beantwoord

Vieze treinen



Toon eerste bericht

34 reacties

Reputatie 7

Maarja als er maar 3 op een dag heen en 3 op een dag terug gaan, dan kun je ze ook een stuk beter schoonhouden.

Dat klopt. Echter in bijv. Zwitserland zijn treinen ook erg netjes en schoon, de intercity’s maar zelfs de regionale treinen rondom de wat grotere steden als Zürich, Basel, Bern, Genève en Luzern, die een groot deel van de dag om de 10 of 15 minuten gaan. Het heeft dus niet alleen maar met frequentie te maken, hoe schoon en fris een trein is. Maar ook met hoeveel tijd en geld eraan besteed wordt of kan worden. Tijd en geld ontbreekt hier grotendeels, zeker in deze tijden. Daarnaast is het een mentaliteitskwestie of je je eigen rommel meeneemt, en dat zie ik daar ook altijd meer gebeuren. Wij zijn in het algemeen veel nonchalanter is mijn indruk ("als ik er maar vanaf ben, een ander ruimt wel op"). Zie de bermen vol met afval langs de weg.

Reputatie 7

Maarja als er maar 3 op een dag heen en 3 op een dag terug gaan, dan kun je ze ook een stuk beter schoonhouden.

Dat klopt. Echter in bijv. Zwitserland zijn treinen ook erg netjes en schoon, zelfs de regionale treinen rondom de wat grotere steden als Zürich, Basel Bern, Genève en Luzern, die een groot deel van de dag om de 10 of 15 minuten gaan. Het heeft dus niet alleen maar met frequentie te maken, hoe schoon en fris een trein is.

Vooral een kwestie van cultuur. In Zwitserland zie je ook op straat geen prulletje liggen, mensen zijn daarmee van kinds af aan opgegroeid.

Mijn indruk is dat de oudere generatie in CH ook een veel groter aandeel heeft in het reizigerspubliek, dan tegenwoordig in Nederland. Een generatie die toch anders opgevoed is. Je ziet er treinen vol (en postbussen) met senioren die eropuit gaan, veelal met rugzak, stokken en wandelschoenen. Ook bij sportieve jongeren populair, maar ook die lijken veel netter met hun omgeving om te springen dan hier. 

Dat deze al lange tijd niet gewassen is dat was wel duidelijk aan de eerste foto, zo smerig wordt een trein niet in een paar weekjes.

Misschien kan @Edwin of @West  hier een melding over doorzetten want dit kan niet de bedoeling zijn en lijkt me dan ook wel een ernstige uitzondering te zijn gezien het weer momenteel neit de oorzaak kan zijn van het niet wassen van treinen.

Wat in Nederland ook niet helpt is dat de schoonmakers die tijdens de kering door de trein lopen vaak de plekken waar al iemand zit overslaan. En dat zijn nogal wat plekken in bv. Rotterdam waar de trein uit Groningen/Leeuwarden maar 10 minuten staat, waardoor direct na aankomst al ingestapt wordt.

Vervolgens moet het al deels gevulde kleine prullenbakje weer 3 uur mee voordat er weer een schoonmaker door de trein komt. Grote kans dat 'ie dan inmiddels overvol zit natuurlijk.

Dat wordt ook veroorzaakt doordat ouder materieel nog steeds losse prullenbakjes bij iedere zitplaats heeft in plaats van één grote prullenbak bij deuren. Flirts hebben alleen grote bakken en zijn in het algemeen redelijk goed schoon.

Reputatie 7
Badge +3

Het klopt dat treinen vies zijn, maar dat ligt niet alleen aan NS. Het zal al heel veel schelen als reizigers hun eigen troep opruimen. Misschien moet NS maar eten en drinken verbieden in treinen.

Zeker een punt, maar dat veel treinen op dit moment wekenlang niet gewassen worden kun je de reiziger niet verwijten. Vooral bij SLT is de toestand een aanfluiting.

M.a.w. over lading bierblikjes moeten heen stappen, restanten van maaltijden van de stoel verwijderen, verpakking wegschuiven is de schuld van NS

Reputatie 7
Badge +1

Incident??? Ik zag nu net op twitter deze voorbijkomen de 8641. Lijkt mij in dezelfde staat. En ook nog een melding van de IC-direct.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

En de 7616

 

Reputatie 7
Badge +1

De 8640


De 7625

 

Reputatie 7
Badge +1

Nou-dan die Transilien treinen rond om die ´licht´stad vol bedelaars: Paris. Rijdende vuilnisbakken en zonder AC and met enge nauwe dubbeldeks met 2+3 zitplaats in de breedte. Maar je kan er wel in met aan IR-maar dan moet je wel de kunstgrepen daartoe weten en prima frans spreken.

Verder is het och in sommige buitenlanden heel normaal dat een aankomende trein-ook als die wat later weer terugrijdt-wordt afgesloten om zo het schoonmaakpersoneel de kans te geven. Hebik juist in Heerlen meer als eens meegemaakt.

 

Reageer