Vieze trein

• 25 april 2014
  • 7 reacties
  • 450 Bekeken

Die leuke moderne dubbeldekker met zitjes arriveert om 06:15 in Venlo. De deuren gaan open en het vuil komt je tegemoet. Wat is dat nou NS? Als de trein niet werkt worden bussen ingezet. Als de schoonmakers niet werken, moeten er andere oplossingen gevonden worden. De reiziger mag in ieder geval niet de dupe worden!

7 reacties

Dag Monique, wat vervelend om te lezen dat de trein zo vies was. Zoals je inderdaad weet staken de schoonmakers. NS is zelf geen partij in dit conflict maar reiziger is dus wel de dupe van de acties (van FNV). Wij hebben alle partijen opgeroepen weer te gaan onderhandelen en te voorkomen dat reiziger wederom de dupe is zoals in eerdere jaren. Door goed gebruik van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag en samenwerking met leveranciers hebben NS en Schiphol de laatste jaren laten zien dat het ook anders kan in de schoonmaakbranche. NS en Schiphol roepen partijen op om snel weer om de onderhandelingstafel te gaan en te komen tot een echt duurzame en verantwoorde cao voor alle betrokken partijen en zonder dat reizigers en werknemers de dupe zijn, zoals nu al jaren het geval is. Meer kunnen wij in dit geval niet doen. Groet Ramon

Heel leuk Ramon...dit noemen ze nou struisvogelpolitiek."NS is geen partij in dit conflict". Die grote gele dingen waar we in zitten (staan) waar we het hier over hebben staat toch een logo van de NS op. IK zou me doodschamen om mijn gasten/klanten zo te moeten ontvangen. "Ja de schoonmakers zijn aan het staken"...daar heeft heel NL mee te maken, pak een bezen en sopje en ga zelf aan de gang, zo lossen wij dat op hier op het werk. Het geeft precies aan hoe hoog de betalende klant aangeschreven staat bij de NS...ze betalen toch wel. Wat een mentaliteit. Moet ik komen helpen met poetsen? Zeg het maar ...gratis voor niks.
Reputatie 7
Badge +4
citaat Ramon NS:

Dag Monique, wat vervelend om te lezen dat de trein zo vies was. Zoals je inderdaad weet staken de schoonmakers. NS is zelf geen partij in dit conflict maar reiziger is dus wel de dupe van de acties (van FNV).

einde citaat Ramon NS

De acties onstaan natuurlijk net zo goed door de werkgevers die zelfs deze toch al slecht betaalde werknemers geen normaal minimaal loon willen betalen. In Nederland werkt het overlegmodel doorgaans goed dus als er al een staking wordt uitgeroepen, is dat al een indicatie dat redelijk overleg tussen werknemers en werkgevers niet mogelijk is.

NS heeft wel degelijk de verantwoordelijkheid voor schone treinen. Als NS kiest voor goedkoop uitbesteden via schoonmaakbedrijven en het gaat dan mis, dan kan NS echt niet de handen in onschuld wassen. NS heeft dan gekozen voor een niet-werkende schoonmaakoplossing. Als NS zelf de schoonmakers in dienst zou hebben, was dit probleem niet ontstaan en hadden de klanten in een schone trein kunnen reizen. NS is namelijk wel een fatsoenlijk bedrijf. Ik vind het van een gering inzicht in maatschappelijke verhoudingen getuigen de vakbonden alleen de schuld te geven, wat Ramon dus wel doet. NS doet er ook wijs aan zich van een politieke stellingname te onthouden, zeker als die wat ondoordacht blijkt te zijn.

NS had dit werk niet moeten uitbesteden aan slechte bedrijven en is dus zelf verantwoordelijk voor de smerige treinen.

NS moet een beleid voeren waarbij de treinen ten behoeve van de dikbetalende klant schoon zijn, zijn verantwoordelijkheid nemen en niet met de vinger naar een ander wijzen. De stank is soms bij de beesten (mensen?) af en het is nog onhygienisch en ziekteverwekkend ook op den duur.
In sommige gevallen kan de reiziger ook z'n steentje bijdragen. Dat die schoonmakers op een betere CAO wachten geef ik ze gewoon gelijk in, wat die de hele dag doen en dan een mini loontje ontvangen.

Maar dat er dan maar kranten gelezen worden en dan maar op de bagagerekken gegooid worden. Of op de grond, stoelen etc. Neem een stapeltje mee en gooi t op het station weg. Net als eten en drinken's verpakkingen. Gooi dat ook maar overal neer. Ik snap dat je t in de trein niet weg kan gooien, maar doe dan wel de moeite het op het station weg te gooien. Men moet nu eenmaal roeien met de riemen die we hebben.
Reputatie 7
Badge +4
Ben ik volledig met je eens, Sebastiaan. De persoonlijke verantwoordelijkheid en dito moraal is de basis van de menselijke omgang en zeker ook in de trein. Vrijheid kan alleen als die samen gaat met verantwoordelijkheid. Maar hoe zit het met de eigen verantwoordelijkheid als je van een ernstig vervuild toilet gebruik wilt of moet maken? Het is soms zelfs gewoon onverantwoord..
Ja Tom, een toilet is inderdaad wel iets anders. Daar kunnen de meeste weinig eigen verantwoording voor dragen. Op viezeriken na die naast de pot plassen of andere onsmakelijke dingen.
Ja Tom, een toilet is inderdaad wel iets anders. Daar kunnen de meeste weinig eigen verantwoording voor dragen. Op viezeriken na die naast de pot plassen of andere onsmakelijke dingen.

Misschien doet NS er wijs aan eens te overwegen of er naast WC's misschien ook enkele urinoirs in de treinen zouden moeten komen. Je zal maar proberen je straaltje precies in de pot te mikken als de trein ineens via een paar wissels naar een ander spoor rijdt. Dan kun je bij de brandweer gezeten hebben, maar dan lukt het echt niet dat straaltje op de bedoelde plaats te krijgen.

Bij een urinoir zou dat richtprobleem wellicht wat minder groot zijn.

Reageer