur de situatie op de juiste wijze afhandelt moet hij niet klagen als hij geen coulance krijgt.

Verder kan er wel degelijk opzet in het spel zijn als berekende reizigers niet of bij de verkeerde vervoerder inchecken.
Etos en Kruidvat zitten nergens in dezelfde winkel met kassa's naast elkaar..
Het gaat er om dat het twee verschillende bedrijven zijn die niets met elkaar te maken hebben. Dat geldt ook bij vervoerders.
Reputatie 1
Over de situatie van joep.v kan ik niet oordelen, al is het gedrag op het forum hier redelijk en beschaafd.

Wat ik wel kan beoordelen is de situatie op Amersfoort (en andere stations met meerdere vervoerders en poortjes). De klant is hier volledig ondergeschikt gemaakt aan het systeem. Zelfs ikzelf als ervaren reiziger maak de fout wel eens door verkeerd in te checken. Iedereen weet dat dit een zwakke plek in het systeem is. Ook daar behoor je als klantenservice rekening mee te houden.

De afgelopen jaren is meermaals aangekondigd dat juist in Amersfoort een proef zou komen met gezamenlijk inchecken van NS en Connexion. Werd steeds op de lange baan geschoven en nog steeds niet afgerond . Maar zou een dergelijke proef aangekondigd worden als het nu perfect werkt? Natuurlijk niet.

En tenslotte vind ik het triest als mensen die ter goeder trouw kunnen zijn automatisch als fraudeurs worden gezien. Dat is niet de manier waarop ik graag met elkaar zou omgaan. Liever tien keer ten onrechte coulant geweest, dan één keer te weinig.


Dank John voor je begrip, de situatie is gewoon echt onduidelijk op het station van Amersfoort. Het is niet voor niets dat ik ben gaan Google omdat ik zeker wist dat ik niet de enige zou zijn die deze fout heeft gemaakt.
Reputatie 1
Etos en Kruidvat zitten nergens in dezelfde winkel met kassa's naast elkaar..
Het gaat er om dat het twee verschillende bedrijven zijn die niets met elkaar te maken hebben. Dat geldt ook bij vervoerders.


Laat ze dit dan ook duidelijk aangeven.
Reputatie 4
Etos en Kruidvat zitten nergens in dezelfde winkel met kassa's naast elkaar..
Het gaat er om dat het twee verschillende bedrijven zijn die niets met elkaar te maken hebben. Dat geldt ook bij vervoerders.


Dan moeten ze hun kassa's in hun eigen toko plaatsen en niet in de gedeelde bedrijfskantine...
Reputatie 1
Als de boete thuis bij je binnen komt, maak je bezwaar waarna je krijgt te horen dat je eerst de boete moet betalen. Omdat betalingstermijn slechts 14 dagen is, ben je al een dag te laat. Je betaalt de boete op de 15de dag en vervolgens krijg je een incassobureau achter je aan, wat neerkomt dat je in totaal €100 kwijt bent.


@joep.v
Ik probeer met positieve kijk te lezen en te begrijpen wat je allemaal op dit forum schreef.
Zelf ben ik bepaald geen NS-lieverdje (boetes met 2 nullen zijn me in het vooruitzicht gesteld), maar zoveel als jou in 1 zaak is overkomen, is mij in geen 10 jaar gebeurd.

Het lastige van je langdradige verhalen met steeds meer verwijzingen is dat er ook steeds meer lijkenboetes uit de kast vallen. En telkens was je meewerkend of net te laat, maar lag het aan de ander. Besef je wel dat alles wat je hier schrijft tegen je gebruikt kan en gaat worden? Besef je dat steeds meer woorden steeds minder helpen bij een oplossing?

Coulance-verzoek en bezwaar zijn afgewezen, schrijf je. Er zijn daarna 2 plaatsen waar na alle afwijzingen nog in je voordeel kan worden beslist: bij directie NS en bij de rechter. Doe daar je verhaal, feitelijk en met feiten, kort en krachtig. En allebei benader je via de voordeur.
Je hebt van ons een reeks tips gehad, maar niemand op dit forum kan je verder helpen in/met het kwijtschelden van je serie boetes. Ook de NS medewerker niet.
Succes!


Beste Klant_Jac,

Jammer dat je het zo ziet.

1. ken je de situatie in Amersfoort? Heb je wel eens voor die poorten gestaan? Als je mij kan zeggen dat je het onbegrijpelijk vindt dat mensen zich vergissen in het poortje hoor ik het graag, sluiten we dit forum.
2. De conducteur gaf aan dat ik in beroep kan gaan als de boete komt. Normaal gesproken als je in beroep gaat (bijvoorbeeld Belastingdienst) dan wordt de boete pas doorgevoerd na de uitspraak van je beroep, niet ervoor.
3. NS geeft aan dat in beroep of coulance geen zin heeft omdat de conducteur dit heeft bepaald. Dezelfde conducteur die tegen mij heeft gezegd dat hij er niets aan kan doen maar dat de NS er over gaat.
Reputatie 7
Badge

1. ken je de situatie in Amersfoort? Heb je wel eens voor die poorten gestaan? Als je mij kan zeggen dat je het onbegrijpelijk vindt dat mensen zich vergissen in het poortje hoor ik het graag, sluiten we dit forum.
2. De conducteur gaf aan dat ik in beroep kan gaan als de boete komt. Normaal gesproken als je in beroep gaat (bijvoorbeeld Belastingdienst) dan wordt de boete pas doorgevoerd na de uitspraak van je beroep, niet ervoor.
3. NS geeft aan dat in beroep of coulance geen zin heeft omdat de conducteur dit heeft bepaald. Dezelfde conducteur die tegen mij heeft gezegd dat hij er niets aan kan doen maar dat de NS er over gaat
.

Nog meer tekst. Nog meer ruis. Je valt in herhaling, en preekt voor de verkeerde parochie. Ik haak af.

Ik heb dit nu blijkbaar ook drie keer meegemaakt en zelf een keer met controle. Er werk op dat moment niet eens wat vermeld dat ik niet goed was ingecheckt. Ik kan niet geloven dat dit niet vaker gebeurd. Ik stap op Amersfoort in en muiderpoort uit maar heb nu blijkbaar drie keer een boete ontvangen. Kan iemand mij laten weten hoe ik dit kan aanpassen? Bij mij wordt het automatisch afgeschreven en nu vond ik mijn factuur wat hoog 100€ terwijl ik amper met de trein reis. Waar kan ik deze klacht melden?

Helaas zie ik op het forum maar weinig voorbij komen dat er, na de discussie met NS, nog een prima weg is voor officieel bezwaar en beroep. NS bureau nabetalingen is absoluut niet de laatste halte, dat zou een mooie bedoeling worden zeg.

Vandaag was ik toevallig op Amersfoort Station. Aangezien mijn trein pas na 15 minuten zou vertrekken even in de stationshal gekeken bij de poortjes. In deze periode:

Een echtpaar; de één gaat door het poortje van NS de andere ernaast door het poortje van Connexxion,
Een moeder met kind: idem
Ook viel mij op dat zeer veel mensen bij Connexxion incheckten, het zou natuurlijk kunnen, de trein vertrok om 17.09 maar ik heb toch de indruk dat de mensen vanaf bijvoorbeeld de rijwielstalling het station inkomen en gewoon het eerste de beste poortje nemen. De aanduiding van de poortjes zou m.i. best wel wat beter kunnen.
Het is volkomen onduidelijk voor de meeste mensen, zeker voor toeristen. Probeer hun maar uit te leggen dat we in Nederland 2 vervoerders hebben op het spoor die er samen niet uit kunnen komen om dit op te lossen.

Er zouden natuurlijk al geen 2 verschillende poortjes moeten zijn, maar 1 soort.
Bedankt dat je dit aankaart hlubbers. Ik weet niet precies wat de mogelijkheden hierin zijn, maar heb je feedback doorgezet naar de Stationsmanager.
Reputatie 5
Het is sowieso diep en diep triest dat we anno 2018 nog steeds meerdere poortjes en paaltjes hebben van verschillende vervoerders. Provincie Overijssel kan het ook prima regelen tussen Arriva/Keolis en Gelderland kan het ook prima regelen tussen Abellio/Breng. Waarom kan NS hier niet gewoon in meegaan.

Ook de meeste toeristen inderdaad, die hebben op IC-stations geen flauw idee wat ze moeten. Vaak weten ze niet eens welke trein bij welke vervoerder hoort. "Moet ik voor Enschede-Zwolle nou voor NS inchecken of niet?"
Bedankt dat je dit aankaart hlubbers. Ik weet niet precies wat de mogelijkheden hierin zijn, maar heb je feedback doorgezet naar de Stationsmanager.

@Miriam NS : Ik was afgelopen vrijdag weer eens in Amersfoort. Situatie nog ongewijzigd. En ook nu weer veel mensen waarbij je kon zien dat ze doro het verkeerde poortje gingen. Volgens mij is er gewoon onwil in jullie organisatie om hier iets aan te doen.

Reageer