Vind je controle ook onnodig?

• 5 oktober 2019
  • 89 reacties
  • 2948 Bekeken

Dagelijks reis ik met de trein, en doe ik een checkin/checkout. Ik ga zitten, zet mijn headphone op en luister naar een podcast. 2x per dag vraagt een conducteur om mijn vervoerbewijs en altijd is het resultaat positief.

Ik voel me altijd gestoord, en erger me aan de controle.

Bijna 2020, kan dit niet anders zonder fysieke controle? Ideeen?

89 reacties

Reputatie 7
Badge +3
2 keer per dag controle? Waar is dat?
Ik kwam nooit verder 2 per maand gemiddeld of minder, in heel 2018 was dat 19 keer en in de eerste 6 maanden van dit jaar 11 keer..

Het staat op deze community juist vol met klachten dat er nooit, of in ieder geval veel te weinig wordt gecontroleerd.
Reputatie 6
Badge
Iedereen smeekt om meer controle.
De afgelopen 10 treinreizen precies 1x gecontroleerd door S&V, 0x door een conducteur.

Er moet juist veel, veel meer gecontroleerd worden ipv die suffe serviceronde !
Reputatie 7
Badge +3
@IrenePaulo
En heb je dan een idee hoe die controle wel zou moeten? Ik neem aan dat je begrijpt dat zonder controle niemand meer een kaartje koopt.
iets voor developers om over na te denken. Maar iets met ‘scan & herken’ via je mobiele telefoon o.i.d.
Iets in het verlengde van de parkeercontrole scanauto.
Reputatie 6
Badge
En al die reizigers zonder mobiel, lege mobiel of buitenlandse mobiel welke uit staat of geen ontvangst heeft ?
Het lijkt me sterk overtrokken om geen controle meer te houden, alleen omdat jij in je muziek beluisteren zo'n 15 tot 20 seconde gestoord wordt.
Waar wordt je nou elke rit gecontroleerd ? ?
Reputatie 7
Badge +3
Ideeën? Neem een route waar geen controle is en reis dan met 1e klaskaartje. Of ga op je normale route met een 2e klaskaartje 1e klas zitten, dan ontdek je waarom bijvoorbeeld mensen met 1e klasvervoersbewijs vragen juist meer controle.
Reputatie 2
Idd mag heel meer controle 2x vandaag en 850km spoor gehad vandaag.
Soms ook heel weekend geen controle en zie dan soms 2 á 3 uren ook geen hc langs komen.
Reputatie 7
Badge +3
iets voor developers om over na te denken. Maar iets met ‘scan & herken’ via je mobiele telefoon o.i.d.
Iets in het verlengde van de parkeercontrole scanauto.

Dan moet elke reiziger verplicht een smartphone hebben met een bepaald besturingssysteem.
Als treinreiziger ben je min of meer ook al verplicht om een internetbundel te hebben, omdat (grote) verstoringen niet meer per sms maar alleen via de app worden gegeven.
Dus hoe denk jij een en ander te realiseren?
Reputatie 3
Technisch zou het heel goed mogelijk zijn om een systeem te maken waarbij je op afstand met je smartphone autenticeert. Zoiets gaat alleen nooit gebruikt worden omdat de privacypolitie dan wakker wordt (terwijl intussen wel een groot deel van de bevolking z'n hele hebben en houden in de "cloud" parkeert, het is maar een klein beetje hypocriet...)

Ik herken het probleem van TS, maar helaas is er geen eenvoudige oplossing. Ik denk dat het ook voor het gevoel belangrijk is dat er af en toe expliciet gecontroleerd wordt, zodat je weer even weet dat je te gast bent in de trein en het niet je eigen woonkamer of mancave is waar je je beweegt.
Reputatie 7
Badge
Ik vind dat er juist wel meer gecontroleerd mag worden hoor.
Reputatie 7
Badge +3
Technisch zou het heel goed mogelijk zijn om een systeem te maken waarbij je op afstand met je smartphone autenticeert.
Waarbij reizen per trein voor mensen zonder smartphone niet meer mogelijk is......

Controle is gezien het aantal zwart- en grijsreizigers gewoon nodig. Om een systeem voor controle op afstand te ontwikkelen voor 1 persoon, waarbij voor een grotere groep het treinvervoer niet meer mogelijk is, gaat mij een beetje. Immers niet iedereen heeft een smartphone of gebruikt deze alleen om te bellen. Wat doe je met een 4 jarige met kidsvrij? Een eigen smartphone geven?
Reputatie 3
Er is echt niemand die zegt dat de huidige manier van controleren dan meteen afgeschaft zou hoeven worden, dus wacht nog maar even met het aanschaffen van die smartphone voor je 4 jarige, MoDe. Ook is het niet zozeer het idee om het aantal controles te verminderen, het gaat alleen om een andere manier van controleren waarbij je op afstand (bijv. voor de conducteur door er langs te lopen) kan zien of iemand een kaartje heeft. Waarschijnlijk veel sneller dan de huidige manier van controleren waardoor er juist meer gecontroleerd zou kunnen worden.

De exacte invulling zou nog uitgekristalliseerd moeten worden, maar ik vind het wel een leuk ideetje voor in de ideeën box voor de NS om eens over na te denken.
Reputatie 7
Badge +3
Waarschijnlijk veel sneller dan de huidige manier van controleren waardoor er juist meer gecontroleerd zou kunnen worden.
Abonnementen zijn persoonlijk dus ik ben benieuwd hoe de conducteur op opstand controleert of iemand niet op andermans abonnement reist. Zo'n system werkt alleen als iedereen op saldo reist
Reputatie 3

Waarschijnlijk veel sneller dan de huidige manier van controleren waardoor er juist meer gecontroleerd zou kunnen worden.Abonnementen zijn persoonlijk dus ik ben benieuwd hoe de conducteur op opstand controleert of iemand niet op andermans abonnement reist. Zo'n system werkt alleen als iedereen op saldo reist

De conducteur zou in zo'n geval nog steeds langslopen en de passagier zien zitten. Maar dit zijn wel dingen waar over nagedacht zou moeten worden.

Dat uitwisselen van die vieze OV-chipkaarten de hele tijd is nou ook niet alles.
Badge +3

Dat uitwisselen van die vieze OV-chipkaarten de hele tijd is nou ook niet alles.

Ehh? De mijne is brandschoon, zit in een plastic hoesje (gratis bij NS servicebalie) tegen slijtage en is daar nog nooit uit gehaald door wie dan ook. Waar gaat dit dus over? 🤣
Reputatie 7
Badge
Ik heb helaas geen plastic hoesje om mijn chipkaart heen. Dus die van mij word wel vies en als ik niet oppas dan beschadigd hij ook nog eens. 😮
Reputatie 3
Ga maar na, de OV-chipkaart van het jochie achter je waar hij net z'n snot aan heeft afgeveegd komt in de handen van de conducteur, en vervolgens zit die weer met z'n handen aan jouw kaart. En zo krijgt de conducteur honderden/duizenden van die dingen door z'n handen.
Krijg er maar een vies gevoel bij elke keer dat ik m'n OV-chipkaart van de conducteur terugkrijg na controle.
En al die reizigers zonder mobiel, lege mobiel of buitenlandse mobiel welke uit staat of geen ontvangst heeft ?
Het lijkt me sterk overtrokken om geen controle meer te houden, alleen omdat jij in je muziek beluisteren zo'n 15 tot 20 seconde gestoord wordt.
Waar wordt je nou elke rit gecontroleerd ? ?

Als je geen mobiel hebt, dan koop je een ‘NS Hub Scan’ bij een van de NS Servicepunten. Me dunno, iets voor de ontwikkelaars om over na te denken. Ik ben benieuwd of er animo voor, i.p.v. een eeuwen-oud kaartcontrole proces die in 1825 ook werd gehanteerd. Leuk om over na te denken en het kaartcontroleproces te vernieuwen anno 2020.
Reputatie 7
Badge +3
Ga maar na, de OV-chipkaart van het jochie achter je waar hij net z'n snot aan heeft afgeveegd komt in de handen van de conducteur, en vervolgens zit die weer met z'n handen aan jouw kaart. En zo krijgt de conducteur honderden/duizenden van die dingen door z'n handen.
Krijg er maar een vies gevoel bij elke keer dat ik m'n OV-chipkaart van de conducteur terugkrijg na controle.

En die smartphone is natuurlijk superschoon...
Reputatie 7
Badge +3
Waarom zou ik uberhaupt nog iets extra moeten kopen om controle mogelijk te maken, daar heb ik al iets voor, dat heeft een OV-chipkaart. En met die 1 a 2 keer maand dat ik op mijn dagelijkse reizen gecontroleerd werd vind ik het absoluut geen punt om mijn kaart te laten zien.

Afgaand op de reacties hier is er geen animo voor jouw idee en vind iedereen controle nog gewoon nodig.

En je hebt nog steeds niet gezegd op welk traject je 2 keer per dag wordt gecontroleerd. Misschien is het wel een traject wat berucht is vanwege de vele zwartrijders.
Reputatie 7
Badge +3

En wat te denken van contant geld, winkelwagentjes, het zelf-scan apparaatje in de supermarkt, de knop om de treindeuren te open, of de stoelen en stoelleuningen in de trein, om maar wat te noemen?
Reputatie 3
Controle is heel erg nodig!
En als je op afstand gecontorleerd wordt ben ik geen treinreiziger meer.
Reputatie 3

Hoe schoon die is heb ik zelf in de hand.
Reputatie 3

En wat te denken van contant geld, winkelwagentjes, het zelf-scan apparaatje in de supermarkt, de knop om de treindeuren te open, of de stoelen en stoelleuningen in de trein, om maar wat te noemen?

Ja, er zijn dingen vies in de wereld, dus dan mag al het andere automatisch ook vies zijn? Wat is dat voor redenatie?
Reputatie 7
Badge +3
Meer dat de hele enkele keer dat je kaart door een HC wordt vastgehouden in het niet valt bij alle andere mogelijke keren dat je in aanraking komt met iets wat vies is of kan zijn.

Reageer