beantwoord

Vertraging eerste trein vanuit Hoek van Holland

• 31 maart 2014
  • 15 reacties
  • 1291 Bekeken

Hoe kan het dat de eerste trein van de dag bijna iedere dag te laat aan komt en of uit valt?

Vandaag ook 10 min vertraging en iedereen die op schiedam centrum overstap moet maken naar de intercity leeuwarden mist zijn aan sluiting . De conducteur op de trein weigert te bellen met de intercity . Zitten lekker te relaxen in 1e klas en wij kunnen allemaal maar hopen dat we onze baan niet verliezen dit kan toch niet
icon

Beste antwoord door Anonymous 31 maart 2014, 12:54

Hoi Adri,

Inderdaad geen prettige ervaring die je vanmorgen had.
Volgens onafhankelijke gegevens op internet had de Sprinter vanmorgen bij aankomst op Schiedam Centrum een vertraging van 8 minuten. In plaats van 5:21 kwam die trein dus pas om 05:29 aan.
De intercity nar Leeuwarden had om 05:27 moeten vertrekken, maar had 1 minuut vertraging en vertrok derhalve om 05:28.
De conducteurs van die treinen hebben geen onderling contact. Dat loopt via de verkeersleiding.
Als de IC naar Leeuwarden de aansluiting over had moeten nemen, zou dat betekenen dat die nog zo'n 4 minuten na aankomst van de Sprinter had moeten wachten en uiteindelijk om ca., 05,33 had kunnen vertrekken. Voor een overstap van spoor 1 naar spoor 5 heb je in Schiedam Centrum wel een kleine 4 minuten nodig (niet iedereen loopt de 100 meter in 8 seconden).

En als die Intercity al met 6 minuten vertraging uit Schiedam vertrekt kan dat verderop in de dienst een sneeuwbaleffect hebben, waardoor de vertraging toeneemt, maar ook andere treinen met vertraging te maken krijgen omdat op een station bijv. een spoor nog niet vrij is omdat die vertraagde IC van jou daar nog staat.
Het luistert allemaal zo nauw, dat men vertraagde aansluitingen in principe alleen maar overneemt bij de laatste treinen.
Over het feit dat de omroepster een beetje laat was met omroepen kan ik verder niet oordelen, ik kan daar gewoonweg geen informatie over vinden.
Ik neem aan de andere kant toch ook wel weer aan dat de informatie op de panelen op spoor 5 toch ook wel aangaven dat die trein van 05:57 niet zou rijden.

Overigens is het een algemeen bekend verschijnsel dat op de Hoekse Lijn de treinen doorgaans vertraging oplopen.
Enerzijds komt dat door een technische storing in de deursignalering, waardoor de conducteur zich er terdege van moet vergewissen dat de deuren inderdaad gesloten zijn om dat vervolgens per portofoon aan de machinist door te geven. Dat kost bij elk station gewoon wat extra tijd.
Als ik van Vlaardingen West naar Rotterdam wil, weet ik van tevoren al dat er 2 minuten vertraging is.
Omgekeerd kom ik vanuit Rotterdam op Vlaardingen West altijd met 2-3 minuten vertraging aan.
Ik zal dan ook blij zijn dat in 2016/2017 de Hoekse Lijn omgebouwd gaat worden tot een Light rail verbinding. Niet dat de RET met storingen geconfronteerd wordt, maar kijkend naar RandstadRail geeft dat toch het nodige vertrouwen.

En dat juist de eerste treinen steeds extra vertraging hebben, zoals jij aangeeft, zou volgens mij weleens te maken kunnen hebben met het feit dat de rails - na een hele nacht niet bereden te zijn - glad zijn door neerslag van industriële uitstoot (heel bekend verschijnsel in het Rijnmondgebied) in combinatie met vochtneerslag. Zeker bij vochtig weer hoog ik de wielen van de Sprinters nog wel eens doorslippen.
Maar dat betekent dus ook langzaam optrekken en vroegtijdig gaan remmen; wat ook weer een beetje vertraging oplevert.

Alles bij elkaar kom je structureel al op 2-4 minuten vertraging per rit, maar door de combinatie chemische stoffen met vocht extra vertraging op de eerste ritten.

Wellicht dat een machinist (SLT2456?) op dit forum ook zijn visie hierop kan en wil geven.

Ik geef toe, mijn betoog lost jouw probleem niet op, ik hoop het echter iets begrijpelijker te hebben kunnen maken. Opgelost is het hopelijk in 2016/2017.

Vr.gr
Hans

Bekijk origineel

15 reacties

En om de reis mooi te maken zit je om 5:30
Op schiedam centrum
En roepen ze om 6:03 om dat de trein naar lelystad van 5:57 niet rijdt dit kan toch niet
Hoi Adri,

Inderdaad geen prettige ervaring die je vanmorgen had.
Volgens onafhankelijke gegevens op internet had de Sprinter vanmorgen bij aankomst op Schiedam Centrum een vertraging van 8 minuten. In plaats van 5:21 kwam die trein dus pas om 05:29 aan.
De intercity nar Leeuwarden had om 05:27 moeten vertrekken, maar had 1 minuut vertraging en vertrok derhalve om 05:28.
De conducteurs van die treinen hebben geen onderling contact. Dat loopt via de verkeersleiding.
Als de IC naar Leeuwarden de aansluiting over had moeten nemen, zou dat betekenen dat die nog zo'n 4 minuten na aankomst van de Sprinter had moeten wachten en uiteindelijk om ca., 05,33 had kunnen vertrekken. Voor een overstap van spoor 1 naar spoor 5 heb je in Schiedam Centrum wel een kleine 4 minuten nodig (niet iedereen loopt de 100 meter in 8 seconden).

En als die Intercity al met 6 minuten vertraging uit Schiedam vertrekt kan dat verderop in de dienst een sneeuwbaleffect hebben, waardoor de vertraging toeneemt, maar ook andere treinen met vertraging te maken krijgen omdat op een station bijv. een spoor nog niet vrij is omdat die vertraagde IC van jou daar nog staat.
Het luistert allemaal zo nauw, dat men vertraagde aansluitingen in principe alleen maar overneemt bij de laatste treinen.
Over het feit dat de omroepster een beetje laat was met omroepen kan ik verder niet oordelen, ik kan daar gewoonweg geen informatie over vinden.
Ik neem aan de andere kant toch ook wel weer aan dat de informatie op de panelen op spoor 5 toch ook wel aangaven dat die trein van 05:57 niet zou rijden.

Overigens is het een algemeen bekend verschijnsel dat op de Hoekse Lijn de treinen doorgaans vertraging oplopen.
Enerzijds komt dat door een technische storing in de deursignalering, waardoor de conducteur zich er terdege van moet vergewissen dat de deuren inderdaad gesloten zijn om dat vervolgens per portofoon aan de machinist door te geven. Dat kost bij elk station gewoon wat extra tijd.
Als ik van Vlaardingen West naar Rotterdam wil, weet ik van tevoren al dat er 2 minuten vertraging is.
Omgekeerd kom ik vanuit Rotterdam op Vlaardingen West altijd met 2-3 minuten vertraging aan.
Ik zal dan ook blij zijn dat in 2016/2017 de Hoekse Lijn omgebouwd gaat worden tot een Light rail verbinding. Niet dat de RET met storingen geconfronteerd wordt, maar kijkend naar RandstadRail geeft dat toch het nodige vertrouwen.

En dat juist de eerste treinen steeds extra vertraging hebben, zoals jij aangeeft, zou volgens mij weleens te maken kunnen hebben met het feit dat de rails - na een hele nacht niet bereden te zijn - glad zijn door neerslag van industriële uitstoot (heel bekend verschijnsel in het Rijnmondgebied) in combinatie met vochtneerslag. Zeker bij vochtig weer hoog ik de wielen van de Sprinters nog wel eens doorslippen.
Maar dat betekent dus ook langzaam optrekken en vroegtijdig gaan remmen; wat ook weer een beetje vertraging oplevert.

Alles bij elkaar kom je structureel al op 2-4 minuten vertraging per rit, maar door de combinatie chemische stoffen met vocht extra vertraging op de eerste ritten.

Wellicht dat een machinist (SLT2456?) op dit forum ook zijn visie hierop kan en wil geven.

Ik geef toe, mijn betoog lost jouw probleem niet op, ik hoop het echter iets begrijpelijker te hebben kunnen maken. Opgelost is het hopelijk in 2016/2017.

Vr.gr
Hans

Beste Adri,

Welkom op het NS Serviceforum. Spijtig om te lezen dat je vertraging had vanochtend en dat dit niet de eerste keer was. Vertragingen kunnen diverse redenen hebben. Ik verwijs je daarom graag door naar het antwoord van Hans.

Het is niet altijd mogelijk om problemen op dagbasis op te lossen, maar een beetje informatie kan wel resulteren in meer begrip voor het probleem. Uiteraard blijven wij ons best doen om jouw tijdig naar je eindbestemming te vervoeren.

Je titel heb ik aangepast en je topic heb ik naar het forum in de trein verplaatst om de vindbaarheid te vergroten.

Vriendelijke groet,

Herman NS
Ik kom hier graag morgen op terug, ik word naar beneden geroepen door mijn vrouw. Zit wellicht weer wat te lang achter de PC. Moet mijn dagen van afgelopen week toch inhalen met leeswerk en bijbehorende..

Mvg,
Jan

Ik kom hier graag morgen op terug, ik word naar beneden geroepen door mijn vrouw. Zit wellicht weer wat te lang achter de PC. Moet mijn dagen van afgelopen week toch inhalen met leeswerk en bijbehorende..

Mvg,
Jan

OK Jan, benieuwd naar jouw bevindingen.
Gauw naar beneden voordat ze met de deegroller naar boven komt, ha ha.
FIjne avond verder.
Ik vind het gewoon jammer dat de dienst regeling verandert is hier voor zou de trein om 5:05 weg moeten rijden en ging hij standaard om 5:10 weg door van 5:05 naar 5:13 hebben ze dit probleem verplaatst waaardoor veel meer reizegers in de problemen komen
Ik was gister pas om 7:13 op schiphol heb een trein reis van 2 uur achtr de rug waar van 50 min op het koude schiedam centrum ik heb de trein genomen van 6:12 naam Amsterdam central en op Leiden over gestapt en daar sta je dan met 700 man opgepropt om naar schiphol te gaan ik vind het te triest en ook nog eens heel gevaarlijk die bom volle trein als brand uit breekt of iets anders is het lees niet te over zien
Lees is leed
En wat ik niet snap al die dingen die je opnoemt die vertraging geven glade rails deuren enz ze Zijn bekende problemen bij de ns dus Zouden ze de eerste trein dus van uit de hoek van holland 10 min eerder moeten laten vertrekken dan dat ze nu doen probleem opgelost
Dag Adri,

Ik heb even alles hier studerend door zitten lezen op de late avond en wil er, zoals beloofd, mijn zegje over doen.

Allereerst wil ik zelf duidelijkheid scheppen over de vertraging die ontstaat op dit traject. Ik heb even naar verschillende treinnummers gekeken en daaruit blijkt, dat de benodigde vertraging in mijn ogen meevalt. Als ik de getallen van wat u beweert in mijn achterhoofd houdt. De meeste zitten, wat Hans ook vertelde, op ongeveer 2 à 3 minuten. De vertraging waar u het overhad komt op langere termijn niet vaak voor. Ik heb even uitgevogeld en zag dat u het heeft over de trein 4117 (31-03-2014). Hij is vanaf zijn beginpunt al met de benodigde vertraging vertrokken. Het probleem wat er zich afspeelde weet ik ook niet. Misschien een klein technisch defect waardoor de conducteur nog niet mocht beginnen met het starten van de vertrekprocedure. Ik durf dat ook niet met alle zekerheid te zeggen. Maar deze vertraging komt, zoals ik al aangaf, niet vaak op lange termijn voor. Dit kost dan teveel geld om de gehele planning om te gooien voor die paar keer.

Op lange termijn gekeken zie je dat er vaak vertragingen zijn van ongeveer 2 minuten. Dit heeft wellicht zeker te maken met de technische storing in de deursignalering, maar door de nauwe en nauwkeurige (en vooral) veilige samenwerking van de conducteur met de machinist proberen wij te zorgen dat wij zo gauw mogelijk weer naar het volgende station kunnen. En dit kost inderdaad wat meer tijd dan dat ik vanuit de stuurtafel kan zien of alle deuren dicht zijn en ik gelijk de remmen kan lossen en tractie kan geven.

Overigens kan je de kat niet wijsmaken dat dit tot 2 à 4 minuten vertraging kan leveren vooral in de vroege ochtenduren. Dat klopt! Er zijn nog andere redenen waardoor een vertraging ontstaat. (Elke vertraging heeft zijn reden)

In dit geval heeft het in de vroege ochtenduren vooral te maken met de gladde sporen. Hoe gek dat ook klinkt, vooral als het overdag 21 graden is hè. Mijn leerlingen die ik soms meeneem denken dat ik weer een grapje maakt. Dus ze trekken lekker op en dan moeten ze van mij geconcentreerd luisteren en vooral voelen hoe de trein optrekt. En ja... ze geloven mij eindelijk. We moeten gewoon minder hard optrekken en eerder onze remming inzetten. Dat ook voor de nodige vertraging kan zorgen. En dat is voor de reizigers heel jammer vind ik persoonlijk, want de meeste missen hun aansluiting. En hoe eerder een trein op een andere trein moet wachten hoe langer de vertragingen worden op de rest van de morgen. Maar het is en blijft vervelend, zeker als jij je baan daardoor kan verliezen. Wellicht zou u een klein gesprek kunnen aangaan met uw leidinggevende en dit probleem aankaarten, zodat ze er weet van hebben dat je weleens wat later op je werk kan zijn.

Om voor die gladde sporen een ruimere tijdsplanning te maken heeft ook niet veel zin, want dan krijg je vele klachten over de langere reistijden waar men overdag mee te maken krijgt. Wat is nou goed? Die gladde sporen komen soms voor in de vroege ochtenden bij de eerste paar treinen.

Enfin... Je kaart zelf aan om de trein 10 minuten eerder te laten vertrekken om wat eerder op Schiedam Centrum te zijn. Oké... Deze trein rijdt tot Rotterdam Centraal, dan moeten de andere treinen die aankomen op Rotterdam Centraal ook weer een andere planning krijgen en zo gaat het maar door. En wellicht zal je in Leiden ook niet altijd die gewenste aansluiting kunnen halen.
Zo zie je dat het probleem dan nog niet is opgelost. En dit kost teveel tijd en moeite als je kijkt naar dat traject tegenover de rest van Nederland.

Ik hoop toch dat ik nog het een en ander wat heb kunnen duidelijk te maken over dat een probleem niet zomaar is opgelost en dat men soms weleens even moet wachten. Mocht er iets niet duidelijk zijn, dan verneem ik dit graag. Mocht je vinden dat dit moet worden opgelost, dan zou ik zeker een klacht indienen en dan hoop ik voor u dat dit wordt opgelost.

En Hans, en ik dacht ook te menen dat vanaf 2017 RET op de Hoekse Lijn gaat rijden. (dat wordt beslist door de mannen van Stadsregio Rotterdam). Uiteraard dat er het één en ander wordt aangepast. Vanaf Schiedam Centrum hoorde ik vertellen. Hoe het dan zit met het goederenvervoer weet ik zelf niet, misschien dat er 1 spoor te beschikking blijft tot maassluis waar nu het meeste goederenvervoer komt. Maar dat wil ik nog weleens gaan navragen.

Mvg,
Jan

En Hans, en ik dacht ook te menen dat vanaf 2017 RET op de Hoekse Lijn gaat rijden. (dat wordt beslist door de mannen van Stadsregio Rotterdam). Uiteraard dat er het één en ander wordt aangepast. Vanaf Schiedam Centrum hoorde ik vertellen. Hoe het dan zit met het goederenvervoer weet ik zelf niet, misschien dat er 1 spoor te beschikking blijft tot maassluis waar nu het meeste goederenvervoer komt. Maar dat wil ik nog weleens gaan navragen.

Mvg,
Jan

Hallo Jan,

Dank weer voor je mooie verhaal. Hoewel het naar mijn idee in grote lijnen overeen kwam met mijn betoog, toch altijd fijn om het van de "meester" zelf te horen.

Voor wat betreft de Hoekse Lijn heb je helemaal gelijk. Die gaat in 2017 inderdaad omgebouwd worden tot lightrail verbinding.
Bij station Schiedam Centrum is indertijd al een keerpunt gebouwd (vlak voor dat hoogspannings/trafo station). Je ziet de metrostellen daar vaak wel in opstel staan.
Vanaf dat keerpunt wordt de metrolijn doorgetrokken en opnieuw aangelegd tot aan Hoek van Holland Strand. Het huidige HLDS vervalt en wordt letterlijk tot (bijna) op het strand verplaatst.
Ook tussen MSW en HLD komt er nog een station bij.

Voor het goederenvervoer wordt bij het zuidelijke spoor een "strengelspoor" aangelegd, zodat goederentreinen ongehinderd langs de vernieuwde (bredere en hogere) perrons kunnen.

Omdat goederenvervoer met dieseltractie gaat, zal de 750 Volt bovenleiding van RET gewoon doorgetrokken kunnen worden en de 1500 Volt van ProRail vanaf de huidige aftakking naar HLD kunnen vervallen. Dus geen spanningssluis o.i.d. nodig.

Hierboven heb ik je al de link gegeven naar de website, zodat je (met toestemming van moeder de vrouw, uiteraard) je wat verder kan verdiepen in de plannen, waartoe inmiddels ook al definitief besloten is.
Metrostellen zijn al besteld. Zelfde types die nu ook op RandstadRail rijden.
En dat zijn dan uiteraard de RET stellen, niet die trammetjes die de HTM naar Zoetermeer heeft rijden, hi.

Ben je weer een beetje bijgepraat.

Vr.gr.
Hans

Dag Hans,

Meer kan ik er ook niet van maken.

Zat vandaag nog te denken tijdens de rit richting Zwolle. Hoe zou de Hoekse lijn er over 5 jaar uit zien. Misschien dat ik dan toch een keer gebruik ga maken van het Openbaar Vervoer. Zelf maak ik daar bijna nooit gebruik van.

Nog bedankt voor info die je hebt gegeven Hans. Zo ben ik inderdaad weer een beetje bijgepraat. Heb ik weer wat nieuws te vertellen tegen studenten als ze nog is komen.

Mvg,
Jan

Goede morgen,

Bedankt voor alle
Reactie fijn om te zien dat er na 20
Mails geluisterd wordt en normaal wordt gereageerd had ik dit forum maar eerder gezien maar ja
Ik zal me er bij meer moeten leggen dat het niet anders kan en dat er nu een maal vertraging is op de Hoekse lijn door wat dan ook bedankt voor de info
Wel had ik nog een vraagje over de tram of metro die gaat rijden ik hoorde dat de eerste tram/metro pas gaat rijden na 6:00 weten jullie hier iets van
Hallo Adri,

Het duurt nog wel een jaar of 3 voordat de metro (geen tram) over de Hoekse Lijn gaat rijden.
De metrolijn wordt vanaf Station Schiedam doorgetrokken naar het strand,, zo ongeveer aan het eind van de Badweg.
Uit vorige berichten van jou kreeg ik de indruk dat je in de Hoek woont.
Ook daar zijn volgens mij inmiddels al enkele voorlichtingsavonden geweest.

Of je die gemist hebt of niet, er is een speciale website gewijd aan de Hoekse Lijn , waar ook iets over de geplande dienstregeling op staat.

Ik denk dat als je die site bekijkt je een antwoord hebt op heel veel vragen.

Reageer