beantwoord

Vervoerbewijs en klasse

Als je ns kaartje puur het recht geeft op vervoer en niet op een zitplaats, hoe is er dan sprake van klasse?

Het vervoer zelf is immers niet anders in welke klasse je ook reist
icon

Beste antwoord door Thom 9 mei 2019, 08:38

Als er in de eerste klas geen zitplaatsen zijn, mag u met een eersteklaskaartje eerste klas staan, zo simpel is het. Staan is dan alleen wel fors duurder. Ik reis overigens vrijwel altijd eerste klas in de daluren en dan valt het doorgaans mee.

Het komt wel voor dat mensen verwachten recht te hebben op een zitplaats in de eerste klas, maar dat is dus niet zo.

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Als er in de eerste klas geen zitplaatsen zijn, mag u met een eersteklaskaartje eerste klas staan, zo simpel is het. Staan is dan alleen wel fors duurder. Ik reis overigens vrijwel altijd eerste klas in de daluren en dan valt het doorgaans mee.

Het komt wel voor dat mensen verwachten recht te hebben op een zitplaats in de eerste klas, maar dat is dus niet zo.
Reputatie 7
Badge +2
Omdat in normale situaties waarbij er genoeg materieel is, iedereen wel gewoon een zitplaats heeft of maar een klein gedeelte van de reizigers moet staan, en dan meestal hooguit 15 minuten in een sprinter. De verhouding 1e klas – 2e klas stoelen is ook iets meer dan de verhouding 1e klas – 2e klas reizigers zodat je in de 1e klas meer kans op een zitplaats.
Zelf zie ik op mijn reizen dat de 1e klas in normale situaties (geen verstoringen of kortere trein dan normaal) bijna altijd half leeg is.
Zolang het alleen een recht op vervoer is wat de NS claimt dat het is, is er dus geen enkel verschil tussen klasse 1 en 2. frapant.

Het hangt erg af van het traject dan wel moment van de dag, gezien mijn 1e klas alle dagen overbevolkt is. En je dus geacht wordt te betalen voor een service waar je vervolgens geen recht op hebt.
Badge +3
@Thom heeft al aangegeven dat er nog een verschil is. Alleen met een vervoerbewijs voor de 1e klas mag je je in de 1e klas bevinden. Behalve zitplaatsen 1e klas zijn er de facto ook staanplaatsen 1e klas wanneer alle stoelen bezet zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Strikt genomen mag je je in de eerste klas wel bevinden, veelal om door te kunnen lopen naar de tweede klas, maar je mag je er dus niet ophouden met een tweede klas kaartje. Ophouden wordt in de praktijk uitgelegd als niet-doorlopen wanneer dat wel mogelijk is.

Populair verwoord: Je mag er alleen doorheen lopen om naar de tweede klas te kunnen komen, en dat is het dan.
Badge +3
Bedankt voor de verduidelijking.
Zolang het alleen een recht op vervoer is wat de NS claimt dat het is, is er dus geen enkel verschil tussen klasse 1 en 2. frapant.

Nee, in de 1e klas kun je bij drukte 1e klas staan. De 1e klas bevindt zich vaak aan het uiteinde v.d. trein zodat er minder vaak mensen langs moeten. Je staat dus wel degelijk beter dan in de 2e klas.

Ik zit trouwens te wachten op de introductie van de 3e klas. Dat is een wagon met alleen staanplaatsen. Je staat dan misschien net zo rustig als in de 1e klas, maar de 3e klas zit in het feit dat de kans op zitten nul is.
Reputatie 5
In de algemene voorwaarden, artikel 2.4 lid 3 staat het volgende:

U bevindt zich in de klasse die vermeld is op uw Vervoerbewijs, of waarop u recht heeft op basis van uw Vervoerbewijs. Dit houdt onder andere in dat u geen geldig Vervoerbewijs heeft als u met een Vervoerbewijs voor de tweede klasse plaatsneemt in de eerste klasse
Reputatie 3
Als een vervoerbewijs geen zitplaats garandeert, kan het dan wel andersom.....dwz, er is plaats, je reist met twee geldige vervoerbewijzen, dus je hebt het recht om 2 zitplaatsen in te nemen waardoor een ander alsnog moet staan? Of is dat onderhevig aan het oordeel van de conducteur? Dan maak je meteen een onderscheid, de huidige regelgeving suggreert eerder dat niemand echt recht heeft op een zitplaats, en dat zitten dus een privilege is. Dan wordt de vraag, is een vervoerbewijs gebonden aan een persoon van vlees en bloed of aan een figuurlijke plaats in de trein?

Nou zal dit wel niet belangrijk genoeg zijn om een punt van te maken maar als iemand zijn tas op een stoel zet, en weigert deze te verplaatsen, zou het natuurlijk mooi zijn als er vanuit de NS de regel is dat die tas dan ook een vervoerbewijs nodig heeft.
Reputatie 7
Badge +2
Nou zal dit wel niet belangrijk genoeg zijn om een punt van te maken maar als iemand zijn tas op een stoel zet, en weigert deze te verplaatsen, zou het natuurlijk mooi zijn als er vanuit de NS de regel is dat die tas dan ook een vervoerbewijs nodig heeft.
Wel de tas inchecken dan. 🤣
https://speld.nl/2019/01/28/vanaf-nu-kun-je-je-tas-ook-inchecken-bij-de-ns/
Reputatie 3
Je kan zeggen wat je wil maar het is wel de meest integere nieuwsbron van ons land. Waar de rest sinds kort de feiten niet in de weg laat zitten van een goed verhaal doet de Speld dit al sinds dag één.
Reputatie 7
Badge +4
;-)

Passagiers die meereizende bagage hebben, kunnen aan andere reizigers die vragen ‘Sorry, kan ik hier misschien zitten?’ duidelijk maken dat hun bagage is ingecheckt door ‘Nee’ te zeggen en hun hoofd richting het raam te draaien.

Prachtig, a-sociaal Nederland belachelijk maken werkt het beste.
Reputatie 7
Badge +2
Ik vind het ook een zeer fijne nieuwsbron, die vaak de absurditeit van dingen laat zien, bv mensen die serieus menen dat hun tas een stoel verdient.
Badge +3
Je kan zeggen wat je wil maar het is wel de meest integere nieuwsbron van ons land. Waar de rest sinds kort de feiten niet in de weg laat zitten van een goed verhaal doet de Speld dit al sinds dag één.
Ben jij al Vage Kennis dan? 5 vrienden gingen me al voor :P

Jij wilt natuurlijk ook dat shirt, die tas, mok en een... -wat?- boek!

Maar on topic, als je tocht elke keer weer 1e klas moet staan, neem dan geen duur 1e klas abonnement en upgrade op momenten dat je weet dat het rustiger is (daluren, weekenden)...
Reputatie 3
Ik vind het ook een zeer fijne nieuwsbron, die vaak de absurditeit van dingen laat zien, bv mensen die serieus menen dat hun tas een stoel verdient.

Is ook geen mensenrecht natuurlijk maar soms heb je wel te veel zooi bij om het allemaal tegen je aan of op de vieze vloer te proppen. Als je zelf gek genoeg bent om dubbel te willen betalen, vind ik dat het ook gewoon zou moeten kunnen. Die van mij krijgt in ieder geval een eigen stoel zolang er nog andere vrij zijn.
Reputatie 7
Badge +2
Alleen als het zo is dat hooguit een kwart van de stoelen bezet is leg ik een keer een tas op een stoel naast me. En ik reis dagelijk in de spites met flink formaat schoudertas plus leren laptoptas met soms nog een tas met een regenpak wat niet bij iedere stoel er goed onder past.. En dat zit niet altijd even comfortabel, zeker wanneer de persoon tegenover me in een vierzitje ook een grote tas heeft die niet makkelijk onder de stoel te proppen valt.
En dan zie ik regelmatig mensen die maar 1 tas bij zich hebben die met gemak op schoot kan, maar die hem doodgemoederd zonder enige vorm van gene naast zich op een stoel hebben in een drukke trein, waar bv in een coupe nog maar 2 of 3 stoelen vrij zijn en er meer mensen dan dat binnen komen lopen.
Laatst kwam er een dame in de 4-zits naast mij zitten, zelf op stoel 1, tas op stoel 2 en jas op stoel 3. Benen zover vooruit dat stoel 4 ook niet bruikbaar was. Ik moest wel even gniffelen toen er 3 personen de coupe binnenkwamen en juist die 3 stoelen hadden uitgekozen om te gaan zitten, dat ging alles behalve van harte 😆

Reageer