Verkeerd ingecheckt Amersfoort station | NS Community
beantwoord

Verkeerd ingecheckt Amersfoort station

  • 8 January 2018
  • 86 reacties
  • 5640 Bekeken


Toon eerste bericht

86 reacties


Bedankt dat je dit aankaart hlubbers. Ik weet niet precies wat de mogelijkheden hierin zijn, maar heb je feedback doorgezet naar de Stationsmanager.@Miriam NS : Ik was afgelopen vrijdag weer eens in Amersfoort. Situatie nog ongewijzigd. En ook nu weer veel mensen waarbij je kon zien dat ze doro het verkeerde poortje gingen. Volgens mij is er gewoon onwil in jullie organisatie om hier iets aan te doen.

Het probleem is dat NS een beschermd hoofdrailnet heeft dat het in ruil voor die bescherming op eigen kosten moet exploiteren en dat daarom financieel strikt gescheiden dient te blijven van de aanbestedingssector om gesjoemel via kruissubsidies (op kosten van de belastingbetaler) te voorkomen. Als je net als in Duitsland alle treindiensten zou aanbesteden kon wat je wil wel geregeld worden.
En de reiziger moet dus maar slachtoffer worden van dit prutswerk en allerlei moeilijke formulieren invullen om zijn geld terug te krijgen?????
Reputatie 5
Dat is helaas de realiteit, ja.
Dan kan je natuurlijk bv personeel neerzetten en het allemaal veel duidelijker aangeven.

Omroepen in de trein kan ook bij aankomst op deze stations.
Reputatie 5
Dat eerste kost een vermogen en wordt dus niet gedaan. Dat tweede wordt regelmatig wel aangegeven als een station meerdere vervoerders heeft. Vaak is het van: "reist u met een andere vervoerder verder, vergeet dan niet uit te checken bij ns en in te checken bij de andere vervoerder".

Maar waar het hele topic over gaat is het verkeerd inchecken voor je de trein in stapt. Het is al een stuk beter door geel en blauw te scheiden, maar ik kan me echt wel indenken dat mensen dit nog eens verkeerd doen.

Laat ik Tamzins vreselijk slechte vergelijking van Kruidvat en Etos er maar eens bij pakken dan. Je komt als klant in een ruimte waar allemaal producten staan met een klein logotje van de Kruidvat en Etos door elkaar heen. Aan jou de taak om de juiste kassa te pakken, een rode of een blauwe. Doe je het verkeerd, krijg je 50 euro boete aan de broek.

Sowieso raar waarom het een "uitstel van betaling" of een "verhoging" betreft. Het is gewoon een keiharde boete + de ritprijs die je moet betalen.

Je kan het beste contact opnemen met onze klantenservice om dit voor te leggen. Er bestaat een kans dat ze de verhoging nog kunnen kwijtschelden. 

Reputatie 5
Etos en Kruidvat zitten juist in aparte ruimtes om dat te voorkomen 😀


Zo onzinnig is dat namelijk.

Jet moet het veel duidelijker maken, de hele aankleding van het poortje geel of blauw maken, desnoods op de grond ook nog.

Of nog beter, onderling verrekenen maar ja treinmaatschappijen vertrouwen niemand, laat staan elkaar.

En toch werkt dat gewoon tussen keolis/arriva en arriva/breng/abellio
Omdat in veel gevallen de ov-autoriteit daar opbrengstverantwoordelijk is.
Dan kan je natuurlijk bv personeel neerzetten en het allemaal veel duidelijker aangeven.

Omroepen in de trein kan ook bij aankomst op deze stations.

Maar ja, welke vervoerder moet daar dan iemand neer zetten? Keolis, Arriva, Blauwnet, Connexion want het is dan toch hun poortje waar het misgaat? Of de NS maar die staat dan bij het verkeerde poortje en dan lijkt het weer alsof we de reiziger juist bij de NS willen laten inchecken.

Maar ik ben met iedereen eens dat het lastig is en even niet opletten en je staat voor het verkeerde poortje en dat overkomt niet alleen reizigers. 🤣

Als ik het intern hoor is de NS bereidt om samen te werken wat betreft 1 OV poortje en incheck echter is het probleem hoe dan bepaalt wordt met wie de reiziger is meegereden. Op meerdere trajecten is dat wel duidelijk natuurlijk maar er zijn trajecten waar je met beide vervoerder bent meegereden en daar ligt het dilemma voor sommige vervoerders. Op Dordrecht is het zelfs erger want daar staat een poortje van Arriva naar perrons waar Arriva niet vandaan vertrekt en aankomt. Maar ja, voor het geval dit ooit eens voorkomt heeft NS daar 2 poortjes en Arriva 1 die er gewoon geen functie heeft.

Helaas ligt de oorsprong hiervan bij de keuze dat er meer vervoerders toegelaten moesten worden op het spoor en zijn de consequenties daarvan dus onderschat.

Overigens zouden de andere vervoerders ook op de grotere stations eens service medewerkers moeten neerzetten want veel service naar ook hun reizigers wordt nu verleend door NS medewerkers, wat eigenlijk ook niet juist is als je reëel kijkt.
Bedankt dat je dit aankaart hlubbers. Ik weet niet precies wat de mogelijkheden hierin zijn, maar heb je feedback doorgezet naar de Stationsmanager. @Miriam NS : Ik was afgelopen vrijdag weer eens in Amersfoort. Situatie nog ongewijzigd. En ook nu weer veel mensen waarbij je kon zien dat ze doro het verkeerde poortje gingen. Volgens mij is er gewoon onwil in jullie organisatie om hier iets aan te doen. Ik weet niet of er ook werkelijk is aangegeven dat er naar gekeken zou worden en of Miriam hier destijds een terugkoppeling over heeft gekregen. Ik heb haar in ieder geval op de hoogte gebracht van dit topic en verwacht dat ze er deze week op terug komt.
Ik heb even teruggekeken naar het contact en heb hier destijds geen inhoudelijke terugkoppeling in ontvangen. Wel dat het meegenomen zou worden. Ik heb nogmaals aangekaart dat deze situatie nog steeds voor problemen zorgt en zal kijken of ik nu wat meer informatie hierover kan achterhalen.

Dan kan je natuurlijk bv personeel neerzetten en het allemaal veel duidelijker aangeven.

Omroepen in de trein kan ook bij aankomst op deze stations.
Maar ja, welke vervoerder moet daar dan iemand neer zetten? Keolis, Arriva, Blauwnet, Connexion want het is dan toch hun poortje waar het misgaat? Of de NS maar die staat dan bij het verkeerde poortje en dan lijkt het weer alsof we de reiziger juist bij de NS willen laten inchecken.

Maar ik ben met iedereen eens dat het lastig is en even niet opletten en je staat voor het verkeerde poortje en dat overkomt niet alleen reizigers. 🤣


Als ik het intern hoor is de NS bereidt om samen te werken wat betreft 1 OV poortje en incheck echter is het probleem hoe dan bepaalt wordt met wie de reiziger is meegereden. Op meerdere trajecten is dat wel duidelijk natuurlijk maar er zijn trajecten waar je met beide vervoerder bent meegereden en daar ligt het dilemma voor sommige vervoerders. Op Dordrecht is het zelfs erger want daar staat een poortje van Arriva naar perrons waar Arriva niet vandaan vertrekt en aankomt. Maar ja, voor het geval dit ooit eens voorkomt heeft NS daar 2 poortjes en Arriva 1 die er gewoon geen functie heeft.

Helaas ligt de oorsprong hiervan bij de keuze dat er meer vervoerders toegelaten moesten worden op het spoor en zijn de consequenties daarvan dus onderschat.

Overigens zouden de andere vervoerders ook op de grotere stations eens service medewerkers moeten neerzetten want veel service naar ook hun reizigers wordt nu verleend door NS medewerkers, wat eigenlijk ook niet juist is als je reëel kijkt.



Vrij vertaald staat hier de vervoerders hebben er een puinhoop van gemaakt en de reizigers mogen voor de ellende opdraaien. Ik herinner mij nog één van de eerste spotjes voor de OVchipkaart waarbij het als handig werd getoond dat je alleen maar even hoeft in te checken. Tegenwoordig moet je kijken bij welk poortje soms 1 uur wachten omdat je het laatste stukje met een andere vervoerder moet doen enz.enz.

Oplossing op Amersfoort lijkt mij vrij eenvoudig. Er staat nu één rechte lijn van poortjes. Maak ipv daarvan een inspring met een glazen wand voor de poortjes van Connexion. En hang misschien wat bordjes op. Waarom kan ik dit in 5 seconde verzinnen en heeft de stationsmanger hier niet over nagedacht. Ik krijg het gevoel dat deze vraag gewoon in de prullenbak is gegooid.
Reputatie 5


Dan kan je natuurlijk bv personeel neerzetten en het allemaal veel duidelijker aangeven.

Omroepen in de trein kan ook bij aankomst op deze stations.
Maar ja, welke vervoerder moet daar dan iemand neer zetten? Keolis, Arriva, Blauwnet, Connexion want het is dan toch hun poortje waar het misgaat? Of de NS maar die staat dan bij het verkeerde poortje en dan lijkt het weer alsof we de reiziger juist bij de NS willen laten inchecken.

Maar ik ben met iedereen eens dat het lastig is en even niet opletten en je staat voor het verkeerde poortje en dat overkomt niet alleen reizigers. 🤣



Als ik het intern hoor is de NS bereidt om samen te werken wat betreft 1 OV poortje en incheck echter is het probleem hoe dan bepaalt wordt met wie de reiziger is meegereden. Op meerdere trajecten is dat wel duidelijk natuurlijk maar er zijn trajecten waar je met beide vervoerder bent meegereden en daar ligt het dilemma voor sommige vervoerders. Op Dordrecht is het zelfs erger want daar staat een poortje van Arriva naar perrons waar Arriva niet vandaan vertrekt en aankomt. Maar ja, voor het geval dit ooit eens voorkomt heeft NS daar 2 poortjes en Arriva 1 die er gewoon geen functie heeft.

Helaas ligt de oorsprong hiervan bij de keuze dat er meer vervoerders toegelaten moesten worden op het spoor en zijn de consequenties daarvan dus onderschat.

Overigens zouden de andere vervoerders ook op de grotere stations eens service medewerkers moeten neerzetten want veel service naar ook hun reizigers wordt nu verleend door NS medewerkers, wat eigenlijk ook niet juist is als je reëel kijkt.

Vrij vertaald staat hier de vervoerders hebben er een puinhoop van gemaakt en de reizigers mogen voor de ellende opdraaien. Ik herinner mij nog één van de eerste spotjes voor de OVchipkaart waarbij het als handig werd getoond dat je alleen maar even hoeft in te checken. Tegenwoordig moet je kijken bij welk poortje soms 1 uur wachten omdat je het laatste stukje met een andere vervoerder moet doen enz.enz.

Oplossing op Amersfoort lijkt mij vrij eenvoudig. Er staat nu één rechte lijn van poortjes. Maak ipv daarvan een inspring met een glazen wand voor de poortjes van Connexion. En hang misschien wat bordjes op. Waarom kan ik dit in 5 seconde verzinnen en heeft de stationsmanger hier niet over nagedacht. Ik krijg het gevoel dat deze vraag gewoon in de prullenbak is gegooid.

De vervoerders hebben er geen puinhoop van gemaakt, de regering heeft dat gedaan door andere vervoerders toe te laten op het spoor. En aangezien de financien van NS gescheiden moeten blijven met die van de andere vervoerders ivm subsidie is het onmogelijk om in de huidige situatie om bij één paaltje in te checken bij verchillende vervoerders. Dus vertel mij dan hoe de vervoerders hier wat aan kunnen doen?
Het is altijd de schuld van een ander 💕



Dan kan je natuurlijk bv personeel neerzetten en het allemaal veel duidelijker aangeven.

Omroepen in de trein kan ook bij aankomst op deze stations.
Maar ja, welke vervoerder moet daar dan iemand neer zetten? Keolis, Arriva, Blauwnet, Connexion want het is dan toch hun poortje waar het misgaat? Of de NS maar die staat dan bij het verkeerde poortje en dan lijkt het weer alsof we de reiziger juist bij de NS willen laten inchecken.

Maar ik ben met iedereen eens dat het lastig is en even niet opletten en je staat voor het verkeerde poortje en dat overkomt niet alleen reizigers. 🤣




Als ik het intern hoor is de NS bereidt om samen te werken wat betreft 1 OV poortje en incheck echter is het probleem hoe dan bepaalt wordt met wie de reiziger is meegereden. Op meerdere trajecten is dat wel duidelijk natuurlijk maar er zijn trajecten waar je met beide vervoerder bent meegereden en daar ligt het dilemma voor sommige vervoerders. Op Dordrecht is het zelfs erger want daar staat een poortje van Arriva naar perrons waar Arriva niet vandaan vertrekt en aankomt. Maar ja, voor het geval dit ooit eens voorkomt heeft NS daar 2 poortjes en Arriva 1 die er gewoon geen functie heeft.

Helaas ligt de oorsprong hiervan bij de keuze dat er meer vervoerders toegelaten moesten worden op het spoor en zijn de consequenties daarvan dus onderschat.

Overigens zouden de andere vervoerders ook op de grotere stations eens service medewerkers moeten neerzetten want veel service naar ook hun reizigers wordt nu verleend door NS medewerkers, wat eigenlijk ook niet juist is als je reëel kijkt.
Vrij vertaald staat hier de vervoerders hebben er een puinhoop van gemaakt en de reizigers mogen voor de ellende opdraaien. Ik herinner mij nog één van de eerste spotjes voor de OVchipkaart waarbij het als handig werd getoond dat je alleen maar even hoeft in te checken. Tegenwoordig moet je kijken bij welk poortje soms 1 uur wachten omdat je het laatste stukje met een andere vervoerder moet doen enz.enz.

Oplossing op Amersfoort lijkt mij vrij eenvoudig. Er staat nu één rechte lijn van poortjes. Maak ipv daarvan een inspring met een glazen wand voor de poortjes van Connexion. En hang misschien wat bordjes op. Waarom kan ik dit in 5 seconde verzinnen en heeft de stationsmanger hier niet over nagedacht. Ik krijg het gevoel dat deze vraag gewoon in de prullenbak is gegooid.
De vervoerders hebben er geen puinhoop van gemaakt, de regering heeft dat gedaan door andere vervoerders toe te laten op het spoor. En aangezien de financien van NS gescheiden moeten blijven met die van de andere vervoerders ivm subsidie is het onmogelijk om in de huidige situatie om bij één paaltje in te checken bij verchillende vervoerders. Dus vertel mij dan hoe de vervoerders hier wat aan kunnen doen?



De vervoerders moesten volgens mij afspraken maken om de reisgelden te verdelen en zo 1 incheck en 1 uitcheck mogelijk te maken. Tot op heden is dat niet gelukt. Nu wordt elk probleem bij de reiziger neergelegd wat volgens mij ook niet fair is. Misschien alle poortjes weghalen en overgaan op een wel werkbaar systeem??

Misschien moet ik maar emigreren naar België😀Daar hebben ze niet van die onzinnige poortjes.
Update: Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Het is bekend dat het voor reizigers niet altijd even duidelijk is en dat er hierdoor fouten worden gemaakt. Hierop wordt actief gemonitord en proberen we bij te sturen. Er zijn al diverse pogingen gedaan om het nog beter inzichtelijk te maken. Extra kleur aanduiding en vloermatten, maar het gewenste effect hiervan is minimaal en daarom blijven we hierop inspelen.
Mij is afgelopen zaterdag hetzelfde overkomen. Idd was het al donker en druk op het station, en ik heb het verschil van de poortjes ook niet gezien.
ik was op weg naar Rotterdam toen ik controle kreeg. De conducteur was vriendelijk, en legde uit wat er was gebeurd.
Zeker in Amersfoort ingecheckt, was het eerste wat hij zei.
Hij had het over coulance omdat voor hem duidelijk was dat ik het niet met opzet verkeerd had gedaan.
Heeft me nadrukkelijk aangeraden om gelijk te bellen met het speciale nummer als ik de acceptgiro heb ontvangen. En vandaag lag hij al in de bus. 3 dagen later. Nu nog even moed verzamelen. Heb daar zo’n hekel aan.
Hallo Marcellav,

Vervelend dat dit jou ook is overkomen, maar fijn dat de conducteur je van advies heeft voorzien. Ik raad je ook zeker aan om even contact op te nemen met mijn collega's, want als je nog niet eerder een boete hebt gehad kan dit behoorlijk wat kosten schelen. Laat je even weten als het is opgelost?
Ik zal hier vertellen hoe het is afgelopen.
Is goed! 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Het kan gebeuren, maar het is wel zaak het te voorkomen en goed op te letten in het vervolg. Je hebt zelf ook een verantwoordelijkheid in deze. Als je het op tijd opmerkt, kun je uitchecken en weer inchecken bij de goede vervoerder.

Als het een keer gebeurt, is NS doorgaans coulant.
Badge +3
Dit topic doet raar... Als ik naar de laatste posting wil kom ik gewoon bij de openingspost uit.
Reputatie 7
Badge +3
Het is een ontwerpfout in het systeem met meerdere vervoerders op het spoor. Ik vrees dat we er nog jaren mee zitten opgescheept. Eigenlijk tot het moment dat er een beter systeem is dat automatisch registreert met welke vervoerder en via welke route je gereisd hebt.

Tot het moment dat er iets beters is, blijft het goed opletten op stations met poortjes van verschillende vervoerders en zullen deze fouten met enige regelmaat gemeld worden.
Badge +3
Het is een ontwerpfout in het systeem met meerdere vervoerders op het spoor. Ik vrees dat we er nog jaren mee zitten opgescheept. Eigenlijk tot het moment dat er een beter systeem is dat automatisch registreert met welke vervoerder en via welke route je gereisd hebt.

Tot het moment dat er iets beters is, blijft het goed opletten op stations met poortjes van verschillende vervoerders en zullen deze fouten met enige regelmaat gemeld worden.

Daar was NS samen met ING kleinschalig mee bezig, maar was een test dus. http://invisible-tickets.com

Wordt vervolgd hopelijk, want je privacy kan je tegenwoordig toch op je buik schrijven en navigatiedingetjes zoals Google Maps (of beter, Waze) weten toch wel waar je bent 😛
Reputatie 3
Over verkeerd inchecken gesproken;op station Zutphen zie ik al 3 Ja 3 van die paaltjes broedelijk naast elkaar! NS-Arriva-Blauwnet. Het wordt er niet eenvoudiger op!.... Wie heeft dit ooit bedacht toch?......
De klant maar aan zijn lot overlaten.....diepe zucht!......

Reageer