beantwoord

Vervangend vervoer via andere vervoerder, hoe werkt dat ?

  • 5 november 2015
  • 4 reacties
  • 170 Bekeken

Afgelopen weekeinde waren er geplande werkzaamheden rondom Amsterdam.
Je kon vanuit Zaandam met de sprinter (normaal naar bijvoorbeeld Rotterdam) niet verder dan Amsterdam CS.
Op station werd omgeroepen dat je met de metro verder kon reizen naar bijvoorbeeld Duivendrecht.
Nu is dat een andere vervoerder.
Normaal gesproken log je dan uit en weer in met je OV chip.
Echter de reis Zaandam Duivendrecht wordt daarmee wel duurder dan alleen met de NS, zeker als je een kortingskaart hebt.
Met andere woorden kun je in zo'n geval gewoon bij de NS inloggen op Zaandam en uitloggen bij NS Duivendrecht, zonder dat je in de problemen komt bij een controleur van het GVB (Metro).
icon

Beste antwoord door srt 5 november 2015, 16:14

Op zich klopt het zoals Tamzin uiitlegt, MAAR hij is veels te somber over het werken. In de praktijk blijkt dat het juist bij metro-GVB vrijwel altijd goed werkt-een van de metro-poortjes blijft open en er staat een (vermoedelijk tijdelijke uitzend) GVB-persoon naast om te zien dat je dus wel een sjipkaart hebt en niet in/uitsjekt.
Strijk en zet blijken erg veel mensen hier totaal niet van op de hoogte-nog erger als (zelfde procedure volgen) er vervangend vervoer is met de Connexxion ZuidTangent R300 van Bijlmer tot S'hol.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Met andere woorden kun je in zo'n geval gewoon bij de NS inloggen op Zaandam en uitloggen bij NS Duivendrecht, zonder dat je in de problemen komt bij een controleur van het GVB (Metro).

Nee, want dan reist U met het GVB maar krijgt het GVB geen geld. Overigens kunt U in Amsterdam Centraal of Sloterdijk sowieso de metro niet in omdat daar poortjes staan en dan moet U dus alsnog bij het GVB inchecken.

Wat U wil kan alleen als er afspraken zijn gemaakt tussen NS en GVB, maar dat gebeurt alleen bij langdurige werkzaamheden waarbij het om weken gaat. In dat geval staan de poortjes open.

Het is inderdaad zo dat de informatie die NS geeft verwarrend is omdat er wel wordt gesuggereerd dat je als alternatief met een NS vervoersbewijs met de metro kunt reizen, ook al omdat NS zelf niet voor vervangend vervoer zorgt. Maar de klant wordt in feite gewoon op extra kosten gejaagd zonder dat dat verteld wordt, zeker als je een dagkaart of een abonnement hebt.
Reputatie 1
Badge
Op zich klopt het zoals Tamzin uiitlegt, MAAR hij is veels te somber over het werken. In de praktijk blijkt dat het juist bij metro-GVB vrijwel altijd goed werkt-een van de metro-poortjes blijft open en er staat een (vermoedelijk tijdelijke uitzend) GVB-persoon naast om te zien dat je dus wel een sjipkaart hebt en niet in/uitsjekt.
Strijk en zet blijken erg veel mensen hier totaal niet van op de hoogte-nog erger als (zelfde procedure volgen) er vervangend vervoer is met de Connexxion ZuidTangent R300 van Bijlmer tot S'hol.
@srt. Dat van die R-net 300 klopt inderdaad. Ook daar zie ik vaak dat mensen toch inchecken, ondanks dat ze bij NS ingecheckt hadden moeten blijven. Informatievoorziening is zowel aan de zijde van Schiphol als aan de zijde van Bijlmer dan slecht. Ik heb de indruk dat NS vindt dat de reiziger het zelf maar uit moet zoeken.
Hallo Yaray, In sommige gevallen heeft NS inderdaad afspraken met andere vervoerders. Als hier sprake van is, dan zal NS dat ook communiceren naar reizigers toe.
In dat geval is in- en uitchecken bij de andere vervoerder dus niet nodig en is jouw vervoerbewijs van NS ook bij de andere vervoerder geldig.

Reageer