Vind je controle ook onnodig?

• 5 oktober 2019
  • 89 reacties
  • 2928 Bekeken

Toon eerste bericht

89 reacties

Reputatie 3
Die "andere mogelijke keren" heb ik dat zelf in de hand.
Reputatie 3
Ik wordt nooit twee keer gecontroleerd, afgelopen zaterdag in alle vier treinen geen controle.
Maar als tijdens controle de hygiëne een probleem voor je is dan is dat zo opgelost: Koop dan bij de drogist een klein flesje desinfecterend hand gel, dan kun je dit meenemen en gebruiken wanneer jij dat nodig vindt. Hygiëne probleem opgelost. Maar ik denk ook dat teveel bezig zijn met hygiëne en te veel dingen vies en vuil vinden is eigenlijk niet goed.
Badge
Ga maar na, de OV-chipkaart van het jochie achter je waar hij net z'n snot aan heeft afgeveegd komt in de handen van de conducteur, en vervolgens zit die weer met z'n handen aan jouw kaart. En zo krijgt de conducteur honderden/duizenden van die dingen door z'n handen.
Krijg er maar een vies gevoel bij elke keer dat ik m'n OV-chipkaart van de conducteur terugkrijg na controle.

Als je daar al een vies gevoel bij hebt dan zou ik niet eens met de trein reizen, je wil niet weten wat er allemaal op de stoelen en armleuningen in de trein terecht komt.
Reputatie 7
Badge +4
Neem vooral geen bankblijetten aan, beroer geen deurkrukken, en toetsenborden zijn ook een bron van bacteriën. Gelukkig heeft elk lichaam een afweersysteem.

Neem niet te krampachtig voorzorgsmaatregelen in dit zeer schone en ontwikkelde land, en je wordt dat aangaande met gemak opa.

Om de conducteur neer te zetten als ziekteverspreider, vind ik echt te ver gaan. Als parasieten de ziekte in hebben als ze door hem worden gepakt, is dat heel wat anders. Die ziekte kan me niet genoeg verspreid worden. ;-)

Het toilet in de trein is, gezien het gebruikersgedrag, wel iets om wat voorzichtig mee te zijn. Verder onderschrijf ik de opmerking van Pieter-Jan.
Je zou een systeem kunnen maken waarbij je de treinstoel waarin je zit koppelt aan je vervoersbewijs. Camera erbij voor gezichtsherkenning en klaar ben je :)

Misschien makkelijker om alle stations te voorzien van poortjes, de 1e klas en anonieme kaartjes af te schaffen. Bij 100% selectie aan de poort hoef je in geen enkele trein nog te controleren. Reis je toch zwart, dan krijg je geautomatiseerd achteraf de rekening.
Reputatie 7
Badge +4
Technisch is van alles te verzinnen. Het kan alleen niet betaald worden als de eerste klas, die een vijfde van de inkomsten levert, ook nog eens afgeschaft wordt. Wat denkt u wat er met uw tarief in de tweede klas dan zal gebeuren? Rendabel is wel een foto van iedereen die de poortjes zonder inchecken passeert, maar onderschat de privacywetgeving - met als belangrijk effect geen controle op crimineel gedrag - niet.

Gewoon intensief controleren en handhaven in de trein. Het personeel is er al en kost niets meer.

Je moet de rendabele eerste klas niet afschaffen, maar de onrendabele 'gastheren' weer tot controleurs maken.

Daarbij zeg ik wel nadrukkelijk: de vele goede conducteurs met een rechte rug en ethisch besef, doen het prima.

Kost bijna niks extra en,dan zijn het pas echte gastheren, want ze houden de ongenode gasten buiten de deur. Voor deze categorie is de Portemonnee de enige god, dan wel de enige allah.

En om op de vraag te variëren: Ik vind controle meer dan nodig. De agressieparasieten kunnen het huidige nagenoeg ontbreken van controle niet aan.
Reputatie 6
Badge
maar de onrendabele gastheren weer tot controleur maken.

Juist @Thom !
Dat valt nog te bezien. De eerste klas zit nooit zo vol als de tweede. Ergo, als je de eerste klas afschaft komen er meer zitplaatsen beschikbaar, dus wordt de overgebleven tweede klas aantrekkelijker en kun je die dus met behoud van klanten iets duurder maken. Of je houdt de prijzen constant en trekt meer klanten. De knappe koppen bij de NS kunnen vast wel het optimum bepalen.

Het personeel is er inderdaad al, maar we zitten toch niet te wachten op verborgen werkloosheid? Het teveel aan personeel kan naar extra treinen of kan een andere functie krijgen.

Je zou anders ook de eerste klas kunnen houden en alleen hier nog controleren. Als je overal poortjes hebt, kom je de trein niet meer in zonder geldig vervoersbewijs. Dus controle in de tweede klas is dan niet meer nodig (mits anonieme vervoersbewijzen verdwijnen of alleen nog voor de eerste klas verkrijgbaar zijn).
Badge
@Martin7182 Jij denkt dat de poortjes de echte zwartrijders tegen houden? Keep on dreaming.
Reputatie 6
Badge
Het is nog erger, de praktijk leert ons dat de Zwartrijder echt moet lachen om die poortjes. Die houden echt geen Zwartrijder tegen, helaas.

In de praktijk houden de poortjes alleen mensen tegen welke het systeem niet snappen, bv toeristen, brave reizigers welke haast nooit reizen en senioren.
Reputatie 5
Mijn persoonlijke ervaring is dat controle grofweg eens in de 250-300 kilometer plaatsvindt. Wat mij betreft lang niet genoeg om storend te zijn. Zit ik met oortjes in muziek te luisteren, dan is het juist de uitgebreide omroep voor ieder station die me stoort. Dat we over enkele minuten zonder vertraging aankomen op Amersfoort, dat je over 3 minuten naar links kan overstappen, over 5 minuten naar rechts, over 11 minuten naar onder en 2 minuten geleden naar huis.....okay, fair, kan handig zijn, maar dan gaan ze dingen herhalen en "nuttige informatie" er achteraan plakken en voor je het weet zit je op een treinreis van een uur bijna 10 minuten met je muziek op pauze door dat langdradige verhaal van ze.
@Martin7182 Jij denkt dat de poortjes de echte zwartrijders tegen houden? Keep on dreaming.
Dat niet, maar het helpt wel. Vergelijk het met je deurslot thuis; daar lacht de gemiddelde inbreker ook om.
Reputatie 3

Technisch zou het heel goed mogelijk zijn om een systeem te maken waarbij je op afstand met je smartphone autenticeert.Waarbij reizen per trein voor mensen zonder smartphone niet meer mogelijk is......

Controle is gezien het aantal zwart- en grijsreizigers gewoon nodig. Om een systeem voor controle op afstand te ontwikkelen voor 1 persoon, waarbij voor een grotere groep het treinvervoer niet meer mogelijk is, gaat mij een beetje. Immers niet iedereen heeft een smartphone of gebruikt deze alleen om te bellen. Wat doe je met een 4 jarige met kidsvrij? Een eigen smartphone geven?

Ik heb overigens nergens gezegd dat het exclusief op die manier zou mogen. Net zoals dat de invoering van de OV-chipkaart het gebruik van losse kaartjes niet heeft buitengesloten.

Maar die ene keer per twee weken dat ik gecontroleerd wordt, daar kan ik moeilijk over klagen. Komt voor een groot deel ook omdat ik meestal in treinen van drie stellen rijd, de conducteur kan er maar in eentje aanwezig zijn...
Reputatie 3
Over al die ziektekiemen: alcohol doodt maar een kleine groep aan ziekteverwekkers en dan alleen nog als je iets van twee minuten ermee wast. Dat flesje hand-desinfectant zet niet echt zoden aan de dijk.

Ik zie een heel simpele oplossing: de conducteur houdt z'n apparaat vast (dat klinkt een beetje raar zo) en ik houd m'n kaart ertegenaan tot die piep zegt. Moet toch niet zo moeilijk zijn?
@eriksl

Kan je bij mij lang wachten.... 😏 mijn piep staat uit, werd er horendol van.
Badge +3
Haha, ik pak ook altijd mijn kaart (in geel hoesje) en toon die zodat de HC hem kan scannen zonder enig contact tussen mij, de HC en mijn kaart.

Bij OV-fiets laat ik gewoon mijn portemonnee scannen, met meerdere kaarten er in waarvan er vast wel eentje geaccepteerd wordt. Piep! 😆

No problem, en voor de rest spijkers op laag water dus, want (trap)leuningen e.d. zijn vele malen smeriger. Laatst nog iemand die netjes zijn hand voor zijn mond hield tijdens het niezen, en vervolgens op het knopje van een lift drukte... Jakkie bah zeg!
Reputatie 3
Dat is grappig, ik houd m'n chipkaart altijd zodanig vast dat die door de conducteur goed gezien kan worden en ook gescanned, en toch willen ze 'm altijd zelf vasthouden en tegen de scanner houden, dat verbaast me een beetje. Heeft het er mee te maken dat de scanner niet zo heel gevoelig is en dat de kaart er echt tegenaan gehouden moet worden, enige tijd?
Reputatie 3
@Robert B over scannen van portomonees kunnen we denk ik wel een heel topic vullen ;-)

Mijn portomonee zitten o.a. een OV-chipkaart in, twee bankpassen, een credit card en nog wat stuff. Meestal wordt (uiteindelijk) de OV-chipkaart wel herkend, maar ik heb ook vaak genoeg dat de kaart er echt uit moet. De bankpassen vindt-ie vervelend, maar de credit card, dat is echt een no-go. Die heb ik er uit moeten halen, werd herkend als "ongeldige OV-chipkaart". Vaag. Om nou al je pasjes in metaalfolie te gaan inpakken... Ik denk ook niet dat dat de herkenning van je chipkaart echt helpt.

Heb 'm ook een tijd in de flap van m'n telefoonhoesje gehad, dat ging best goed. Maar kan nu helaas niet meer, heb nu een doorzichtige case, dus dan zou hij aan de achterkant moeten. Maar daar zit ook de NFC-spoel van het toestel en werkt dus inderdaad niet :-(

Ik probeer in publieke ruimtes gewoon maar zo weinig mogelijk aan te raken en hopen op het beste, meer kun je helaas niet doen. Veel mensen vinden een verkoudheid niet zo'n probleem en zijn er niet zo mee bezig. Ik voorkom het liever. En dat is best lastig met verjaardagen e.d. waar iedereen aan iedereen zit, ik ben dan inderdaad een paar dagen later vaak verkouden, grrrr.

En mensen die hun hand voor hun mond houden, yuk.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is grappig, ik houd m'n chipkaart altijd zodanig vast dat die door de conducteur goed gezien kan worden en ook gescanned, en toch willen ze 'm altijd zelf vasthouden en tegen de scanner houden, dat verbaast me een beetje. Heeft het er mee te maken dat de scanner niet zo heel gevoelig is en dat de kaart er echt tegenaan gehouden moet worden, enige tijd?
Ik vermoed eerder met de verdenking dat je wellicht op andermans kaart reist en probeert te voorkomen dat de conducteur de foto goed kan bekijken.
Reputatie 7
Badge +3
Ik probeer in publieke ruimtes gewoon maar zo weinig mogelijk aan te raken en hopen op het beste, meer kun je helaas niet doen. Veel mensen vinden een verkoudheid niet zo'n probleem en zijn er niet zo mee bezig. Ik voorkom het liever. En dat is best lastig met verjaardagen e.d. waar iedereen aan iedereen zit, ik ben dan inderdaad een paar dagen later vaak verkouden, grrr
Iemand die gezond is met een normaal werkend afweersysteem kan gewoon prima tegen wat bacteriën en virussen. Een verkoudheid af en toe is ook heel normaal en verstrekt op zijn beurt weer de afweer, het zelfde effect als een vaccinatie.
Reputatie 3
Begrijpelijk, maar waarom moet ik 'm altijd afgeven en anderen kennelijk niet? Heb ik zo'n criminele kop ;-)

Ik moet wel zeggen dat de duidelijkheid van de foto van de chipkaart wel wat te wensen overlaat, zeker met m'n nieuwe kaart. En dat ligt niet aan de foto zelf, die is prima. Ze hebben 'm z/w gemaakt en nog eens verkleind, en de ruimte voor de foto op de kaart is ook gekrompen. Ik begrijp niet hoe een conducteur daar nog iets aan kan zien.
Reputatie 3

Ik probeer in publieke ruimtes gewoon maar zo weinig mogelijk aan te raken en hopen op het beste, meer kun je helaas niet doen. Veel mensen vinden een verkoudheid niet zo'n probleem en zijn er niet zo mee bezig. Ik voorkom het liever. En dat is best lastig met verjaardagen e.d. waar iedereen aan iedereen zit, ik ben dan inderdaad een paar dagen later vaak verkouden, grrrIemand die gezond is met een normaal werkend afweersysteem kan gewoon prima tegen wat bacteriën en virussen. Een verkoudheid af en toe is ook heel normaal en verstrekt op zijn beurt weer de afweer, het zelfde effect als een vaccinatie.

Niet iedereen ervaart een "verkoudheidje" hetzelfde. Een asthma-patient lijkt me een goed voorbeeld, maar je hoeft ook niet iets speciaals te hebben om er elke keer goed ziek van te zijn. Ik begrijp niet waarom je zoiets niet zou willen voorkomen als het vrij eenvoudig kan.

"Afweer versterken" is overigens compleet flauwekul, verkoudheidsvirussen kunnen in twee weken zodanig muteren dat je er weer net zo ziek van wordt. Afweer tegen verkoudheid heb je heel weinig aan, alleen even op het moment dat je in feite ziek bent.

"Afweer versterken" is overigens compleet flauwekul, verkoudheidsvirussen kunnen in twee weken zodanig muteren dat je er weer net zo ziek van wordt. Afweer tegen verkoudheid heb je heel weinig aan, alleen even op het moment dat je in feite ziek bent.

Over flauwekul gesproken. Je moet het statistisch bekijken; je hebt een kleinere kans om ziek te worden met een sterker afweersysteem. Zo weinig mogelijk aanraken zou wel eens averechts kunnen werken.
Reputatie 6
Badge
i.p.v. een eeuwen-oud kaartcontrole proces die in 1825 ook werd gehanteerd.

Toch niet helemaal goed opgelet @IrenePaulo bij de geschiedenisles, de eerste trein in Nederland reed in 1839 😀
Reputatie 3
@Martin7182

Zo werkt het dus niet. Je krijgt geen "sterker" afweersysteem van blootstelling aan ziektekiemen. Je krijgt alleen een sterkere afweer tegen die specifieke ziektekiemen. Die vaak zo snel muteren dat je er een paar weken later weer ziek van wordt. Sterker nog, als je continu ziek bent, helpt dat niet echt om andere zieketekiemen buiten de deur te houden.

Het enige wat helpt voor een betere afweer:
  • zorg dat je conditie maximaal is
  • zorg dat je altijd goed uitgerust bent
  • zorg dat je voldoende elementaire voedingsstoffen binnenkrijgt
  • minimaliseer (zo mogelijk) stress
Meer niet.

Dat is wat ik doe en dan heb ik geen zin om toch nog ziek te worden omdat zoveel mensen niet snappen hoe hygiëne en ziekte-overdracht werken. Bijvoorbeeld in hun hand niezen en dan mij een hand geven. Lekker.

Waar jij waarschijnlijk mee in de war bent is de theorie dat kinderen die onvoldoende aan lichaamsvreemde stoffen en organismes worden blootgesteld, een overactief afweersysteem zouden krijgen, waardoor auto-immuunziektes (zoals allergie en asthma) meer kans zouden kunnen krijgen. Dat is dus niet hetzelfde en bovendien is de theorie niet onomstreden.

Reageer