beantwoord

Verlaagde instap, waar aangegeven in de app?

Hoe kan ik zien of de sprinter een verlaagde instap heeft. Dan bedoel ik in ns app.
icon

Beste antwoord door Momo 15 juli 2017, 17:46

Om er even plaatjes bij te geven:

Dit is een plaatje van een trein van het type SLT, deze heeft een gelijkvloerse instap

Dit is een FLIRT en heeft ook een gelijkvloerse instap

Dit is een SGM, en hoewel deze erg qua kleur erg lijkt op de SLT heeft deze geen gelijkvloerse instap.

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Bij de reisplanner is er een afbeelding te zien als u een reis plant. De blauw-witte sprinters hebben een lage instap.
Het is een niet duidelijk aangegeven ook een dubbeldekker noemt men een sprinter. en hier rijden zelfs treinstellen met een een losse loc er voor ook sprinter volgens ns planner. in de app aangeven dat de trein makkelijk toegankelijk is voor minder mobiele reiziger zou top zijn.
Reputatie 7
Badge +4
De benaming sprinter is niet gebonden aan een treintype. Sprinters zijn in de praktijk stoptreinen. Het kunnen echter heel verschillende soorten zijn; een dubbeldekker heeft bijvoorbeeld geen geschikte instap voor u.

Op de site die u met een computer aanroept, is het type te zien maar niet op de nsapp van een mobiele telefoon.

Edit: zie het verhelderende verhaal van Momo hieronder.
Bedankt Thom dan gaan we daar kijken.
Reputatie 7
Badge +2

Dit is een plaatje van een trein van het type SLT, deze heeft een gelijkvloerse instap

Dit is een SGM, en hoewel deze erg qua kleur erg lijkt op de SLT heeft deze geen gelijkvloerse instap.

Reputatie 6
Badge +1
En nog even een toevoeging: zie u een dubbeldekker op het plaatje in de app, dan is dat bij u in de regio blijkbaar een DD-AR (locomotief + 3 rijtuigen dubbeldeks). Die is ook niet gemakkelijk toegankelijk.
NS heeft nog meer soorten dubbeldekkers, maar die rijden behalve in Zeeland, Groningen en Friesland niet als sprinter.
Reputatie 7
Dordrecht - Den Bosch Zwolle-Utrecht is ook allemaal DDZ bijvoorbeeld.
Reputatie 6
Badge +1
Uhh ja je hebt helemaal gelijk Slidestops! En verder rijden er in Noord-Holland soms nog MDDM's.
Blijft staat dat a) dubbeldekkers niet gelijkvloers toegankelijk zijn, welke het ook zijn, en b) dubbeldekkers met een loc DD-AR zijn.
Badge +3
Haarlem - Zandvoort is ook een oude IC die als sprinter rijdt, maar in de app wordt dat keurig weergegeven..

Staat alleen niet bij (uiteraard niet, want dat zijn ze immers niet) of ze gelijkvloers zijn.

Icoontje voor rolstoelen (of zelfs scootmobielen, hoor ze eens klagen soms!) is welkom dus, voor zover ze mee kunnen zonder assistentie.
Inmiddels zijn we een jaar verder.... Voor mij is het niet duidelijk (en ook niet zichtbaar op de app of op de laptop of een trein een lage instap (=gelijkvloers met het perron) heeft. Zowel voor reizigers met een rolstoel of reizigers met een fiets en bagage, zou dit toch wel het minimale zijn wat zichtbaar is als je een reis vooraf in wilt plannen. Voor zover ik weer (maar ik kan het nu niet testen; ik zit niet in de trein) is het treinstel zichtbaar op het moment dat je al in de trein bent. Leuk, maar daar heb ik niet zoveel aan.
Badge +3
Inmiddels kan je in de app en via de website aangeven 'Toon alleen toegankelijke reizen' en/of 'Alleen Sprinters'. Kijk bij Opties (web) of Extra (app).

Maar helaas wordt het materieel in dat advies niet meegenomen. Je krijgt dan reisadviezen die je met assistentie zou kunnen maken (als je daarop geabonneerd bent).

Maar als je op de betreffende trein klikt zie je wel ruim van tevoren (enkele uren) welk materieel er gepland is. SGM en dubbeldekkers zijn niet gelijkvloers, maar SLT, FLIRT en SNG wél. Bovendien rijdt er normaal gesproken wel ongeveer hetzelfde materieel in de reguliere dienstregeling.

Ligt er ook nog een beetje aan wat de perronhoogte is. Met een Flirt op Strijp-S kom je volgens mij de trein zonder hulp niet echt in of uit, maar ik heb daar ook nog geen liften of ramps en zo gezien. Hoe is het op Haarlem Spaarnwoude en zo?
Beste Robert, dank voor je reactie. Tja, en reizen met assistentie zit er niet in 🙂 Ik heb geen beperking. Ik wil met de ebike EN bagage in de trein van Hilversum naar Deventer en ik zou ruim van te voren willen inzien, en niet een paar uur van te voren. Hopelijk staat er iemand op het perron die mij wil helpen.....
Intercity's hebben (tot 2021) nooit gelijkvloerse instap. Ik zeg tot 2021 omdat dan de ICNG in dienst komt die dat wel heeft.
Badge

En inmiddels ook de SNG met gelijkvloerse instap
Badge
Inmiddels zijn we een jaar verder.... Voor mij is het niet duidelijk (en ook niet zichtbaar op de app of op de laptop of een trein een lage instap (=gelijkvloers met het perron) heeft. Zowel voor reizigers met een rolstoel of reizigers met een fiets en bagage, zou dit toch wel het minimale zijn wat zichtbaar is als je een reis vooraf in wilt plannen. Voor zover ik weer (maar ik kan het nu niet testen; ik zit niet in de trein) is het treinstel zichtbaar op het moment dat je al in de trein bent. Leuk, maar daar heb ik niet zoveel aan.
Buiten het type trein wat bepalend is voor de gelijkvloerse instap heb je ook nog te maken met het feit dat niet alle perrons in Nederland op dezelfde hoogte liggen t.o.v. het spoor. Dus er kan per station en zelfs binnen een station ook nog afwijkingen zijn in de perronhoogte.

En inmiddels ook de SNG met gelijkvloerse instap

En voor de duidelijkheid, dit is SNG

Reputatie 7
Badge +2

Buiten het type trein wat bepalend is voor de gelijkvloerse instap heb je ook nog te maken met het feit dat niet alle perrons in Nederland op dezelfde hoogte liggen t.o.v. het spoor. Dus er kan per station en zelfs binnen een station ook nog afwijkingen zijn in de perronhoogte.

Die perronhoogte kan vooral voor rolstoelen en scootmobielen een probleem opleveren. Voor fietsen zal dit wel meevallen.

Reageer