beantwoord

verspreiding virus via airco?

Een tijdje geleden had ik eens gelezen/gehoord dat virussen in een vliegtuig via de airco verspreid kunnen worden. Ik heb helemaal geen verstand van airco's, dus ik weet niet of dat een broodje aap is of dat dat echt kan. En als het wel kan, is dat dan ook mogelijk in de trein?

Mij valt op dat als ik toch nog genoodzaakt ben om met de trein te gaan, er nog steeds mensen inzitten die behoorlijk aan het hoesten zijn. Maar als verspreiding ook via de airco kan, heeft het natuurlijk geen zin om er een eind vandaan te gaan zitten.

icon

Beste antwoord door eriksl 6 april 2020, 15:51

Mijn $0.02: vliegtuigen hebben geen airco. Vliegtuigen hebben luchtbehandeling die heel anders werkt. Een deel van de lucht wordt gehercirculeerd (wat een woord...) en een deel wordt vers van buiten aangevoerd, waarbij het eerst flink verwarmd wordt door de motoren. Ik ken de verhalen dat je door de hercirculatie makkelijk verspreiding kunt krijgen van ziektekiemen, maar daarvan hoor ik dan ook weer dat dat enorm meevalt. Ik denk dat je makkelijker ziek wordt van het feit dat je gewoon met veel mensen op een klein kluitje zit waarbij ook iedereen “overal” met z’n vingers aan zit.

Treinen hebben wel airco + luchtbehandeling. Voor zover ik weet wordt de lucht in treinen niet gehercirculeerd, maar altijd “vers” van buiten aangezogen. Dat zou het risico nog kleiner maken.

Ik denk zelf dat een vochtdruppeltje waar het virus in zit (virus kan niet op zichzelf / zonder vocht) de luchtbehandelingsinstallatie sowieso niet overleeft. Dat lijkt me ook onwaarschijnlijk voor de luchtstromen binnen de trein, dat er van die droplets door de lucht vliegen. Of iemand moet echt jouw kant op aan het niesen zijn, maar daar heb je dan weer geen luchtbehandeling voor nodig :wink:

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 5