beantwoord

Vertraging ..... of nee, toch geen vertraging

• 28 februari 2019
  • 12 reacties
  • 337 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Super user
  • 5460 reacties
Regelmatig gebeurt het, soms wel meerdere keren per week, dat er voor mijn trein ’s morgens op het moment dat ik nog thuis ben 3 of 4 minuten vertraging wordt aangegeven of wanneer ik al op het perron sta dat de CTA +5 minuten aangeeft. Vervolgens verdwijnt die +5 weer van de CTA en komt de trein met misschien slechts 1 of 2 minuten vertraging of soms zelfs gewoon op tijd het station binnen rijden. Dat is natuurlijk heel fijn, maar nog fijner zou het zijn wanneer je niet eerst op het verkeerde been wordt gezet. Want met +5 haal ik mijn overstap enkele stations verder niet en kies er dan wel eens voor om op een ander station over te stappen.
Je zou zelfs iets later van huis kunnen gaan omdat de trein later is (denk je) en vervolgens mis je hem omdat die toch op tijd is. Intussen gebeurt het zo vaak dat ik die vertraging al met een flinke korrel zout neem.

Het betreft in mijn geval de 6327, maar ook andere 6300 treinen naar Den Haag hebben dit vaak. Er is dan bijna altijd een x-aantal minuten vertraging bij Voorhout, die vervolgens bij aankomst te Leiden met 2 of 3 minuten is afgenomen. Zo wordt een +4 bij Voorhout vaak maar +1 bij Leiden, en een +7 bv een +4
Dit was al zo met de oude SGM treinen, en nu ook nog met de nieuwe SNG’s. Het lijkt mij dat de rijtijd tussen Voorhout en Leiden te ruim is en mogelijk die tussen Hillegom en Voorhout te kort is waardoor dit wordt veroorzaakt.
Het lijkt me nu ook niet echt niet goed voor de punctualiteitscijfers.

Zou hier eens naar gekeken kunnen worden?

Dit is bv de rit van vanmorgen.
Ik was om 7.17 op station De Vink, CTA gaf +5 aan anwege de +4 bij Voorhout en 1 a 2 minuten later verdween dat. Was de trein blijkbaar op Leiden aangekomen met +1, dus geen vertraging aan te geven.

icon

Beste antwoord door Julian 28 februari 2019, 15:04

Het probleem zit helaas iets dieper dan dat. Het gaat hier op twee dingen mis:
1) NS gebruikt al een dienstregeling in tienden van minuten, waar ProRail de minuten nog altijd afrond.
2) Het fysieke meetpunt ligt niet bij het station, maar verderop.

Hierdoor krijg je dus (zelfs als je perfect op de seconde op tijd vertrekt vanaf Voorhout) al standaard +1/+2 aan je broek. Vertrek je iets aan de late kant (met +1/+2), dan zit je dus al op +3/+4 tegen de tijd dat je het fysieke meetpunt passeert.
Daarna rijdt de trein voor Leiden over het volgende meetpunt, waar de vertraging weer gecorrigeerd wordt, omdat dat punt wel op de juiste locatie ligt. Daarnaast zit er richting Leiden een behoorlijke rijtijdspeling in deze treinserie, waardoor je dus uiteindelijk met +1 aankomt in Leiden.
Een mogelijke oplossing zou zijn dat voor het meetpunt bij Voorhout een automatische correctie in de vertragingstijd gemaakt wordt.
Bekijk origineel

12 reacties

Ik denk dat dit wel te verklaren valt, Momo. Een vertraging op het bord wordt met stappen van 5 minuten aangegeven, zoals je ongetwijfeld weet, wat een afgerond getal is van de daadwerkelijke vertraging. Dat betekent dat een aangegeven vertraging op het bord van 5 minuten tussen de 3 en 7 minuten vertraging is. Wanneer het minder dan 3 minuten is zal het bord niks aangeven, is de vertraging meer dan 7 minuten dan zal er +10 op het bord staan. Doordat je vertraging tussen Voorhout en Leiden wordt ingelopen vervalt de +5 weer.
Het probleem zit helaas iets dieper dan dat. Het gaat hier op twee dingen mis:
1) NS gebruikt al een dienstregeling in tienden van minuten, waar ProRail de minuten nog altijd afrond.
2) Het fysieke meetpunt ligt niet bij het station, maar verderop.

Hierdoor krijg je dus (zelfs als je perfect op de seconde op tijd vertrekt vanaf Voorhout) al standaard +1/+2 aan je broek. Vertrek je iets aan de late kant (met +1/+2), dan zit je dus al op +3/+4 tegen de tijd dat je het fysieke meetpunt passeert.
Daarna rijdt de trein voor Leiden over het volgende meetpunt, waar de vertraging weer gecorrigeerd wordt, omdat dat punt wel op de juiste locatie ligt. Daarnaast zit er richting Leiden een behoorlijke rijtijdspeling in deze treinserie, waardoor je dus uiteindelijk met +1 aankomt in Leiden.
Een mogelijke oplossing zou zijn dat voor het meetpunt bij Voorhout een automatische correctie in de vertragingstijd gemaakt wordt.
Reputatie 7
Badge +3
Dat weet en begrijp ik Jouke, het gaat ook niet om de manier van weergeven op de CTA.

Het gaat om het feit dat er iedere keer bv daadwerkelijk en niet afgerond bv 4 minuten vertraging bij Voorhout wordt aangegeven en bij Leiden maar 1 minuut. De trein heeft er dan niet de 7 minuten over gedaan die er voor staan, maar misschien maar 4 of 5 minuten.

Misschien geeft dit plaatje uit de reisplanner zojuist het beter weer.
Mogelijk zou de vertrektijd uit Voorhout kunnen worden aangepast naar bv .12/.42 of zelfs .13/.43
Regelmatig zijn er bij wijzigingsbladen van die minuten aanpassingen.

Voorhout - Leiden is 7km en daar wordt 7 minuten voor gerekend, ter vergelijking Heemstede-Aerdenhout is ook 7 km en daarvoor wordt 5 minuten gerekend.

Reputatie 7
Badge +3
Dank je Julian, als wat jij voorstelt een oplossing hiervoor kan zijn is dat ook goed.
Nu krijg je dus van die rare situaties dat de trein er volgens de reisplanner maar 3 minuten overdoet ipv 7 minuten, alsof de trein daar op HSL snelheid rijdt. Heb je helemaal geen ICNG's nodig 🤣
Reputatie 5
Heel vaak is de reistijd volgens dienstregeling van sprinters naar een knooppuntstation toe ruimer dan vanaf dat knooppuntstation. Dat vergroot de kans op een aansluiting en is dus ook positief voor het criterium reizigerspunctualiteit, waarop NS wordt afgerekend.
Badge
Heel vaak is de reistijd volgens dienstregeling van sprinters naar een knooppuntstation toe ruimer dan vanaf dat knooppuntstation. Dat vergroot de kans op een aansluiting en is dus ook positief voor het criterium reizigerspunctualiteit, waarop NS wordt afgerekend.
De tijdspeling is gewoon een standaard percentage van de rijtijd tussen dienstregelingspunten, naar knooppunt stations is deze niet groter dan tussen andere stations. Wel wordt er op knooppunt stations vaak even langer gehalteerd waardoor er meer kans is om overstappen te halen als 1 van de treinen iets vertraagd is.

Ik reed vanmorgen achter desbetreffende trein en zag de vertraging vanaf Voorhout inderdaad op +4 staan en bij Leiden Centraal sprong deze in 1 keer naar +1 op mijn TimTim. Zelf heb ik dit ook al meermalen ervaren op dit traject dat de vertraging opeens grotendeels weg is in Leiden Centraal. Ik sluit me dan ook aan bij het verhaal van Julian maar ik snap Momo ook dat het niet klopt natuurlijk en dat je dan niet even rustiger moet gaan fietsen want dan mis je deze trein terwijl je denkt dat hij met 4 minuten vertraagd is.

Nu zal dat Momo niet gebeuren want die is bekend met dit fenomeen, tussen Voorhout en Leiden Centraal gaan die treinen gewoon supersonisch ;)

Spelen met de vertrektijd is geen oplossing deze moet meer gezocht worden in het corrigeren van de vertrektijd i.v.m. de afstand van het meetpunt t.o.v het station.
Reputatie 7
Badge +3
Je was me vanmorgen wel aan het achtervolgen Jeroen, eerst met de 2127 achter mijn 6327 aan en daarna met de 5029 mijn 5129 achterna🤣

Maar inderdaad, ik ben intussen wel bekend met dit fenomeen. Het was me al een behoorlijke tijd geleden al eens opgevallen dat een eerder aangegeven vertraging opeens weg was of een stuk kleiner was en heb dit een tijdje gemonitord. Jij hebt toch nog een keer bij deze rit naar je rijtijd tussen deze stations gekeken voor me? Toen kon je ook makkelijk 2 of 3 minuten goedmaken.
Als jij nu ook nog snel de SNG instructie krijgt kun je deze rit ook weer eens rijden.

In het begin heb ik wel eens de fout gemaakt om bij +3 of +4 wat later van huis te gaan of rustig te lopen om dan nog net op nippertje de trein te halen of het laatste stukje nog even te moeten rennen. Nu niet meer, nu denk ik "+3 bij Voorhout, dan is die hier straks mooi op tijd"😂

Ik vraag me dan wel af waarom er dan voor gekozen is om bij dit station het meetpunt verderop te hebben als dit zulke verschillen oplevert. En is dit iets wat ook bij andere stations speelt?
Reputatie 5

De tijdspeling is gewoon een standaard percentage van de rijtijd tussen dienstregelingspunten, naar knooppunt stations is deze niet groter dan tussen andere stations.

Dan is het wel opvallend dat de reisplanner voor Voorhout-Leiden 7 minuten rekent en voor Leiden-Voorhout 5 minuten. Evenzo voor De Vink-Leiden 4 minuten en voor de andere richting 3 minuten. Of vereist de infrastructuur in Leiden een langzame nadering?
Dat is dus de speling in de dienstregeling. Die zit vaak aan het einde van de rit of vlak voor een groot knooppunt (zoals Leiden).
Bij Leiden zit er heel wat speling, voor alle treinseries.
Reputatie 7
Badge +3
Omdat ik niet alleen negatieve dingen wil melden, maar ook positieve dingen even dit:

Of er nu echt iets is gewijzigd of dat het een gevolg is van de werkzaamheden weet ik niet, maar de afgelopen tijd is dit fenomeen minder voorgekomen.

Geen +5 meer op het scherm op De Vink die weer verdwijnt. De laatste tijd als er vertraging wordt aangeven is het ook echt vertraging. Als ik het zo bekijk op Treinposities blijft de + op Voorhout veelal beperkt tot 2 minuten, wat dus geen +5 genereert.

Voor de trein een half uur na die van mij (dus de 6329) zag ik vanmorgen zelfs een klacht dat deze 2 minuten te vroeg van Voorhout vertrok. Op Treinposities zie ik een stop van 7.38.21 tot 7.39.21, vertrektijd volgens dienstregeling is 7.40, zou dan maar hooguit 1 minuut te vroeg zijn, maar wellicht is dat weer een gevalletje stationsklok die niet gelijk loopt (foto van klok was bijgevoegd).

Klacht was dat dit al 2 weken lang zo is. Ik vind dat niet zo terug in de Treinposities gegevens, maar dat kan natuurlijk weer komen door wat Julian aangaf, dat het fysieke meetpunt niet bij het station ligt, maar verderop.
Maar omdat het nu 2 weken zo is bij Voorhout, zou dat best aan de werkzaamheden bij Leiden kunnen liggen, dat deze dan strak op tijd in Leiden moeten zijn en weer vertrekken.
Bedankt voor de update Momo, ik word blij van je reactie. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Graag gedaan Emma.

Wellicht dat men in Voorhout nu minder blij is.
En het is even kijken hoe het ermee gaat wanneer de werkzaamheden bij Leiden afgerond zijn.
Maar voorlopig is dit 1 positief puntje van deze verder zeer veel overlast gevende werkzaamheden.

Reageer