beantwoord

Verkeerde inschatting claim geld terug bij vertraging

• 27 mei 2014
  • 7 reacties
  • 341 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Goede avond,
Mijn claim (15865742) voor "geld terug bij vertraging" (15-04-2014), is afgewezen. De reden die hierbij genoemd wordt, is niet van toepassing. Er staat dat de claim niet in aanmerking komt als je voor 9 uur in de ochtend met een een product voor daluren reist. Dit was ook helemaal niet het geval en dit heb ik naar mijn weten duidelijk aangegeven!
Ik heb een (voltarief) enkele reis gekocht naar Tilburg, waar de trein normaliter om 08:55u zou arriveren. Uiteindelijk was ik door de vertraging om 09:38u in Tilburg! Hierna heb ik pas met een product voor tijdens de daluren mijn reis voortgezet om uiteindelijk om 10:42 in Rotterdam te arriveren. Dit is 60minuten verschil met de normale aankomsttijd van 09:42!

Ik zie hier geen enkele reden om er vanuit te gaan dat er geen vergoeding mogelijk is. Mag ik vragen waar het mis ging en hoe dit opgelost kan worden?

MVG
icon

Beste antwoord door Leny NS 3 juni 2014, 15:04

Hoi MK-, Ik heb zojuist een privebericht verstuurd. Ik heb je gegevens erbij gepakt en hier een melding van gemaakt. Je ontvangt per brief een reactie. Groet, Leny
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Ik denk dat het systeem zo is dat de reis naar Tilburg als aparte reis wordt behandeld omdat je daar een apart kaartje voor had. De "andere reis" van Tilburg naar Rotterdam staat daar dan los van. Je zou dus voor de reis naar Tilburg wegens 30 - 60 minuten vertraging een vergoeding moeten krijgen.

Misschien heb je op het formulier een reis naar Rotterdam aangegeven in plaats van naar Tilburg en is er daardoor verwarring ontstaan?

Zie ook https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/afzien-korting-ten-behoeve-gtbv-2180.
Reputatie 3
Badge
Ik vrees dat dit klopt.

Ik vrees ook dat dit mijn eerdere gevoel bevestigt dat je langzamerhand een halve wiskundige moet zijn om alle opties te kunnen overzien. En in de toekomst moet kunnen kijken om de beste optie uit te kiezen. Nu ben ik als wiskundeleraar opgeleid, dus het eerste gaat me nog wel redelijk af als ik de regels en voorwaarden ken. Met het tweede heb ik veel meer moeite.Daarom kan ik eigenlijk alleen achteraf beoordelen wat mijn bedoeling is geweest, en of ik die zonder vertraging heb gerealiseerd.

Zoals de vragensteller in dit topic, die geheel volgens de logica van NS een kaartje vol tarief heeft gekocht voor een deel van de reis, en een aansluitend kaartje met korting voor een ander deel van de reis. Het lijkt me voor de hand te liggen - maar inderdaad niet te bewijzen - dat zijn bedoeling is geweest de reis als een geheel te maken, en op die hele reis een uur vertraging heeft opgelopen.
Nu zou hij dus op zijn best de helft terug kunnen krijgen van het reisdeel tot Tilburg, terwijl hij bij een beoordeling van zijn échte vertraging een claim zou kunnen indienen voor 100% op de hele reis naar Rotterdam. Je zou kunnen zeggen dat dit een risico is dat je neemt op het moment dat je besluit om je reis in tweeën te splitsen, maar ik zou toch denken dat het normaal is dat je bij dat besluit uitgaat van de redelijke veronderstelling dat je geen vertraging zult hebben. NS kan moeilijk van reizigers verwachten dat ze als een soort verzekeringswiskundige de risico's van al die opties gaan afwegen.
Badge
Mk- welkom op het forum. Vervelend om te lezen dat je geld terug bij vertraging claim is afgewezen. Als ik het goed begrijp heb je voor de reis tot Tilburg vol tarief gereisd en vanaf Tilburg gereisd met je abonnement. Waarom de claim is afgewezen, durf ik niet te zeggen. Ik kan eventueel in het systeem voor je nakijken. Zou je via een privébericht je naw gegevens, je telefoonnummer, claimnummer en vertrektijd volgens de reisplanner willen sturen? Heb je een papieren treinkaartje gekocht of heb je gereisd tot Tilburg met je OV-chipkaart? Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'in de trein'.
Reputatie 7
Badge +4
Nu ben ik als wiskundeleraar opgeleid, dus het eerste gaat me nog wel redelijk af als ik de regels en voorwaarden ken.

Goed te horen IskOV, logica en didactische vaardigheden zijn goed te gebruiken hier, tenslotte. 😉 Ik vraag me soms werkelijk af hoe mensen die niet dagelijks reizen in de wirwar van regels hun weg kunnen vinden. Maar ik vind dit forum wel grappig in die zin dat je toch bijna dagelijks wat bijleert, ik althans wel.
Badge
Hoi MK-, Ik heb zojuist een privebericht verstuurd. Ik heb je gegevens erbij gepakt en hier een melding van gemaakt. Je ontvangt per brief een reactie. Groet, Leny
Beste Leny,

Helaas heb ik niets gehoord of ontvangen tot nu toe. Kan ik dit nog verwachten of moet ik me (helaas) neerleggen bij deze situatie?
Badge
Ik heb zojuist op je privébericht gereageerd MK-

Reageer