beantwoord

Vertraging door fietsen in de trein tijdens de spits

• 23 april 2019
  • 20 reacties
  • 899 Bekeken

Dinsdag avond in de spits mijn dagelijkse 16:55 sprinter op het traject Hoofddorp - Schiphol - Amsterdam CS genomen.
Er waren op dat moment 2 mensen met een fiets in de trein gestapt.
Dit mag niet tijdens de spits buiten vakantie tijd, dus de conductrice riep via de intercom dat deze mensen de trein moesten verlaten, en dat reizen met de fiets pas na half zeven pas weer mogelijk was.
Aangezien je in Nederland toch nergens voor gestraft wordt en alles maar moet kunnen, dachten de 2 fietsers dat het een goed idee was om geen gehoor aan de oproep te geven.
De conductrice probeerde het fietsvolk nog mondeling te bewegen het treinstel te verlaten, maar tevergeefs.
Vervolgens riep ze om dat er om deze reden niet vertrokken kon worden.
“Ergio conclusio”, 2 recalcitrante lui met fiets veroorzaken een vertraging van honderden mensen in een trein die nu dus niet op tijd vertrekt. Chapeau!
Aan de ene kant heb ik veel respect voor de conductrice, die in haar eentje probeert het beleid van de NS uit te voeren, misschien wel tegen beter weten in.
Achteraf bekeken blijkt haar besluit, alhoewel ze volledig in haar recht stond, alleen maar verliezers te kennen:
Wat is namelijk netto resultaat:
1. De trein kon niet op tijd vertrekken, gevolg, honderden mensen, trein en personeel vertraagt.
2. De conductrice riep via het omroep systeem om dat 2 mensen het vertrek belemmerde. Dat is waar, maar wat probeerde ze hiermee te bereiken?
Dat de mede passagiers deze lui al dan niet zacht handig uit de trein zouden zetten? Dat lijkt mij vrij risicovol in een land waar daders (de 2 blokkeer fietsers) vrij eenvoudig
aangifte kunnen doen tegen de slachtoffers (lees: de gedupeerde reizigers die denken in actie te moeten komen) die dan vervolgens juridisch worden vervolgt.
Van NS personeel kan je nog verwachten dat die uit naam van hun werkgever handhaven en enge vorm van autoriteit / bescherming genieten. Een reiziger daarentegen doet al gauw iets fout, en heeft dan geen poot om op te staan.
3. Waarom moesten de reizigers als "schaakstukken" worden ingezet om deze puzzel op te lossen? Waarom niet 1 station doorrijden naar Schiphol, waar de spoorweg politie en Marechaussee
aanwezig zijn om onwelwillend volk uit trein coupés te verwijderen. Er was, lijkt mij dan, ruim voldoende tijd om tijdens deze rit de benodigde versterking op te trommelen.
4. Uiteindelijk dropen de 2 blokkeer fietsers af, en konden wij de reis vervolgen. ik heb zo'n vermoeden dat de 2 gewoon de volgende trein hebben gepakt, op zo alsnog op hun bestemming aan te komen.
Met fiets wel te verstaan.
5. De overstap op Schiphol was ook weer typish NS. De trein naar Groningen die op perron 2 stond te wachten en inmiddels ook al vertraagd was, reed voor de neus van tientallen overstappers weg.
Waarom? Om de meest uitlopende redenen worden treinen vertraagd, maar mensen de gelegenheid geven een overstap te maken, dat lukt op de een of andere reden vaak niet bij de NS.
Ik vindt dat jammer. De focus lijkt te veel te liggen op het op tijd laten rijden van treinen, terwijl de achterliggende drijfveer (het oplossen van het vervoersprobleem) wat mij betreft te vaak wordt vergeten,
of achterloos terzijde wordt geschoven. Als de conductriece van de Trein Groningen van 17:04 even de moete had genomen om naar het naastliggende perron 1 te kijken, dan has ze kunnen zien dat de verlate trein naar
Amsterdam CS binnenliep. Ik kan niet voor andere mensen spreken, maar vermoed dat ik niet de enige frequente reiziger ben die zich af en toe vertwijfelt afvraagt of de reiziger uberhaupt op het prioriteiten lijstje van de NS voorkomt.
Wat heeft het nu voor zin om treinen op tijd te laten reiden als de reizigers niet meekunnen?
Ik zal de dag toejuichen als de dienstregeling wordt afgeschaft, en er meer naar reizigersstromen kan worden gekeken i.p.v. treinen.
6. Ik heb uiteindelijk mijn afspraak gemist. voor goede redenen van vertraging kan ik begrip opbrengen, maar ondanks dat ik het met de conductrice eens ben, vond ik deze actie uiteindelijk echt waardeloos.

Hoe komt dat?
Wel, allereerst denk ik dat er teveel onduidelijkheid is over het meebrengen van de fiets. Vraag een willekeurige aantal reizigers hoe het zit, en je krijgt hoogstwaarschijnlijk hetzelfde aantal verschillende antwoorden terug.

Waarom?
Dan mag het weer wel, dan mag het weer niet, dan is er weer een uitzonderingetje zus, dan weer een zo.
Daarnaast wordt er naar mijn idee amper gehandhaafd.

Waarom wordt de conducteur / conductrice, die vaak alleen moeten werken, opgezadeld met een probleem dat de werkgever (NS) naar mijn mening onvoldoende handhaaft?

Waarom hebben mensen met fiets nog steeds onbelemmerd toegang tot de stations / perrons op tijden die volgens de NS in de spits als “no go area” voor fietsen wordt bestempeld? Waarom worden deze mensen niet of nauwelijks door aanwezig NS personeel op de stations aangesproken. Waarom wordt er niet duidelijk omgeroepen dat het meebrengen van fietsen tijdens de spits niet is toegestaan?

Waarom is de communicatie over het wel alsdan niet meebrengen van de fiets zo onduidelijk? Trek een duidelijke lijn, en handhaaf die dan ook. Tijdens de spits geen fiets, PUNT UIT. Simpel, dat snapt iedereen. Fietsen plaats je in een al dan niet afgesloten rek op het station. Of je neemt een OV fiets. Simpel. Mensen met vakantie kunnen prima buiten de spits reizen, lijkt mij.

Waarom zijn er geen speciale treinstellen (b.v. achterin) waar fietsers terecht kunnen? Het punt is dat momenteel iedereen zich de “tering” ergert aan fietsen in de trein.
Allereerst natuurlijk de “Niet fietsers”, vanwege het feit
dat fietsen nogal een obstakel vormen in de hedendaagse treinstellen.
Dan de fietsers, omdat ze hun fiets amper kwijt kunnen en door de overige mensen vuil worden aangekeken, terwijl ze gewoon voor het fiets vervoer hebben betaald en daarom ook recht van reizen hebben.
En dan natuurlijk “Last but not least” het NS personeel, omdat ze de gebrekkige handhaving en ingewikkelde regels van hun werkgever moeten uitleggen en uitvoeren, terwijl dat eigenlijk niet kan.

Waarom worden vouwfietsen, die vaak helemaal niet worden ingevouwen en opgevouwen vaak ook een obstakel van jewelste blijken te zijn, anders behandeld dan een normale fiets?

Waarom zijn er geen duidelijke richtlijnen en procedures, die dagelijks herhalende en veelvoorkomende situaties die zich voordoen op het Nederlandse spoornet, op een eenduidige en efficiënte wijze af te handelen. Of heeft mijn conductrice de huidige procedure gevolgd, over de rug van honderden passagiers die zich wel keurig aan de regels hebben gehouden.

ik ben benieuwt naar de reactie van de NS.
icon

Beste antwoord door Jeroen 24 april 2019, 05:09

De conductrice is BOA bevoegd en handhaaft namens de NS de regels in deze, ze had ook een boete kunnen uitschrijven maar dan was de vertraging nog groter geweest. En u wilt toch dat er gehandhaafd wordt begrijp ik uit uw tekst ? Dat mensen zich niet aan de regels houden enzich mogelijk niet verdiepen in regels kunt u de NS niet aanrekenen, als er gekeken wordt op de site naar reizen met de fiets worden de regels gewoon vermeldt. Mensen denken een loopje met de regels te kunnen nemen en daar heeft deze conductrice een stokje voor gestoken.

Treinen op Schiphol kunnen NIET wachten, dit omdat er op Schiphol vrij veel treinen vlak achter elkaar rijden en stoppen dat wachten leidt tot vertragingen voor andere treinen. Het spoor rondom Schiphol zit zo vol gepland met treinen dat elke vertraging die er is daar al hinder veroorzaakt voor andere treinen, veel vertragingen van treinen worden dan ook opgelopen bij/rondom Schiphol.

Het op tijd rijden is belangrijk vanwege de overstappers op de GEHELE route, zo heeft de trein welke u bedoelt weer aansluitingen te halen op Zwolle waar ook maar enkele minuten zijn om over te stappen naar andere treinen. De dienstregeling zit nu eenmaal erg strak in elkaar.
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Je zou de fietsers aansprakelijk moeten kunnen stellen voor de kosten. GTBV wordt uiteindelijk toch echt door de reizigers opgehoest.

Doorijden naar een station waar medewerkers klaar staan is het beste maar meestal zijn die te ver weg. Ik woon zelf in een plaats waar regelmatig V en S is en dat helpt.
Reputatie 7
Badge +3
Vraag een willekeurige aantal reizigers hoe het zit, en je krijgt hoogstwaarschijnlijk hetzelfde aantal verschillende antwoorden terug.
Het gros van de reizigers neemt nooit een fiets mee, die zullen het misschien dan ook niet weten.

Maar in iedere trein hangen de huisregels waarop vermeld is wanneer je een fiets mee mag nemen. Deze tijden staan ook op de fietskaartjes die je bij de automaat koopt. En als je die online koopt staan die tijden er ook bij op de website. Er is dus eigenlijk geen excuus om het niet te weten, wanneer je een fiets meeneemt.

Maar je hebt gewoon mensen die niet lezen of die het wel weten maar het toch proberen.
Ik heb het soms ook ook dat iemand in de spits een fiets meeneemt, maar dan wordt er ook wel eens in de trein wanneer deze al vertrokken is omgeroepen dat de fietser er bij het eerstvolgende station uit moet.
Als je nou net maar 1 station verder moet zijn, ben je er toch mooi. En anders doe je het bij de volgende trein net zo.

Maar soms zie ik ook de HC op het perron naar de betreffende deur toe lopen om de reiziger met fiets er uit te halen.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_15278409n42226/content/assets/ns-nl/stationsinformatie/huisregels-ns.pdf

Hoi Momo,

"Maar je hebt gewoon mensen die niet lezen of die het wel weten maar het toch proberen. "

En dat is dus meteen mijn punt. Het huidige beleid werkt niet naar mijn mening, en zorgt dus nu ook voor onnodige vertragingen over de rug van de overige passagiers.
Het is goed om te horen dat er ook situaties zijn waar er wel wordt ingegrepen. Mijn ervaring is echter dat dit naar mijn mening te vaak niet gebeurt.

Mijn "waarom" vragen aan NS zijn er dus op dit probleem aan te kaarten.
Reputatie 7
Badge +4
Maar doen waar je zin in hebt want ik word toch niet gepakt - en als er commentaar komt werk ik lekker niet mee, is feitelijk een vorm van geweld. Van laf geweld nog ook, want het heeft geen consequenties. Aso's zijn geen helden.

Aan de andere kant is het een maatschappelijk probleem, dat doorwerkt bij NS. Aangezien dit soort hufterburgers doorgaans alleen de portemonnee als criterium heeft, zou ik het goed vinden dat de ontstane schade wordt verhaald en het gedrag beboet. Als dat gebeurt, doen de sociale media hun werk wel en knapt het een stuk op in onze samenleving, waarvan de laffe gewelddadigen die dit doen, kennelijk het bestaan niet weten.

Hulde aan de conductrice.💋
Badge
De conductrice is BOA bevoegd en handhaaft namens de NS de regels in deze, ze had ook een boete kunnen uitschrijven maar dan was de vertraging nog groter geweest. En u wilt toch dat er gehandhaafd wordt begrijp ik uit uw tekst ? Dat mensen zich niet aan de regels houden enzich mogelijk niet verdiepen in regels kunt u de NS niet aanrekenen, als er gekeken wordt op de site naar reizen met de fiets worden de regels gewoon vermeldt. Mensen denken een loopje met de regels te kunnen nemen en daar heeft deze conductrice een stokje voor gestoken.

Treinen op Schiphol kunnen NIET wachten, dit omdat er op Schiphol vrij veel treinen vlak achter elkaar rijden en stoppen dat wachten leidt tot vertragingen voor andere treinen. Het spoor rondom Schiphol zit zo vol gepland met treinen dat elke vertraging die er is daar al hinder veroorzaakt voor andere treinen, veel vertragingen van treinen worden dan ook opgelopen bij/rondom Schiphol.

Het op tijd rijden is belangrijk vanwege de overstappers op de GEHELE route, zo heeft de trein welke u bedoelt weer aansluitingen te halen op Zwolle waar ook maar enkele minuten zijn om over te stappen naar andere treinen. De dienstregeling zit nu eenmaal erg strak in elkaar.
Reputatie 6
Na de waarschuwing alsnog op tijd vertrekken, met fietsers en al en ze dan tijdens de rit een boete schrijven. Zou dat een optie zijn geweest ?
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat dat er van hangt of de HC zich in hetzelfde treinstel bevindt.
Badge
Na de waarschuwing alsnog op tijd vertrekken, met fietsers en al en ze dan tijdens de rit een boete schrijven. Zou dat een optie zijn geweest ?
Boete uitschrijven op dit traject met de sprinter is volgens mij bijna niet te doen voor een HC vanwege de vele stops op het kleine stukje traject. Tussen Hoofddorp en Amsterdam CS is het Schiphol, Lelylaan, Sloterdijk waar ook gestopt wordt en de HC zijn/haar taken heeft met betrekking tot het vertrek proces.
Badge +3
Het spreekwoord luidt niet voor niets dat brutalen de halve wereld hebben. Wanneer er niet gehandhaafd wordt of kan worden dan komen mensen die fietsen meenemen in de spitsuren gewoon weg met dit soort gedrag. Zoals mensen met allerlei a-sociaal gedrag wegkomen als er niet gehandhaafd wordt.
Als handhaver, in dit geval de conductrice, rest er dan weinig anders om dan maar het minste van twee kwaden te kiezen en zonder vertraging en nodeloze discussies te gaan rijden. Ik kan me goed voorstellen dat dat enorm frustrerend kan zijn.

Een vergelijkbare situatie heb ik jarenlang gezien in sneltram 51 in Amsterdam. Daar was het schering en inslag dat mensen tussen 16.00 en 18.30 uur hun fiets meenamen. Ik heb nooit een controleur gezien. Wel vroeg ik wel eens aan zo'n type hoe laat het was. Bij een antwoord als "half vijf" zei ik dan dat ik dacht het nog geen vier uur was omdat er een fiets in de sneltram stond.
Reputatie 7
Badge +3
Iedereen die regelmatig met de trein gaat weet dat er weinig controle is, dus de kans op een boete is erg klein. En als je bv ziet dat de HC bij een deur achteraan staat dan kun je dus heel uitgekookt vooraan instappen met je fiets, het liefst nog in een ander stel zodat de HC niet binnendoor tijdens de reis bij je kan komen.

In de voorbeelden die ik eerder al gaf waarbij de fietser uit de trein werd gehaald was degene die met een fiets instapte hooguit 5 of 6 deuren van de HC vandaan, die toen nog voor de trein vertrok naar die deur liep en de reiziger met fiets sommeerde de trein te verlaten. Dat zal een HC misschien niet doen als deze 10 of 12 bakken ver moet lopen, dan loopt de trein geheid vertraging op. Mogelijk is dat de reden dat deze HC via de omroep de fietsers de trein uit had willen krijgen. Als ze dat wel hadden gedaan, dan was er geen vertraging geweest.

Wil je dus iemand de schuld geven van deze vertraging, geef die dan aan deze asociale reizigers met fiets die ook nadat de HC de omroep deed geen aanstalten maakte de trein te verlaten.
Wat ik mij dan weer afvraag is hoe een fiets in de spits op het perron terecht komt. Goed, je kan buiten de spits opstappen en dus al in een trein zitten, maar de 2 blokkeer fietsers waar ik het over had zijn gewoon via te toegangs hekjes op Hoofddorp CS naar binnen gekomen. Iedereen die hier reageert heeft net momenteel over de HC, maar mijn vragen hier bovenaan gaan volgens mij vooral over wat er vooraf gedaan kan worden. Geen toegang verlenen met fiets lijkt mij een aanpassing die zowel technisch realiseerbeer is en ook preventief werkt.
Een dagkaart fiets kan niet in worden gecheckt. Een reiziger met fiets checkt in op zijn eigen reusrecht, lees OV en het poortje weet niet dat er ook een fiets wordt meegenomen. Das dus al een probleem aan het begin aanpakken, maar ik zie daar momenteel geen oplossing voor vrees ik.
Wat spijtig dat je door de reizigers met fietsen een vertraging hebt opgelopen en hierdoor zelfs de overstap niet meer kon halen. Ik snap dat het hinderlijk is dat deze conductrice haar werk doet. Want dat is in feite wat het is. De conductrice is aan het handhaven waarover, ook op deze community, zoveel is geschreven. Tijdens de spits is het niet toegestaan om een fiets mee te nemen. Zoals Momo al zegt is het ook aan de reizigers om de regels te kennen. Je vraagt je in je post af waarom NS zo gebrekkig handhaaft maar klaagt tegelijkertijd over datzelfde handhaven. Ik ben dus vooral benieuwd wat je precies wilt van ons. In de trein zijn speciale plekken aangewezen waar fietsen in mee kunnen worden genomen tijdens de daluren. Dit gaat echter wel ten koste van zitplaatsen die we tijdens de spits niet kunnen missen. Fietsen toestaan tijdens de spits gaat niet gebeuren. Daarvoor is de druk op zitplaatsen veel te hoog. Een uitzondering voor het wel meenemen van de fietsers? Ja, dat is aan de conducteur. We geven namelijk onze conducteurs de mogelijkheid tot uitzonderingen omdat alleen zij in staat zijn om de situatie in die trein in te schatten. Zoals ook wordt aangegeven wordt niet ingecheckt met reizigers met een fiets. Het is dus niet te controleren bij stations met poortjes dat iemand een fiets meeneemt. Daar komt nog bij dat op veel stations er geen eens poortjes staan. Vouwfietsen die niet zijn opgevouwen zijn een gewone fiets en reizigers die hiermee tijdens de spits reizen riskeren ook een boete. In de meeste gevallen zal de conducteur een waarschuwing geven, gebruik maken van zijn discretionaire bevoegdheid, en zal de reiziger zijn fiets alsnog opvouwen.

Nogmaals, je vraagt NS om een reactie maar ik ben vooral benieuwd wat je van ons verwacht. Wil je nu wel of niet dat er gehandhaafd wordt? Wil je wel of geen fietsen in de spits?
Reputatie 7
Badge +3
Een dagkaart fiets kan niet in worden gecheckt. Een reiziger met fiets checkt in op zijn eigen reusrecht, lees OV en het poortje weet niet dat er ook een fiets wordt meegenomen. Das dus al een probleem aan het begin aanpakken, maar ik zie daar momenteel geen oplossing voor vrees ik.

En dan nog, als je om 18.30 een trein neemt dan moet je wel eerder dan die tijd door de poortjes kunnen.
De regels zijn dat een fiets niet in de trein mag in de spit, niet dat je er dan niet mee op een station of perrons mag zijn. Dan zou je daar misschien nog een marge van 5 minuten voor kunnen nemen, maar je hebt ook mensen die een langere fietsttocht maken, om 18.30 of de eerste trein erna nemen, maar eerst nog wat willen eten op een station. Die willen misschien al om 18.00 naar binnen met de fiets.
Daarnaast zijn er veel stations zonder poortjes.
Het zal toch vooral een kwestie zijn van (nog meer) wijzen op de regels en handhaven.

Toevallig zag ik net via Twitter een filmpje van NS over het meenemen van een fiets in de trein. Wat mij opvalt is dat er in dat filmpje vooral de nadruk wordt gelegd op vouwfietsen, en maar beperkt over een gewone fiets en op welke tijden die mee mag. Ja er wordt wel een keer gezegd niet tijdens de spits, maar dat was zo terloops.
https://www.youtube.com/watch?v=IssigHR1JFs
Zeker in dit soort filmpjes of campagnes mogen de regels duidelijker worden aangegeven.

In andere topics (bv over niet stil zijn in de stilte coupe) heb ik al eens eerder gezegd dat NS er goed aan zou doen om daarover een poster campagne te hebben vergelijkbaar met die van "Fluiten = niet meer instappen" waar ik wel vaker posters van gezien. En rouleer zulk soort posters op een vaste plaats.
Op Laan van NOI bv hangen onderaan de trappen naar het perron posterframes waarin bij werkzaamheden de posters hangen met de info daarover. Er hebben ook kort posters ingehangen waarop drukke treinen werden aangegeven (ik dacht zo vorig jaar september bij het begin van het nieuwe schooljaar). Maar buiten dit zijn die frames gewoon leeg. Gebruik zo iets om bepaalde dingen onder de aandacht te brengen, bv dus de regels van het meenemen van een fiets.

Helaas zul je altijd mensen houden die het bewust negeren, net zoals dat je altijd zwartrijders zult houden, maar het kan nooit kwaad om het beter te communiceren.
Dag Jouke,

Ik zal het even voor je samenvatten:
  1. Versimpeling regels. In de spits geen fietsen. Geen uitzonderingen meer voor vakantiemaanden ect.
  2. In de spits geen fietsen op het perron, dus ook geen toegang als er poortjes staan. De suggestie om een marge van zoveel minuten te doen werkt niet. Als dat eenmaal gemeen goed is, dan moet de marge telkens weer worden versoepeld. negen uur is negen uur, half zeven is half zeven.
  3. Een vouwfiets is hetzelfde als een gewone fiets. Een sta in de weg waar mensen in de drukke spits hun nek over breken.
  4. In alle gevallen handhaven. Nu wordt het te vaak toegestaan, zodat het lijkt of het "wel ok is".
  5. Gewoon boetes schrijven als dat nodig is. die krijgt een reiziger nl ook als die geen geldig vervoersbewijs heeft. Een boete kan prima in een rijdende trein worden uitgeschreven. Dat voorkomt vertragingen.
  6. Als punt 5 moeilijk blijkt door ondercapaciteit (b.v. sprinter met frequente stops), dan misschien toch overwegen om 2 conducteurs/ boa's op de trein te zetten.
  7. Betere controles bij "probleem stations".
Reputatie 6
Ja jongens, wat zou @Maestroo daar nu van denken ?

Die had geen fiets. Die kreeg gewoon preventief een boete.
We hebben immers allemaal wel ooit een fiets gehad, niet waar ?
Ik zal je suggesties doorzetten. Bedankt voor het meedenken, ervegter.
Badge +3
Beter toezicht zou wenselijk zijn, maar is voorbehouden aan de grotere stations natuurlijk. Bovendien kan iemand al voor de spits begonnen zijn aan de treinreis.

Als ik met mijn fiets (en Passagepas) door station Eindhoven wil lopen in de spits is daar natuurlijk niets mis mee. Hooguit krijg je van het (permanent aanwezige) V&S/BOA personeel dan de vriendelijke opmerking dat je op dat moment niet met de trein mag.

En anders krijg ik (Eindhoven) die opmerking wel zodra ik me (met fiets) richting perrons begeef, dus overduidelijk de (rol)trappen of liften opzoek.

"Het is spits dus (vouw)fietsen zijn niet welkom op het station" is natuurlijk onzin. Hooguit op de perrons, maar dan alleen als het geen vouwfiets is. Grote rolkoffers zijn ook een sta-in-de-weg en een ingeklapte vouwfiets is hetzelfde (gewoon handbagage).

Een stel gewone (sport)fietsen incl. fietstassen op stuur en achterop in de spits betekent natuurlijk liefst per direct de trein uit, en anders nú die bagage er af (je bent verkeerd bezig en die bagage moe(s)t er sowieso af, dus laat ze maar extra moeite doen!) en bij het volgende station er uit, want we gaan NU vertrekken. En ga je nu moeilijk doen, dan wordt het UvB ineens een PV met andere kosten (ik meen € 95 plus de rest, en dan gaat het niet meer via NS (of een trein-BOA) maar via het CJIB en de rechtbank verder)...

Soms is het ook lastig om de eigenaar van een fiets te vinden (omdat mensen ergens in een coupé plaatsnemen) dus dat speelt ook nog mee.

Zomaar de fiets(en) een trein uitkieperen zonder even om te roepen "ik heb hier (treinstel ××××) 2 fietsen en die mogen/gaan niet verder mee" is natuurlijk ook niet de bedoeling...
Badge +3
Handbagage... Even opvouwen dan maar als de eigenaar zich niet heel snel meldt?

Scheelt zomaar 2 zitplaatsen hoor!

Reputatie 6
Als er weer eens eentje toch met zijn fiets in een spitstrein wil, dan denk ik ook aan de enige keer dat ik eens een fiets meenam. Lang geleden. Ik kocht het fietskaartje op Den Haag CS, aan het loket.

Ik: "Gelden er verder nog speciale regels voor die fiets ?"
Loketiste: "Neen, zeker niet."

Dus ik stap in de trein van 17h40, vijf minuten voor zijn vertrek. Met fiets. Het was zo'n oud gebakje, met nog een apart bagagehok.

Conducteur: "Die fiets mag niet mee. Je mag geen fietsen meenemen in de spits."
Ik: "Mooi is dat. Ik heb nog gevraagd aan de loketiste of er speciale regels zijn."
Conducteur: "Was het weer van dat ? OK, dan... laat maar staan. Het ziet er vandaag precies erg rustig uit."

Reageer