beantwoord

Vervangende Bus Tiel (Passewaaij)-Geldermalsen steeds te laat

• 13 juli 2020
  • 18 reacties
  • 529 Bekeken

Dag Allen,

Door werkzaamheden in Geldermalsen tot 20 juli rijd er nu een bus tussen Tiel-Tiel Passewaaij en Geldermalsen.

De bus is structureel te laat in Geldermalsen en daardoor haal je de trein richting Utrecht-Cs- Den Haag vrijwel nooit en we zien de trein net voor onze neus wegrijden. Ik heb al meerdere keren een half uur - voor niets- zitten wachten.

Tenminste in de spits tussen 7 en half 9 als ik reis.

Deze bus zou m.i. minimaal 5-10 minuten eerder moeten vertrekken uit Tiel. Dat lijkt me ook geen probleem.

Weet iemand of daar voor de 20e nog iets aan gebeurd?

Bedankt!

icon

Beste antwoord door Laura NS 13 juli 2020, 13:42

Hi Betuweforens en welkom op onze NS Community!

In TS’ geval moeten de mensen die in Tiel Passewaaij ook met die bus. Overslaan is dan geen optie, want die mensen hebben ook recht op de vervangende bus. Soms stappen 20 mensen in, soms 1. Dat is moeilijk te voorspellen. Maar ook die ene reiziger rekent op oNS. Wel ga ik de suggestie om volgens dienstregeling te vertrekken. Het komt namelijk soms wel eens voor dat de chauffeur wacht tot de bus iets voller is/-op mensen die anders de overstap net niet hadden gered. 

Bekijk origineel

18 reacties

Dit soort topics komt helaas regelmatig voor. Ik heb het zelf een keer gehad met Haarlem-Santpoort, toen geen bevredigden reactie gehad. Toevallig heb ik zaterdag in de bus tussen Tiel en Geldermalsen gezeten. Was even fruit halen in Tiel met mijn weekend vrij. Toen wel een goede aansluiting maar ik kan mij zo voorstellen dat het op doordeweekse dagen niet goed gaat. Ikzelf vond de omreis naar Tiel Passewaaij relatief veel tijd in beslag nemen. Er stapte daar ook maar 1 persoon in. Misschien is het een idee om in de toekomst met de bus alleen maar Tiel-Geldermalsen te doen en de tussenstations over te slaan.

Ik verwacht niet dat er iets aangepast gaat worden. NS is daarvoor een te logge organisatie. Indien het topic via een moderator bij de juiste afdeling techtkomt kan het ook zo maar een paar dagen duren voor er een antwoord komt, zo er al een antwoord komt.   

Hi Betuweforens en welkom op onze NS Community!

In TS’ geval moeten de mensen die in Tiel Passewaaij ook met die bus. Overslaan is dan geen optie, want die mensen hebben ook recht op de vervangende bus. Soms stappen 20 mensen in, soms 1. Dat is moeilijk te voorspellen. Maar ook die ene reiziger rekent op oNS. Wel ga ik de suggestie om volgens dienstregeling te vertrekken. Het komt namelijk soms wel eens voor dat de chauffeur wacht tot de bus iets voller is/-op mensen die anders de overstap net niet hadden gered. 

Reputatie 5
Badge

Het is ten strengste verboden een op zich heel klein tussenstationnetje over te slaan. Zelfs op drukke tijden vb 1 snelbus en 1 stopbus te laten rijden schijnt uit den boze. In een heel enkel speciaal geval (daar zal wel door 25 personen eindeloos over geoverlegd zijn) kan soms bvb een minibusje pendelen tussen een geschikt overstappunt en zoń stationnetje.

Beste forens: ik moet helaas praktisch gezien pgpg gelijk geven, enige schrale troost: duurt nog maar 1 week. Heel mogelijk misschien als er toch wat vaste sjofeurs rijden met meer ervaring en het minder druk op de weg is zien ze kans wat sneller door te komen. Heb je overigens een idee waar de knelpunten vooral liggen? Zoals altijd te laat vertrekken, onnodig omrijden (kan overigens soms door vervelende gemeentes en beperkingen zwaar materieel komen) of rode lichten die te lang rood staan dan wel files. In de praktijk blijkt ontbrekende routekennis bij de sjofeur,m die veelal van heel verweg komt, de grootste boosdoener-tot aan halteren bij verkeerde halte/richting toe.

Zelf stap ik ook in Tiel P-waaij in deze bus. Hij vertrekt uit Tiel centraal en rijd alleen via Passewaaij naar Geldermalsen v.v.

De bus rijd niet om o.i.d. Ook ligt het niet aan de chauffeur en ik heb ook geen behoefte aan een “Max Verstappen” achter het stuur..

m.i. Is er niet goed bekeken ( zeker niet in deze Coronatijd) hoeveel tijd het kost.
De tijd is structureel te kort voor deze aansluiting.

Het ergert me vooral omdat er m.i. geen overige aansluitingen zijn en de bus zonder problemen 10 min. eerder uit Tiel centraal kan vertrekken.

Tenzij iemand aanvullende redenen kent?

bij voorbaat dank,

Het is ten strengste verboden een op zich heel klein tussenstationnetje over te slaan. Zelfs op drukke tijden vb 1 snelbus en 1 stopbus te laten rijden schijnt uit den boze. In een heel enkel speciaal geval (daar zal wel door 25 personen eindeloos over geoverlegd zijn) kan soms bvb een minibusje pendelen tussen een geschikt overstappunt en zoń stationnetje.

Beste forens: ik moet helaas praktisch gezien pgpg gelijk geven, enige schrale troost: duurt nog maar 1 week. Heel mogelijk misschien als er toch wat vaste sjofeurs rijden met meer ervaring en het minder druk op de weg is zien ze kans wat sneller door te komen. Heb je overigens een idee waar de knelpunten vooral liggen? Zoals altijd te laat vertrekken, onnodig omrijden (kan overigens soms door vervelende gemeentes en beperkingen zwaar materieel komen) of rode lichten die te lang rood staan dan wel files. In de praktijk blijkt ontbrekende routekennis bij de sjofeur,m die veelal van heel verweg komt, de grootste boosdoener-tot aan halteren bij verkeerde halte/richting toe.

Kan jij mij dan uitleggen waarom bij de werkzaamheden tussen Heemskerk en Haarlem, Driehuis steevast niet wordt aangedaan??

Reputatie 7
Badge +3

Maar ook die ene reiziger rekent op oNS. 

Dat klinkt als een fantastische intentieverklaring. Lijkt me een prima uitgangspunt voor bijvoorbeeld de mensen die voor 6.00 uur vanuit Amersfoort op Schiphol moeten zijn op zaterdag en/of zondagochtend en hun trein is gewoon geschrapt. :thinking:

Badge

Maar ook die ene reiziger rekent op oNS. 

Dat klinkt als een fantastische intentieverklaring. Lijkt me een prima uitgangspunt voor bijvoorbeeld de mensen die voor 6.00 uur vanuit Amersfoort op Schiphol moeten zijn op zaterdag en/of zondagochtend en hun trein is gewoon geschrapt. :thinking:

Beetje dubbel op niet, dit is in een ander topic al aangekaart en is op 2 manieren in de organisatie gemeld om het nog opgelost te krijgen. 

Om het dan hier in een totaal ander topic ook aan te kaarten is onnodig.

Reputatie 7
Badge +3

Het bevalt me juist dat de intenties zo goed zijn!

Nu neem ik een bus eerder (6.48u) in P-waaij. Liever iets te vroeg dan flink te laat op het ( noodzakelijk) werk zullen we maar zeggen..

Dit gaat beter. Nog steeds krap maar gister en vandaag wel gehaald.

Hopelijk geeft het strakker rijden van de bus volgens dienstregeling idd soelaas. In ieder geval tot 20-7 als de bus naar Geldermalsen aansluit op de trein en de vervangende bussen die hierna via Houten gaan rijden..

succes allen😉

Reputatie 6

Al een GTBV-claim ingediend wegens de extra opgelopen vertraging van 30 minuten of meer?

pfff, Vandaag weer rennen rennen nr trein in G-Malsen.. slome duikelaar chauffeuse die tot het laatst op zijn 11 en 30 tigste bleef rijden van Tiel Passewaaij naar G-malsen en totaal niet door had voor wie ze nu reed volgens mij. De mensen die de trein nr Utrecht e.v. graag willen halen.. Ik ben direct de bus uit gespeerd.. 20 sec later en ik had de trein alweer gemist. Pas in Houten Castellum had ik mn adem weer goed terug..
Kan iemand ervoor zorgen dat de bus tot 20 juli e.v. net 5 min. eerder van Tiel Passewaaij (Tiel) vertrekt? En ook daarna begin augustus als er vervangend vervoer is richting Houten... Scheelt bij mij een stuk frustratie 😉

Bedankt..

Trouwens, wat bahnrider in een eerder bericht meld speelt ook wel een rol.

Als chauffeurs niet zo bekend zijn rijden ze mogelijk wat om of langzamer.. Maar dat was vanmorgen niet het geval. Weliswaar reed ze te langzaam en zat ik me idd een beetje op te winden doordat Ik het weer bijna fout zag gaan.

De oorzaak is m.i. toch de vertrektijd uit Tiel / Tiel P- waaij en de speling in de dienstregeling. Bussen hebben nu eenmaal af en toe wat oponthoud. Ik zou graag horen waarom er nu niet even 5 of 10 min. eerder kan worden vertrokken.

de mensen staan er 90% van de tijd toch al bij de bushalte.

bedankt voor de aandacht

Reputatie 7
Badge +3

@Betuweforens Vervangende bussen hebben geen vrije baan zoals een trein. Je geeft zelf al in jouw berichten dat de aansluiting om diverse redenen (oa te langzaam rijden) niet gehaald wordt. Het zal je veel frustratie besparen als je een bus eerder neemt.

Helaas is dat niet het probleem, als die eerdere bus ook weer te laat is zit ik nog steeds een half uur op Station Geldermalsen uit mn neus te eten..

o nee, dat kan niet want ik mag mn mondkapje niet af doen🙃

Neem ook al die bus eerder maar dat is logisch want enige vertraging door de inzet van de vervangende bus snap ik wel.

mijn gevraagde acties zal er idd nu wel niet meer van komen maar alsnog bedankt voor de aandacht.

Reputatie 7
Badge +3

Helaas is dat niet het probleem, als die eerdere bus ook weer te laat is zit ik nog steeds een half uur op Station Geldermalsen uit mn neus te eten..

o nee, dat kan niet want ik mag mn mondkapje niet af doen🙃

Neem ook al die bus eerder maar dat is logisch want enige vertraging door de inzet van de vervangende bus snap ik wel.

mijn gevraagde acties zal er idd nu wel niet meer van komen maar alsnog bedankt voor de aandacht.

Dan weet je dat die aansluiting niet haalbaar is. Vertrekt de bus wel volgens reisplanner? De overstaptijd is namelijk krap: 6 minuten, iets later vertrekken en je mist de aansluiting. Maar ik snap dat half uur wachten niet vanaf Geldermalsen. Normaal rijden daar 4 treinen per uur.

Volgende week heb je een nog langere reistijd, dan moet je naar Houten.

De trein uit Tiel is nu ook helaas helemaal geschrapt en rijd ook niet meer tussen geldermalsen en utrecht zover ik het kan zien. Vandaar. Kijk ook maar in de reisplanner.

De flinke werkzaamheden rondom station Geldermalsen geven waarschijnlijk niet de ruimte om een trein tijdelijk te rangeren.

Vanaf volgende week dinsdag denk ik dat ik idd toch maar eigen vervoer kies want dan komt er nog weer een half uur bij.

Ook bij Houten loopt de overstap vaak niet handig zoals ik in het verleden wel heb ervaren. Gelukkig heb ik wel eigen vervoer als het moet.

succes allen.

pfff, Vandaag weer rennen rennen nr trein in G-Malsen.. slome duikelaar chauffeuse die tot het laatst op zijn 11 en 30 tigste bleef rijden van Tiel Passewaaij naar G-malsen en totaal niet door had voor wie ze nu reed volgens mij. De mensen die de trein nr Utrecht e.v. graag willen halen.. Ik ben direct de bus uit gespeerd.. 20 sec later en ik had de trein alweer gemist. Pas in Houten Castellum had ik mn adem weer goed terug..
Kan iemand ervoor zorgen dat de bus tot 20 juli e.v. net 5 min. eerder van Tiel Passewaaij (Tiel) vertrekt? En ook daarna begin augustus als er vervangend vervoer is richting Houten... Scheelt bij mij een stuk frustratie 😉

Bedankt..

Blijkbaar is plannen van bussen ( en ervaren bus chauffeurs inzetten)  moeilijk voor de NS. Ik heb al een eens chauffeur gehad dit vanaf station Dordrecht vertrok (achterzijde), door de stad naar de voorzijde reed en toe via de omroep vroeg of iemand bekend was in Dordrecht ( we moesten naar Rotterdam).

Reputatie 3

Bedankt..

Blijkbaar is plannen van bussen ( en ervaren bus chauffeurs inzetten)  moeilijk voor de NS. Ik heb al een eens chauffeur gehad dit vanaf station Dordrecht vertrok (achterzijde), door de stad naar de voorzijde reed en toe via de omroep vroeg of iemand bekend was in Dordrecht ( we moesten naar Rotterdam).

O ja, tijdens werkzaamheden aan het spoor tussen Tilburg en Breda enkele jaren geleden reed een buschauffeur via Goirle naar België. Gelukkig heb ik dit niet zelf meegemaakt, maar wel een familielid die zo ongeveer ontplofte.

Reageer