beantwoord

Vertraging opgelopen, laatste trein rijdt niet; wat nu?

• 28 maart 2014
  • 4 reacties
  • 1073 Bekeken

Ik reis al een jaar of 8 elk weekend van Alkmaar naar Naarden-Bussum vv. Ik heb hiervoor al een paar jaar een 'weekend vrij abonnement'. Mijn vertrek is vrijdagavond half 7, terugreis zondagavond half 11. De meeste keren gaat het prima, ik ben er blij mee. Wanneer er werkzaamheden zijn in het weekend, is er vervangend vervoer geregeld, en ben ik een half uurtje later thuis. Afgelopen zondag ging het fout. Ik had gezien dat er werd gewerkt tussen Zaandam en Uitgeest, er zouden bussen zijn. Mijn aankomst op A'dam centraal is altijd 3 minuten voor het vertrek van de trein naar Den helder. die was er dus niet meer. Ik vroeg aan een NS medewerker welke trein ik het beste kon nemen. Ik kreeg te horen dat ik naar Sloterdijk kon gaan, dan de trein naar Zaandam. Op Sloterdijk aangekomen had ik 1 minuut de tijd om over te stappen, de loopafstand naar perron 9 is 150 meter, buitenom. Dat lukte dus niet, ik kreeg het advies om de trein naar Hoorn te nemen, en vandaar naar Alkmaar. In Hoorn aangekomen (00.11 u) was er geen trein meer die naar Alkmaar reed, alleen A'dam, waar ik net vandaan kwam, en Enkhuizen. De eerstvolgende trein ging maandagochtend. Weer een conductrice gevraagd, die zei dat ik maar een taxi moest nemen. Nog even gekeken of er bussen reden, nee, die reden niet meer. Toen er een taxi aankwam, vroeg ik wat de kosten waren om naar Alkmaar te rijden, die waren een kleine 70 €! Maar ja, wat moest ik? In Hoorn overnachten? de volgende ochtend moest ik weer om 7 u op mijn werk zijn....
Aangekomen in Alkmaar kreeg ik de rekening......€ 63,65...

Het valt me dus erg tegen, wat betreft de service, die anders zo goed is. De overstap tijd in A'dam Centraal en Sloterdijk was veel te kort, en daarna was er geen reisgelegenheid meer. Net als het advies om naar Hoorn te rijden, en er daar achter te komen dat er geen verdere reisgelegenheid meer is. Dit was dus rond middernacht! Normaal ben ik om 10 voor 12 thuis in Alkmaar.
Ik betaal dus voor de reis Naarden-Bussum naar Alkmaar, en vervolgens moet ik met de taxi naar huis op eigen kosten.....
icon

Beste antwoord door Stephan NS 29 maart 2014, 14:34

Beste veroniek1955,

Erg vervelende situatie die je afgelopen zondag hebt meegemaakt. Door verschillende omstandigheden en reisadviezen die je hebt gekregen, heb ik begrepen dat je een behoorlijk lange reis hebt gehad. Ook tijdens werkzaamheden proberen we je zo goed mogelijk een passend reisadvies te geven. In ieder geval goed dat je van de taxi nog een bonnetje hebt meegrekegen. Ik maak uit je bericht op dat je inmiddels een e-mail hebt verstuurd naar de Klantenservice? Voor de restitutie van je taxirit adviseer ik je een brief te sturen met het originele taxibonnetje erbij. Hier vindt je het adres waar je dit verzoek kunt indienen. Tevens kun je een verzoek indienen voor Geld Terug Bij Vertraging. Hier vindt je meer info over deze regeling. Ik heb tevens je topic verplaatst naar "In de trein" en je titel aangepast, zodat deze beter vindbaar wordt voor andere gebruikers van het forum.

Groet,
Stephan
Bekijk origineel

4 reacties

Hallo Veroniek,

Als je in de reisplanner kijkt zul je zien dat er zelden of nooit met overstaptijden van 1 of 3 minuten gerekend wordt. De reisplanner zegt dan doodleuk dat dat geen haalbare overstap is.
Met een overstap wordt nog wel rekening gehouden als de treinen "cross platform" dus aan weerszijden van het perron staan. Je hoeft dan alleen maar het perron over te steken.

Uiteraard is het hartstikke vervelend wat er uiteindelijk door die onmogelijke overstaptijden is gebeurt.
Vraag is daarbij ook altijd of de desbetreffende medewerk(st)ers wel voldoende op de hoogte waren van de situatie elders.

Aangezien het hier geplande werkzaamheden betroffen geldt in principe de regeling "Geld terug bij vertraging niet", omdat tevoren bekend was dat je geconfronteerd kunt worden met vertraging.

Desondanks zou ik, mede gezien de af en toe onmogelijke adviezen van NS medewerk(st)ers toch contact opnemen met de afdeling Klantenservice van NS en hen de hele situatie duidelijk uitleggen.
En hopelijk heb je van die taxirit een bon, zodat je die kosten ook daadwerkelijk kunt aantonen.

Het snelste is uiteraard bellen met de Klantenservice (10 cent per minuut).
Ze hebben ook nog een virtiuele medewerkster, Eva genaamd, maar die is vaak niet zo erg snugger.
Alternatief is om e.e.a per brief aan hen voor te leggen. In dat geval moet je wel rekenen op een afhandelingstijd van 4-6 weken.

De gegevens van de klantenservice kun je op deze pagina vinden.

ik hoop dat men bereid is in dit geval enige coulance te betrachten.

Veel succes en hopelijk heb ik je iets op weg kunnen helpen.

Vriendelijke groet,

Hans
Hallo Veroniek,

Als je in de reisplanner kijkt zul je zien dat er zelden of nooit met overstaptijden van 1 of 3 minuten gerekend wordt. De reisplanner zegt dan doodleuk dat dat geen haalbare overstap is.
Met een overstap wordt nog wel rekening gehouden als de treinen "cross platform" dus aan weerszijden van het perron staan. Je hoeft dan alleen maar het perron over te steken.

Uiteraard is het hartstikke vervelend wat er uiteindelijk door die onmogelijke overstaptijden is gebeurt.
Vraag is daarbij ook altijd of de desbetreffende medewerk(st)ers wel voldoende op de hoogte waren van de situatie elders.

Aangezien het hier geplande werkzaamheden betroffen geldt in principe de regeling "Geld terug bij vertraging niet", omdat tevoren bekend was dat je geconfronteerd kunt worden met vertraging.

Desondanks zou ik, mede gezien de af en toe onmogelijke adviezen van NS medewerk(st)ers toch contact opnemen met de afdeling Klantenservice van NS en hen de hele situatie duidelijk uitleggen.
En hopelijk heb je van die taxirit een bon, zodat je die kosten ook daadwerkelijk kunt aantonen.

Ze hebben ook nog een virtiuele medewerkster, Eva genaamd, maar die is vaak niet zo erg snugger.
Alternatief is om e.e.a per brief aan hen voor te leggen. In dat geval moet je wel rekenen op een afhandelingstijd van 4-6 weken.

Vriendelijke groet,

Hans

Hallo Hans,

Bedankt voor je antwoord.
Wanneer ik in de reisplanner kijk, gaat mijn reis helemaal veel tijd kosten.
Dat is als volgt: Naarden-Bussum...Weesp....Muiderpoort...Uitgeest...Alkmaar.
Tot Uitgeest gaat het goed, de trein naar Alkmaar is dan vaak al weg, je ziet dan de intercity's voorbij razen. Ik heb daar al eens een vraag over gesteld, maar kreeg een onbevredigend antwoord. Ik stap dus over in A'dam centraal. Dat gaat meestal goed.
Ik heb gelukkig een bon voor de taxirit, de chauffeur was heel behulpzaam, en zei dat ze de hele dag al toestanden hadden. Ik heb mijn vraag aan Eva voorgelegd en die heeft het door gemaild aan de klantenservice....afwachten maar...
Hallo Veroniek,

Vriendelijke groet,

Hans

Hallo Hans,

Bedankt voor je antwoord.
Wanneer ik in de reisplanner kijk, gaat mijn reis helemaal veel tijd kosten.
Dat is als volgt: Naarden-Bussum...Weesp....Muiderpoort...Uitgeest...Alkmaar.
Tot Uitgeest gaat het goed, de trein naar Alkmaar is dan vaak al weg, je ziet dan de intercity's voorbij razen. Ik heb daar al eens een vraag over gesteld, maar kreeg een onbevredigend antwoord. Ik stap dus over in A'dam centraal. Dat gaat meestal goed.
Ik heb gelukkig een bon voor de taxirit, de chauffeur was heel behulpzaam, en zei dat ze de hele dag al toestanden hadden. Ik heb mijn vraag aan Eva voorgelegd en die heeft het door gemaild aan de klantenservice....afwachten maar...
[/quote]

Dank voor je verdere uitleg,Veroniek.
Eva mag dan wat moeilijk aan de gang te krijgen zijn, maar als ze eenmaal een bericht doorstuurt naar klantenservice kun je doorgaans binnen 5 dagen een reactie verwachten.

Daarnaast bestaat ook altijd nog de kans dat een ijverige moderator op dit forum er in duikt.

Hopelijk heeft jouw actie het gewenste resultaat.

Groeten,
Hans
Beste veroniek1955,

Erg vervelende situatie die je afgelopen zondag hebt meegemaakt. Door verschillende omstandigheden en reisadviezen die je hebt gekregen, heb ik begrepen dat je een behoorlijk lange reis hebt gehad. Ook tijdens werkzaamheden proberen we je zo goed mogelijk een passend reisadvies te geven. In ieder geval goed dat je van de taxi nog een bonnetje hebt meegrekegen. Ik maak uit je bericht op dat je inmiddels een e-mail hebt verstuurd naar de Klantenservice? Voor de restitutie van je taxirit adviseer ik je een brief te sturen met het originele taxibonnetje erbij. Hier vindt je het adres waar je dit verzoek kunt indienen. Tevens kun je een verzoek indienen voor Geld Terug Bij Vertraging. Hier vindt je meer info over deze regeling. Ik heb tevens je topic verplaatst naar "In de trein" en je titel aangepast, zodat deze beter vindbaar wordt voor andere gebruikers van het forum.

Groet,
Stephan

Reageer