beantwoord

Vieze treinen



Toon eerste bericht

34 reacties

Goedemorgen Leen35 en welkom bij de NS Community!

Ik vind het jammer om te lezen dat je zo'n tekenend verschil hebt meegemaakt. We proberen natuurlijk om de treinen in Nederland ook schoon te houden, maar schoonmaak is beperkt door verschillende factoren zoals personeelsbeschikbaarheid en de beschikbaarheid van mogelijkheden om treinen schoon te maken. Idealiter wordt een trein schoongemaakt op stations waar hij enige tijd stil staat, maar door een erg strakke en volle dienstregeling zijn die er niet veel.

Daarnaast speelt het natuurlijk ook enorm mee hoe gebruikers een trein en toiletten achterlaten, zoals al was aangegeven. Om te beginnen zou het helpen als men meer verantwoordelijkheid neemt in het opruimen en/of meenemen van eigen afval (lege flesjes, verpakkingen etc.), maar er komen geregeld zelfs beschrijvingen langs waarbij iets op zo'n manier is achtergelaten dat er letterlijk bewust een zooi van moet zjin gemaakt. Situaties waarbij zelfs extra schoonmaak geen verschil zou maken.

Overigens wil ik niet zeggen dat het bij ons feilloos gaat, het kan altijd beter, maar het is makkelijk om een vergelijking te maken zonder het gehele plaatje mee te nemen.

Dat gezegd hebbende, mocht je een situatie tegenkomen waarbij (extra) schoonmaak wenselijk is, dan kan ik het beste adviseren om een Tweet naar ons te sturen met een treinstelnummer, zodat we een extra schoonmaak kunnen aanvragen. Andere Klantenservice kanalen kan natuurlijk ook, maar een openbare Tweet heeft de voorkeur gezien we zo'n melding daar het snelst kunnen oppakken en direct HagoRailService kunnen taggen, die de schoonmaak uitvoert. Je kunt de Tweet eventueel ook rechtstreeks aan hen richten.

Het klopt dat treinen vies zijn, maar dat ligt niet alleen aan NS. Het zal al heel veel schelen als reizigers hun eigen troep opruimen. Misschien moet NS maar eten en drinken verbieden in treinen.

Zeker een punt, maar dat veel treinen op dit moment wekenlang niet gewassen worden kun je de reiziger niet verwijten. Vooral bij SLT is de toestand een aanfluiting.

Was van de week toevallig in Frankrijk en wilde een trein pakken van de plaats waar ik op vakantie was naar de grotere stad in de buurt. Ik dacht, makkelijk scheelt weer parkeren enzo.

Maarja als er maar 3 op een dag heen en 3 op een dag terug gaan, dan schiet dat ook voor geen meter op. Weet ik wel gelijk waarom ze ze daar zo goed schoon kunnen maken als ze amper rijden ;)
Weer een mooi moment om te realiseren dat we zo verwend zijn, dat een trein van ‘s-ochtends vroeg tot ‘s-avonds laat ieder halfuur rijdt bij ons.

Reputatie 6

Treinen zijn niet zodanig in elkaar gezet dat snel en goed reinigen mogelijk is. Kijk maar eens hoeveel hoeken en hoogteverschillen er in sommige treinen zitten. Kennelijk is het inpassen van zoveel mogelijk zitplaatsen belangrijker dan het schoonmaken. Dat er wat viezigheid op de vloer ligt lijkt me logisch, er ligt geen deurmat in de trein en, als je zelf een hele dag een huis vol visite gehad hebt is een stofzuigbeurt ook noodzakelijk...

Het klopt dat treinen vies zijn, maar dat ligt niet alleen aan NS. Het zal al heel veel schelen als reizigers hun eigen troep opruimen. Misschien moet NS maar eten en drinken verbieden in treinen.

Ik denk dat de oplossing een combi is van dat mensen inderdaad hun eigen troep opruimen en ook treinen vaak genoeg schoonmaken: als het netjes is, maak je het ook minder snel vies. 

Ik heb door Frankrijk gereisd met een Interrailkaart en toen ik Nederland weer in treinde, was het eerste dat me opviel hoe mega vies de trein was! Hele vieze vloer, kruimels op de stoelen en laten we het over de wc maar helemaal niet hebben. Los van dat de wc vies is, is het water ook vaak op, of het papier. In Frankrijk voelde de trein als een enorme luxe doordat het echt veel schoner was. Als de NS het reizen met de trein wil stimuleren is dit echt een punt van aandacht. 

U hebt in Frankrijk alleen gereisd met wat luxe langeafstandstreinen?

Nee hoor, ook met de gewone. 

Reputatie 7
Badge

Eten en drinken verbieden in de trein verbieden? Inderdaad zie je veel afval van verpakkingsmateriaal die uit horecazaken op stations komen. En die horecazaken zijn een verdienmodel voor NS dus verbieden gaat niet gebeuren.

Ik heb door Frankrijk gereisd met een Interrailkaart en toen ik Nederland weer in treinde, was het eerste dat me opviel hoe mega vies de trein was! Hele vieze vloer, kruimels op de stoelen en laten we het over de wc maar helemaal niet hebben. Los van dat de wc vies is, is het water ook vaak op, of het papier. In Frankrijk voelde de trein als een enorme luxe doordat het echt veel schoner was. Als de NS het reizen met de trein wil stimuleren is dit echt een punt van aandacht. 

U hebt in Frankrijk alleen gereisd met wat luxe langeafstandstreinen?

Reputatie 7
Badge +3

Het klopt dat treinen vies zijn, maar dat ligt niet alleen aan NS. Het zal al heel veel schelen als reizigers hun eigen troep opruimen. Misschien moet NS maar eten en drinken verbieden in treinen.

Reageer