beantwoord

Verweerschrift boete voor zwartrijden

• 8 september 2014
  • 36 reacties
  • 2339 Bekeken

Geachte Mevrouw, Heer,

Op zondag 31 augustus kom ik terug van een vlucht uit London en overleg met mijzelf om sinds jaren ipv de taxi een trein te kiezen, aangezien ik ben verhuist en in de buurt van een metrostation woon. Op weg naar de trein, zie ik op het informatiebord van Schiphol (19.10 uur) dat er een trein van 19.11 via station Zuid naar Almere rijdt. Ik bedenk mij geen ogenblik en sprint naar het desbetreffende perron en zie de trein reeds staan. De hoofdconducteur is reeds van plan om het sein rijden te geven. Sprintend stap ik bij de deur in waar ook de hoofdconducteur staat en wacht op hem, omdat ik weet dat ik geen kaartje heb.
Zodra de deuren worden gesloten ben ik de de 2e persoon die de hoofdconducteur controleert. Ik weet dat natuurlijk dat ik geen geldig kaartje heb en geef de hoofdconducteur mijn betaalpas, aangezien ik denk dat ik een kaartje kan kopen voor een duurder tarief, aangezien ik geen kaartje op het station zelf heb gekocht. De hoofdconducteur vraagt naar mijn kaartje en ik informeer dat ik geen kaartje heb door voorgaande uitleg. De hoofdconducteur vraagt zonder iets meer te zeggen naar mijn legitimatiebewijs, die ik hem overhandig en hij begint een boete voor zwartrijden uit te schrijven. Ik ben verontwaardigd, omdat ik speciaal op de hoofdconducteur ben blijven wachten en vraag hem waarom hij een boete voor zwartrijden uitschrijft. kort, maar krachtig antwoord hij dat ik een zwartrijder ben. Ik leg de conducteur het verhaal nogmaals netje uit om hem te overtuigen dat het nooit mijn bedoeling is geweest om zwart te rijden en ik daarom bij de hoofdconducteur ben blijven staan om een kaartje met een hoger tarief te betalen. Ik vertel hem ook dat als dit het beleid is van de NS, ik beter een taxi had kunnen nemen. De hoofdkantoor geeft daar geen reactie op. Schrijft de boete verder uit en loopt door, zonder mij ook een kopie te geven. Bij station Zuid sta ik inmiddels te twijfelen, of ik niet nog een halte verder zou moeten rijden of dat ik bij Zuid zou moeten uitstappen. De hoofdconducteur signaleert dat en komt direct weer terug lopen. Hij stelt
op een zeer directe en onsympathieke toon dat als ik er nu niet uitga, hij weer een boete uitschrijft, omdat ik bij Zuid er uit zou gaan. Op dat moment heb ik dat gedaan, maar voor mij is het wel voor het laatst geweest dat ik met de trein ga reizen. Ik heb mij nog nooit zo onvriendelijk en unfair behandeld gezien door een service organisatie. Door het gedrag van de hoofdconducteur kan ik mij heel goed voorstellen dat het imago van de NS onder druk komt te staan en dat er agressie in de hand wordt gewerkt. Volgens mij is dat niet waar de NS voor staat. Daarom hoop ik dat u dit verhaal als een learning wilt meenemen voor toekomstige situaties en dat u de boete voor zwartrijden die ik reeds heb betaald wilt heroverwegen. Mvg ed lageveen
icon

Beste antwoord door Stephan NS 9 september 2014, 09:11

Beste edlageveen,

Welkom op het NS Serviceforum. Je hebt onlangs de trein genomen en omdat de trein over een minuut vertrok, geen vervoerbewijs meer kunnen kopen. Ik begrijp dat wat er daarna is gebeurd, een vervelende situatie heeft opgeleverd. Hierbij wil ik wel benadrukken dat je hoe dan ook een vervoerbewijs moet aanschaffen, als je de trein neemt. Dit neemt niet weg dat ik je frustratie over deze boete begrijp, daarom wil ik dit graag met je oplossen in een privébericht. Kun je mij je NAW-gegevens en kenmerknummer van de boete nogmaals sturen? Je topic is verplaatst naar "In de trein". Alvast bedankt.

Groet,
Stephan
Bekijk origineel

36 reacties

Hoi Ed,

Vervelend dat dit is gebeurd. Ik schrik wel een beetje van het tweede stuk, dat de HC terug gaat om zeker te zijn dat u eruit gaat en anders dreigt een tweede boete te schrijven.

Ik kan niets betekenen in voor het bezwaarschrift, alleen wat er in deze situatie is gebeurd. Ik wil dus geen mening geven over of het nu wel of niet terecht is. Een moderator komt vanzelf op dit topic en zal dan vermoedelijk wel contact opnemen.

Het overkomt mij ook geregeld dat ik reizigers op het laatste moment zie instappen en ik kijk zelf altijd of iemand mij iets wil vertellen, zoals in dit geval u. Blijkbaar was dat de HC niet goed opgevallen, want als u inderdaad weet dat u geen vervoerbewijs heeft, waarom dan bij de HC blijven? Sommige reizigers gokken het erop dat de controle daar is geweest, misschien dat dat kan verklaren waarom de HC zo heeft gehandeld. Dat hij een nieuw vervoerbewijs moet uitschrijven is wettelijk zo geregeld, maar wat ik niet begrijp uit uw verhaal of de HC naar een geldig identiteitsbewijs heeft gevraagd en dat ie de doorslag van het vervoerbewijs niet heeft afgegeven? Dat is het gele papier, waar op de belangrijkste gegevens zijn doorgedrukt. Sinds 9 juli moeten we die altijd meegeven (voorheen was het iets minder urgent als de reiziger al op de plaats van bestemming was) nu er een aantal stations zijn waar de poortjes zijn gesloten.
Badge
Wat ik niet helemaal begrijp: waarom gaat u bewust met de trein mee, terwijl u weet dat u geen geldig vervoersbewijs hebt? Als het nu de laatste trein van die dag was, kan ik me er wel wat bij voorstellen, maar er gaan na 19.11 uur nog wel meer treinen in dezelfde richting. Of zie ik iets over het hoofd?
Ja, inderdaad. Er gaan op zondagavond zo'n 10 treinen per uur van Schiphol naar Amsterdam Zuid. De eerste na 19:11 is die van 19:16. Het halen van de trein van 19:11 is een sprintje niet waard en er is ruim tijd om even een kaartje te kopen... Het is gewoon ronduit dom om zonder geldig vervoersbewijs in de trein te stappen.
Vind het vreemd dat de conducteur zo reageert, je gaat tenslotte zelf naar hem toe. Door omstandigheden had je geen kaartje kunnen koen en ga je rechtstreeks naar hem toe.
Wat "klantvriendelijk" zeg om dan iemand gelijk een zwartrijder te noemen.
Ik zie heel veel zwartrijders waar niets aan gedaan wordt
Yildiz, er waren echt totaal geen omstandigheden waarom er niet gewoon een kaartje gekocht kon worden. Ieder ander moet dat ook.
Vroeger en in andere landen kan er ook een kaartje in de trein gekocht worden, wat is daar nu mis aan?
Bijvoorbeeld een automaat in de trein met toeslag kaartje kopen ofzo...
Vroeger en in andere landen kan er ook een kaartje in de trein gekocht worden, wat is daar nu mis aan?
Bijvoorbeeld een automaat in de trein met toeslag kaartje kopen ofzo...

Of gewoon bij de conducteur inchecken dan wel kaartje kopen met toeslag.
Ja, inderdaad. Er gaan op zondagavond zo'n 10 treinen per uur van Schiphol naar Amsterdam Zuid. De eerste na 19:11 is die van 19:16. Het halen van de trein van 19:11 is een sprintje niet waard en er is ruim tijd om even een kaartje te kopen... Het is gewoon ronduit dom om zonder geldig vervoersbewijs in de trein te stappen.

Ja iedereen is dom die zich niet aan de regels houdt, dat weten we nu wel.
Waar iedereen aan voorbij gaat is dat deze passagier wel bij dezelfde deur is ingestapt als de conducteur (wetende dat hij geen vervoerbewijs had), maar dat niet meteen bij het instappen tegen de conducteur heeft gezegd.
Hij schrijft zelf:"Sprintend stap ik bij de deur in waar ook de hoofdconducteur staat en wacht op hem, omdat ik weet dat ik geen kaartje heb. "
Om vervolgens op te merken dat hij de 2e persoon is die door de conducteur wordt gecontroleerd.

Dan heb je de situatie dat de trein al bijna 2 minuten vertraging heeft, de conducteur kennelijk de bewuste man nog gelegenheid geeft om in te stappen en dan zelf maar moet ontdekken dat die reiziger geen geldig vervoerbewijs heeft.
Helaas geeft TS alleen zijn kant van het verhaal weer. Maar ik kan mij voorstellen dat iemand die in de vorige eeuw of zo een trein voor het laatst van binnen heeft gezien flink in discussie gaat met de conducteur.
Een conducteur die slechts één mogelijkheid heeft, n.l. geheel conform de regels anno 2014 een UvB uitschrijven, waarbij de reiziger aangeeft slechts mee te reizen tot het volgende station, terwijl waarschijnlijk inmiddels ook al duidelijk is geworden dat meneer richting Almere moest.
Zou een conducteur dan ietwat achterdochtig kunnen worden en op Zuid even kijkt of meneer inderdaad wel uitstapt. Dat kennelijk niet doet, waardoor meneer vanaf Zuid opnieuw zonder geldig vervoerbewijs zou reizen en de conducteur dus opnieuw genoodzaakt zou zijn volgens de geldende wettelijke voorschriften een nieuw UvB uit te schrijven. Terecht heeft de conducteur de onwetende passagier daarop gewezen.
Dat er tussen de reiziger (die zich niet meteen bij de HC meldde, maar wachtte tot die bij hem kwam en bovendien nog uitging van de regeltjes van de vorige eeuw) en de conducteur (zich baserend op de regels anno 2014) een ietwat gespannen sfeer is ontstaan kan ik mij zomaar voorstellen.

Jammer dat een conducteur zich hier nooit kan en mag verweren, maar alleen maar zijn bevindingen achterop het UvB kan schrijven.
Daardoor is doorgaans de HC altijd de boosdoener in de ogen van de benadeelde reiziger.
Reputatie 4
Badge
Vind het vreemd dat de conducteur zo reageert, je gaat tenslotte zelf naar hem toe.

Dat lees ik niet in het verhaal. Daarin staat dat Ed in de buurt van de conducteur is gebleven en door de conducteur is gevraagd naar zijn kaartje nadat de conducteur al de tijd had om een ander te controleren. Wanneer je direct na het sluiten van de deur de conducteur aanspreekt en dus zelf aangeeft geen kaartje te hebben gekocht kan ik me voorstellen dat een conducteur een advies tot coulance bij het UvB voegt. Wanneer je gewoon instapt alsof er niets aan de hand is en bij controle pas laat weten niet betaald te hebben vind ik een boete volkomen terecht.
Het systeem zoals gehanteerd in België had wellicht een oplossing geweest voor de 'calculerende zwartreizer'. Bij direct melden bij vertrek vanaf een station zonder loket normale prijs, met loket een toeslag, niet melden een boete.

Desondanks moet de conducteur zich ook keurig blijven gedragen bij zwartrijders die geen stennis schoppen en van keurig gedrag lijkt hier geen sprake.

Wat betreft regeltjes van de vorige eeuw. Als ik onderstaand nieuwsbericht lees zou ik denken dat je als zwartrijder tot 2005 gewoon een kaartje met lage toeslag kon kopen of je nu wel of niet de conducteur opzocht. Dat was toch niet echt zo hoop ik?
http://treinreiziger.punt.nl/content/2005/11/boetebeleid-ns-leidt-tot-bedreiging
Vind het vreemd dat de conducteur zo reageert, je gaat tenslotte zelf naar hem toe.

Dat lees ik niet in het verhaal. Daarin staat dat Ed in de buurt van de conducteur is gebleven en door de conducteur is gevraagd naar zijn kaartje nadat de conducteur al de tijd had om een ander te controleren. Wanneer je direct na het sluiten van de deur de conducteur aanspreekt en dus zelf aangeeft geen kaartje te hebben gekocht kan ik me voorstellen dat een conducteur een advies tot coulance bij het UvB voegt. Wanneer je gewoon instapt alsof er niets aan de hand is en bij controle pas laat weten niet betaald te hebben vind ik een boete volkomen terecht.
Het systeem zoals gehanteerd in België had wellicht een oplossing geweest voor de 'calculerende zwartreizer'. Bij direct melden bij vertrek vanaf een station zonder loket normale prijs, met loket een toeslag, niet melden een boete.

Desondanks moet de conducteur zich ook keurig blijven gedragen bij zwartrijders die geen stennis schoppen en van keurig gedrag lijkt hier geen sprake.

Wat betreft regeltjes van de vorige eeuw. Als ik onderstaand nieuwsbericht lees zou ik denken dat je als zwartrijder tot 2005 gewoon een kaartje met lage toeslag kon kopen of je nu wel of niet de conducteur opzocht. Dat was toch niet echt zo hoop ik?
http://treinreiziger.punt.nl/content/2005/11/boetebeleid-ns-leidt-tot-bedreiging
Ik stond te wachten bij de conducteur, zodat ik hem direct vertellen kon dat ik geen kaartje had. Ik reis al lang niet meer met de trein, dus alles daarbij is voor mij onbekend terrein.
Beste edlageveen,

Welkom op het NS Serviceforum. Je hebt onlangs de trein genomen en omdat de trein over een minuut vertrok, geen vervoerbewijs meer kunnen kopen. Ik begrijp dat wat er daarna is gebeurd, een vervelende situatie heeft opgeleverd. Hierbij wil ik wel benadrukken dat je hoe dan ook een vervoerbewijs moet aanschaffen, als je de trein neemt. Dit neemt niet weg dat ik je frustratie over deze boete begrijp, daarom wil ik dit graag met je oplossen in een privébericht. Kun je mij je NAW-gegevens en kenmerknummer van de boete nogmaals sturen? Je topic is verplaatst naar "In de trein". Alvast bedankt.

Groet,
Stephan
Dat maakt verder ook geen bal uit. Je hebt zwart gereisd en hebt daarvoor terecht een boete bovenop de ritprijs ontvangen. Dat je niet weet dat je een kaartje moet hebben, is jouw fout. Je maakt gebruik van een product waarvoor je op zijn minste dergelijke globale zaken moet weten voordat je er gebruik van maakt. Je reist bovendien op een traject waar het stikt van de zwartrijders, die denken dat ze op zo'n klein stukje niet gecontroleerd worden. Er was geen enkele noodzaak waarom je perse die trein moest halen (4 minuten later ging er weer eentje). De conducteur kan niet anders dan je de boete opleggen.

Ik denk dat als we het verhaal van de conducteur ernaast konden leggen we een heel andere visie op de boel krijgen.
Heel graag zelfs en laat ik duidelijk zijn. Ik zal nooit profiteren van de staat en zwartrijden. Daar heb ik ook een hekel aan.
Beste edlageveen,

Groet,
Stephan
Ik neem aan dat een HC wel kan inschatten wie een zwartrijders is en wie niet. Meneer ging zelf naar de HC toe om een kaartje te kopen dus vind ik het belachelijk en on-klantvriendelijk van de NS dat het niet meer kan.
De HC heeft hier geen schuld aan omdat, het beleid van de NS is
Ik moet zeggen ik reis het traject Schiphol - Almere vaak en word bijna nooit gecontroleerd, meneer had de pech dat hij niet wetend direct naar de beste man is gestapt.
Maar in de toekomst kom je zonder geldig OV kaart niet meer de trein in als overal poortjes zijn en gesloten worden.
Dan kunnen dit soort situatie's niet meer optreden.
En dan is er waarschijnlijk ook geen conducteur meer op de trein.

Dat maakt verder ook geen bal uit. Je hebt zwart gereisd en hebt daarvoor terecht een boete bovenop de ritprijs ontvangen. Dat je niet weet dat je een kaartje moet hebben, is jouw fout. Je maakt gebruik van een product waarvoor je op zijn minste dergelijke globale zaken moet weten voordat je er gebruik van maakt. Je reist bovendien op een traject waar het stikt van de zwartrijders, die denken dat ze op zo'n klein stukje niet gecontroleerd worden. Er was geen enkele noodzaak waarom je perse die trein moest halen (4 minuten later ging er weer eentje). De conducteur kan niet anders dan je de boete opleggen.

Ik denk dat als we het verhaal van de conducteur ernaast konden leggen we een heel andere visie op de boel krijgen.
Inderdaad de kans op controle is erg laag, dus je kan beter zwartreizen in zo'n geval.
@macca728.En dat is dan ook exact de reden dat conducteurs mensen keihard moeten aanpakken als ze ze wel betrappen op zwartrijden.

@Ylidiz. Leg dan maar eens fijntjes uit hoe een zwartrijder eruit ziet!
Precies Luchtmacht, tegen de muur ermee. Gelijk uit de rijdende trein flikkeren.
Al mogen ze wel meer controleren.
Precies Luchtmacht, tegen de muur ermee. Gelijk uit de rijdende trein flikkeren. :?

Dat menen jullie niet........
Ik begin nu te twijfelen of ik wel met de trein wil.
Ik probeer al weken een abonnement te regelen op mijn zoon's ov wat niet lukt maar denk er over na om het maar te laten zitten als ik dit allemaal lees.
*zucht*
Precies Luchtmacht, tegen de muur ermee. Gelijk uit de rijdende trein flikkeren. :?

Ik probeer al weken een abonnement te regelen op mijn zoon's ov wat niet lukt maar denk er over na om het maar te laten zitten als ik dit allemaal lees.

Haha nou ik ben alleen maar cynisch hoor, mensen die een kaartje willen kopen zijn in mijn ogen geen zwartrijder.
Gelukkig... :D

Haha nou ik ben alleen maar cynisch hoor, mensen die een kaartje willen kopen zijn in mijn ogen geen zwartrijder.

Reageer