Verplichting dragen van mondkapjes vervalt per 23 maart 2022



Toon eerste bericht

154 reacties

Reputatie 1

René 74

U kunt betogen wat u wil en dat is uw goed recht, maar heb niet de illusie dat NS uw verzoek gaat opvolgen.

Ik heb net gelezen, dat de NS een team heeft geformeerd, dat in tijden van Corona scenario's uitwerkt en contacten onderhoudt met RIVM. Ik ben benieuwd naar hun acties om mondkapjesdragers te ondersteunen en de veiligheid in de trein zo optimaal mogelijk te houden.

Zeker nu onze liberaal democratische appel regering geheel volgens hun ideologie "ieder voor zich en God voor ons allen", van plan is de bescherming tegen Covid volledig aan iedere burger zelf over te laten. 

Sinds gisteren hebben reizigers, die samen met anderen een mondkapje willen blijven dragen trouwens een sneller en goedkoper (voor 9 euro per maand) alternatief voor NS op het traject Arnhem Nijmegen. Alleen nog even nagaan of je daar Duitser in Nederland voor moet worden. 

Reputatie 7
Badge +1

Het laatste vind ik wel echt een aandachtspunt. Dan weer 4 treinstellen, dan weer 8, er is geen enkele logica in te ontdekken. Dezelfde trajecten, dezelfde dagen, dezelfde aantallen reizigers. Waarom?

Treinstellen of rijtuigen? Ik vermoed dat je rijtuigen bedoelt, aangezien er in Nederland geen treinen met 8 treinstellen rijden.

Het verschil in treinlengte kan vele oorzaken hebben. Belangrijk is wel om volle treinen te melden.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn ook mensen die moeten testen omdat ze veel met mensen of kwetsbare doelgroepen werken. Dan is een zelftest niet genoeg maar moet je ook nog even naar de GGD bij klachten en soms meerdere keren als je na een aantal dagen nog klachten hebt.

Inderdaad, als je nog klachten hebt. Maar dat geldt dus niet als je zelf met een FFP2 masker in de trein zit en verderop iemand wat zat te snotteren zonder mondkapje en jijzelf geen klachten hebt of had. Dan is het vooral een kwestie van angst en geen reden om naar de GGD teststraat te gaan. Mocht je na een aantal dagen wel klachten krijgen, dan natuurlijk wel (laten) testen. En zelfs als die snotterende persoon wel besmet was met corona ben je met een FFP2 masker goed beschermd. Maar die persoon kan net zo goed een ouderwetse verkoudheid hebben en ook de griep gaat weer rond. Ik hoop alleen wel dat die snotterende persoon zelf wel een test heeft gedaan.

Reputatie 1

 

Vrees dat je goedbedoelde betoog aan dovemansoren is gericht.

Ja, daar begint het in dit forum op te lijken. Toch zou de NS de boodschap van de immunoloog als reisadvies aan kunnen merken bij de aankoop van een treinkaartje online.

Ik heb niet de indruk, dat de immunoloog angst wil zaaien. Hij informeert leken zoals u en ik. En geeft een verklaring waarom het omnikron virus zich zo snel kan verspreiden onder mensen die nog niet besmet zijn geweest maar wel gevaccineerd zijn.

Ook de NS zal met dit mogelijk reisadvies, misschien wel ingaan tegen de in dit forum heersende opvatting, dat we alleen maar blij moeten zijn met de afschaffing van het mondkapje in de trein. 

Echter via dit reisadvies blijft iedereen nog vrij en blij, maar is wel up to date geïnformeerd over het risico om met zijn allen zonder mondkapje op bij elkaar in de trein te gaan zitten. En elke reiziger voor zich kan beter een afweging maken. Dat je eventueel een ander zou kunnen beschermen door een mondkapje te dragen hoort hier ook bij. 

Reputatie 7
Badge +3

Treinstel is niet gelijk aan treindeel. Een treinstel bestaat uit een aantal delen of bakken. Een ICM treinstel bv kan bestaan uit 3 of 4 bakken of delen, een VIRM of DDZ dubbeldekker  trinstel uit 4 of 6 bakken. 

Reputatie 7
Badge +3

NS geeft geen reis- en gezondheidsadviezen. Daarvoor moet je bij de Rijksoverheid en in het bijzonder het ministerie van VWS zijn.

https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-volksgezondheid-welzijn-en-sport/contact

Reputatie 1

Tamzin lijkt zoals een groot deel van de Nederlandse bevolking niet de essentie van de beschermende werking van een mondkapje te begrijpen. Een mondkapje biedt pas een effectieve bescherming als iedereen bijvoorbeeld in een treinstel ook een mondkapje, dat neus en mond bedekt, draagt. 

En zoals veel Nederlanders, inclusief de gezagsdragers neemt hij een te groot risico, omdat ook hij voorbijgaat aan het feit, dat de besmetting cijfers nog erg hoog zijn vooral onder 60+ en de ziekenhuisopnamen stijgen.

Vandaar dat ik een petitie zou willen starten om in elke trein een treinstel of een afgesloten deel daarvan te reserveren waar veiligheid op de eerste plaats komt. Een eerste klasse coupé ligt het meest voor de hand, daar na negen uur waarna ook de meeste 60+ ers reizen dan relatief leeg zijn.

In veel Europese landen geldt nog steeds een mondkapjes plicht in het openbaar vervoer. Zij hebben niet een mondkapje complex en kiezen voor zekerheid. 

 

Reputatie 1

IMark schreef

NS geeft geen reis- en gezondheidsadviezen. Daarvoor moet je bij de Rijksoverheid en in het bijzonder het ministerie van VWS zijn.

 

Ja, dat is lekker gemakkelijk. Je verschuilen achter een ministerie, dat als belangrijkste reisadvies aan ouderen geeft:

"Wees voorzichtig met het reizen met het openbaar vervoer. Kies voor eigen vervoer of een regiotaxi als dat kan".

Reikt de zorgplicht van NS niet verder dan haar potentiële klanten bij het plannen van hun reis informeren over storingen?

En kan een klantgerichte organisatie, die NS toch wil zijn, zich wel verschuilen achter" we hebben ons aan de regels gehouden" als het misgaat, terwijl ze er niets aan hebben gedaan om dat te voorkomen?

Reputatie 7
Badge +3

Als u zelf een FFP2/3 masker draagt voegt het niets toe aan bescherming als andere reizigers een mondkapje dragen. Een FFP2/3 geeft op zich al de beste bescherming, daarom wordt deze ook in ziekenhuizen gebruikt door medisch personeel. Een aparte mondkapjes coupé is dan ook niet nodig wanneer mensen die menen dat ze kwetsbaar zijn zelf een FFP2/3 masker dragen. 

Badge +3

We komen niet meer van covid af het zal op de duur endemisch worden en daar moeten we mee dealen,  en dan is angst geen goede leidraad

En een 1e klas of stiltecoupé reserveren (voor zover aanwezig in het ov, of gaat het alleen om NS treien?) voor risico-mensen die een mondkapje wensen te dragen dus al helemaal onzin.

Webcare van NS gaat het natuurlijk wel ‘als suggestie doorgeven/zetten’ :rofl:

Maar zeg nooit nooit, want goedkoper/rustiger reizen buiten de spits is al een feit tussen Den Haag en Eindhoven (zonder abonnement!) om die treinen weer wat voller te krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

"Als een besmet persoon en een onbesmet persoon beiden een goedpassend FFP2-masker dragen en twintig minuten bij elkaar in een ruimte staan, is de maximale kans op besmetting nauwelijks meer dan één per duizend. Dat blijkt uit een studie van het Max Planck-Instituut voor Dynamica en Zelforganisatie in Göttingen"

En als een onbesmet persoon een goedpassend FFP2 makser draagt is de kans op besmetting ook bijzonder klein. Een FFP2 masker is namelijk een PBM, een persoonlijk beschermingsmiddel, dat willen zeggen het beschermt de persoon die het draagt.

Een medisch mondkapje dient voornamelijk om de patiënt te beschermen en de medicus tegen bijvoorbeeld bloedspatten.

Om een medicus tegen bloedspatten en andere lichaamsvloeistoffen te beschermen is een IIR masker voldoende, die R is voor fluid Resistentant. Nog betere bescherming daartoe geeft een spatscherm. Dat die spatschermen in sommige gevallen ook gebruikt worden ipv mondkapjes tegen besmetting met het corona virus vind ik nog steeds verbazingwekkend.

 

Het segment ouderen in de trein is relatief groot, vooral in de daluren. 

"Ook bij versoepelingen van de maatregelen blijft het belangrijk om verspreiding van het virus vooral onder ouderen en kwetsbaren zoveel mogelijk te voorkomen. Zij hebben een grotere kans om in het ziekenhuis te komen als zij besmet raken met corona", RIVM

Ouderen zijn niet per definitie kwetstbaar en ook veel ouderen willen geen mondkapje meer op.

Een aparte "veiligheid eerst" coupé in een trein is haalbaar. In bus of tram kan dat eenvoudigweg niet. De ritjes van A naar B in bus en tram zijn meestal korter, behalve in, van en naar de buitengebieden. Maar daar is meestal voldoende afstand te bewaren.

U vindt het haalbaar, ik zie daar toch veel haken en ogen aan, niet in de laatste plaats de controle en handhaving daarop. 

 

Badge +3

Het RIVM advies is nog ongewijzigd https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/risicogroepen/adviezen-aan-kwetsbare-groepen-mensen

  • Wees terughoudend met het gebruik van openbaar vervoer. Kies voor eigen vervoer of een regiotaxi als dat kan. Draag een mondkapje in het openbaar vervoer of de regiotaxi.
  • Ga zoveel mogelijk met eigen vervoer als u ergens heen moet. Lukt dat niet en rijd je met iemand anders mee, check dan goed of iemand klachten heeft en vraag deze persoon een zelftest te doen; draag een mondkapje en ga zo mogelijk rechts achter de bestuurder zitten. 

Maar verwacht dus niet dat anderen dat ook doen als het niet meer hoeft (of deden toen het nog wel moest, maar zonder handhaving).

Reputatie 7
Badge +3

Wat handhaving en controle betreft, lijkt mij een duidelijke informatiecampagne hierover op de stations zelf en duidelijke aanduidingen op deuren en ramen van de betreffende coupé in eerste instantie voldoende.

Dat is de theorie, maar ik vrees dat de praktijk heel anders zal zijn. Er zijn nu al veel klachten over reizigers die zonder dat ze daarvoor een vervoerbewijs hebben in de 1e klas gaan zitten omdat de 2e klas vol is (waarbij ze vaak ook nog een nogal losse norm van vol hanteren). En hier wordt niet of nauwelijk op gecontroleerd en gehandhaafd. Dat zal met een eventuele mondkapjescoupé niet veel anders zijn als er daar anderhalve kip en een paardekop met mondkapje zitten. “Oh daar is nog plek, dan gaan we toch daar zitten”. Risico is ook dat felle tegenstanders van mondkapjes en andere corona regels, aanhangers van de intussen fijn in een politiecel vastzittende W.C. Engel en Baudet (die wat mij betreft in de cel ernaast mag zitten) wellicht dan juist zonder mondkapje daar gaan zitten om eens fijn te provoceren, wat weer kan leiden tot verbale of fysieke agressie. 

Reputatie 7
Badge +3

Met de kanttekening dat het deelnemen aan carnaval op vrijwillige basis gebeurt en dat het reizen met het OV noodzakelijk kan zijn.

Maar als je echt zo bang bent dan kun je een FFP2-masker dragen. Alle andere reizigers verplichten om ook mondkapjes te dragen gaat inmiddels veel te ver.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, carnaval vieren doe je vrijwillig, maar als dat meer besmettingen oplevert kunnen die mensen het ook op andere plekken verder verspreiden. Er gaat dan algemeen meer virus rond. Gelukkig lijkt die piek nu wel weer voorbij, al is het aantal dagelijkse besmetting nu nog wel hoger dan voor de carnaval. 

Reputatie 7
Badge +3

Anecdotes over buren zijn geen bewijs.

Een noodzakelijke reis kan een reis naar een dokter of ziekenhuis zijn. Niet iedereen heeft een auto of andere mogelijkheden.

Reputatie 7
Badge +3

Een noodzakelijke reis kan een reis naar een dokter of ziekenhuis zijn. Niet iedereen heeft een auto of andere mogelijkheden.

Als je echt niet met ov wilt uit angst ziektes op te lopen, is er altijd wel een oplossing te vinden om op een andere manier op de noodzakelijke bestemming te komen. Soms (veel) duurder, zoals een reguliere taxi, maar het kan wel.

Wat denk je dat een taxi naar de andere kant van het land kost? Een taxipas krijg je net als een begeleiders pas niet zomaar. Er zijn mensen die geen andere mogelijkheid hebben dan het OV. En wat is noodzakelijk? Is familie- en of vriendenbezoek noodzakelijk? Of een begrafenis/crematie? Er is overigens een verschil tussen angst om een ziekte op te lopen of het risico te willen verkleinen om ziek te worden vanwege de kans een ernstig verloop. Bij angst durf je bijna niets meer, bij risico weeg je voor en tegens af.

Als de 81 jarige buren van @Tamzin naar Spanje gaan, kan dat voor hen een noodzakelijke reis zijn. Soms moet je er gewoon uit.

Reputatie 1

Momo schreef

hierwordt niet of nauwelijk op gecontroleerd en gehandhaafd. Dat zal met een eventuele mondkapjescoupé niet veel anders zijn als er daar anderhalve kip en een paardekop met mondkapje zitten. “Oh daar is nog plek, dan gaan we toch daar zitten”.

Tja met zelfvervullende voorspellingen kom je meestal niet verder. Een positieve houding laat iedereen in zijn waarde.

Ik heb de legitimiteit en de haalbaarheid van mijn verzoek aan NS om per 23 maart haar aanbod uit te breiden met een coupé voor mondkapjes dragers naar mijn mening voldoende onderbouwd. Zie hiervoor eerdere inzendingen.

Ik ben benieuwd op welke wijze NS aan het verzoek gehoor wil geven. Ik ben bereid om hierover mee te denken.

 

 

 

Reputatie 5

Wat ieders reden is weet ik niet maar het signaal van de overheid dat het OV zeer onveilig is (veel gevaarlijker dan met 300 man in een kroeg) en daarom mondkapjes verplicht zijn schrikt wel af.

Dat is een (op zich logische) denkfout want zo’n kroeg is natuurlijk veel gevaarlijker. Risicogroepen zullen zo’n kroeg mijden, maar hebben soms geen alternatief voor het ov.

Dat is de wereldvreemde, academische redenering van een genootschap (OMT) waar mensen in zitten die meer dan 100-150K per jaar verdienen en al jaren geen OV meer van binnen hebben gezien.

Daarnaast zijn de mensen in de risicogroep voornamelijk hoogbejaarden waarvan je kunt afvragen wat voor hoog noodzakelijke reizen die groep maakt. 

Maar je vergeet hierbij weer dat hoogbejaarden weliswaar zelf geen treinreizen zullen maken, maar wel contact zullen hebben met reizigers die die treinreizen maken. Op die manier zullen wij dus ook rekening moeten houden met onze kwetsbaren.

Reputatie 7
Badge +1

Nuttig advies en ik zag gisteren iemand met een mondkapje in de trein.

Ik zag zelfs nog iemand die het mondkapje onder zijn kin droeg… 😂

Vanaf morgen vervalt de wettelijke grond om te kunnen optreden. Er valt vanaf morgen niets meer te handhaven. 

 

Ben benieuwd hoe dat over een tijdje gaat, krijgen we dan een mondkapjes verbod? De wet die gezichtsbedekking verbied heeft als uitzondering medische noodzaak (pandemie), maar dat vervalt een keer.

 

Alle gekheid op een stokkie: het verzoek zal nooit worden gehonoreerd.

Reputatie 5

Op de website van NS Internationaal wordt dringend geadviseerd om het mondkapje over het gehele traject te dragen.

In de IC Hamburg-Kopenhagen mocht hij vanaf de Deense grens (Padborg) af. Bijna iedereen deed dat (meeste Duitsers ook).

In de praktijk verandert er vrijwel niets want slechts een enkeling draagt nu nog een mondkapje.

Verder zullen er altijd mensen zijn met een zwakke gezondheid voor wie elk virusje een risico vormt.

Reputatie 7
Badge +3

Vervang het woord ‘COVID’ door ‘influenza’ en alle argumenten die je noemt speelden drie jaar geleden ook al. Toen werd er door niemand om mondkapjes gevraagd. Wat is er nu anders?

Een groep mensen heeft wel een groter risico om met covid in het ziekenhuis te komen, maar loopt geen extra gezondheidsrisico bij influenza. Daarbij kun je na een flinke griep na 6 weken weer normaal functioneren. Maar er zijn mensen die 2 jaar na corona nog zorg nodig hebben en niet meer normaal kunnen functioneren. In mijn (woon)omgeving hebben meerdere mensen tussen 20-40 jaar te maken met long-covid. Geen mensen die in de risicogroep vallen, maar tot zij corona kregen gezonde, actieve mensen.

Reputatie 7
Badge +1

Maar er zijn mensen die 2 jaar na corona nog zorg nodig hebben en niet meer normaal kunnen functioneren.

Geldt dat ook voor de omicronvarianten of is daar nog te weinig over bekend?

Reageer