Vertraging door haasje-over sprinter en intercity

Nu alweer twee dagen achter elkaar geheel onnodig 5 minuten vertraging opgelopen door chaotische treinafhandeling op Woerden - Gouda. Dit is een van de drukste trajecten van Nederland met 8 intercity's, 4 sprinter en maximaal 2 goederentreinen per uur over slechts twee sporen, maar deze regelmatig terugkerende vertragingen lijken me toch onnodig. Ik zal even kort toelichten wat er gisterochtend en vandaag gebeurde:

Gister betrof het trein 614 die een lichte vertraging had (circa +4 uit Utrecht). Normaal zou je dit terug kunnen brengen tot +2 bij aankomst in Rotterdam waardoor de overstappen nog gehaald worden, maar in Woerden gooide men de sprinter (trein 4021) er vlak voor, om vervolgens bij Gouda diezelfde sprinter weer aan de kant te gooien zodat de intercity er voorbij kon. Hierdoor dus zowel intercity als sprinter +5, waarom dit haasje-over gedoe?

Vanmorgen was het nog chaotischer, trein 4019 vertraagd (circa +12) maar opnieuw liet men deze eerst gaan in Woerden en moesten intercity's 1714 en 2814 in de remmen om achter de sprinter aan te rijden. Inhalen in Gouda Goverwelle gaat niet omdat de sprinter 's-Hertogenbosch - Den Haag daar al ingehaald wordt en twee treinen tegelijk inhalen kan niet. Kortom zowel intercity als sprinter naar Den Haag +5, intercity naar Rotterdam kan sprinter niet voorbij dus +10. Vervolgens kan ook trein 7714 niet weg en krijgt +5 en die blokkeert vervolgens weer trein 614. Om het feest compleet te maken blokkeert trein 2825 minutenlang Rotterdam, omdat de 2814 pas op vertrektijd van de terugrit binnenkwam kon deze niet op tijd vertrekken, maar daardoor kon er ook geen enkele trein binnenkomen!

Vooral dit haasje-over gedoe (trein A mag in Woerden voor trein B, om vervolgens bij Goverwelle trein B weer voor te laten) komt hier vaker voor, kan dat echt niet anders? Dit staat garant voor niet een maar twee vertraagde treinen, en lijkt nergens goed voor te zijn. Het is een heel druk traject en de keuzes die gemaakt worden door de verkeersleiding zijn van grote invloed op of de vertraging minder of juist fors meer wordt. Zou fijn zijn als dit weer eens onder de aandacht gebracht kan worden.

16 reacties

Reputatie 7
Bedankt voor het uitgebreid beschrijven van wat er de laatste tijd gebeurt op Woerden-Gouda Bemined, dat maakt het makkelijk voor mij om dit door te spelen.
Het is hier een afweging in prioriteit. Je geeft zelf al aan dat dit traject ontzettend druk is. Goederentreinen krijgen voorrang op personentreinen, en vervolgens wordt het passen en meten om de Sprinters en de Intercity's er zo soepel mogelijk te laten rijden. Zoals jij het hier beschrijft is er een beslissing gemaakt door de treinplanners en de verkeersleiding die in dit geval ongunstig uitpakt voor de reiziger. Ik kan je niet vertellen of dit de enige oplossing was voor die dag, of dat er een andere mogelijkheid zou zijn geweest die wellicht gunstiger had uitgepakt. Daarvoor stuur ik jouw complete bericht door naar de verkeersleiding, om ze op de hoogte te brengen van het effect van hun beslissing die dag.

Ik vrees dat ik hier geen terugkoppeling op zal krijgen, behalve 'je hebt gelijk, dit is niet handig gegaan' waar we natuurlijk niet veel aan hebben. Weet dat jouw melding intern goed besproken zal worden,
Vanochtend was het opnieuw een drama, opnieuw was trein 2814 de aanleiding en de klungelige afhandeling zorgde ervoor dat tot in Wormerveer (!) treinen uitvielen.

Kort de situatie: trein 2814 had bij vertrek uit Utrecht 7 minuten vertraging. Kan gebeuren (al gebeurt dit wel erg vaak). Bij Gouda werd deze vervolgens achter sprinter 7714 aan gestuurd, waardoor de vertraging opliep tot +14 en de terugrit naar Utrecht (trein 2825) bij aankomst al weg had moeten zijn. Men laat daarom de sprinter naar Uitgeest, trein 4020, als eerste vertrekken in Rotterdam, en trein 2825 mag daar achteraan. En toen ging het mis: om een of andere reden besloot men opeens dat trein 2825 toch eerst moest, en trein 4020 moest dus bij Rotterdam Noord Goederen het zijspoor op. Dit betekent dat de trein een heel stuk met 40km/u moet rijden, wat de vertraging van zowel de intercity als de sprinter versterkt, en het zorgt er ook voor dat de volgende intercity vertraging oploopt.

Kortom, die ene trein 2814 met zijn +7 leverde het volgende op:
Trein 625 +10 doordat deze achter trein 4020 hing tot Woerden, hierdoor overstappen in Zwolle in gevaar.
Trein 2825 +12 ondanks de inhaalactie.
Trein 2820 opgeheven door te hoge vertraging.
Trein 2831 opgeheven door te hoge vertraging.
Trein 4020 +10, loopt in de drukke A2 corridor op naar +15 en te Wormerveer opgeheven door te hoge vertraging.
Trein 4035 opgeheven tussen Uitgeest en Wormerveer door te hoge vertraging, vanaf Wormerveer alsnog met +5.

Dit kan toch niet langer zo? Doordat één sprinter voorrang krijgt twee corridors, waaronder de heilige elke tien minuten een trein corridor, last van vertragingen. Gelukkig was het vandaag een vrijdag, maar over enkele weken gaat die hoogfrequente trein de gehele week rijden en worden de gevolgen van dit soort acties alleen maar erger. De spoorwegen beweren vaak dat vertraagde treinen intercity's voor laten gaan op een op tijd zijnde sprinter voor een sneeuwbaleffect zorgt, maar dit wijst eerder op het tegendeel, als men de sprinter bij Gouda even had laten wachten had de vertraging beperkt geweest tot twee treinen.
Badge
Voor zover mij bekend blijft een trein volgens bijsturingsnormen 'recht' op zijn pad behouden zolang de vertraging niet boven de +7 komt. Waarom er dan al flink wordt gerommeld en geschoven bij +4 is mij dan ook een raadsel.
Misschien was deze intercity wel +7minuten en 3 seconden op een bepaald moment. Maar dergelijke normen zijn natuurlijk funest voor de goede bijsturing, verschillende situaties vragen om verschillende keuzes. In geval van Gouda -> Rotterdam hebben intercity's een keertijd van 10 minuten en sprinters 20 minuten, een vertraagde intercity heeft hier dus veel meer risico op vervolgschade dan een vertraagde sprinter.
Ik zie inderdaad dat dit tot vrij stevige vertraging is uitgelopen, Bemined. Ik heb de situatie wederom doorgespeeld naar onze collega's van de planning en bijsturing. Ik heb ditmaal ook gevraagd of we een terugkoppeling zouden kunnen krijgen met waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn gisteren, maar ik kan geen garantie geven dat ik die ook werkelijk krijg.
Stijn heeft even contact met mij opgezocht en ik heb naar de situatie gekeken. Uiteraard vervelend dat er überhaupt vertraging is, dan helpt het niet mee dat de bijsturing ogenschijnlijk vreemd is verlopen. Wel de complimenten voor je uitzoekwerk, je hebt het een en ander al keurig op een rijtje gezet!

Voor veel trajecten waar vertraging tot een olievlek kan werken hebben we al van te voren bepaald hoe we de gevolgen bij vertraging zoveel mogelijk kunnen beperken. Rotterdam heeft ook zo'n uitwerking. Daarin staat beschreven dat op het moment dat de 2800-serie (IC Rotterdam-Utrecht) meer dan 9 minuten vertraging heeft bij Rotterdam, de 4000-serie (sprinter Rotterdam-Uitgeest) voor gaat. Dit om te voorkomen dat de 4000 met te veel vertraging verder moet. Ik kan niet alles achterhalen, maar het lijkt er op dat de treindienstleider heeft getwijfeld hoe hier te handelen. De 2814 is met +13 in Rotterdam aangekomen en dus was het lastig inschatten of deze bij kering met meer of minder dan 9 minuten vertraging zou gaan vertrekken. Wat waarschijnlijk is, is dat de sprinter is vertrokken, vervolgens de intercity toch binnen de marge van 9 minuten is vertrokken en de treindienstleider zich om die reden heeft bedacht en de intercity de sprinter toch nog in Rotterdam Noord heeft laten inhalen.

Of dat het meest handig is valt te bediscussiëren. Allereerst zou het logisch zijn dat als intercity voor moet, dat al vanaf Rotterdam was gedaan, en niet pas in Noord. De sprinter voor laten had als gevolg gehad dat de sprinter wel op tijd was gaan rijden maar de intercity een hele forse vertraging zou gaan krijgen. Daartegenover staat dat in de oplossing waar nu voor is gekozen beide treinen een vertraging krijgen, maar de vertraging van de intercity niet meer verder oploopt. Een keuze tussen 2 kwaden dus. Het feit dat de intercity vervolgens achter Gouda ook nog een klein materieeldefect had waardoor de vertraging verder opliep (en ook voor de daar achter liggende treinen) hadden we van tevoren natuurlijk ook niet kunnen bedenken.

Ik zal gaan kijken of ik de verkeerspost kan benaderen over waarom de sprinter pas in Rotterdam Noord aan de kant is gezet en niet even in Rotterdam had gewacht, maar omdat dat een onderdeel van ProRail is kan ik niets beloven (maar ik ga mijn best doen).
Reputatie 5
Is er niet een algemeen protocol wat gehanteerd moet worden om de vertraging zo min mogelijk te beperken?
Is er niet een algemeen protocol wat gehanteerd moet worden om de vertraging zo min mogelijk te beperken?

Jazeker, dat is het protocol waar ik naar verwees in mijn berichtje. Vanaf 9 minuten vertraging van de intercity gaat specifiek in deze situatie de sprinter voor de intercity. Let op: dat geldt dus niet per se ook voor de rest van Nederland, alleen bij deze series, voor andere series en andere locaties kunnen andere protocollen afgesproken zijn.

De 9 minuten was hier lastig inschatten omdat het een startende trein betrof in Rotterdam. Vandaar dat hier waarschijnlijk getwijfeld is over het toe te passen protocol. Voor meer informatie daarover zie mijn vorige berichtje.
Hoe snel een trein kan keren is volgens mij ook sterk afhankelijk van of dezelfde machinist die met de trein aan komt ook de terugrit moet rijden. Ik heb wel eens treinen in 2 minuten zien keren, maar ook meegemaakt dat de machinist pas 4 minuten na binnenkomst aan komt wandelen en dan nog de nodige handelingen moet verrichten voor er vertrokken kan worden.

Ik begrijp dat het in Rotterdam kiezen tussen twee kwaden is als het om de 2800 en 4000 gaat: de eerste keert kort in Utrecht, de tweede komt in de drukke A2 corridor terecht. Maar naar mijn idee hoeft deze keuze in veel gevallen niet gemaakt te worden als de 2800 op de heenweg in Gouda al voor de 7700 wordt gelaten, dan haalt deze de kering in Rotterdam meestal nog wel gewoon of met hooguit 1 à 2 minuten vertraging. En die 7700 staat vervolgens 20 minuten stil in Rotterdam en loopt dus ook geen verdere schade op. Hooguit op de momenten dat er een (zware) goederentrein achter de 7700 zit die op tijd bij de Willemsspoortunnel moet zijn kan het lastig worden, maar die zal net zo goed last krijgen van een vertraagde 2800 vermoed ik.
Hoe snel een trein kan keren is volgens mij ook sterk afhankelijk van of dezelfde machinist die met de trein aan komt ook de terugrit moet rijden. Ik heb wel eens treinen in 2 minuten zien keren, maar ook meegemaakt dat de machinist pas 4 minuten na binnenkomst aan komt wandelen en dan nog de nodige handelingen moet verrichten voor er vertrokken kan worden.

Dat klopt, de ene machinist doet dat iets sneller dan de ander. Dat is ook precies de reden waarom het in dit specifieke geval voor de treindienstleider lastig inschatten was welke trein voor moest gaan.

Maar naar mijn idee hoeft deze keuze in veel gevallen niet gemaakt te worden als de 2800 op de heenweg in Gouda al voor de 7700 wordt gelaten, dan haalt deze de kering in Rotterdam meestal nog wel gewoon of met hooguit 1 à 2 minuten vertraging. En die 7700 staat vervolgens 20 minuten stil in Rotterdam en loopt dus ook geen verdere schade op. Hooguit op de momenten dat er een (zware) goederentrein achter de 7700 zit die op tijd bij de Willemsspoortunnel moet zijn kan het lastig worden, maar die zal net zo goed last krijgen van een vertraagde 2800 vermoed ik.

Ook hier is het kiezen tussen 2 kwaden want voor beiden valt wat te zeggen. Zoals je aangeeft zou als de IC voor gaat de sprinter weliswaar wat vertraging krijgen maar deze in de keertijd in Rotterdam weer goed maken. Het nadeel hiervan is dat de sprinter dan de volgende IC (600-serie) ook in de weg gaat zitten. Of dat uiteindelijk tot minder vertragingen had geleid is lastig inschatten. Vergeet ook niet dat de treindienstleider dergelijke beslissingen soms in een split second moet maken en dat de werkdruk door alle vertragingen op dat moment waarschijnlijk hoger dan normaal lag. Desalniettemin heb ik gisteren de vraag uitgezet bij ProRail over waarom voor deze oplossing is gekozen. Hopelijk gaat daar een reactie op komen.
Reputatie 5
Zijn er geen regels betreft keren? Ik zie inderdaad vaak zat dat de ene machinist een sprintje trekt om zsm aan de andere kant van de trein te staan, maar ik zie ook machinisten die gewoon rustig even een babbeltje gaan maken terwijl ze eigenlijk al vertraagd vertrekken. Met buschauffeurs is dat helemaal een drama. Die gaan rustig een kopje koffie halen als ze al +5 hebben ofzo
Reputatie 7
Badge
Ja dat klopt, buschauffeurs doen dat inderdaad gewoon echt onder blikken of blozen als ze al vertraging hebben. Echt heel irritant. Het komt dan echt over alsof het ze echt helemaal niks interesseert.
Dat klopt, de ene machinist doet dat iets sneller dan de ander. Dat is ook precies de reden waarom het in dit specifieke geval voor de treindienstleider lastig inschatten was welke trein voor moest gaan.
Is voor de treindienstleider wel bekend of het dezelfde machinist is die terug gaat of dat een collega de trein overneemt? In dat eerste geval kun je er redelijkerwijs vanuit gaan dat het geen korte kering wordt :P

Ook hier is het kiezen tussen 2 kwaden want voor beiden valt wat te zeggen. Zoals je aangeeft zou als de IC voor gaat de sprinter weliswaar wat vertraging krijgen maar deze in de keertijd in Rotterdam weer goed maken. Het nadeel hiervan is dat de sprinter dan de volgende IC (600-serie) ook in de weg gaat zitten. Of dat uiteindelijk tot minder vertragingen had geleid is lastig inschatten.
De 500 en 600 serie heeft ook 10 minuten 'pauze' in Rotterdam, tot vertragingen tot en met 4 minuten zouden voor deze trein sowieso geen probleem moeten zijn, daarna kan het krap worden als de trein nog moet splitsen/combineren tijdens het keren. Maar als de 2800 +8 heeft bij Gouda en voor mag zou de 7700 circa +5 krijgen en dat levert de 500/600 hooguit +3 op. Enige spelbreker hier lijkt me een eventuele goederentrein, maar volgens mij is het goederenpad zo vroeg in de ochtend meestal ongebruikt, slechts af en toe komt er een goederentrein langs tussen de treinen 7714 en 614.
Ik heb gevraagd om hier naar te laten kijken, Bemined. Ik durf hier op dit moment geen antwoord op te geven.
Vanmorgen was het weer zo ver, trein 2814 had weer eens vertraging bij vertrek in Utrecht. Maar dit keer mocht deze, ondanks 11 minuten vertraging, in Gouda voor trein 7714 uit. Hierdoor de 7714 en 614 ook vertraging, maar met de kerende treinen ging het een stuk beter: de 2825 wel met zo'n +6 (ik zag geen machinist klaarstaan dus ik ben bang dat de machinist die met de trein binnenkwam terug moest lopen) en de 4020 liep hierdoor ook 5 minuten vertraging op, maar de 4020 had deze volledig ingelopen voor deze op de drukke A2 corridor moest invoegen. Trein 625 liep zo'n 2 minuutjes vertraging op, maar ook deze had de vertraging bij Utrecht al weer ingelopen. Helaas ging daarna de bovenleiding bij Gouda kapot en was het de rest van de ochtend alsnog chaos.
Ik heb inmiddels een reactie van de treindienstleider. Er is in het besproken geval afgeweken van het "standaardscenario" dat normaal geldt. Dit is gedaan omdat er ingeschat werd dat in dit specifieke geval dit de beste optie leek. Daar valt over te discussiëren, maar ik wil dan ook aangeven dat het bijsturen van de treindienst bij vertraging een lastige taak is, helemaal onder druk en als er in korte tijd een beslissing genomen moet worden (ja, ook bij het spoor zijn we gewoon mensen 🙂 ). Wij hebben nu de tijd om er even goed over na te denken, dat heeft de treindienstleider op dat moment niet.

Laten we hopen dat het feit dat we hier nu over hebben nagedacht voor een volgende keer zal helpen bij het maken van de beste keuze.

Reageer