Verplichting dragen van mondkapjes vervalt per 23 maart 2022 | NS Community

Verplichting dragen van mondkapjes vervalt per 23 maart 2022


Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12257 reacties

Vandaag heeft de minister van VWS bekendgemaakt dat de verplichting tot het dragen van een mondkapje in het OV komt te vervallen met ingang van woensdag 23 maart 2022.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/03/15/verdere-versoepelingen-coronamaatregelen

Dit zal door velen worden opgevat als signaal om dan maar meteen te stoppen met dragen en handhaven. Voor mensen met een zwakke gezondheid is er het signaal dat het OV eigenlijk niet meer te gebruiken is.


154 reacties

Reputatie 6

Ja klopt. Het volk heeft alvast (lang voordat de wetenschap dat vaststelt...) bepaald dat je van de huidige versie van het virus nauwelijks meer ziek wordt en dat we dat maar er voor moeten hebben t.o.v. dragen maskers en andere maatregelen.

Reputatie 7
Badge +3
 

 

Daarnaast, over welke belangrijke klantengroep heeft u het? Het aantal mensen dat om medische redenen niet gevaccineerd kan worden is heel erg klein (zo'n 50.000 op 17,5 miljoen ofwel 0,3% van de bevolking) en dat zijn de enigen die eventueel een argument voor mondkapjes hebben. De veel grotere groep die weigert zich te laten vaccineren gaan we daarvoor uiteraard niet belonen met gratis eerste klas reizen.

De groep die in aanmerking kwam voor 3e vaccinatie (geen booster, maar onderdeel van basisvaccinatie) omdat vaccinatie mogelijk niet werkt, bestaat uit 200.000 tot 400.000 mensen. Plus de groep die om medische redenen niet gevaccineerd kan worden, heb je het over 250.000 tot 450.000 mensen. Dan heb je het over 1,5 tot 2,7% van de bevolking. Daarnaast heb je te maken met de naaste omgeving van die groep, die misschien zelf niet ziek wordt, maar een besmetting wel kan overdragen op iemand die wel een hoger risico op ernstige ziekte door covid. Overigens loopt niet iedereen uit die groep een groter risico op ernstige griep en kwam in het verleden niet iedereen van die groep in aanmerking voor de griepprik.

De groep die geen vaccinatie wil is geen groep die extra bescherming zou moeten genieten om risico op Corona te verkleinen. Zij hebben er zelf voor gekozen om niet te vaccineren.

Reputatie 7

Ik krijg binnenkort mijn tweede boosterprik, en draag een zeker risico, maar toch heel blij dat binnenkort de  plicht er vanaf gaat. Ik kan zelf besluiten wanneer vanwege de drukte een FFP2 kapje nodig is en wanneer niet. In een drukke bus tram metro en trein wel in een lege of matig bezette niet. Dit geeft me veel meer vrijheid met reizen en ik voel me er niet minder beschermd mee. Een nieuw FFP2 kapje heb ik altijd bij mij. Ik zie geen enkele reden meer voor afzonderlijke mondkapjes afdelingen.

De keus voor bescherming is nu terug aan de passagier ja of nee,

De regeling was goed toen de ziekenhuizen vol liepen dat is niet meer zo, en dus langzaam terug naar normalisatie

We komen niet meer van covid af het zal op de duur endemisch worden en daar moeten we mee dealen,  en dan is angst geen goede leidraad

Badge +3

We komen niet meer van covid af het zal op de duur endemisch worden en daar moeten we mee dealen,  en dan is angst geen goede leidraad

En een 1e klas of stiltecoupé reserveren (voor zover aanwezig in het ov, of gaat het alleen om NS treien?) voor risico-mensen die een mondkapje wensen te dragen dus al helemaal onzin.

Webcare van NS gaat het natuurlijk wel ‘als suggestie doorgeven/zetten’ :rofl:

Maar zeg nooit nooit, want goedkoper/rustiger reizen buiten de spits is al een feit tussen Den Haag en Eindhoven (zonder abonnement!) om die treinen weer wat voller te krijgen.

Reputatie 1

Momo

Als u zelf een FFP2/3 masker draagt voegt het niets toe aan bescherming als andere reizigers een mondkapje dragen. Een FFP2/3 geeft op zich al de beste bescherming, daarom wordt deze ook in ziekenhuizen gebruikt door medisch personeel. 

"Als een besmet persoon en een onbesmet persoon beiden een goedpassend FFP2-masker dragen en twintig minuten bij elkaar in een ruimte staan, is de maximale kans op besmetting nauwelijks meer dan één per duizend. Dat blijkt uit een studie van het Max Planck-Instituut voor Dynamica en Zelforganisatie in Göttingen"

Een medisch mondkapje dient voornamelijk om de patiënt te beschermen en de medicus tegen bijvoorbeeld bloedspatten.

Het segment ouderen in de trein is relatief groot, vooral in de daluren. 

"Ook bij versoepelingen van de maatregelen blijft het belangrijk om verspreiding van het virus vooral onder ouderen en kwetsbaren zoveel mogelijk te voorkomen. Zij hebben een grotere kans om in het ziekenhuis te komen als zij besmet raken met corona", RIVM

Een aparte "veiligheid eerst" coupé in een trein is haalbaar. In bus of tram kan dat eenvoudigweg niet. De ritjes van A naar B in bus en tram zijn meestal korter, behalve in, van en naar de buitengebieden. Maar daar is meestal voldoende afstand te bewaren.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

"Als een besmet persoon en een onbesmet persoon beiden een goedpassend FFP2-masker dragen en twintig minuten bij elkaar in een ruimte staan, is de maximale kans op besmetting nauwelijks meer dan één per duizend. Dat blijkt uit een studie van het Max Planck-Instituut voor Dynamica en Zelforganisatie in Göttingen"

En als een onbesmet persoon een goedpassend FFP2 makser draagt is de kans op besmetting ook bijzonder klein. Een FFP2 masker is namelijk een PBM, een persoonlijk beschermingsmiddel, dat willen zeggen het beschermt de persoon die het draagt.

Een medisch mondkapje dient voornamelijk om de patiënt te beschermen en de medicus tegen bijvoorbeeld bloedspatten.

Om een medicus tegen bloedspatten en andere lichaamsvloeistoffen te beschermen is een IIR masker voldoende, die R is voor fluid Resistentant. Nog betere bescherming daartoe geeft een spatscherm. Dat die spatschermen in sommige gevallen ook gebruikt worden ipv mondkapjes tegen besmetting met het corona virus vind ik nog steeds verbazingwekkend.

 

Het segment ouderen in de trein is relatief groot, vooral in de daluren. 

"Ook bij versoepelingen van de maatregelen blijft het belangrijk om verspreiding van het virus vooral onder ouderen en kwetsbaren zoveel mogelijk te voorkomen. Zij hebben een grotere kans om in het ziekenhuis te komen als zij besmet raken met corona", RIVM

Ouderen zijn niet per definitie kwetstbaar en ook veel ouderen willen geen mondkapje meer op.

Een aparte "veiligheid eerst" coupé in een trein is haalbaar. In bus of tram kan dat eenvoudigweg niet. De ritjes van A naar B in bus en tram zijn meestal korter, behalve in, van en naar de buitengebieden. Maar daar is meestal voldoende afstand te bewaren.

U vindt het haalbaar, ik zie daar toch veel haken en ogen aan, niet in de laatste plaats de controle en handhaving daarop. 

 

Badge +3

Het RIVM advies is nog ongewijzigd https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/risicogroepen/adviezen-aan-kwetsbare-groepen-mensen

  • Wees terughoudend met het gebruik van openbaar vervoer. Kies voor eigen vervoer of een regiotaxi als dat kan. Draag een mondkapje in het openbaar vervoer of de regiotaxi.
  • Ga zoveel mogelijk met eigen vervoer als u ergens heen moet. Lukt dat niet en rijd je met iemand anders mee, check dan goed of iemand klachten heeft en vraag deze persoon een zelftest te doen; draag een mondkapje en ga zo mogelijk rechts achter de bestuurder zitten. 

Maar verwacht dus niet dat anderen dat ook doen als het niet meer hoeft (of deden toen het nog wel moest, maar zonder handhaving).

Reputatie 7
Badge +3

Diverse regiotaxi chauffeurs dragen ook niet altijd een mondkapje en vinden het ook prima als de pasagier geen mondkapje draagt, zeker als er maar 1 passagier is. Ervaring van mijn 83 jarige moeder, die in zulke gevallen dan ook zelf geen mondkapje draagt.

Eerder werd op de regiotaxi website aangegeven dat risicogroepen (waaronder mensen ouder dan 70) een medisch mondkapje moesten te dragen, dat moest dan een type II of type IIR zijn, een FFP2-kapje, viel hier niet onder terwijl dit wel beter beschermt. Vorige maand is het aangepast naar ‘bij voorkeur een medisch mondkapje’. Moeders heeft het al die tijd gehouden bij haar stoffen mondkapje of niet medisch wegwerpmondkapje, geen enkele chauffeur heeft daar ooit iets over gezegd

Het RIVM advies is nog ongewijzigd https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/risicogroepen/adviezen-aan-kwetsbare-groepen-mensen

  • Wees terughoudend met het gebruik van openbaar vervoer. Kies voor eigen vervoer of een regiotaxi als dat kan. Draag een mondkapje in het openbaar vervoer of de regiotaxi.
  • Ga zoveel mogelijk met eigen vervoer als u ergens heen moet. Lukt dat niet en rijd je met iemand anders mee, check dan goed of iemand klachten heeft en vraag deze persoon een zelftest te doen; draag een mondkapje en ga zo mogelijk rechts achter de bestuurder zitten. 

Maar verwacht dus niet dat anderen dat ook doen als het niet meer hoeft (of deden toen het nog wel moest, maar zonder handhaving).

Het RIVM is sowieso al een tijdje aardig los gezongen van de realiteit.

Reputatie 1

ALs reactie op Momo en Tamzin in de discussie over de situatie in de trein, als na 23 maart er geen verplichting meer is om een mondkapje te dragen

Ja FF2 gezichtsmaskers, die eenmalig worden gebruikt beschermen jezelf, maar ook anderen in je onmiddellijke nabijheid veel beter dan chirurgische maskers. Er is me echter geen onderzoek bekend, waarin is onderzocht hoe goed ze dat doen in gesloten ruimtes, zoals in een volle treincoupé, waar de concentratie van het virus in de lucht na 23 maart heel hoog kan zijn. Vandaar dat ik me liever baseer op het onderzoek van het Max Planck instituut uit Göttingen, dat mij meer zekerheid biedt. 

Als 70 plusser moet ik rekening houden met een verminderde weerstand tegen het virus. Vandaar de extra boosters voor mijn leeftijdsgroep en een wel erg ver gaand advies van overheidswege om maar beter thuis te blijven. 

Ook voor een vervoersmaatschappij als de NS lijkt me het geen goede ontwikkeling als ouderen dit advies bij gebrek aan beter zouden opvolgen. 

De NS heeft voor ouderen een steeds belangrijkere reis functie. Temeer daar relatief veel ouderen minder snel gebruik (kunnen) maken van de auto, zeker nadat ze 75 jaar zijn geworden. 

Ik pleit er dan ook voor om per 23 maart enkel voor de dragers van gezichtsmaskers een "veiligheid eerst" coupé aan uw aanbod toe te voegen. Ik doe zelf de suggestie, hiervoor een eerste klasse coupé te gebruiken.

Wat handhaving en controle betreft, lijkt mij een duidelijke informatiecampagne hierover op de stations zelf en duidelijke aanduidingen op deuren en ramen van de betreffende coupé in eerste instantie voldoende.

Uiteraard zijn er altijd individuen, die zich nergens aan storen, maar die zijn overal in de minderheid. Liever dat dan samen een half uur of meer in een volle coupé met een ruime meerderheid aan goedwillende medepassagiers zonder mondkapje. 

 

Reputatie 3

 

Ik pleit er dan ook voor om per 23 maart enkel voor de dragers van gezichtsmaskers een "veiligheid eerst" coupé aan uw aanbod toe te voegen. Ik doe zelf de suggestie, hiervoor een eerste klasse coupé te gebruiken.

 

Ofschoon deze oplossing sympathiek is voor de door U genoemde doelgroep denk ik dat de uitvoering te complex wordt. Mensen gaan het onderscheid niet begrijpen en op drukke trajecten moet de mondkapje/niet mondkapje capaciteit maar net matchen met het reizigersaanbod. Zoniet, dan krijg je frictie. 

Persoonlijk richt ik mij nog steeds het meest op de wetenschappelijke waarheid en stel ik vast dat onze overheid andere belangen heeft laten prefereren boven dat wetenschappelijke inzicht. Naar mijn inzicht zijn er niet zoveel andere waarheden dan die wetenschappelijke waarheid.

Vertrekkend vanuit het advies van het RIVM is het dus verstandig nog even door te gaan met die mondkapjes. Dat onze overheid de verplichting ertoe heeft gestopt doet hieraan niets af. Wanneer U zelf kwetsbaar bent draag dan gewoon wel een FFP2 kapje of mijd de treinen een paar weken om te kijken of de besmettingscijfers als gevolg van dit overheidsinitiatief weer oplopen. Meten is weten. En meningen zijn en blijven maar meningen.

Ik pleit er dan ook voor om per 23 maart enkel voor de dragers van gezichtsmaskers een "veiligheid eerst" coupé aan uw aanbod toe te voegen.

Ik respecteer uw vasthoudendheid maar het heeft langzamerhand wel een hoog Don Quichot gehalte.

 

Ik doe zelf de suggestie, hiervoor een eerste klasse coupé te gebruiken.

Dat maakt uw pleidooi niet sterker omdat het riekt naar eerste klas te willen reizen zonder daarvoor te willen betalen. Los daarvan, wilt u eerste klas reizigers die daar wel voor betalen gaan verplichten tot in eeuwigheid een mondkapje te blijven dragen?

Verder lijkt me dat ouderen die ondanks volledig gevaccineerd te zijn nog steeds doodsbang zijn om met de trein te gaan wellicht beter thuis kunnen blijven. Ik vermoed overigens dat die groep klein is, op de stations zie ik op dit moment heel veel ouderen zonder mondkapje. En in de supermarkt zelfs uitsluitend ouderen zonder mondkapje.

Reputatie 7
Badge

Op zich een sympathiek idee maar ik zie het gewoon niet gebeuren. NS en de andere vervoerders gaan daar niet aan beginnen denk ik.

Op zich een sympathiek idee maar ik zie het gewoon niet gebeuren. NS en de andere vervoerders gaan daar niet aan beginnen denk ik.

De mondkapjesplicht kost het OV momenteel bakken met geld. Alleen dat is al een reden waarom de vervoersbedrijven er nu zo snel mogelijk volledig vanaf willen.

Sowieso vraag ik me af hoe dat in bussen, trams en metro's zou moeten. Aangezien de meeste van die ouderen niet naast het station wonen zullen ze daar aansluitend voor/na hun treinreis ook gebruik van moeten maken.

Reputatie 7
Badge +3

Wat handhaving en controle betreft, lijkt mij een duidelijke informatiecampagne hierover op de stations zelf en duidelijke aanduidingen op deuren en ramen van de betreffende coupé in eerste instantie voldoende.

Dat is de theorie, maar ik vrees dat de praktijk heel anders zal zijn. Er zijn nu al veel klachten over reizigers die zonder dat ze daarvoor een vervoerbewijs hebben in de 1e klas gaan zitten omdat de 2e klas vol is (waarbij ze vaak ook nog een nogal losse norm van vol hanteren). En hier wordt niet of nauwelijk op gecontroleerd en gehandhaafd. Dat zal met een eventuele mondkapjescoupé niet veel anders zijn als er daar anderhalve kip en een paardekop met mondkapje zitten. “Oh daar is nog plek, dan gaan we toch daar zitten”. Risico is ook dat felle tegenstanders van mondkapjes en andere corona regels, aanhangers van de intussen fijn in een politiecel vastzittende W.C. Engel en Baudet (die wat mij betreft in de cel ernaast mag zitten) wellicht dan juist zonder mondkapje daar gaan zitten om eens fijn te provoceren, wat weer kan leiden tot verbale of fysieke agressie. 

Badge +3

De mondkapjesplicht kost het OV momenteel bakken met geld. Alleen dat is al een reden waarom de vervoersbedrijven er nu zo snel mogelijk volledig vanaf willen.

Bedoel je dat er (heel) veel mensen het ov mijden omdat ze een mondkapje moeten dragen, of bang zijn om niet mee te mogen of tegen een boete aan te lopen als ze zonder mondkapje zouden reizen?

Dan download je toch een vrijbriefje, en bovendien wordt er toch niet gehandhaafd. Geen probleem toch? Of je neemt een mondkapje mee en zet dat alleen op bij controle.

Als ik de social media zo lees lijkt me het aantal reizigers dat het ov juist gaat mijden na het vervallen van de mondkapjesplicht ook groot, want die eisen een ‘veilig reizen’ coupé.

Dus zolang die coupé er niet is (en die komt er niet natuurlijk) kost ook bakken geld…

De mondkapjesplicht kost het OV momenteel bakken met geld. Alleen dat is al een reden waarom de vervoersbedrijven er nu zo snel mogelijk volledig vanaf willen.

Bedoel je dat er (heel) veel mensen het ov mijden omdat ze een mondkapje moeten dragen, of bang zijn om niet mee te mogen of tegen een boete aan te lopen als ze zonder mondkapje zouden reizen?

Wat ieders reden is weet ik niet maar het signaal van de overheid dat het OV zeer onveilig is (veel gevaarlijker dan met 300 man in een kroeg) en daarom mondkapjes verplicht zijn schrikt wel af.

Dan download je toch een vrijbriefje, en bovendien wordt er toch niet gehandhaafd. probleem toch? 

Zo'n vrijbriefje is helemaal niet geldig, voor ontheffing gelden veel strengere eisen. Maar zonder controle is het sowieso niet meer dan een academische discussie.

Als ik de social media zo lees lijkt me het aantal reizigers dat het ov juist gaat mijden na het vervallen van de mondkapjesplicht ook groot, want die eisen een ‘veilig reizen coupé’. Dus dat kost nog meer bakken geld…

De bewering dat mensen het OV gaan mijden komt van mensen die de mondkapjesplicht willen handhaven. Die zijn natuurlijk niet zo erg objectief.

Ik zat vanmorgen trouwens in de trein van Den Bosch naar Oss West. 75% had geen mondkapje op in een overigens behoorlijk volle trein (losse Flirt3). Zegt iets over hoe relevant deze discussie nog is.

Reputatie 7

Als ik de social media zo lees lijkt me het aantal reizigers dat het ov juist gaat mijden na het vervallen van de mondkapjesplicht ook groot, want die eisen een ‘veilig reizen’ coupé.

Storm in een glas water. Uiteindelijk gaat men toch wel reizen tussen de mondkapjeslozen.

Zat net in een vrij volle trein (want erg kort) en het aantal kapjes was minimaal of ze hingen onder de mond. Nog twee dagen een stukje theater en vanaf woensdag ben ik erg benieuwd hoeveel kapjesdragers er nog zullen zijn.

Als ik de social media zo lees lijkt me het aantal reizigers dat het ov juist gaat mijden na het vervallen van de mondkapjesplicht ook groot, want die eisen een ‘veilig reizen’ coupé.

Storm in een glas water. Uiteindelijk gaat men toch wel reizen tussen de mondkapjeslozen.

Als ik kijk naar de supermarkt sinds daar de mondkapjes en de plastic schermen zijn afgeschaft vermoed ik dat ook. 

Badge +3

Wat ieders reden is weet ik niet maar het signaal van de overheid dat het OV zeer onveilig is (veel gevaarlijker dan met 300 man in een kroeg) en daarom mondkapjes verplicht zijn schrikt wel af.

Dat is een (op zich logische) denkfout want zo’n kroeg is natuurlijk veel gevaarlijker. Risicogroepen zullen zo’n kroeg mijden, maar hebben soms geen alternatief voor het ov.

Sprak via Twitter al mensen die zelfs een (kort contact) bezoekje aan de supermarkt mijden, en dagelijkse boodschappen door iemand anders laten doen of laten bezorgen. Die komen hooguit in wat lokale winkeltjes waar het rustig is, of gaan om half 8 ‘s ochtends winkelen (met mondkapje).

Buiten de (scholieren/studenten) spits zijn de bussen hier ook nog steeds bijna leeg, dus ‘veilig'.

Wat ieders reden is weet ik niet maar het signaal van de overheid dat het OV zeer onveilig is (veel gevaarlijker dan met 300 man in een kroeg) en daarom mondkapjes verplicht zijn schrikt wel af.

Dat is een (op zich logische) denkfout want zo’n kroeg is natuurlijk veel gevaarlijker. Risicogroepen zullen zo’n kroeg mijden, maar hebben soms geen alternatief voor het ov.

Dat is de wereldvreemde, academische redenering van een genootschap (OMT) waar mensen in zitten die meer dan 100-150K per jaar verdienen en al jaren geen OV meer van binnen hebben gezien.

Daarnaast zijn de mensen in de risicogroep voornamelijk hoogbejaarden waarvan je kunt afvragen wat voor hoog noodzakelijke reizen die groep maakt. 

Wat ieders reden is weet ik niet maar het signaal van de overheid dat het OV zeer onveilig is (veel gevaarlijker dan met 300 man in een kroeg) en daarom mondkapjes verplicht zijn schrikt wel af.

Buiten de (scholieren/studenten) spits zijn de bussen hier ook nog steeds bijna leeg, dus ‘veilig'.

Dat gold in Brabant voor corona ook al. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat ieders reden is weet ik niet maar het signaal van de overheid dat het OV zeer onveilig is (veel gevaarlijker dan met 300 man in een kroeg) en daarom mondkapjes verplicht zijn schrikt wel af.

Ach ja, OV is levensgevaarlijk maar je mocht gewoon carnaval vieren. We hebben allemaal kunnen zien wat dat deed met de besmettingsaantallen in de carnavalsregio's.

Mensen zijn gewoon zo bang gemaakt voor het OV dat sommigen het alleen veilig vinden als anderen ook een mondkapje dragen, terwijl je echt voldoende beschermd ben wanneer je zelf een goed aansluitend FFP2 masker draagt. Maar ja, dat krijg je er niet in bij die groep.

Reputatie 7
Badge +3

Met de kanttekening dat het deelnemen aan carnaval op vrijwillige basis gebeurt en dat het reizen met het OV noodzakelijk kan zijn.

Maar als je echt zo bang bent dan kun je een FFP2-masker dragen. Alle andere reizigers verplichten om ook mondkapjes te dragen gaat inmiddels veel te ver.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, carnaval vieren doe je vrijwillig, maar als dat meer besmettingen oplevert kunnen die mensen het ook op andere plekken verder verspreiden. Er gaat dan algemeen meer virus rond. Gelukkig lijkt die piek nu wel weer voorbij, al is het aantal dagelijkse besmetting nu nog wel hoger dan voor de carnaval. 

Reageer