beantwoord

Vertraging met ns-kaartje naar Duitsland, vergoeding bij hispeed of ns?

• Op het juiste spoor
  • 4 reacties
Ik reisde een tijdje geleden van Rotterdam naar Düsseldorf. Voor die route had ik een kaartje uit de NS-automaat gehaald. Omdat ik tussen Dordrecht en Eindhoven een half vertraging/extra reistijd opliep, miste ik in Venlo de overstap waardoor ik pas een uur later verder kon met een verbinding die langer duurde dan de eigenlijk geplande van een uur eerder. Uiteindelijk was ik bijna 2 uur later dan gepland op bestemming.

Een NS-medewerker vertelde me dat ik via HiSpeed geld terug kan vragen omdat ik naar buitenland reisde

Een andere NS-medewerker vertelde me dat ik pech heb omdat alleen vertraging tot de grens telt en NS er niets aan kan doen dat ik mijn verbinding naar Duitsland miste en mijn vertraging daardoor boven 60 minuten kwam. (Volgens hem had ik zelfs nog geluk had dat ik niet in Venlo op eigen kosten in een hotel moest overnachten)

Een HiSpeed-medewerker vertelde me dat ik via NS geld terug kan vragen omdat het ticket niet voor ICE maar voor regionale treinen gold.

Omdat ik het originele kaartje moet opsturen, lijkt het me handig als ik direct naar de juiste aanbieder ga. Mijn vraag is dus wie dat is.
icon

Beste antwoord door Herman NS 30 mei 2014, 17:57

Beste Truus,

Vervelend dat je vertraging hebt gehad. Je kunt compensatie aanvragen bij organisatie bij wie je het vervoerbewijs hebt aangeschaft. NS Hispeed biedt alleen compensatie over de trein die vertraagd is. Eventuele vervolgvertragingen komen niet aanmerking voor compensatie. Meer informatie over deze vorm van compensatie kun je vinden op hun website.

Je topic heb ik verplaatst naar het forum 'in de trein' om de vindbaarheid te vergroten.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U heeft gereisd met NS en op een NS-traject de vertraging van zo te zien meer dan een half uur opgelopen. NS is formeel niet aansprakelijk voor het feit dat u daardoor te laat in Duitsland kwam, de trein vanaf Venlo is niet van NS, maar van Keolis. De claim voor Geld terug bij vertraging dekt vervolgschade niet. Het lijkt me dat u de claim voor een half uur te laat bij NS kunt indienen. Bepalend is met hoeveel vertraging u in Venlo aankwam.
Dank voor het antwoord. Ik kwam met 35 minuten vertraging in Venlo aan. U zegt dat NS formeel niet aansprakelijk is. Betekent dit dat er soms coulance wordt getoond of dat ik een andere mogelijkheid heb?
Reputatie 7
Badge +4
Ik vraag me het af. NS zal denk ik niet verder gaan dan het halve uur maar soms geven medewerkers de bereidheid aan een zekere mate van coulance te betrachten. Ik zou ook niet weten hoe ze dan omgaan met de twee uur vertraging, daar kan men niks mee, vrees ik. Na een uur krijgt u de prijs van uw kaartje, tot Venlo in zijn geheel terug. Mogelijk zou dat doen een insteek zijn om u wat tegemoet te komen. U was iets meer dan een half uur te laat. Maar het is geen recht, het is coulance.

Als ik u was, zou ik even wachten op de reactie van een NS-medewerker, hier op het forum.
Reputatie 3
Badge
Werkt het inderdaad zo dat je, als je een kaartje hebt voor NS en een andere vervoerder, en er treedt meer dan 30 minuten vertraging op in het NS-traject, je GTBV kunt krijgen voor die vertraging op dat traject, ongeacht je eindbestemming, zelfs als die eindbestemming bereikt moest worden met een andere vervoerder?
Bijvoorbeeld ook: ik heb een kaartje Den Haag-Antwerpen; ik neem de 'gewone' IC naar Roosendaal met de bedoeling om daar over te stappen op de NMBS-trein naar Antwerpen, maar die heeft meer dan een half uur vertraging waardoor ik de aansluiting mis. Kan ik dan claimen op basis van 30+-minuten vertraging tot aan Roosendaal? En van welk bedrag wordt dan mijn restitutiepercentage berekend? Van een enkeltje Den Haag-Roosendaal (hoewel ik daar dus geen kaartje voor had)?
Reputatie 7
Badge +4
Het is in principe allemaal veronderstellenderwijs en ik gaf aan dat het plausibel zou kunnen zijn maar dan niet verder dan Venlo, omdat de verantwoordelijkheid van NS niet verder leidt. Maar zelfs dan is het de vraag of NS dat doet op basis van het feit dat het een NS-traject is op basis van een bij NS gekocht kaartje. Het is maar voor een deel een NS-traject maar het is wel aan te tonen dat er sprake was van meer dan een half uur in Venlo. Ik vraag me ook af of het administratief in het systeem kan.
Je vraag kan ik dus niet met zekerheid beantwoorden. Al zou ik in de IC naar Antwerpen blijven zitten en niet overstappen op de stoptrein in Roosendaal. 😉 Maar de situatie die je noemt, kan wel natuurlijk.

Ik vind dit toch een zaak voor een NS-medewerker want ik hoop en hou het voor mogelijk dat het zo werkt maar zeker weten doe ik het uiteraard niet. Wat Truus zegt voor het deel van Nederland is echter volledig na te gaan. Maar of het systeem er in voorziet, is maar de vraag. Het lijkt me zoals ik in mijn reactie ook al aangaf het beste NS even af te wachten.

Ik vind de vraag wel wezenlijk want het niet uitkeren van GTBV op een NS-traject met een NS-trein zou dan in het geval van een internationaal kaartje niet gelden, terwijl NS evenveel tekort schiet als bij een normale vertraging, waar wel wordt uitgekeerd. Als het aantoonbaar is en dat is het volgens Truus, lijkt het me plausibel dat het vertraagde Nederlandse deel met NS wordt uitgekeerd volgens GBTV. De uiteindelijke twee uur vertraging in Dusseldorf valt formeel buiten de vergoedingenregeling van NS, lijkt me. Al is de vertraging van NS natuurlijk wel de oorzaak.
Beste Truus,

Vervelend dat je vertraging hebt gehad. Je kunt compensatie aanvragen bij organisatie bij wie je het vervoerbewijs hebt aangeschaft. NS Hispeed biedt alleen compensatie over de trein die vertraagd is. Eventuele vervolgvertragingen komen niet aanmerking voor compensatie. Meer informatie over deze vorm van compensatie kun je vinden op hun website.

Je topic heb ik verplaatst naar het forum 'in de trein' om de vindbaarheid te vergroten.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Reputatie 3
Badge
Laat ik nu de indruk hebben dat NS Hispeed hier totaal niet in beeld is. . .

Volgens mij had Truus te maken met een vertraagde trein van NS. Waardoor ze een aansluiting op Keolis miste.
De vraag is nu of ze dan in ieder geval GTBV kan krijgen voor het stuk van Rotterdam naar Venlo waar NS de vertraging van 35 minuten heeft opgelopen. Niet elke internationale reis is toch per definitie Hispeed?
Reputatie 7
Badge +4
Precies IskOV, dat is de vraag waar het om draait en de site waar HermanNS naar verwijst geeft wel informatie maar geeft ook gegevens die wat tegenstrijdige dingen aangeven voor de beantwoording van de situatie bij Truus. Ik vind zelf in ieder geval het er wat mistiger op worden en in dit antwoord van dit draadje komt Truus mogelijk ook niet verder. Wat dat betreft is, het zaak om het eens te lezen, alles is niet helemaal helder en we proberen hier toch een beetje richting te geven naar Truus toe. Iedere reactie die haar verder helpt, draagt weer bij tenslotte.
Reputatie 7
Badge +4
Gedeelte overgenomen uit de Hispeedsite:

NS Hispeed-compensatieregelingen

NS Hispeed kent de volgende compensatieregelingen:
Terug naar boven

Binnenlandse reizen met Intercity direct en Thalys
Internationaal reizen met Thalys
Reizen met een andere internationale trein

U krijgt compensatie:

Als u in het bezit bent van een geldig ticket/toeslag voor de vertraagde trein.
.
Als de vertraging werd veroorzaakt door NS Hispeed, een andere vervoerder op het spoor of door de infrabeheerder (in Nederland ProRail).
NS Hispeed biedt alleen compensatie over de trein die vertraagd is. Eventuele vervolgvertragingen komen niet aanmerking voor compensatie.

Bij een vertraging van meer dan 60 minuten, 25% van uw ticketprijs (enkele reis) voor het vertraagde traject
Bij een vertraging van 120 minuten of meer, 50% van de ticketprijs (enkele reis) voor het vertraagde traject.

U krijgt geen compensatie:

- Als u niet voldoet aan bovenstaande voorwaarden.

einde citaat met wellicht niet relevante weglatingen

De eerste drie sluiten mogelijk uit en 'door een andere vervoerder' biedt mogelijkheden maar niet zeker. Eerlijk gezegd weet ik niet waardoor de vertraging kwam. Het is wel een internationale reis.

@Truus: Is ergens te zien dat het een Hispeedkaartje is? Hispeed zou met iets meer dan een half uur vertraging niet eens uitbetalen.

De vraag is of de verwijzing van Stephan wel de juiste is. Bij Hispeed krijgt Truus niks dus ik zou het bij GBTV proberen, wat we ook al eerder aangaven. Een half uur vertraging in Venlo is het enige wat overblijft zo te zien.
Het lijkt mij verstandig als Truus even contact opneemt met NS Hispeed voor advies. Ik zie dat op het traject Rotterdam - Düsseldorf afwisselend met NS + ICE en NS + Keolis gereden wordt. Het maakt wellicht nog verschil met welke trein ze precies vanaf Venlo verder is gereisd naar Düsseldorf. In principe komt ze sowieso in aanmerking voor de reguliere Geld Terug bij Vertraging regeling, aangezien ze tussen Dordrecht en Eindhoven een half uur vertraging heeft opgelopen.

Hier ben ik weer.

Er zijn 2 logische routes om vanuit Rotterdam in Düsseldorf te komen. Via Arnhem/Oberhausen of via Venlo/Mönchengladbach. Bij de eerste route zit je vanaf (Amsterdam/Utrech/Arnhem) in een ICE en bij de tweede route reis je vanaf Venlo met Keolis naar Düsseldorf.

Ik kocht mijn kaartje in een NS automaat en op het kaartje en ook onderweg heb ik dus niets met Hispeed te maken gehad. Maar..... ik had hetzelfde kaartje via Venlo wèl via NSHispeed loket kunnen kopen. Deed ik alleen niet omdat dat 4 euro duurder is en de medewerkster me daarom de automaat adviseerde.

Op het formulier van HiSpeed kun je allerlei treintypen aankruisen, maar geen regionale/binnenlandse. Bovendien verwees HiSpeed me al naar NS (en NS verwees me naar HiSpeed).

Het is me duidelijk dat ik voor het eerste stuk met een half uur vertraging recht heb op Geld terug bij vertraging. Maar het gaat mij er natuurlijk om dat ik uiteindelijk duidelijk meer vertraging dan dat half uur opliep.

Ik zal eerlijk zijn: ik heb deze vertraging al vaker gehad. Tot nu toe kreeg ik van zowel NS als HiSpeed als antwoord op mijn aanvraag om geld terug bij vertraging (waarbij ik uiteraard de minimale hoeveelheid vertraging had en ook het originele kaartje instuurde) te horen dat het niet hun verantwoordelijkheid was. Dan had ik dus geen vergoeding voor de extra tijd die ik kwijt was, sowieso geen vergoeding voor de extra taxikosten die soms nodig waren en was ik ook nog eens mijn originele kaartje kwijt (nodig voor Duitse belastingdienst).

Het lijkt me niet dat ik de enige ben die hier tegenaan loopt. Daarom heb ik mijn vraag nu hier geplaatst. Misschien vinden we een duidelijk antwoord!
In elk geval dank voor het meedenken tot nu toe en ik lees graag meer 🙂
Reputatie 3
Badge
Zo moeilijk kan het toch niet zijn.

Er is geen Hispeed-verbinding tussen Rotterdam en Venlo, en ook niet tussen Venlo en Düsseldorf.
Rotterdam - Venlo is de concessie van NS. Van Venlo naar Düsseldorf is Keolis.

Vertraging is opgelopen tussen Rotterdam en Venlo. Dus daar in ieder geval (zoals Inge ook stelt) recht op GTBV van NS. Maar in alle regelingen sluiten de vervoerders vergoeding voor vertraging door het missen van aansluitingen bij andere vervoerders uit, dus normaal gesproken houdt het daarmee ook op. Als NS of Keolis meer vergoedt dan de vertraging tussen Rotterdam en Venlo, is het coulance, en geen recht.

Dat klopt, IskOV. Truus kan de geld terug bij vertraging claim indienen via NS.
Reputatie 2
U heeft gereisd met NS en op een NS-traject de vertraging van zo te zien meer dan een half uur opgelopen. NS is formeel niet aansprakelijk voor het feit dat u daardoor te laat in Duitsland kwam, de trein vanaf Venlo is niet van NS, maar van Keolis. De claim voor Geld terug bij vertraging dekt vervolgschade niet. Het lijkt me dat u de claim voor een half uur te laat bij NS kunt indienen. Bepalend is met hoeveel vertraging u in Venlo aankwam.

Dat is niet helemaal goed, Thom. NS is volgens de CIV-regels de vervoerder tot aan Venlo (Grens), vanaf daar valt alles weer onder de Duitse vervoerder, (bij een Verbundkaartje val je onder de regels van VRR, (ook vanaf Venlo), bij een internationaal treinkaartje val je vanaf Venlo (Grens) onder DB-Regio, die dat dan weer met Keolis verder afhandelt.

Reageer