beantwoord

verspreiding virus via airco?

Een tijdje geleden had ik eens gelezen/gehoord dat virussen in een vliegtuig via de airco verspreid kunnen worden. Ik heb helemaal geen verstand van airco's, dus ik weet niet of dat een broodje aap is of dat dat echt kan. En als het wel kan, is dat dan ook mogelijk in de trein?

Mij valt op dat als ik toch nog genoodzaakt ben om met de trein te gaan, er nog steeds mensen inzitten die behoorlijk aan het hoesten zijn. Maar als verspreiding ook via de airco kan, heeft het natuurlijk geen zin om er een eind vandaan te gaan zitten.

icon

Beste antwoord door eriksl 6 april 2020, 15:51

Mijn $0.02: vliegtuigen hebben geen airco. Vliegtuigen hebben luchtbehandeling die heel anders werkt. Een deel van de lucht wordt gehercirculeerd (wat een woord...) en een deel wordt vers van buiten aangevoerd, waarbij het eerst flink verwarmd wordt door de motoren. Ik ken de verhalen dat je door de hercirculatie makkelijk verspreiding kunt krijgen van ziektekiemen, maar daarvan hoor ik dan ook weer dat dat enorm meevalt. Ik denk dat je makkelijker ziek wordt van het feit dat je gewoon met veel mensen op een klein kluitje zit waarbij ook iedereen “overal” met z’n vingers aan zit.

Treinen hebben wel airco + luchtbehandeling. Voor zover ik weet wordt de lucht in treinen niet gehercirculeerd, maar altijd “vers” van buiten aangezogen. Dat zou het risico nog kleiner maken.

Ik denk zelf dat een vochtdruppeltje waar het virus in zit (virus kan niet op zichzelf / zonder vocht) de luchtbehandelingsinstallatie sowieso niet overleeft. Dat lijkt me ook onwaarschijnlijk voor de luchtstromen binnen de trein, dat er van die droplets door de lucht vliegen. Of iemand moet echt jouw kant op aan het niesen zijn, maar daar heb je dan weer geen luchtbehandeling voor nodig :wink:

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 5

Mijn $0.02: vliegtuigen hebben geen airco. Vliegtuigen hebben luchtbehandeling die heel anders werkt. Een deel van de lucht wordt gehercirculeerd (wat een woord...) en een deel wordt vers van buiten aangevoerd, waarbij het eerst flink verwarmd wordt door de motoren. Ik ken de verhalen dat je door de hercirculatie makkelijk verspreiding kunt krijgen van ziektekiemen, maar daarvan hoor ik dan ook weer dat dat enorm meevalt. Ik denk dat je makkelijker ziek wordt van het feit dat je gewoon met veel mensen op een klein kluitje zit waarbij ook iedereen “overal” met z’n vingers aan zit.

Treinen hebben wel airco + luchtbehandeling. Voor zover ik weet wordt de lucht in treinen niet gehercirculeerd, maar altijd “vers” van buiten aangezogen. Dat zou het risico nog kleiner maken.

Ik denk zelf dat een vochtdruppeltje waar het virus in zit (virus kan niet op zichzelf / zonder vocht) de luchtbehandelingsinstallatie sowieso niet overleeft. Dat lijkt me ook onwaarschijnlijk voor de luchtstromen binnen de trein, dat er van die droplets door de lucht vliegen. Of iemand moet echt jouw kant op aan het niesen zijn, maar daar heb je dan weer geen luchtbehandeling voor nodig :wink:

Badge +3

Goede vraag en lastig om een 100% antwoord te geven.

Het COVID-19 (en andere virussen) verspreiden zich door speekseldruppels in de lucht. Er is een mooi Japans filmpje dat die deeltjes kon volgen maar ik ben de link kwijt.

In het kort, de grotere druppels (als iemand hoest of niest) vallen binnen 1 meter wel naar beneden, maar micro-droplets blijven zweven. In theorie zou iemand die achteraan in een klaslokaal zit dus gewoon de leraar kunnen besmetten, als er verder geen ventilatie is zoals een raampje open e.d.

Dan de vraag hoe veel van die deeltjes je binnen zou moeten krijgen om daadwerkelijk besmet te raken of ziek te worden… is onbekend in dit geval, en per persoon natuurlijk verschillend hoe gevoelig je ervoor bent.

De meeste klimaatinstallaties zullen wel de nodige (HEPA) filters hebben, maar hoe effectief die van een trein zijn weet ik niet (sick building syndrome). Maar het goede nieuws is dat een ‘airco’ die aan het koelen is de lucht best wel grondig ontvochtigt, dus met name die micro-droplets niet opnieuw de ruimte in zal blazen.

Bovendien is een trein geen vliegtuig (waar de lucht gerecirculeerd wordt) en door het regelmatig openen van de deuren blijven die micro-droplets niet rondzweven.

Al met al een ‘verwaarloosbaar’ risico dus, althans voor gezonde personen (en nee, ik ben géén viroloog natuurlijk). Hoest/nies in je elleboog en houd afstand dus.

Oh, filmpje toch gevonden https://www.youtube.com/watch?v=jhM9Zt5tZjY bedacht me ineens dat Maurice de Hond het gepost had… :joy:

Reputatie 7
Badge +3

Een groot verschil tussen vliegtuigen en treinen is dat bij treinen regelmatig de deuren open en dicht gaan, bij sprinters veel vaker dan bij intercities waardoor, er sowieso al lucht van buiten binnen komt. Ook daardoor zal de situatie van een vliegtuig denk ik erg lastig te vergelijken zijn die in een trein. 

Het belangrijkste blijft toch dat iedereen die mogelijke symptomen vertoont gewoon thuis blijft, dan kunnen ze (in ieder geval buitenshuis) geen virussen verspreiden. 

Badge +3

Haha, dat zijn dus al 3 mensen die ongeveer hetzelfde zeggen. Dank Momo en eriksl :wink:

Reputatie 5

Ik hoop dat het daarmee dan ook waar is :wink:

Reputatie 7
Badge +3

Of het waar is weet ik ook niet, maar er wordt wat betreft treinen al vaak genoeg geklaagd over de airco/verwarming en het constant openen van deuren met name in sprinters, dat het te koud met alle deuren tegen elkaar open en de open coupés. Er komt dus zeker frisse lucht van buiten naar binnen, dan moet er ook lucht van de trein naar buiten gaan en er dus een bepaalde circulatie van buitenlucht zijn met die in de trein.

In vliegtuigen gaan niet iedere paar minuten de deuren open. :grin:

Reputatie 5

Ik merk in de SNG overigens een redelijke overdruk, waardoor elke keer als de deuren open gaan, er behoorlijk wat lucht naar buiten gaat. Daarmee krijgt stof weinig kans (bekende truuk in computer-ruimtes en operatiekamers) en ik denk dat in dit geval de beestjes ook snel naar buiten waaien.

Geen idee hoe dat bij andere treinen is, kan me daar niks van zo’n fenomeen bij herinneren.

Misschien dat dat een reden is dat de SNG altijd zo’n kabaal maakt.

Badge +3

SNG ‘kabaal’ komt inderdaad uit een compressor die blijft draaien en boven 10 Bar gaat afblazen, maar dat heeft niets met de klimaatbeheersing te maken. Dat ding laten draaien schijnt slijtage te verminderen.

Er schijnt wel een probleem te zijn met geluid van ventilatoren bij de machinistencabine.

Reputatie 6

Lijkt me niet zo'n gigantisch probleem want ik zat van de week nog in een stel ICM met een zeer sterke lucht van een bepaald karakter en hoewel ik binnen een paar minuten zo gaar als een garnaal was leek er in het volgende rijtuig helemaal niks aan de hand.

Reputatie 5

SNG ‘kabaal’ komt inderdaad uit een compressor die blijft draaien en boven 10 Bar gaat afblazen, maar dat heeft niets met de klimaatbeheersing te maken. Dat ding laten draaien schijnt slijtage te verminderen.

Er schijnt wel een probleem te zijn met geluid van ventilatoren bij de machinistencabine.

Ik heb het over het geluid van een aanjager, niet van een compressor die afblaast.

Badge +3

Ik heb het over het geluid van een aanjager, niet van een compressor die afblaast.

Kan @Jeroen of @Edwin of @Julian je zo vertellen! Of even zoeken hier naar topics over lawaai/kabaal in SNG :sweat_smile:

Het geluid van de ventilator die je binnen hoort is de koeling van het klimaatsysteem (dus de koeling voor de klimaatinstallatie zelf). De klimaatinstallatie in SNG werkt behoorlijk anders dan die in andere treinstellen en is daarom niet direct vergelijkbaar met andere treinen.

Er loopt op enkele treinen een proef met aanpassingen om het geluid van die ventilator in te perken.

Badge +3

Lijkt me niet zo'n gigantisch probleem want ik zat van de week nog in een stel ICM met een zeer sterke lucht van een bepaald karakter en hoewel ik binnen een paar minuten zo gaar als een garnaal was leek er in het volgende rijtuig helemaal niks aan de hand.

Zat er een Snoop Dogg in de trein (je zou er bijna eentje zien in zijn bril)?

Dan inderdaad de 1,5 meter geestelijk wat verruimen of zo :joy:

Hoort eigenlijk in https://community.ns.nl/off-topic-32/even-relativeren-is-het-covid-virus-door-de-trein-gebracht-64211

Reputatie 6

Ach, ik vond het niet zo erg. Als ik een hufter was geweest had ik zelf ook van alles opgestoken in de trein. Alleen ben ik geen hufter maar een reguliere egoïst dus ja…..Maar ik kan me voorstellen dat het niet zo fijn is als je niet zo fijn vindt of als je zelf al knetterstoned was toen je instapte. Op een gegeven moment ging de airco aan en toen was het binnen een paar minuten helemaal weg :)

Blijft een vrij land natuurlijk hahaha.

Reageer