Verplichting dragen van mondkapjes vervalt per 23 maart 2022 | NS Community

Verplichting dragen van mondkapjes vervalt per 23 maart 2022


Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12257 reacties

Vandaag heeft de minister van VWS bekendgemaakt dat de verplichting tot het dragen van een mondkapje in het OV komt te vervallen met ingang van woensdag 23 maart 2022.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/03/15/verdere-versoepelingen-coronamaatregelen

Dit zal door velen worden opgevat als signaal om dan maar meteen te stoppen met dragen en handhaven. Voor mensen met een zwakke gezondheid is er het signaal dat het OV eigenlijk niet meer te gebruiken is.


154 reacties

In de praktijk verandert er vrijwel niets want slechts een enkeling draagt nu nog een mondkapje.

Verder zullen er altijd mensen zijn met een zwakke gezondheid voor wie elk virusje een risico vormt.

Reputatie 7
Badge +1

En toch valt het mij nog reuze mee hoeveel mensen in de trein nog altijd keurig een mondkapje dragen. Wel zijn er meer mensen die hem onder de kin dragen. 

Op stations daarentegen zie ik amper nog mensen met een mondkapje.

Voor het OV breekt hiermee wel het uur U aan. Nu alle beperkingen (ook het thuiswerkadvies) worden opgeheven zal de komende weken duidelijk worden hoeveel reizigers terugkeren in het OV en hoeveel reizigers er definitief zijn afgehaakt. Met name het forensenvervoer is daarbij het grote vraagteken. Het worden spannende tijden.

Reputatie 7
Badge +1

Voor het OV breekt hiermee wel het uur U aan. Nu alle beperkingen worden opgeheven zal de komende weken duidelijk worden hoeveel reizigers terugkeren in het OV en hoeveel reizigers er definitief zijn afgehaakt. Met name het forensenvervoer is daarbij het grote vraagteken. Het worden spannende tijden.

Aan campagne ligt het iig niet. Daar wordt nu de “Het OV is ok” campagne mooi voor hergebruikt.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd of dan ook weer meer naast elkaar durven te gaan zitten. Het blijft mij nog steeds verbazen hoeveel mensen maar op het balkon gaan staan omdat het “vol” is, terwijl 60% van de zitplaatsen nog vrij is. 

Ik ben trouwens ook wel benieuwd of dan ook weer meer naast elkaar durven te gaan zitten. Het blijft mij nog steeds verbazen hoeveel mensen maar op het balkon gaan staan omdat het “vol” is, terwijl 60% van de zitplaatsen nog vrij is. 

In sprinters was dat voor corona ook al. Mensen gebruiken die toch meer als S-Bahn/metro.

Ik vrees het ergste als ik translink.nl/library bekijk. Dat het mondkapje zoveel mensen tegenhoudt, kan ik niet geloven. De stijging van het aantal reizigers is er de laatste weken wel uit. We zitten weer op hetzelfde niveau als voor de voorjaarsvakantie.

Het valt te hopen dat de landelijke overheid helpt met wat (tijdelijk) budget, ook voor de streekvervoer-maatschappijen, om te voorkomen dat er rücksichtslos in de dienstregeling gesneden gaat worden. Daarmee haken alleen maar meer reizigers af en kom je in een negatieve spiraal van bezuinigen en afname van het aantal reizigers terecht.

Vervolgens goed onderzoek doen naar de gevolgen van het schrappen van bepaalde treinen en naar de mogelijkheden om reizigers terug te winnen. Een optie zou het aanbieden van Traject Vrij voor bepaalde dagen kunnen zijn. Dan kun je voor 25% van het tarief van een volledige Traject Vrij een Traject Vrij Maandag afsluiten.

En als mensen nu vaker met de auto gaan, zul je een politieke keuze moeten maken of je het wegennet uit gaat breiden en daar miljoenen aan spendeert, of dat je dat geld gebruikt om het OV aantrekkelijk te houden en zo de files te verminderen.

 

Reputatie 7
Badge +3

In sprinters was dat voor corona ook al. Mensen gebruiken die toch meer als S-Bahn/metro.

Hangt misschien ook af hoever men moet reizen in de sprinter. Ik bleef meestal ook wel staan of nam hooguit plaats op een klapstoeltje op het balkon van een SLT als ik alleen Leiden Centraal - De Vink deed (overstappend vanuit een andere trein). Er kwam toen nog eens een HC naar me die aangaf dat er nog stoelen vrij waren, op mijn opmerking dat ik er bij De Vink weer uitmoest gaf ze aan dat al te vemoeden. 

Reputatie 6

Ik zit echt liever op het “balkon” of zelfs staan dan tussen allerlei mensen ingeklemd te zitten. Altijd al geweest, echt niet van de laatste twee jaar. Ben niet zo van de polonaise.

Dat het mondkapje zoveel mensen tegenhoudt, kan ik niet geloven. 

Mensen zullen momenteel deels wegblijven omdat ze bang zijn besmet te raken, deels vanwege de mondkapjesplicht en deels van vanwege thuiswerken. Zorgelijk is dat het vervoer (vooral op ma-vr) ondanks alle versoepelingen van de laatste weken niet echt aantrekt.

 

Het valt te hopen dat de landelijke overheid helpt met wat (tijdelijk) budget, ook voor de streekvervoer-maatschappijen, om te voorkomen dat er rücksichtslos in de dienstregeling gesneden gaat worden. 

De grote vraag is wanneer je gaat concluderen dat het reizigersverlies blijvend is en inkrimpen onvermijdelijk wordt. Het geduld van de overheid zal gezien de zich toch al snel opstapelende financiële tegenvallers voor de schatkist niet oneindig zijn vrees ik. Het idee van Marjan Rintel dat NS nog jarenlang subsidie krijgt is vrees ik een illusie.

Vandaag heeft de minister van VWS bekendgemaakt dat de verplichting tot het dragen van een mondkapje in het OV komt te vervallen met ingang van woensdag 23 maart 2022.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/03/15/verdere-versoepelingen-coronamaatregelen

Dit zal door velen worden opgevat als signaal om dan maar meteen te stoppen met dragen en handhaven. Voor mensen met een zwakke gezondheid is er het signaal dat het OV eigenlijk niet meer te gebruiken is.

Dus vandaag is het gevaarlijk als er mensen zonder mondkapje reizen en over acht dagen is dat veilig? Vanwege een oekaze van de overheid?

De oplossing is simpel: mensen die bang of kwetsbaar zijn kunnen een FFP masker dragen, niet met het OV reizen of (het allerbeste) gewoon helemaal thuis blijven.

Dan ligt de verantwoordelijkheid - na twee jaar gedwongen solidariteit - tenminste waar die hoort. 

@wsm 

Door de opheffing van de mondkapjesplicht zullen er enerzijds reizigers terugkomen maar anderzijds ook weer reizigers afhaken die nu bang worden besmet te raken. Per saldo zullen de huidige problemen bij NS niet veel veranderen 

Dat het mondkapje zoveel mensen tegenhoudt, kan ik niet geloven. 

Mensen zullen momenteel deels wegblijven omdat ze bang zijn besmet te raken, deels vanwege de mondkapjesplicht en deels van vanwege thuiswerken. Zorgelijk is dat het vervoer (vooral op ma-vr) ondanks alle versoepelingen van de laatste weken niet echt aantrekt.

 

Het valt te hopen dat de landelijke overheid helpt met wat (tijdelijk) budget, ook voor de streekvervoer-maatschappijen, om te voorkomen dat er rücksichtslos in de dienstregeling gesneden gaat worden. 

De grote vraag is wanneer je gaat concluderen dat het reizigersverlies blijvend is en inkrimpen onvermijdelijk wordt. Het geduld van de overheid zal gezien de zich opstapelende financiële tegenvallers voor de schatkist snel op zijn vrees ik. Het OV zal op eigen kracht verder moeten, het idee van Marjan Rintel dat NS nog jarenlang subsidie krijgt is vrees ik een illusie.


Inderdaad zorgelijk, de reizigerscijfers van nu. Tegelijkertijd is meer auto's op de weg ook een dure optie. Aanleg van wegen is ontzettend kostbaar + Nederland heeft zich gecommitteerd aan beloften van CO2-besparing. Linksom of rechtsom moet de vervuiling stoppen. Dat gaat sowieso heel veel geld kosten. Het grotendeels in stand houden van het OV kon dan wel eens relatief goedkoop blijken.

De NS hoopt op een grote zak met geld om door te kunnen gaan met allerlei prestigeprojecten als de tienminutentrein. Dat gaat hopelijk niet gebeuren.

 

Reputatie 7

Zo net door de spits gereisd van Den Haag CS naar Breda. Druk kon ik het niet noemen. In weekenden (zaterdag met name) zie je meer reizigers. 

Naar mijn gevoel is een flink deel van de werkende populatie gewoon al afgehaakt, mondkapje of geen mondkapje. Ze hebben ander vervoer of werken thuis. Maar we gaan het zien de komende tijd. Er is meer nodig dan alleen een aantrekkelijke prijs om mensen het ov in te krijgen.

De bus heeft het nog zwaarder. Ik vraag me echt af hoe dat verder moet want het lijkt een steeds snellere neerwaartse spiraal. Ik pak nog weleens de bus maar het is buiten schooltijden maar een handjevol dat ermee reist. Buurtbusjes zijn ook verre van populair. Alleen al om de beperkte dienstregeling.

In Breda staan echter alweer files op de rondweg.

 

@wsm

Door de opheffing van de mondkapjesplicht zullen er enerzijds reizigers terugkomen maar anderzijds ook weer reizigers afhaken die nu bang worden besmet te raken. Per saldo zullen de huidige problemen bij NS niet veel veranderen 

Het zal wellicht niet veel veranderen aan de problemen bij NS, maar zorgt er wel voor dat mensen die zelf geen gevaar lopen verlost zijn van het dragen van ‘beschermingsmiddelen’ om anderen te beschermen. Het is een stuk eerlijker als degenenen die juist beschermd moeten worden zelf goede beschermingsmiddelen (b.v. FFP2-masker) dragen. 

Reputatie 7
Badge +1

De bus heeft het nog zwaarder. Ik vraag me echt af hoe dat verder moet want het lijkt een steeds snellere neerwaartse spiraal. Ik pak nog weleens de bus maar het is buiten schooltijden maar een handjevol dat ermee reist. Buurtbusjes zijn ook verre van populair. Alleen al om de beperkte dienstregeling.

Ik heb geen cijfers van de busdiensten hier, maar ik zie ze bijna altijd zo goed als leeg voorbijrijden. Soms zelfs helemaal leeg… Voorheen zaten die bussen voor m'n gevoel toch wel aardig vol (op de avonden na dan). Een stuk voller dan nu iig. 

@JurgenH 

Hoewel er voor onderwijs je geen beperkingen meer zijn heb ik de indruk dat ook het studentenvervoer nog steeds een stuk minder is dan in 2019.

Reputatie 7
Badge +1

Dat zou best eens kunnen. Ik denk dat veel scholen hebben ontdekt dat bepaalde dingen makkelijker online gaan. Zo zie je dat het geven van lessen grotendeels weer op locatie is, maar zijn veel meetings en werkzaamheden eromheen nog altijd online zijn.

Daarnaast waren er tot voorkort (18 feb) nog beperkingen met betrekking tot de maximaal groepsgrootte waardoor veel grotere colleges ook nog online werden gegeven. Wellicht dat het hierdoor nog wat aantrekt.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag heeft de minister van VWS bekendgemaakt dat de verplichting tot het dragen van een mondkapje in het OV komt te vervallen met ingang van woensdag 23 maart 2022.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/03/15/verdere-versoepelingen-coronamaatregelen

Dit zal door velen worden opgevat als signaal om dan maar meteen te stoppen met dragen en handhaven. Voor mensen met een zwakke gezondheid is er het signaal dat het OV eigenlijk niet meer te gebruiken is.

Dus vandaag is het gevaarlijk als er mensen zonder mondkapje reizen en over acht dagen is dat veilig? Vanwege een oekaze van de overheid?

De oplossing is simpel: mensen die bang of kwetsbaar zijn kunnen een FFP masker dragen, niet met het OV reizen of (het allerbeste) gewoon helemaal thuis blijven.

Dan ligt de verantwoordelijkheid - na twee jaar gedwongen solidariteit - tenminste waar die hoort. 

Ik heb niet de indruk uit jouw eerdere berichten mbt corona dat jij de afgelopen 2 jaar solidair was met kwetsbaren.

Overigens waren/zijn de maatregelen niet alleen om kwetsbaren te beschermen, maar ook om jezelf te beschermen, niet te druk in de zorg te laten worden en (essentieel) werk doorgang te laten vinden .

Reputatie 7
Badge +3

@wsm

Door de opheffing van de mondkapjesplicht zullen er enerzijds reizigers terugkomen maar anderzijds ook weer reizigers afhaken die nu bang worden besmet te raken. Per saldo zullen de huidige problemen bij NS niet veel veranderen 

Het zal wellicht niet veel veranderen aan de problemen bij NS, maar zorgt er wel voor dat mensen die zelf geen gevaar lopen verlost zijn van het dragen van ‘beschermingsmiddelen’ om anderen te beschermen. Het is een stuk eerlijker als degenenen die juist beschermd moeten worden zelf goede beschermingsmiddelen (b.v. FFP2-masker) dragen. 

Eerlijker? Voor de portemonnee van hen die beschermd moeten worden in ieder geval niet. En is het eerlijk dat mensen die extra bescherming nodig hebben al 2 jaar overal geweerd worden door mensen die zich niet aan maatregelen willen houden? Een noodzakelijke treinreis zondag kostte mij al 2 testen en later deze week de gang naar de teststraat voor PCR, omdat er iemand snotterend en hoestend zonder mondkapje in de 1e klas was gaan zitten, die waarschijnlijk niet eens een 1e klaskaartje had. 

Niet allen de kwetsbaren zelf, maar ook degenen om hen heen zullen zich de komende tijd nog extra moeten beschermen. Door mijn werk in de zorg was ik het afgelopen jaar een vaste klant in de teststraat.

WIN-WIN-VOORSTEL:  NS wil u svp per trein in 1 wagon de mondkapjesplicht handhaven, zodat kwetsbare mensen en 70plussers zonder veel risico gebruik kunnen maken van de trein. Neem hiervoor de voorste of achterste wagon, zodat er geen andere reizigers door heen hoeven te lopen.

Graag uw reactie. 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt dat wel vragen aan NS maar als er niet gehandhaafd wordt komt er niets van terecht.

WIN-WIN-VOORSTEL:  NS wil u svp per trein in 1 wagon de mondkapjesplicht handhaven, zodat kwetsbare mensen en 70plussers zonder veel risico gebruik kunnen maken van de trein. Neem hiervoor de voorste of achterste wagon, zodat er geen andere reizigers door heen hoeven te lopen.

Voor 70 plussers is er geen probleem als ze gewoon hun vaccinaties hebben gehaald. Resteert een hele kleine groep kwetsbaren die niet gevaccineerd kunnen worden. Voor deze mensen is het effectiever als ze een FFP2 masker dragen op drukke plaatsen.

Een hele wagon per trein blijvend reserveren voor deze hele kleine groep is natuurlijk kolder. Het is niet realistisch dat deze hele kleine groep tot in eeuwigheid blijft eisen dat iedereen een mondkapje moet dragen omdat ze zelf vertikken om een FFP2 masker op te zetten om zich te beschermen.

Wel realistisch blijven graag 

Je kunt dat wel vragen aan NS maar als er niet gehandhaafd wordt komt er niets van terecht.

Niet zo negatief iMark: er zijn ook Stilte-coupé's waar je reizigers op kunt wijzen en vragen elders te gaan zitten als ze willen kletsen. En er blijft volop keuze aan plaatsen voor mensen die géén mondkapje willen dragen.

Je kunt dat wel vragen aan NS maar als er niet gehandhaafd wordt komt er niets van terecht.

En er blijft volop keuze aan plaatsen voor mensen die géén mondkapje willen dragen.

Ik denk niet dat je tot in eeuwigheid kunt blijven eisen dat mensen een mondkapje moeten dragen in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Het interesseert mensen helemaal niks dat er stickers met “Stilte” hangen of dat het 1e klas is. Men gaat gewoon zitten omdat er door NS nauwelijks nog gehandhaafd wordt. Ik ben niet zo naïef om te denken dat het zonder controle en handhaven wel goed komt.

Reageer