beantwoord

Verweerschrift boete voor zwartrijden

• 8 september 2014
  • 36 reacties
  • 2339 Bekeken

Toon eerste bericht

36 reacties

@Yildiz. Leg dan maar eens fijntjes uit hoe een zwartrijder eruit ziet!

Iemand die gelijk naar de conducteur stapt is in mijn ogen geen zwartrijder de rest wel.
Dus als de conducteur controle uitvoert en er heeft iemand geen geldige vervoersbewijs is hij/zij een zwartrijder en mag uit een stilstaande trein die op het perron staat gezet worden en wat mij betreft opgepakt worden door de Landmacht of ME en taakstraf krijgen.
Treinen,toiletten op stations schoonmaken of zo totdat ze hun boete betaald hebben.
Bedankt, Ed! Kun je mij de gegevens in een privébericht sturen?
Het is denk ik niet heel handig om dit openbaar te delen. 🙂
Reputatie 2
Vind het vreemd dat de conducteur zo reageert, je gaat tenslotte zelf naar hem toe. Door omstandigheden had je geen kaartje kunnen koen en ga je rechtstreeks naar hem toe.
Wat "klantvriendelijk" zeg om dan iemand gelijk een zwartrijder te noemen.
Ik zie heel veel zwartrijders waar niets aan gedaan wordt

In Duitsland kun je in de ICE, en IC nog een kaartje kopen, als je er geen had kunnen kopen, je betaalt alleen € 7,50 meer, maar het kan! Er zijn situaties genoeg, waarbij de reiziger niet aan een kaartje kon komen, bus te laat bijv. NS moet gewoon onderscheid maken bij wie netjes wil betalen, maar het niet kon en wie doelbewust de boel staat te flessen. De laatste groep kun je kleiner maken door gewoon op elke rit te controleren. NS moet gewoon tegen de vakbonden durven te zeggen, en nu is het afgelopen, wil willen dat de conducteur gewoon elke rit on de zoveel haltes langskomt en wie niet voldoende controleert, doet aan werkweigering en mag van mij betreft meteen eruit vliegen.
Reputatie 4
[quote=Spoordaafje]Vind het vreemd dat de conducteur zo reageert, je gaat tenslotte zelf naar hem toe. Door omstandigheden had je geen kaartje kunnen koen en ga je rechtstreeks naar hem toe.
Wat "klantvriendelijk" zeg om dan iemand gelijk een zwartrijder te noemen.
Ik zie heel veel zwartrijders waar niets aan gedaan wordt

Het Belgische systeem zie ik ook wel heil in. relatief laag bedrag bij het spontaan melden bij de conducteur en een hoog bedrag bij het niet melden,de huidige €35. Zeker hier in Zeeland zijn er relatief veel (duitse) toeristen die andere reizigers aanspreken omdat ze de kaart automaat niet begrijpen.Als ik tijd heb probeer ik ze te helpen,anders stuur ik ze naar de kiosk.
In een enkel geval geven ze het op en stappen ze in.heb meegemaakt dat dit in 4 uitstel van betalingen voor het hele gezin opleverde.
Terwijl de HC de rest van de trein gedurende de reis niet meer controleert omdat ie zijn boete norm heeft gehaald voor die dag.Wat de reden is van het afschaffen van kaartverkoop op de trein is mij niet duidelijk.

Juist dit boetebeleid zorgt ervoor dat er sprake is van agressie en irritaties.
In het geval van het gezin met 4 boetes. Moet/Mag de betreffende conducteur tot op de dag van vandaag zijn legitimatie laten zien aan mij en een paar medereizigers.
Mee eens, als mensen gelijk naar de conducteur gaan, laat ze dan een paar euro extra betalen.

En kom niet aan met de conducteur heeft het al druk genoeg...
Hoi volvo8700,

Het grootste probleem van het boetebeleid ligt bij de politiek in Den Haag. Daar is besloten dat iedereen, in wat voor openbaar vervoer, bij wat voor vervoerder die niet in het bezit is van een geldig vervoersbewijs een wettelijke verhoging daarop krijgt van € 35,- inclusief de ritprijs.
Ik kan je verzekeren dat ik en veel van mijn collega's daar in sommige gevallen echt veel moeite mee hebben. Dat we altijd de wettelijke verhoging erbij moeten schrijven. Helaas is het geen beleid van NS, want de andere vervoerders, Veolia, Arriva, Connexxion, Syntus, Breng, Hermes etc. hanteren dus exact hetzelfde boetebeleid conform de wet. Als we het willen veranderen, zullen we echt in politiek Den Haag daarvoor moeten zijn vrees ik.
Reputatie 4
Hoi volvo8700,

Het grootste probleem van het boetebeleid ligt bij de politiek in Den Haag. Daar is besloten dat iedereen, in wat voor openbaar vervoer, bij wat voor vervoerder die niet in het bezit is van een geldig vervoersbewijs een wettelijke verhoging daarop krijgt van € 35,- inclusief de ritprijs.
Ik kan je verzekeren dat ik en veel van mijn collega's daar in sommige gevallen echt veel moeite mee hebben. Dat we altijd de wettelijke verhoging erbij moeten schrijven. Helaas is het geen beleid van NS, want de andere vervoerders, Veolia, Arriva, Connexxion, Syntus, Breng, Hermes etc. hanteren dus exact hetzelfde boetebeleid conform de wet. Als we het willen veranderen, zullen we echt in politiek Den Haag daarvoor moeten zijn vrees ik.
Nee hoor, Connexxion en vermoedelijk ook zijn dochterbedrijven,HTM en zelfs NS-dochter U-OV werken met rituitrijkaarten(RUK) of Vervangend Vervoer Bewijs (VVB).vanuit NS is het pure onwil om zoiets niet te hanteren.De wet bied er kennelijk de ruimte voor.
Weet jij toevallig hoe het wordt geregeld als een reiziger zonder geldig kaartje moet uitstappen bij een station zonder poortjes en personeel (Hoofddorp bijv.)? Hoop niet dat er dan een conducteur nodig is om de poortjes te openen en de trein hierdoor vertraging op gaat lopen.
@volvo8700, ik heb dat zo begrepen tijdens mijn BOA opleiding. Vandaar dat ik niet beter weet dan dat het wettelijk is. Als een reiziger van ons een UVB ontvangt, staat er op de achterkant een Aztec code op, waarmee de poortjes geopend kunnen worden, dus daar is gelukkig aan gedacht.
Hoop dat ik hiermee je vraag heb beantwoord?
@volvo8700, ik heb dat zo begrepen tijdens mijn BOA opleiding. Vandaar dat ik niet beter weet dan dat het wettelijk is. Als een reiziger van ons een UVB ontvangt, staat er op de achterkant een Aztec code op, waarmee de poortjes geopend kunnen worden, dus daar is gelukkig aan gedacht.
Hoop dat ik hiermee je vraag heb beantwoord?
Geachte Mevrouw, Heer,

Op zondag 31 augustus kom ik terug van een vlucht uit London en overleg met mijzelf om sinds jaren ipv de taxi een trein te kiezen, aangezien ik ben verhuist en in de buurt van een metrostation woon. Op weg naar de trein, zie ik op het informatiebord van Schiphol (19.10 uur) dat er een trein van 19.11 via station Zuid naar Almere rijdt. Ik bedenk mij geen ogenblik en sprint naar het desbetreffende perron en zie de trein reeds staan. De hoofdconducteur is reeds van plan om het sein rijden te geven. Sprintend stap ik bij de deur in waar ook de hoofdconducteur staat en wacht op hem, omdat ik weet dat ik geen kaartje heb.
Zodra de deuren worden gesloten ben ik de de 2e persoon die de hoofdconducteur controleert. Ik weet dat natuurlijk dat ik geen geldig kaartje heb en geef de hoofdconducteur mijn betaalpas, aangezien ik denk dat ik een kaartje kan kopen voor een duurder tarief, aangezien ik geen kaartje op het station zelf heb gekocht. De hoofdconducteur vraagt naar mijn kaartje en ik informeer dat ik geen kaartje heb door voorgaande uitleg. De hoofdconducteur vraagt zonder iets meer te zeggen naar mijn legitimatiebewijs, die ik hem overhandig en hij begint een boete voor zwartrijden uit te schrijven. Ik ben verontwaardigd, omdat ik speciaal op de hoofdconducteur ben blijven wachten en vraag hem waarom hij een boete voor zwartrijden uitschrijft. kort, maar krachtig antwoord hij dat ik een zwartrijder ben. Ik leg de conducteur het verhaal nogmaals netje uit om hem te overtuigen dat het nooit mijn bedoeling is geweest om zwart te rijden en ik daarom bij de hoofdconducteur ben blijven staan om een kaartje met een hoger tarief te betalen. Ik vertel hem ook dat als dit het beleid is van de NS, ik beter een taxi had kunnen nemen. De hoofdkantoor geeft daar geen reactie op. Schrijft de boete verder uit en loopt door, zonder mij ook een kopie te geven. Bij station Zuid sta ik inmiddels te twijfelen, of ik niet nog een halte verder zou moeten rijden of dat ik bij Zuid zou moeten uitstappen. De hoofdconducteur signaleert dat en komt direct weer terug lopen. Hij stelt
op een zeer directe en onsympathieke toon dat als ik er nu niet uitga, hij weer een boete uitschrijft, omdat ik bij Zuid er uit zou gaan. Op dat moment heb ik dat gedaan, maar voor mij is het wel voor het laatst geweest dat ik met de trein ga reizen. Ik heb mij nog nooit zo onvriendelijk en unfair behandeld gezien door een service organisatie. Door het gedrag van de hoofdconducteur kan ik mij heel goed voorstellen dat het imago van de NS onder druk komt te staan en dat er agressie in de hand wordt gewerkt. Volgens mij is dat niet waar de NS voor staat. Daarom hoop ik dat u dit verhaal als een learning wilt meenemen voor toekomstige situaties en dat u de boete voor zwartrijden die ik reeds heb betaald wilt heroverwegen. Mvg ed lageveen
Reputatie 2
Hoi volvo8700,

Deze vlieger gaat niet helemaal op en wat in een opleiding wordt gezegd hoeft niet automatisch 100% waar te betekenen (denk maar een college wat een hoogleraar staat te geven, dat is het ook niet wat het is, maar wat hij/zij vindt (betoog, om het even in 1 woord samen te vatten)). Als NS zijnde heb je wel degelijk de keuze buiten de politiek om in bijv. uitzonderingsclausules in te stellen. De wet zegt dat het niet hebben van een geldig kaartje een wettelijke boete betekent. Bovendien hebben NS en Den Haag ook in mijn ogen niet altijd even zuivere koffie geschonken, door NS het boetegeld te laten houden, terwijl alle ander vervoerders de 35 Euro aan de staat moeten afdragen (wat bij wettelijke verhogingen ook zo hoort!). Dat geeft al aan dat uitzonderingen dus mogelijk zijn. In Duitsland kan het ook. Sommige regionale vervoerders hebben daarom kaartautomaten in de trein, waar reizigers nog terechtkunnen voor een kaartje en de ALEX in de Duitse deelstaat Beieren (die het Regionale vervoer op de as Hof-München-Lindau/Oberstdorf verzorgt) kent ook een klantvriendelijk systeem voor wie om wat voor reden dan ook niet aan een kaartje kon komen. Daar kun je bij het instappen direct naar de ALEX-Treff gaan, waar de conducteur standaard na elk halte te vinden is en waar reizigers tegen stationstarief (zonder verhoging dus) een kaartje kunnen kopen, zonder daarbij ook enige verantwoording af te leggen, je hebt immers aan je plicht voldaan: de bereidheid tot betaling van de dienst die je op dat moment aan het afnemen bent. Als na 4-5 minuten zich niemand heeft gemeld, begint men aan de kaartcontrole, wie dan zonder kaartje aangetroffen wordt, betaalt dan wel onherroepelijk de wettelijke verhoging, (in Duitsland dubbele ritprijs met een minimum van 40 Euro). Kortom, ook in Nederland heeft een vervoerder de keus wel of niet in de trein een kaartje te kunnen verkopen, anders zouden gehandicapten immers ook geen kwijtschelding van de verhoging krijgen en daar geldt ook als voorwaarde, bij het instappen zich gemeld te hebben. Het zou NS dus enorm sieren om klantvriendelijker te worden onderscheid te maken tussen de goedwillende reiziger zonder kaartje en wie doelbewust de boel flest en daarbij hoeft de OV-Chipkaart helemaal niet in de weg te staan, want dat argument wordt maar al te vaak misbruikt om voorwaarden aan te scherpen of af te zien van het leveren van extra klantvriendelijkheid.

Reageer