beantwoord

Verkeerd voorgelicht, probleem fiets mee bij vervangend busvervoer

• 29 september 2014
  • 6 reacties
  • 410 Bekeken

Ik ben zaterdag rond 18u met mijn vakantiefiets op station Maastricht aangekomen om de trein naar Amsterdam te pakken. Op de borden werd gemeld dat de trein niet verder dan Geldermalsen zou rijden ivm werkzaamheden aan het spoor. De NS-medewerker in de stationshal raadde mij aan om over Breda te reizen omdat ik met mijn fiets niet met de vervangende bus van Geldermalsen naar Utrecht mee zou mogen. Heb daarna in de trein het reisadvies van de ns-app gecheckt en toen bleek dat ik in Breda alleen van de Intercity Direct gebruikt zou kunnen maken, fiets meenemen is dan niet toegestaan. Heb dit met de conducteur in de trein overlegd en die concludeerde dat deze trein de enige optie was waarbij ik niet nog veel meer tijd kwijt zou zijn (ook nog werkzaamheden tussen Rotterdam en Den Haag). Zijn advies was om toch de Intercity Direct in Breda te pakken (wel toeslag betalen) en daar bij de conducteur uit te leggen dat dit voor mij de enige mogelijkheid was, er zou dan een uitzondering gemaakt worden, hij heeft zijn telnr gegeven zodat hij gebeld zou kunnen worden om het verhaal te bevestigen.
In Breda heb ik de extra toeslag betaald, maar heeft de conductrice mij wegens veiligheidsredenen niet toegestaan de fiets mee te nemen op de Intercity Direct. De andere conducteur had dit niet mogen beloven en ze weigerde nog verdere discussie en om te bellen met de andere conducteur. Ik werd weer verwezen naar de trein naar Den Bosch. Ben tegen weten in toch eerst weer richting Den Bosch en daarna richting Rotterdam gegaan. (In Breda is het overigens erg lastig om met een fiets (met 25 kg bagage) de hoge steile stellage die als tijdelijke trap fungeert te beklimmen om op perron 2 te komen.)
Ik heb uiteindelijk mijn reis gestaakt, zou via Rotterdam pas na middernacht in Amsterdam aankomen en ben naar Roosendaal gereist om bij familie te overnachten.
Ik ben dus verkeerd voorgelicht en naar mijn mening niet klantvriendelijk behandeld.
Mijn vraag is: waarom ben ik verkeerd voorgelicht, is er geen duidelijk beleid? En waarom kan er in dit soort gevallen geen coulance voor de Intercity Direct gegeven worden of een andere maatregel ingezet worden zodat reizigers met een fiets niet uitgesloten worden?
icon

Beste antwoord door Stephan NS 29 september 2014, 19:40

Beste Randonneur,

Welkom op het NS Serviceforum. Ik begrijp dat je afgelopen zaterdag een onprettige reiservaring had, omdat je uiteindelijk niet je fiets hebt kunnen meenemen in de IC Direct. In de IC Direct is het inderdaad niet toegestaan om een fiets mee te nemen, excuses voor de foutieve voorlichting van conducteur. De conductrice op de IC Direct had in deze situatie wel gelijk. De meest geschikte oplossing zou zijn geweest om in Den Bosch al over te stappen op de trein richting Amsterdam, en op die manier Breda te vermijden. Graag zou ik in een privébericht met je op zoek gaan naar een geschikte oplossing, zou je mij je NAW-gegevens en ov-chipkaartnummer kunnen sturen?

Groet,
Stephan
Bekijk origineel

6 reacties

Beste Randonneur,

Welkom op het NS Serviceforum. Ik begrijp dat je afgelopen zaterdag een onprettige reiservaring had, omdat je uiteindelijk niet je fiets hebt kunnen meenemen in de IC Direct. In de IC Direct is het inderdaad niet toegestaan om een fiets mee te nemen, excuses voor de foutieve voorlichting van conducteur. De conductrice op de IC Direct had in deze situatie wel gelijk. De meest geschikte oplossing zou zijn geweest om in Den Bosch al over te stappen op de trein richting Amsterdam, en op die manier Breda te vermijden. Graag zou ik in een privébericht met je op zoek gaan naar een geschikte oplossing, zou je mij je NAW-gegevens en ov-chipkaartnummer kunnen sturen?

Groet,
Stephan
Reputatie 4
Badge
Beste Randonneur,

De meest geschikte oplossing zou zijn geweest om in Den Bosch al over te stappen op de trein richting Amsterdam

Maar er reden toch helemaal geen intercity's tussen Den Bosch en Utrecht afgelopen weekend? Die gingen maar tot Geldermalsen om daarna als bus verder te gaan naar Utrecht waardoor de fiets op dat traject officieel ook niet mee had gekund (praktijk bij vervangende bussen blijkt vaak klantvriendelijker).

Naar mijn idee had het beste advies dus geweest:

Reis naar Geldermalsen, vraag daar of je mee mag in de touringcar. Zo niet, neem dan de stoptrein naar Lunetten en fiets 4km door naar Utrecht Centraal en vervolg je weg naar Amsterdam
Sinds deze vraag hier staat, waarom mag er eigenlijk geen fiets mee in de Intercity Direct?

Mijn zusje heeft wel eens met een afgeladen steekwagen met de Intercity Direct gereisd. Ze had het vooraf overlegd met het personeel op de trein en het mocht.

Vervelende ervaring inderdaad! In het weekend is t altijd extra opletten want lijkt de gehele organisatie, los van de vooraf aangekondigde werkzaamheden, wat lakser is mijn ervaring.

Maar, gewoon benieuwd, waarom mogen er geen fietsen en steekwagens mee in de Intercity Direct?
Reputatie 3
Badge
Sinds deze vraag hier staat, waarom mag er eigenlijk geen fiets mee in de Intercity Direct?

Mijn zusje heeft wel eens met een afgeladen steekwagen met de Intercity Direct gereisd. Ze had het vooraf overlegd met het personeel op de trein en het mocht.

Vervelende ervaring inderdaad! In het weekend is t altijd extra opletten want lijkt de gehele organisatie, los van de vooraf aangekondigde werkzaamheden, wat lakser is mijn ervaring.

Maar, gewoon benieuwd, waarom mogen er geen fietsen en steekwagens mee in de Intercity Direct?

Dat kan met twee dingen te maken hebben:
- plaatsgebrek c.q. winstbejag: het is voor NS winstgevender vier reizigersstoelen te verkopen dan één fietsplaats op de plek van vier stoelen.
- veiligheid: bij hogere snelheden is het belangrijk dat je fiets goed gezekerd staat, en dat is niet altijd te garanderen.

In Frankrijk moet je ongeveer je hele fiets in stukjes zagen om hem mee te kunnen nemen in de TGV's. Maar zo hard gaat de IC Direct nu ook weer niet. Het zal dus wel om het geld gaan.

Naar mijn idee had het beste advies dus geweest:
Reis naar Geldermalsen, vraag daar of je mee mag in de touringcar. Zo niet, neem dan de stoptrein naar Lunetten en fiets 4km door naar Utrecht Centraal en vervolg je weg naar Amsterdam

Was niet op de hoogte dat de stoptrein nog een stuk verder ging, dus tot Lunetten. Die 4 km had ik zeker nog kunnen fietsen! Bedankt voor de info, ga ik onthouden voor de volgende keer.

Dat kan met twee dingen te maken hebben:
- plaatsgebrek c.q. winstbejag: het is voor NS winstgevender vier reizigersstoelen te verkopen dan één fietsplaats op de plek van vier stoelen.
- veiligheid: bij hogere snelheden is het belangrijk dat je fiets goed gezekerd staat, en dat is niet altijd te garanderen.

Mij was verteld dat het met veiligheid te maken heeft, precies details weet ik niet, maar waarschijnlijk een groter risico vanwege de hogere snelheid.

Reageer