Verplichting dragen van mondkapjes vervalt per 23 maart 2022 | NS Community

Verplichting dragen van mondkapjes vervalt per 23 maart 2022


Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12257 reacties

Vandaag heeft de minister van VWS bekendgemaakt dat de verplichting tot het dragen van een mondkapje in het OV komt te vervallen met ingang van woensdag 23 maart 2022.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/03/15/verdere-versoepelingen-coronamaatregelen

Dit zal door velen worden opgevat als signaal om dan maar meteen te stoppen met dragen en handhaven. Voor mensen met een zwakke gezondheid is er het signaal dat het OV eigenlijk niet meer te gebruiken is.


154 reacties

Reputatie 7
Badge +1

WIN-WIN-VOORSTEL:  NS wil u svp per trein in 1 wagon de mondkapjesplicht handhaven, zodat kwetsbare mensen en 70plussers zonder veel risico gebruik kunnen maken van de trein. Neem hiervoor de voorste of achterste wagon, zodat er geen andere reizigers door heen hoeven te lopen.

Graag uw reactie. 

En als de rest van de trein vol is, denk je dan echt dat de overige reizigers hier dan niet in gaan zitten of moet de conducteur bij deze coupe alle reizigers gaan controleren bij deze coupe op leeftijd en het dragen van een mondmasker???

 

Voorstel is niet reëel. Zoals uit veel topics op dit forum blijkt wordt er nauwelijks gecontroleerd. Zolang dat niet aangepakt wordt, heeft dit allemaal geen zin.

 

Ook je voorbeeld van stiltecoupé's klopt niet want ik werd bijvoorbeeld afgelopen maandag opgescheept met 3 tieners in de eerste klas zonder mondkapje. Excuus ja er is geen plaats in de rest van de trein. Conducteur in geen velde of wege te bekennen. Wat moet je dan?

 

iMark is niet negatief maar realist. Dat is iets heel anders.

WIN-WIN-VOORSTEL:  NS wil u svp per trein in 1 wagon de mondkapjesplicht handhaven, zodat kwetsbare mensen en 70plussers zonder veel risico gebruik kunnen maken van de trein. Neem hiervoor de voorste of achterste wagon, zodat er geen andere reizigers door heen hoeven te lopen.

Voor 70 plussers is er geen probleem als ze gewoon hun vaccinaties hebben gehaald. Resteert een hele kleine groep kwetsbaren die niet gevaccineerd kunnen worden. Voor deze mensen is het effectiever als ze een FFP2 masker dragen op drukke plaatsen.

Een hele wagon per trein blijvend reserveren voor deze hele kleine groep is natuurlijk kolder. Het is niet realistisch dat deze hele kleine groep tot in eeuwigheid blijft eisen dat iedereen een mondkapje moet dragen omdat ze zelf vertikken om een FFP2 masker op te zetten om zich te beschermen.

Wel realistisch blijven graag 

Ik ken zat mensen die liever wel mondkapje handhaven voor zichzelf of hun omgeving. Kunnen we samen kijken hoe we de belangen van iedereen kunnen respecteren? Oog hebben voor elkaar, ook voor uw wensen, helpt ons verder. 

WIN-WIN-VOORSTEL:  NS wil u svp per trein in 1 wagon de mondkapjesplicht handhaven, zodat kwetsbare mensen en 70plussers zonder veel risico gebruik kunnen maken van de trein. Neem hiervoor de voorste of achterste wagon, zodat er geen andere reizigers door heen hoeven te lopen.

Voor 70 plussers is er geen probleem als ze gewoon hun vaccinaties hebben gehaald. Resteert een hele kleine groep kwetsbaren die niet gevaccineerd kunnen worden. Voor deze mensen is het effectiever als ze een FFP2 masker dragen op drukke plaatsen.

Ik ken zat mensen die liever wel mondkapje handhaven voor zichzelf of hun omgeving. Kunnen we samen kijken hoe we de belangen van iedereen kunnen respecteren? Oog hebben voor elkaar, ook voor uw wensen, helpt ons verder. 

Als mensen liever een mondkapje op willen zetten in de trein zijn ze daar vrij in. Wat jij wil is echter anderen dwingen dat ook te doen, over respect gesproken.

Het uitgangspunt bij de coronamaatregelen is altijd de situatie in de ziekenhuizen geweest en zolang die ernstig was hebben de meeste mensen zich loyaal aan de maatregelen gehouden. Maar er komt ook een moment nu het ziekenhuis argument is weggevallen om ook de verplichte maatregelen in te trekken.

Reputatie 7

Het interesseert mensen helemaal niks dat er stickers met “Stilte” hangen of dat het 1e klas is. Men gaat gewoon zitten omdat er door NS nauwelijks nog gehandhaafd wordt. Ik ben niet zo naïef om te denken dat het zonder controle en handhaven wel goed komt.

Dat niet-handhaven is precies het basale onderliggende probleem. De wortel waaruit allerlei andere niet-wenselijke situaties ontstaan - maatschappijbreed. In de trein was dat voor corona al, sinds de conducteur "gastheer of gastvrouw" op de trein werd en "service" ging verlenen. Prachtige termen, maar in het dagelijks ov-reizen is mijns inziens een andere aanpak meer noodzakelijk. 

Reputatie 2

Het zal best wel drukker gaan worden, de auto is niet meer te betalen door de hoge brandstofprijzen. 

Badge +3

Eerlijker? Voor de portemonnee van hen die beschermd moeten worden in ieder geval niet.

Bij de Action € 0,39 voor een los FFP2 kapje (of 10 voor € 2,49 als ze die nog hebben, online staan ze niet meer) zal je de kop niet kosten, toch?

 

Een noodzakelijke treinreis zondag kostte mij al 2 testen en later deze week de gang naar de teststraat voor PCR, omdat er iemand snotterend en hoestend zonder mondkapje in de 1e klas was gaan zitten, die waarschijnlijk niet eens een 1e klaskaartje had.

Dat snap ik niet, waarom zou je 2 keer testen voor een treinreis? En waarom een PCR test zonder positieve zelftest of andere noodzaak/verplichting? En waarom testen als je helemaal geen klachten hebt?

Ben je echt zo bang/overtuigd dat als iemand anders (op enige afstand) in een trein zit te snotteren/hoesten je eigen mondkapje ineens waardeloos is?

Reputatie 5

Er zijn ook mensen die moeten testen omdat ze veel met mensen of kwetsbare doelgroepen werken. Dan is een zelftest niet genoeg maar moet je ook nog even naar de GGD bij klachten en soms meerdere keren als je na een aantal dagen nog klachten hebt. Omdat je liever niet anderen met het coronavirus wil besmetten dus, daarom.

Nu de mondkapjesplicht dan wordt afgeschaft (ik blijf natuurlijk zelf mijn FFP2 mondkapje in de trein wel dragen en zoveel mogelijk afstand houden omdat ik het risico veel te groot vind, niet voor mezelf maar voor mijn moeder en partner die beiden tot de zeer kwetsbaren behoren onder de risicogroepen)  zou de NS ook weer normaal kunnen controleren toch? NS-medewerkers die bang zijn voor besmetting of besmetting van kwetsbare dierbaren kunnen dan ook zo’n FFP2 mondkapje dragen.

Dus NS, hopelijk heb ik vanaf volgende week weer een normale, rustige treinreis 1e klas zonder dronken jongeren en andere reizigers die daar niet thuishoren maar daar bij drukte gaan zitten, lawaaimakers in de stiltecoupe en mét voldoende treinstellen.

Het laatste vind ik wel echt een aandachtspunt. Dan weer 4 treinstellen, dan weer 8, er is geen enkele logica in te ontdekken. Dezelfde trajecten, dezelfde dagen, dezelfde aantallen reizigers. Waarom?

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Het laatste vind ik wel echt een aandachtspunt. Dan weer 4 treinstellen, dan weer 8, er is geen enkele logica in te ontdekken. Dezelfde trajecten, dezelfde dagen, dezelfde aantallen reizigers. Waarom?

Treinstellen of rijtuigen? Ik vermoed dat je rijtuigen bedoelt, aangezien er in Nederland geen treinen met 8 treinstellen rijden.

Het verschil in treinlengte kan vele oorzaken hebben. Belangrijk is wel om volle treinen te melden.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn ook mensen die moeten testen omdat ze veel met mensen of kwetsbare doelgroepen werken. Dan is een zelftest niet genoeg maar moet je ook nog even naar de GGD bij klachten en soms meerdere keren als je na een aantal dagen nog klachten hebt.

Inderdaad, als je nog klachten hebt. Maar dat geldt dus niet als je zelf met een FFP2 masker in de trein zit en verderop iemand wat zat te snotteren zonder mondkapje en jijzelf geen klachten hebt of had. Dan is het vooral een kwestie van angst en geen reden om naar de GGD teststraat te gaan. Mocht je na een aantal dagen wel klachten krijgen, dan natuurlijk wel (laten) testen. En zelfs als die snotterende persoon wel besmet was met corona ben je met een FFP2 masker goed beschermd. Maar die persoon kan net zo goed een ouderwetse verkoudheid hebben en ook de griep gaat weer rond. Ik hoop alleen wel dat die snotterende persoon zelf wel een test heeft gedaan.

Reputatie 5

Het laatste vind ik wel echt een aandachtspunt. Dan weer 4 treinstellen, dan weer 8, er is geen enkele logica in te ontdekken. Dezelfde trajecten, dezelfde dagen, dezelfde aantallen reizigers. Waarom?

Treinstellen of rijtuigen? Ik vermoed dat je rijtuigen bedoelt, aangezien er in Nederland geen treinen met 8 treinstellen rijden.

Het verschil in treinlengte kan vele oorzaken hebben. Belangrijk is wel om volle treinen te melden.

Volgens mij heet dit tegenwoordig treinstellen of treindelen, zelf lijkt mij rijtuigen een beetje achterhaald. Alhoewel je soms per rijtuig (met paard en wagen) misschien wel sneller op je bestemming bent dan met de trein.

Wat de oorzaken zijn van het verschil in treinlengte weet ik niet, maar ik meld het steeds bij www.volletreinen.nl

Reputatie 7
Badge +3

Treinstel is niet gelijk aan treindeel. Een treinstel bestaat uit een aantal delen of bakken. Een ICM treinstel bv kan bestaan uit 3 of 4 bakken of delen, een VIRM of DDZ dubbeldekker  trinstel uit 4 of 6 bakken. 

Reputatie 1

Tamzin lijkt zoals een groot deel van de Nederlandse bevolking niet de essentie van de beschermende werking van een mondkapje te begrijpen. Een mondkapje biedt pas een effectieve bescherming als iedereen bijvoorbeeld in een treinstel ook een mondkapje, dat neus en mond bedekt, draagt. 

En zoals veel Nederlanders, inclusief de gezagsdragers neemt hij een te groot risico, omdat ook hij voorbijgaat aan het feit, dat de besmetting cijfers nog erg hoog zijn vooral onder 60+ en de ziekenhuisopnamen stijgen.

Vandaar dat ik een petitie zou willen starten om in elke trein een treinstel of een afgesloten deel daarvan te reserveren waar veiligheid op de eerste plaats komt. Een eerste klasse coupé ligt het meest voor de hand, daar na negen uur waarna ook de meeste 60+ ers reizen dan relatief leeg zijn.

In veel Europese landen geldt nog steeds een mondkapjes plicht in het openbaar vervoer. Zij hebben niet een mondkapje complex en kiezen voor zekerheid. 

 

Reputatie 7

In veel Europese landen geldt nog steeds een mondkapjes plicht in het openbaar vervoer. Zij hebben niet een mondkapje complex en kiezen voor zekerheid. 

 

Daar gaat de plicht er ook nog wel vanaf.

Zekerheid heb je niet in het leven. 

Een apart treindeel met verplichte mondkapjes gaat nooit werken en is onuitvoerbaar. 

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn ook mensen die moeten testen omdat ze veel met mensen of kwetsbare doelgroepen werken. Dan is een zelftest niet genoeg maar moet je ook nog even naar de GGD bij klachten en soms meerdere keren als je na een aantal dagen nog klachten hebt.

Inderdaad, als je nog klachten hebt. Maar dat geldt dus niet als je zelf met een FFP2 masker in de trein zit en verderop iemand wat zat te snotteren zonder mondkapje en jijzelf geen klachten hebt of had. Dan is het vooral een kwestie van angst en geen reden om naar de GGD teststraat te gaan. Mocht je na een aantal dagen wel klachten krijgen, dan natuurlijk wel (laten) testen. En zelfs als die snotterende persoon wel besmet was met corona ben je met een FFP2 masker goed beschermd. Maar die persoon kan net zo goed een ouderwetse verkoudheid hebben en ook de griep gaat weer rond. Ik hoop alleen wel dat die snotterende persoon zelf wel een test heeft gedaan.

Wat is angst? Dus als iemand het niet fijn vindt dat een ander zit te snotteren en hoesten zonder mondkapje, terwijl mondkapje verplicht is, dan ben jij bang? Als ik bang was, werkte ik niet in een verpleeghuis wetende dat ik in de hoogste risicogroep val. Waar ik bang voor ben is dat ik andere kwetsbaren besmet door egoïsten die het niet nodig vinden om zich aan verplichte maatregelen te houden. En waarom ik ook al 2 jaar voorzichtig doe, is niet omdat ik bang ben om ziek te worden, maar omdat mijn noodzakelijke medische afspraken niet door kunnen gaan, als ik of iemand in mijn naaste omgeving corona heeft en ik moet testen en/of in quarantaine moet. Helaas is dat al een paar voorgekomen de afgelopen 2 jaar.

 

Reputatie 7
Badge +3

Angst is wanneer je zelf een goed beschermend FFP2 masker draagt (wat je volgens mij doet begrijp ik uit een ander topic) en dan nog omdat er iemand snotterend en zonder mondkapje in de trein zit, waarvan je niet eens weet of die besmet is met het corona virus en die verder dan 1,5 meter van je af zit (want ik neem aan dat jij niet dichterbij gaat of blijft zitten van zo iemand) vind dat je moet testen. Moeten testen is wanneer je zelf klachten hebt of in nauw contact ben geweest van iemand die positief getest is. In het voorbeeld van de trein weet je niet of die persoon positief is en je bent ook geen nauw contact.

Dat je voorzichtig bent kan ik begrijpen, maar je kunt het ook overdrijven. Dat je moest testen en/of in quarantaine moest vanwege iemand in je naaste omgeving met corona is heel wat anders dan je snotterende-persoon-in-de-treinvoorbeeld.

En ja, nu is het mondkapje nog verplicht in de trein en vind ik ook dat mensen zich daaraan moeten houden, maar dat is volgende week ook afgelopen. 

Badge +3

Uit een ander topic begreep ik dat voor verplegend personeel een chirurgisch IIR maskertje (dat vocht tegenhoudt) al voldoende is bij het verrichten van toch echt wel risicovolle handelingen zoals het intuberen van een besmette persoon waar je misschien maar een halve meter afstand hebt.

Dus als men dat prima vindt in een verpleeghuis (waar je zulke risicovolle handelingen niet eens verricht, maar misschien wel op korte afstand bent zoals bij wassen of medicatie toedienen) dan is een treinreis toch geen groot risico met een FFP masker op?

Reputatie 5

Tamzin lijkt zoals een groot deel van de Nederlandse bevolking niet de essentie van de beschermende werking van een mondkapje te begrijpen. Een mondkapje biedt pas een effectieve bescherming als iedereen bijvoorbeeld in een treinstel ook een mondkapje, dat neus en mond bedekt, draagt. 

 

 

Nee, ffp2 (en nog meer ffp3) kapjes beschermen ook en vooral de drager mits correct gebruikt.

Het gebruik van een kapje voor anderen heeft alleen zin als een besmet persoon iemand toevallig recht in zijn gezicht hoest/niest/kucht. De uitgeademde aerosolen adem je (zeker bij gewone mondkapjes) gewoon langs alle kanten de ruimte in.

Het zal best wel drukker gaan worden, de auto is niet meer te betalen door de hoge brandstofprijzen. 

Dat blijkt totaal niet uit de cijfers van Translink. Die vervoerscijfers zijn al wekenlang vrijwel constant.

Dat is ook begrijpelijk. Als je op de kosten van vervoer wil besparen is de trein geen alternatief want die is (zeker in de spits) ook peperduur. Gewoon wat minder gaan rijden.

Reputatie 7

Het zal best wel drukker gaan worden, de auto is niet meer te betalen door de hoge brandstofprijzen. 

Dat blijkt totaal niet uit de cijfers van Translink. Die vervoerscijfers zijn al wekenlang vrijwel constant.

Dat is ook begrijpelijk. Als je op de kosten van vervoer wil besparen is de trein geen alternatief want die is (zeker in de spits) ook peperduur. Gewoon wat minder gaan rijden.

Er wordt naar mijn idee niet veel minder gereden, zeker buiten de Randstad niet. Het is ontzettend druk op de weg in een stad als bijv Breda. Mensen bezuinigen met name op andere zaken, zoals horeca en uitstapjes. Ik ken meerdere mensen die na de spits naar hun werk gaan maar gewoon de auto nemen. Het gaat hier om vastgeroeste gewoontes en gemak. Het ov is een ver-van-mijn-bed-show voor ze, ze kennen het niet/nauwelijks en hebben er ook geen zin in om dat uit te zoeken. Het ov staat voor hen gelijk aan veel wachten, lange reistijd en ongemak. Dat tweede argument klopt vaak ook als je niet alleen maar van stadscentrum naar stadscentrum moet. Het loont financieel niet om een ov-abonnement te nemen als je ook nog een auto hebt en losse ritten vol tarief vinden ze weer schrikbarend duur omdat het "maar openbaar vervoer" is.

Reputatie 1

Ik bid niet tot God voor meer zekerheid in het leven, maar ik doe een verzoek aan de NS. Als er wel stilte coupés zijn, en er bijvoorbeeld in de eerste klas ruimte is na negen uur waarom zou de NS dan geen gehoor kunnen geven aan de wens van een belangrijke klantengroep om een comfort zone voor mondkapjes dragers te scheppen? Deze groep is groter dan menigeen hier denkt!

Ik vrees dat mondkapjes ook in Nederland niet uit beeld zullen raken. Ondanks de groeiende groepsimmuniteit tegen het oorspronkelijke COVID virus zullen mutaties nog steeds blijven rondwaren. 

Het afweermechanisme van veel ouderen is kwetsbaarder. En naast boosters biedt het dragen van een FFP2/3 mondkapje voor elkaar de optimale bescherming als er geen afstand kan worden bewaard.

 

Reputatie 7
Badge +3

Als u zelf een FFP2/3 masker draagt voegt het niets toe aan bescherming als andere reizigers een mondkapje dragen. Een FFP2/3 geeft op zich al de beste bescherming, daarom wordt deze ook in ziekenhuizen gebruikt door medisch personeel. Een aparte mondkapjes coupé is dan ook niet nodig wanneer mensen die menen dat ze kwetsbaar zijn zelf een FFP2/3 masker dragen. 

Reputatie 7
Badge +3

In dit geval gaat het om een maatregel die iedereen die meent tot een medisch kwetsbare groep te horen zelf kan nemen: het dragen van een FFP2/3-mond/neusmasker. 

Het is bovendien tamelijk willekeurig om alleen aan NS te vragen om aparte coupés in te richten en niet in de rest van het OV. 

Ik bid niet tot God voor meer zekerheid in het leven, maar ik doe een verzoek aan de NS. Als er wel stilte coupés zijn, en er bijvoorbeeld in de eerste klas ruimte is na negen uur waarom zou de NS dan geen gehoor kunnen geven aan de wens van een belangrijke klantengroep om een comfort zone voor mondkapjes dragers te scheppen? 

Dit riekt toch naar een goedkoop argument om zonder te betalen eerste klas te kunnen reizen. Wat denkt u dat degenen die een duur eerste klas kaartje kopen daarvan zullen vinden? En moeten die mensen in ruil voor dat duurdere kaartje ook nog verplicht een mondkapje gaan dragen?

Daarnaast, over welke belangrijke klantengroep heeft u het? Het aantal mensen dat om medische redenen niet gevaccineerd kan worden is heel erg klein (zo'n 50.000 op 17,5 miljoen ofwel 0,3% van de bevolking) en dat zijn de enigen die eventueel een argument voor mondkapjes hebben. De veel grotere groep die weigert zich te laten vaccineren gaan we daarvoor uiteraard niet belonen met gratis eerste klas reizen.

Reputatie 3

@wsm

Door de opheffing van de mondkapjesplicht zullen er enerzijds reizigers terugkomen maar anderzijds ook weer reizigers afhaken die nu bang worden besmet te raken. Per saldo zullen de huidige problemen bij NS niet veel veranderen 

Het zal wellicht niet veel veranderen aan de problemen bij NS, maar zorgt er wel voor dat mensen die zelf geen gevaar lopen verlost zijn van het dragen van ‘beschermingsmiddelen’ om anderen te beschermen. Het is een stuk eerlijker als degenenen die juist beschermd moeten worden zelf goede beschermingsmiddelen (b.v. FFP2-masker) dragen. 

Over wat “eerlijk” is ben ik terughoudend. Vooral als ik met zo’n uitspraak anderen aan het werk zet. Los van dit alles begrijp ik het opheffen van de overheidsmaatregel wel. We hoeven ons nu niet meer op onze overheid te verlaten voor haar wijsheid en mogen zelf weer bepalen wat verstandig is of niet. Iedereen is dus vrij om niet of wel te besluiten een mondkapje te dragen. Voor mijzelf sprekende ga ik zeker nog een paar weken door totdat het effect van deze maatregel is gepasseerd.

Nu heeft de overheid ook mooi tijd om te anticiperen met een helder opschakelstrategie wanneer over enkele maanden een volgende variant voor de deur staat.

Reputatie 5

Iwaarom zou de NS dan geen gehoor kunnen geven aan de wens van een belangrijke klantengroep om een comfort zone voor mondkapjes dragers te scheppen? Deze groep is groter dan menigeen hier denkt!

I

 

Ik vraag me af of die groep wel zo groot is. Een aantal weken geleden (toen er nog mondkapplicht in binnenruimtes was) was er een enquete gehouden waaruit bleek dat bijna 50% van de ondervraagden voor behoud van mondkapplicht was in winkels. Nu het niet meer verplicht is zie ik echt bijna niemand meer met een mondkap in de supermarkt lopen.

Reageer