vertraging

Zzandvoort Leeuwarden, 15,34, wat een zooi, vertraging zodat we de ingezette bus in kampen naar Zwolle missen, nu dus weer meer vertraging, spoor mag zijn zaakjes wel wat beter voor elkaar hebben

15 reacties

Goedenavond Kiki48. Ik vind het vervelend om te lezen dat je door deze vertraging een overstap hebt gemist. Hoe vervelend dit ook is, is dit iets wat kan gebeuren. Wachten op een vertraagde overstap is in vele gevallen helaas ook niet mogelijk. Dit vervangende busvervoer is in principe zo afgesteld dat het aansluit op de vertrekkende trein vanaf Zwolle. Zou de bus wachten omdat een aankomende trein in Kampen is vertraagd, dan zou de trein in Zwolle alsnog gemist worden, of zou die trein ook moeten wachten, wat een kettingreactie aan verdere vertraging oplevert.

Indien je door deze vertraging en gemiste overstap in totaal meer dan 30 minuten vertraging hebt opgelopen, bovenop de vooraf aangekondigde extra reistijd, kun je in aanmerking komen voor een compensatie.

Edit: compensatieregeling iets verduidelijkt nav bericht tridek_ov
Badge +3
Die bussen houden zich (afgezien van de eerste en laatste treinen) amper aan een dienstregeling en pendelen gewoon heen en weer en vol=rijden. Die tijden in de reisplanner zijn hooguit geldig als er (meer dan) voldoende bussen klaar staan.

Bovendien hebben de chauffeurs zich aan (strenge) rij- en rusttijden te houden dus kijk niet raar op als er eentje op zijn gemak even een sigaretje rookt of ergens een broodje gaat halen en de bus gesloten houdt.
Indien je door deze vertraging en gemiste overstap in totaal meer dan 30 minuten vertraging hebt opgelopen kun je in aanmerking komen voor een compensatie.

Dat is nog maar de vraag, de extra reistijd die voor treinvervangend vervoer wordt opgegeven is vaak erg ruim genomen. Zo had ik een paar maanden geleden bijna anderhalf uur vertraging op een traject voordat ik in treinvervangend vervoer stapte maar daarbij was aangegeven dat de extra reistijd tot 60 minuten kon duren en daardoor was mijn vertraging "maar" 30-59 minuten.
Ik zie nu dat ik mijn bericht onvolledig hebt geschreven. De vertraging moet uiteraard meer dan 30 minuten zijn, bovenop de vooraf aangekondigde extra reistijd als gevolg van de werkzaamheden.
Reputatie 6
Die bussen houden zich (afgezien van de eerste en laatste treinen) amper aan een dienstregeling en pendelen gewoon heen en weer en vol=rijden. Die tijden in de reisplanner zijn hooguit geldig als er (meer dan) voldoende bussen klaar staan.

En daar gaat het al fout. Bij veel reizigers aanbod rijden de bussen gelijk weg. Dit is ook wel logisch maar zorgt tegelijkertijd dat er van de busdienstregeling, door NS op de minuut gemaakt, niets meer klopt.
Veelal heeft dit tot gevolg dat er een zeer onregelmatige busdienst ontstaat.
Badge
Maar het heeft toch totaal geen nut om een volle bus te laten wachten AbbeyRoad? Deze volle bus moet juist ruimte maken voor een bus waar weer mensen in kunnen en het liefst ook kunnen zitten, dit bevorderd ook de doorstroming.
Ja dan meer bussen inzetten, en klaar laten staan,
Reputatie 6
Daarom schreef ik al, @Jeroen dat het logisch is dat een volle bus vertrekt, echter zo is het niet bedoeld door NS. Er zijn een X aantal bussen en er is een busdienstregeling tot op de minuut.
Als bussen Maar "wat heen en weer rijden" is het niet te voorkomen dat bussen zich uiteindelijk allemaal aan één kant bevinden en er van een regelmatige busdienst geen sprake meer is.
Dit treed vooral op stillere momenten op, als bussen halfvol maar vertrekken omdat chauffeurs graag weg willen (bv omdat ze daarna pauze hebben).
Reputatie 7
Badge +3
Ik zie nu dat ik mijn bericht onvolledig hebt geschreven. De vertraging moet uiteraard meer dan 30 minuten zijn, bovenop de vooraf aangekondigde extra reistijd als gevolg van de werkzaamheden.
Maar als er staat dat de extra reistijd tot 60 minuten bedraagt, maar de reisplanner geeft voor mijn reis een extra reistijd van 30 minuten, dan geldt toch gewoon de tijd uit de planner neem ik aan?

Ik zie nu dat ik mijn bericht onvolledig hebt geschreven. De vertraging moet uiteraard meer dan 30 minuten zijn, bovenop de vooraf aangekondigde extra reistijd als gevolg van de werkzaamheden.Maar als er staat dat de extra reistijd tot 60 minuten bedraagt, maar de reisplanner geeft voor mijn reis een extra reistijd van 30 minuten, dan geldt toch gewoon de tijd uit de planner neem ik aan?

Dat vind ik een hele goeie vraag eigenlijk. Ik zou zelf verwachten dat de reistijd zoals hij wordt weergegeven in de reisplanner daarvoor wordt gebruikt en niet de maximale extra reistijd, maar met zekerheid durf ik dit niet zeggen. Ik kan hier intern geen volledige verduidelijking over terugvinden en ook de voorwaarden GTBV geven geen uitsluitsel. Daar wordt enkel gesproken over dat "een afwijking van de Jaardienstregeling (bijvoorbeeld ten gevolge van werkzaamheden of een stremming) die minimaal één dag voorafgaand aan de reisdag door NS is aangekondigd" niet wordt gezien als vertraging. Maar dat gaat dus over de vooraf aangekondigde extra reistijd.

Ik zal hier eens achteraan gaan.
Reputatie 7
Badge +2
De extra reistijd die aangegeven wordt is een algemene inschatting.
Voor de werkzaamheden bij Zwolle staat als extra reistijd "een kwartier tot drie kwartier". Hoeveel het echt is zal afhangen van je traject. Er kan verschil zitten in extra reistijd zitten tussen een reis via Kampen Zuid of 't Harde, er kan verschil zitten in de trein - bus aansluiting tussen een sprinter en een IC naar de bus. Er zal ook verschil zijn of je aan beide kanten van de werkzaamheden met een trein gaat of maar aan één. Iemand die van bv Amsterdam naar Zwolle gaat heeft maar één keer de overstap van trein naar bus, maar ga je verder door naar Leeuwarden heb je nog een keer een bus naar trein overstap.

Volgens mij moet je dus uitgaan van wat de reisplanner voor jouw reis aangeeft.
Badge +3
Ik zou zelf verwachten dat de reistijd zoals hij wordt weergegeven in de reisplanner daarvoor wordt gebruikt en niet de maximale extra reistijd, maar met zekerheid durf ik dit niet zeggen. Ik kan hier intern geen volledige verduidelijking over terugvinden
Sivan schreef ooit:

In geval van geplande werkzaamheden geldt er vaak een aangepast reisadvies. Hierdoor kan het gebeuren dat de klant een langere reistijd heeft dan normaal. Omdat het een vooraf aangekondigde aangepaste dienstregeling betreft, geldt die extra reistijd niet als vertraging. Wanneer de klant in vergelijking met dit aangepaste reisadvies alsnog een vertraging van 30 minuten of meer oploopt, komt hij uiteraard wel in aanmerking voor de GTBV-regeling.

Vertraging berekenen bij een aangepast reisadvies is vaak lastiger is omdat de punctualiteit van vervangende bussen minder goed gemeten/geregistreerd kan worden dan treinpunctualiteit. Hierdoor zou het kunnen gebeuren dat het systeem een claim afwijst terwijl de klant wel recht had op vertraging. Vaak wordt dit alsnog hersteld wanneer een bezwaar wordt ingediend.
Dat is dus inderdaad precies wat ik zou verwachten, dat de gemaakte reistijd vergeleken wordt met de reistijd die het zou moeten zijn volgens de reisplanner, waarbij de aangekondigde extra reistijd al is meegenomen voor die specifieke reis. Ik kan er echter niets sluitend over vinden, noch intern, noch in de voorwaarden, wat wel zou moeten. Vandaar dat ik er alsnog graag even achteraan wil gaan.
Update: Ik heb nog geen verdere informatie ontvangen.
Update: Het werkt inderdaad zoals ik verwachtte dat het werkt. De vertraging wordt altijd berekend gebaseerd op de reistijd die voor de gemaakte reis wordt aangegeven in de Reisplanner. De aangegeven extra reistijd die meegenomen wordt is dus afhankelijk van het bereisde traject.

Reageer