beantwoord

Vertraging door gemiste aansluiting

Dag dames en heren,
Drie dagen per week reis ik tussen Rotterdam en Amsterdam RAI, en ook weer terug. Het is een paar keer gebeurd dat de Sprinter vanaf RAI te laat komt, waardoor ik de aansluitende Intercity Direct op Schiphol mis. Een half uur vertraging levert dat mij op, maar ik krijg er geen geld voor terug! Hoe kan dat?
icon

Beste antwoord door Bart NS 24 juni 2014, 15:47

De overstap op de Intercity Direct maakt het een lastige claim, maar je kan inderdaad Geld Terug bij Vertraging aanvragen, precies zoals treinreiziger zegt. Bij de Intercity Direct krijg je bij een vertraging van 15 t/m 29 minuten de helft van je vervoerbewijs terug, bij 30+ minuten het hele vervoerbewijs. Alle informatie over Geld Terug bij Vertraging en de Intercity Direct vind je hier. Als je een afgewezen claim ontvangt kan je bezwaar maken bij de klantenservice. Je mag me in dit geval uiteraard ook een privébericht sturen, dan zal ik het nakijken.
Bekijk origineel

13 reacties

Beste Rubenski, ik begrijp dat je meer dan dertig minuten vertraging hebt. Echter, het gaat om een aansluiting met de Intercity Direct. Je komt daardoor niet in aanmerking voor een Geld Terug Bij Vertraging claim omdat je dan je reis vervolgt met een trein met andere voorwaarden.
Hoi Femke,
Dank voor je antwoord. Zeer onbevredigend, dat wel, het is toch gewoon een reis met de NS... Ik ga toch nog even een briefje naar de klantenservice tikken. Hoe dan ook bedankt!
Beste Rubenski, ik begrijp dat je meer dan dertig minuten vertraging hebt. Echter, het gaat om een aansluiting met de Intercity Direct. Je komt daardoor niet in aanmerking voor een Geld Terug Bij Vertraging claim omdat je dan je reis vervolgt met een trein met andere voorwaarden.
Het idee van de integratie van ICd met het hoofdrailnet was toch juist dat je recht hebt op GTBV als je door vertraging de overstap op/van ICd niet haalde?
Reputatie 3
Badge
Ik zou er ook even een briefje/mailtje aan een reizigersorganisatie als Rover aan wagen.
Het is inderdaad nogal een onbevredigend antwoord. Het betekent namelijk dat NS nooit verantwoordelijk is als je de aansluiting op de IC Direct mist, want IC Direct heeft zijn eigen voorwaarden. Je betaalt een toeslag voor een dienst van NS, maar alle voordelen die je daarvoor zou kunnen krijgen worden teniet gedaan door een andere dienst van NS. Extreem gesteld: als NS voor elke lijn een aparte exploitatiemaatschappij zou opzetten, zouden ze nooit hoeven te betalen voor gemiste aansluitingen.

Op zichzelf is dat het goed recht van NS, dus zal het op een ander niveau moeten worden aangekaart.
Reputatie 2

Wacht even? De trein valt nu toch onder NS en per 1 januari onder het hoofdrailnet? En de vertragingsregeklingen tussen IC-D en de gewone treinen worden straks ook gelijk getrokken? En dan wordt in het kader van de reiziger op 1, 2 en 3 dergelijke claims afgewezen? Ik snap het niet helemaal. Je moet dus ene toeslag betalen voor een half uur reistijd winst, maar als je die reistijdwinst niet hebt, krijg je geen geld terug. Een bijzondere definitie van klantenservice. Dit soort voorbeelden maken mij een beetje zuur over het verhaal dat de reiziger op 1, 2 en 3 staat. Hoe dan? Door claims af te wijzen?
Reputatie 6
Badge +2
de vertragingsregeklingen tussen IC-D en de gewone treinen worden straks ook gelijk getrokken? En dan wordt (..) dergelijke claims afgewezen?
Ik vermoed dat dat dus binnenkort is opgelost.
Reputatie 2
Ik heb er inmiddels vragen over gesteld aan de NS persvoorlichting. Ik vermoed dat het aantal claims zoals dergelijk ook beperkt is, en ik zou zeggen: doe dan niet moeilijk als het toch gaat veranderen.
Reputatie 2
Ik heb inmiddels gebeld met de persvoorlichting van NS. Die geeft dat het gegeven antwoord niet juist is en dat de reiziger altijd bij vertraging van 30 minuten bij NS zijn geld terug krijgt. Er zijn nu alleen nog twee verschillende regelingen, waardoor het wellicht incidenteel fout gaat, aldus woordvoerder. Hij adviseert contact op te nemen met klantenservice, en volgens hem wordt het dan opgelost. Mijn verzoek aan NS is om het hier gegeven antwoord dan ook te herzien.
De overstap op de Intercity Direct maakt het een lastige claim, maar je kan inderdaad Geld Terug bij Vertraging aanvragen, precies zoals treinreiziger zegt. Bij de Intercity Direct krijg je bij een vertraging van 15 t/m 29 minuten de helft van je vervoerbewijs terug, bij 30+ minuten het hele vervoerbewijs. Alle informatie over Geld Terug bij Vertraging en de Intercity Direct vind je hier. Als je een afgewezen claim ontvangt kan je bezwaar maken bij de klantenservice. Je mag me in dit geval uiteraard ook een privébericht sturen, dan zal ik het nakijken.
Reputatie 2
Bedankt voor de rectificatie!
Afgelopen zaterdag van Utrecht CS naar Leiden gereisd. Directe trein gemist, dus volgens reisplanner eerstvolgende trein genomen, overstappen in Schiphol. Echter de trein vertrok al te laat vanuit Utrecht, en kwam dus ook te laat aan in Schiphol. Ondanks dat ik werkelijk trap op en trap af gerend ben, was ik net te laat voor de overstap. En ik was niet de enige!! Waarom, vraag ik mij af, kijkt een conducteur niet even naar het spoor ernaast en als hij dan ziet dat er een trein binnenkomt waar logischerwijze passagiers in kunnen zitten die willen overstappen, wacht hij even met vertrekken. Niet 5 minuten, maar 1-2 minuten.
En kom niet met het verhaal van de dienstregeling, want het was na middernacht en de meeste treinen reden toch al niet meer vanwege werkzaamheden.
Ik vraag me af waarom er op zo'n moment niet even wat langer gewacht kan worden? Kennelijk was het geen probleem om op Utrecht CS wat langer te wachten met vertrekken, ook zullen we daar de reden nooit van weten. Conducteurs, denk even aan uw klanten!
Dank u wel,
Reputatie 2
@Mws: Erg vervelend. Als de verkeersleiding de rijweg instelt, gaat het sein op veilig, dan moet de conducteur gaan fluiten en de machinist gaan rijden. Eigenlijk moet de verkeersleiding dit soort situaties dus opmerken, en daarop participeren. Want een conducteur / machinist kan niet altijd de gevolgen overzien als hij langer blijf wachten, de verkeersleiding moet daar beter in staat in zijn. Er zijn wachttijd regelingen, maar die worden zover ik weer niet bij werkzaamheden aangepast. Je hebt gelijk dat hier nog een verbeterpotentieel is.
Ik vind het irritant dat ik de aansluiting op Amsterdam Bijlmer vaak mis als ik van Utrecht Zuilen naar Amsterdam Zuid reis. Mijn sprinter komt meestal 1-2 minuten te laat, waardoor de intercity naar A'dam Zuid nét wegrijdt. Ik maak wel eens mee dat de sprinter een kleine vertraging inhaalt, maar dat gebeurt vaak niet. Waarom niet? Ik heb geen zin om bijna elke dag vertraging te hebben, omdat een sprinter niet op tijd rijdt.

Reageer